Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: min hane har det ikke godt  (Læst 21097 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

bpua

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #45 Dato: 28 November , 2012, 09:12 »
Jeg har forholdt mig tavs, da jeg desværre måtte konstatere at dette forum, ikke lige kan bruges til det, som jeg forventede. Jeg vil ikke genere nogen, men jeg bryder mig ikke om tonen.........Synes hverken debatten er åben, ærlig eller særligt givende.
Hvis man havde læst mit første indlæg, samt første svar fra Kenneth, ville debatten ikke være nået så vidt..Hans svar lød på mulig hjerne betændelse.....diagnose stillet af en dyrlæge.
Min unghane var glad, havde rød kam, spiste, drak og lagde fine klatter. 
Ifølge dette forums leksikon, ville den have været død i løbet af 2-5 dage, have bleg kam, diare, have mistet æde og drikkelyst og være trist, hvis det var ND.
Og ifølge samme udmærkede leksikon, kan hønselammelse ramme ungdyr............Især høner omkring begyndende æglægning. Mine tre Brahmaer, 2 høner og 1 nu aflivet hane, havde den alder.
Jeg holder meget øje med mine dyr og alle har det til dato fint.
Såfremt jeg får mistanke om noget alvorligt, er jeg ansvarlig nok til at kontakte de nødvendige instanser, så venligst stop jeres mudderkastning og lad være med at drage konklusioner, uden at sætte jer ordentligt ind i tingene.....

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #46 Dato: 28 November , 2012, 10:57 »
Jeg har forholdt mig tavs, da jeg desværre måtte konstatere at dette forum, ikke lige kan bruges til det, som jeg forventede. Jeg vil ikke genere nogen, men jeg bryder mig ikke om tonen.........Synes hverken debatten er åben, ærlig eller særligt givende.
........
Såfremt jeg får mistanke om noget alvorligt, er jeg ansvarlig nok til at kontakte de nødvendige instanser, så venligst stop jeres mudderkastning og lad være med at drage konklusioner, uden at sætte jer ordentligt ind i tingene.....
Jeg er da forbavset over, at du opfatter tråden som et angreb på din integritet, Ulla. Jeg mener ikke at kunne læse i tråden (som jeg lige har kikket igennem igen), at nogen antyder, at du vil løbe fra et ansvar.
Du skriver at du har forholdt dig tavs, måske var der kommet en bedre dialog, hvis du havde bidraget de sidste dage? Når man kaster et spørgsmål ud, må man jo forvente, at der bliver en debat om det, hvor medlemmer diskuterer forskellige muligheder frem og tilbage. Hvis du, som spørger, ikke aktivt leder "efterforskningen" i den rigtige retning, kan du måske føle, at svarene går den gale vej.
Jeg kan slet ikke få øje på "mudderkastning" i tråden, men synes der er en sober udveksling af forskellige oplysninger.
Vi får faktisk ros de allerfleste steder for vores gode tone her på forum.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #47 Dato: 28 November , 2012, 11:45 »
 
Jeg holder meget øje med mine dyr og alle har det til dato fint.
Såfremt jeg får mistanke om noget alvorligt, er jeg ansvarlig nok til at kontakte de nødvendige instanser

Sådan  /o

Både til det at dine dyr har det godt og at du er ansvarlig.

Der gik noget selvsving i en meget teoretisk diskussion om Newcastle disease, som jo heldigvis ikke havde noget på sig. Men det er, især blandt ældre avlere, en meget frygtet sygdom. Det stammer primært tilbage fra dengang Danmark ikke måtte/ville vaccinere primært erhvervsfjerkræ og der med mellemrum var udbrud af Newcastle disease i erhvervsbesætninger og dette medførte aflivning af alle besætninger i en sikkerhedszone omkring. Herunder også mange hobbybesætninger..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #48 Dato: 28 November , 2012, 12:01 »
Finn@ "Du siger, at der gik selvsving i en meget teoretisk diskussion om ND, som jo heldigvis ikke havde noget på sig". Hvordan kan du sige det, det er jo ikke bevist at det ikke har noget på sig?
Det er ikke kun de "ældre" fjerkræavlere der bliver lidt nervøse, det gør jeg også og jeg havde ikke fjerkræ dengang DK var plaget af diverse restriktioner om overdækning osv. Der har før været tilfælde af fuglesygdomme og en erhvervs-fjerkræavler har måtte aflive sine dyr her på Fyn.
Jeg synes stadig at når flere bedømmer ud fra en video lagt på af spørgeren til tråden, at det kunne ligne samme symptomer som ND, så skal det tages ret alvorligt.
Det kan da sagtens være at det er noget mere fredeligt, at Ullas hane har fejlet, men når der er usikkerhed omkring symptomerne og om det kunne være noget mere alvorligt, så skal det ikke bare fejes af bordet som at nogle går i selvsving, eller får tråden til at gå i selvsving. Kenneths dyrlæge er vist heller ikke helt sikker på at det er hjernebetændelse og behandlingen som Kenneth bruger virker ikke 100% optimalt (men det kan da godt være at jeg læser Kenneths indlæg forkert, beklager i så fald) og så synes jeg det er meget usikkert at stille en diagnose ud fra Kenneths tilfælde.

bpua

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #49 Dato: 28 November , 2012, 12:51 »
Inden diskussionen løber løbsk igen..........
Kenneths dyrlæge har åbenbart ikke mistanke om ND..... Ville han ordinere pencillin, hvis han havde.
Endvidere må jeg tilføje, at havde min hane haft, bare et af symptomerne på ND, havde jeg reageret anderledes.
Han gik som han var fuld og drejede hovedet og jeg gentager: HAN HAVDE INGEN AF SYMPTOMERNE PÅ ND. Og skulle for øvrigt have været død, før jeg aflivede ham.
Mine høner lægger æg og alle er flotte røde i kamme. De spiser, drikker, er glade og lægger fine klatter. Observerer jeg andet, vil de nødvendige instanser blive kontaktet. Jeg har min video og den vil blive anvendt, hvis det bliver nødvendigt at kontakte professionelle fagfolk.

Zoro

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #50 Dato: 28 November , 2012, 13:40 »

Mens vi går lidt i Tænke boks, ville det måske være godt med en lille dyre film, som bare er helt enestående.

I ønskes alle en rigtig god fornøjelse.


http://www.youtube.com/watch?v=4enNZqNrwYc&feature=g-vrec /o /o *s <P <K
J.C.

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #51 Dato: 28 November , 2012, 14:15 »
Jørn Clevin - Synes dine indlæg er super gode og meget informative ! Men men men :) Kan du ikke nøjes med at smide et link ind til de ting du omtaler/henviser til, da længden på mange af dine indlæg gør, tror jeg, at mange ikke gider læse dem og det synes jeg er synd.
Så bare en lille venlig opfordring (håber ikke den opfattes som negativ) :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Zoro

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #52 Dato: 28 November , 2012, 14:31 »
 /o /o *s *s
Jørn Clevin - Synes dine indlæg er super gode og meget informative ! Men men men :) Kan du ikke nøjes med at smide et link ind til de ting du omtaler/henviser til, da længden på mange af dine indlæg gør, tror jeg, at mange ikke gider læse dem og det synes jeg er synd.
Så bare en lille venlig opfordring (håber ikke den opfattes som negativ) :)

Hej Christian.

Nej det opfattes ikke spor negativt fra min side af, og jeg ved da godt at det nogle ordentlige klodser, som jeg ligger på når jeg skriver engang imellem.

J.C.
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 17:15 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #53 Dato: 28 November , 2012, 15:12 »
Inden diskussionen løber løbsk igen..........
Kenneths dyrlæge har åbenbart ikke mistanke om ND..... Ville han ordinere pencillin, hvis han havde.
Endvidere må jeg tilføje, at havde min hane haft, bare et af symptomerne på ND, havde jeg reageret anderledes.
Han gik som han var fuld og drejede hovedet og jeg gentager: HAN HAVDE INGEN AF SYMPTOMERNE PÅ ND. Og skulle for øvrigt have været død, før jeg aflivede ham.
Mine høner lægger æg og alle er flotte røde i kamme. De spiser, drikker, er glade og lægger fine klatter. Observerer jeg andet, vil de nødvendige instanser blive kontaktet. Jeg har min video og den vil blive anvendt, hvis det bliver nødvendigt at kontakte professionelle fagfolk.

@bpua.

Din syge hane havde nøjagtigt det selv samme sygdomsbillede, som vist underst på Videoen, der er set af rigtigt mange på forum, samt i udlandet.

NB: Din hane havde ikke Mareks.

http://www.youtube.com/watch?v=-Y2y54AN6ZQ

J.C.
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 15:14 Fra Jørn Clevin »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #54 Dato: 28 November , 2012, 15:32 »
Jørn Clevin - Synes dine indlæg er super gode og meget informative ! Men men men :) Kan du ikke nøjes med at smide et link ind til de ting du omtaler/henviser til, da længden på mange af dine indlæg gør, tror jeg, at mange ikke gider læse dem og det synes jeg er synd.
Så bare en lille venlig opfordring (håber ikke den opfattes som negativ) :)
Jørn, du har bl.a. i denne tråd adskillige lange passager kopieret fra diverse steder.
Jeg vil bede dig redigere dine indlæg i denne og andre tråde, så du erstatter de lange passager med link til de relevante sider.
Dette i overensstemmelse med forums regler:
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?page=7
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #55 Dato: 28 November , 2012, 17:20 »

Zoro

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #56 Dato: 28 November , 2012, 17:27 »
Jørn Clevin - Synes dine indlæg er super gode og meget informative ! Men men men :) Kan du ikke nøjes med at smide et link ind til de ting du omtaler/henviser til, da længden på mange af dine indlæg gør, tror jeg, at mange ikke gider læse dem og det synes jeg er synd.
Så bare en lille venlig opfordring (håber ikke den opfattes som negativ) :)

http://www2.dmu.dk/1_viden/2_publikationer/3_fagrapporter/rapporter/fr448.pdf

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #57 Dato: 28 November , 2012, 17:30 »
Tak Jørn, nu mangler du bare indlæg #10, #23 og #27 i denne tråd. /o
Du må selvfølgelig gerne citere korte uddrag med kildeangivelser, men ikke hele teksten da det overtræder copyright.
Og der er jo ingen af os, der ønsker, at forum kommer i vanskeligheder :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #58 Dato: 28 November , 2012, 17:46 »