Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: min hane har det ikke godt  (Læst 20970 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Zoro

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #30 Dato: 27 November , 2012, 17:23 »
Det er så helt forkert det du der skriver. Alle prøver for fugleinfluenza bliver også undersøgt for ND. Der er heller ikke fundet noget, så ingen grund til panik.

Overførsel af smitte fra vilde fugle
til fjerkræ.

http://www2.dmu.dk/1_viden/2_publikationer/3_fagrapporter/rapporter/fr448.pdf



« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 17:14 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #31 Dato: 27 November , 2012, 17:48 »
Det er så helt forkert det du der skriver. Alle prøver for fugleinfluenza bliver også undersøgt for ND. Der er heller ikke fundet noget, så ingen grund til panik.


Newcastle Disease
i vilde fugle
En gennemgang af litteraturen med henblik på
at udpege mulige smittekilder for dansk fjerkræ
Faglig rapport fra DMU, nr. 448
2003
Ole Roland Therkildsen

http://www2.dmu.dk/1_viden/2_publikationer/3_fagrapporter/rapporter/fr448.pdf
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 17:20 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #32 Dato: 27 November , 2012, 18:13 »
finn hvem betaler for undersøgelse af en mistænkt fugl, hvor der er meldepligt

@Kristiank.

Her kan du se beredsskabsplanen for Newcastle.

J.C.

http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/25_PDF_word_filer%20til%20download/01kontor/Newcastlediseaseberedskabsplan2008.pdf
« Senest Redigeret: 27 November , 2012, 18:16 Fra Jørn Clevin »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #33 Dato: 27 November , 2012, 18:25 »
Igen, igen, igen......det ville være dejligt med kildeangivelse.
Marianne - admin
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #34 Dato: 27 November , 2012, 18:26 »
Jørn, det er jo forældet viden du præsenterer. Dengang (2003) blev der ikke rutinemæssigt testet for ND eller H5. Det gør man idag og jeg vil da godt gentage.

"DER ER IKKE FUNDET NOGET"

Derudover så vil jeg godt gøre opmærksom på FVST's egen erfaringsrapport fra 2002 udbruddet.
http://www.fodevarestyrelsen.dk/fdir/pub/2003900/Rapport9.htm#_Toc57425099
4 primærudbrud, alle i besætninger hvor hønsene går indendøre.. 2 burhøns, 1 med hønniker i stald og en "bedsteforældreflok". Det store problem var (syge) hønnikerne, hvor der blev solgt dyr fra til hobby-besætninger via handelsmænd på markeder og dermed spredt til 126 hobbybesætninger. Denne spredning havde INTET med vilde fugle at gøre men skyldtes udelukkende handel....
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #35 Dato: 27 November , 2012, 18:54 »
jørn jeg kan ikk lige finde hvor det står hvem der betaler for undersøgelse

Zoro

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #36 Dato: 27 November , 2012, 18:55 »
Jørn, det er jo forældet viden du præsenterer. Dengang (2003) blev der ikke rutinemæssigt testet for ND eller H5. Det gør man idag og jeg vil da godt gentage.

"DER ER IKKE FUNDET NOGET"

Derudover så vil jeg godt gøre opmærksom på FVST's egen erfaringsrapport fra 2002 udbruddet.
http://www.fodevarestyrelsen.dk/fdir/pub/2003900/Rapport9.htm#_Toc57425099
4 primærudbrud, alle i besætninger hvor hønsene går indendøre.. 2 burhøns, 1 med hønniker i stald og en "bedsteforældreflok". Det store problem var (syge) hønnikerne, hvor der blev solgt dyr fra til hobby-besætninger via handelsmænd på markeder og dermed spredt til 126 hobbybesætninger. Denne spredning havde INTET med vilde fugle at gøre men skyldtes udelukkende handel....

Finn jeg gengiver blot en del af den historiske faglige viden som er tilgængelig, at du så er i besiddelse af noget mere opdateret viden, er da bare super fint for os alle.

NB: Men det ændre dog ikke på mulig smitte spredning af Newcastle, fra vilde fuglebestande som er på træk over Danmark.

http://www2.dmu.dk/1_viden/2_publikationer/3_fagrapporter/rapporter/fr448.pdf



J.C.
« Senest Redigeret: 27 November , 2012, 18:58 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #37 Dato: 27 November , 2012, 19:25 »
jørn jeg kan ikk lige finde hvor det står hvem der betaler for undersøgelse


@Kristiank.

Jeg kan kun finde denne forklaring, men går ud fra at aflivning m.m. er på statens regning ??

13.2.5 Hobbybesætninger
Hvad angår hobby besætninger skal der for hver enkelt besætning udarbejdes en arbejdsplan og et budget. Såvel budget som arbejdsplan skal indsendes til 1. kontor til godkendelse, med mindre anden udmelding er givet

http://www.foedevarestyrelsen.dk/SiteCollectionDocuments/25_PDF_word_filer%20til%20download/01kontor/Newcastlediseaseberedskabsplan2008.pdf

J.C.
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 17:57 Fra Jørn Clevin »

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #38 Dato: 27 November , 2012, 21:39 »
Jørn, det er helt hypotetiske ting du peger på... Historien viser jo noget ganske andet. Faktuelt er smitten jo altså ikke kommet fra vilde fugle, som jo heller ikke her (ligesom med influenza) har kunnet kommet ind til hønsene som har gået indendøre uden kontakt til vilde fugle.

Vedrørende betaling for undersøgelser, så opereres der med 2 lister. 1 hvor staten betaler for undersøgelser og 1 hvor de ikke gør...
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=135628

På listen hvor staten betaler er Newcastle disease, Aviær influenza og Paramyxovirus 1-infektion (PMV-1) hos duer
 Det er de 3 eneste fjerkræsygdomme hvor staten betaler for erstatning. Tidligere var der flere med, hønsetyfus og ILT, men de er nu rykket ned på liste 2.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=77247

Der er en fælde i det, for der skal være mistanke om at det er en af de sygdomme inden det sendes ind til undersøgelse. Ellers er det for egen regning.

Dyrekøbt erfaring for Liv, som denne lange tråd beretter om...
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=2274.0
Fælden kommer til allersidst..
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #39 Dato: 27 November , 2012, 22:12 »
Imens tråden bevæger sig mere og mere over i regler, retsinformation osv, er opretteren af tråden, med et konkret sygdomstilfælde, gledet meget (helt) i baggrunden.

Jeg så videoen på YouTube inden den blev slettet (er iøvrigt ikke enig i at den video ikke havde relevans) og sammenholdt med information om dyrets ca alder, tillod jeg mig at udelukke Mareks. Hvad hanen fejler ved jeg ikke.

Men det var måske en god ide at sende den video til Bjarne på klinikken i Haarlev og få hans umiddelbare vurdering. Hvis han mistænker at det kan være Newcastle Disease, så er en videre undersøgelse, så vidt jeg kan læse fra Finn's indlæg, uden omkostninger for ejeren af hanen.
Mvh
Erik Andersen

Zoro

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #40 Dato: 27 November , 2012, 23:39 »
Jørn, det er helt hypotetiske ting du peger på... Historien viser jo noget ganske andet. Faktuelt er smitten jo altså ikke kommet fra vilde fugle, som jo heller ikke her (ligesom med influenza) har kunnet kommet ind til hønsene som har gået indendøre uden kontakt til vilde fugle.

Vedrørende betaling for undersøgelser, så opereres der med 2 lister. 1 hvor staten betaler for undersøgelser og 1 hvor de ikke gør...
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=135628

På listen hvor staten betaler er Newcastle disease, Aviær influenza og Paramyxovirus 1-infektion (PMV-1) hos duer
 Det er de 3 eneste fjerkræsygdomme hvor staten betaler for erstatning. Tidligere var der flere med, hønsetyfus og ILT, men de er nu rykket ned på liste 2.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=77247

Der er en fælde i det, for der skal være mistanke om at det er en af de sygdomme inden det sendes ind til undersøgelse. Ellers er det for egen regning.

Dyrekøbt erfaring for Liv, som denne lange tråd beretter om...
http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=2274.0
Fælden kommer til allersidst..

Newcastle Disease (ND) anses for at være en af de alvorligste fjerkræsygdomme i verden.
Danmark har haft udbrud af den stærkt smitsomme virussygdom i 1995, 1996, 1998 og 2002.
ND virus (NDV) er tillige isoleret fra fritlevende fasaner og en skarv i Danmark.
Alle fuglearter kan smittes med NDV. Vandfugle er generelt modstandsdygtige overfor
sygdommen, mens hønsefugle er mere følsomme. Virus er isoleret regelmæssigt fra
vandfugle, eksempelvis gæs og svømmeænder. Gentagne fund af NDV i nordamerikanske
øreskarver siden midten af 1970erne og fundet af NDV i en dansk skarv har ført næring til
spekulationer om, at vilde fugle skulle udgøre et reservoir af NDV. Desuden er det vist, at
avirulent virus oprindeligt isoleret fra en vandfugl kan mutere til NDV efter at være
overført til fjerkræ.
Vandfuglene må betragtes som de mest oplagte smittespredere og en potentiel smitterisiko for
kommercielt fjerkræ. Mekanismen, hvorved smitte overføres fra vandfugle til fjerkræ er dog
ukendt. Den mulige spredning af NDV fra vilde fugle til fjerkræ og omvendt, må i dag betragtes
som et alvorligt epizootiologisk problem. Det er kun i forbindelse med fundet af NDV i en skarv
og i forlængelse af det seneste udbrud i 2002, at man målrettet har forsøgt at finde NDV i danske
fugle. Det er imidlertid rimeligt at antage, at de lavvirulente virusstammer, der jævnligt findes i
vandfugle, også i Danmark, udgør en smitterisiko, selvom forekomsten af virus, mekanismen
bag smittespredningen og fremkomsten af virulensen, er ukendt.

http://www2.dmu.dk/1_viden/2_publikationer/3_fagrapporter/rapporter/fr448.pdf
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 17:26 Fra Jørn Clevin »

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #41 Dato: 28 November , 2012, 00:09 »
Skal vi ikke prøve at holde fokus på det aktuelle sygdomstilfælde.

Skulle det vise sig at der er tale om ND, skal der jo gøres noget for at undgå spredning.
Mvh
Erik Andersen

Zoro

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #42 Dato: 28 November , 2012, 00:23 »
Skal vi ikke prøve at holde fokus på det aktuelle sygdomstilfælde.

Skulle det vise sig at der er tale om ND, skal der jo gøres noget for at undgå spredning.

@Pilegården.

Jeg er fuldstændigt enig med dig, men det virker som om den pågældende person er tavs, eller fuldstændigt uintreseret i at medvirke, til en opklaring af sygdoms forløbet ???

NB: Men vi må i så fald håbe at intet er galt, nu hvor Europa udstillingen og LU står for døren, samt at diverse kliniske sundhedsattester, skal underskrives af en dansk dyrlæge, inden dyrene kan afsendes til Leipzig i Tyskland.

J.C.

 
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 01:05 Fra Jørn Clevin »

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #43 Dato: 28 November , 2012, 01:04 »
Nu har jeg ikke orket, at læse alle dine meget lange indlæg Jørn, så derfor kan det være mit spørgsmål virker dumt, men hvor gamle må fjerkræ være for at man vaccinerer ?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg godt kan se panikken her på matriklen hvis det skulle vise sig at være ND som findes hos pågældende fjerkræejer (bor på samme lille ø). Hvis nu det er et tilfælde af ND, kan jeg så sikre mine fjer som måske er 1½-2 år gamle, eller er det kun de unge?
Må desuden sige, at jeg synes det er højst uheldigt, at du Ulla stiller et "hjælp"-spørgsmål, men ikke deltager på en eller anden måde, specielt hvis det skulle vise sig at være ND. Du har draget din egen konklusion uden at vide dig sikker på noget. Det er ikke særligt ansvarligt, hverken overfor resten af din fjerkræflok eller os andre fjerkræholdere.
Beklager mit lidt sure opstød, men jeg synes altså det er bund-uansvarligt........

Zoro

  • Gæst
Sv: min hane har det ikke godt
« Svar #44 Dato: 28 November , 2012, 01:33 »
Nu har jeg ikke orket, at læse alle dine meget lange indlæg Jørn, så derfor kan det være mit spørgsmål virker dumt, men hvor gamle må fjerkræ være for at man vaccinerer ?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg godt kan se panikken her på matriklen hvis det skulle vise sig at være ND som findes hos pågældende fjerkræejer (bor på samme lille ø). Hvis nu det er et tilfælde af ND, kan jeg så sikre mine fjer som måske er 1½-2 år gamle, eller er det kun de unge?
Må desuden sige, at jeg synes det er højst uheldigt, at du Ulla stiller et "hjælp"-spørgsmål, men ikke deltager på en eller anden måde, specielt hvis det skulle vise sig at være ND. Du har draget din egen konklusion uden at vide dig sikker på noget. Det er ikke særligt ansvarligt, hverken overfor resten af din fjerkræflok eller os andre fjerkræholdere.
Beklager mit lidt sure opstød, men jeg synes altså det er bund-uansvarligt........

@Lisbeth Pilkjær.

Hej Lisbeth.

Ja dine dyr på 1 1/2 til 2 år kan sagtens vaccineres uden nogen problemmer, vi vaccinere helt ned til 10 uger gamle dyr hvis de er udegående.

NB: Men de skal selvfølgeligt være fuldstændigt raske på vaccinations tidspunktet.

J.C.

 
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 08:22 Fra Jørn Clevin »