Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Mareks - igen  (Læst 18269 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #30 Dato: 27 November , 2012, 21:10 »
Suk, hvor trist! :'(
Min ene hane humpede lidt igår, men var ude og gale og gøre ved, idag har hans vinge hængt og han har ikke rigtigt villet støtte på det ene ben.
Han er konstateret uden brækket ben, er der nogen tvivl om det er Mareks!? ???
Æv, han er ellers rar og tam! :(


Prøv  at lav en lille video så man kan se ham gå.

J.C.





Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Mareks - igen
« Svar #31 Dato: 27 November , 2012, 21:19 »
Vil gerne prøve at filme ham imorgen. :)
Der sidder 5 fjerkræ i skuret, de er alle fra i år, men præcis alder er ukendt!
-Vil dog tro ham der er ramt er min. 5 mdr., han er ret stor og galer og træder damerne!  :D
Skuret har vist tidligere, for en del år siden været hønsehus.

Vil man ikke ruge i maskiner og vaccinere, er der vel ikke andet at gøre, end at vente på man en dag kun står med b-typer!? ???
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #32 Dato: 27 November , 2012, 21:26 »
Se så langt så godt, men skal rengøringen foretages med noget specielt eller hvordan?? Hvis man har haft mareks 1 gang ville man måske gerne slippe for det igen, osse uden brug af vaccine. Kan godt se fordelen i at vaccinere dyrene, men virus er der vel så stadig i en eller anden form, eller dør det ud efter en eller anden given tid??

@Jes.L.H.

Det er lige præcist det som er problemmet ,ligeså
snart der kommer nye dyr ind igen  udefra, så vender Mareks ofte tilbage med uforminsket styrke.

Viruset ligger fint og forputter sig i støvet, i såvel revner samt sprækker, og på de enkle dyr i avls flokke.


Rengøring foretages med en to promilles opløsning af kaustiks soda.

NB. Husk beskyttelses briller.

J.C.
« Senest Redigeret: 27 November , 2012, 21:28 Fra Jørn Clevin »

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Mareks - igen
« Svar #33 Dato: 27 November , 2012, 21:44 »
Hmm, den med nye høns J.C.?
Det er vel så kun de nye der rammes? ???
-Kan godt se du skriver osse ældre dyr kan få det, men har man en etableret flok raske voksne høns og har man haft en/flere med Mareks, kan man vel gå ud fra de der er tilbage har  b-faktor? Eller kan de så rammes af en anden /ny version af det samme?

Det forslår vel ikke ret meget med den kaustiske soda, hvis hønsene går ude om dagen? :-\
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Mareks - igen
« Svar #34 Dato: 27 November , 2012, 22:01 »
@Jes.L.H.

Det er lige præcist det som er problemmet ,ligeså
snart der kommer nye dyr ind igen  udefra, så vender Mareks ofte tilbage med uforminsket styrke.

J.C.

Er det scenarie så taget ud fra at det er dyr fra en vaccineret besætning eller en der ikke er vaccineret?? Det jeg lurer på er om man risikerer at slæbe noget skidt med fra en vaccineret besætning fordi avleren, af gode grunde, ikke aner at h#n har virus hos sig?? I så fald må det vel være bedre ikke og vaccinere og så kun avle videre på dyr der har udviklet resistens. Er godt klar over det er et mange årigt projekt, men bare en tanke der strejfede mig
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mareks - igen
« Svar #35 Dato: 27 November , 2012, 23:44 »
@Jes.L.H.

Det er lige præcist det som er problemmet ,ligeså
snart der kommer nye dyr ind igen  udefra, så vender Mareks ofte tilbage med uforminsket styrke.

Viruset ligger fint og forputter sig i støvet, i såvel revner samt sprækker, og på de enkle dyr i avls flokke.
J.C.
Nu skal vi ikke male fanden på væggen :)
Jeg er af den overbevisning, at man sagtens kan have dyr i årevis uden at få mareks, jeg mener også at have forstået, at man kan avle sig ud af problemet. Flere avlere af f.eks. fodbefjedrede dværge vaccinerer ikke, og har stor succes med at avle sig ud af mareks. Det giver også mening, for sådan som virus opfører sig, er det nærmest en umulighed, at forsøge at rengøre sig ud af problemet, i hvert fald hvis man ikke holder sine høns indendørs i sterile omgivelser, der kan kan desinficeres fuldstændigt. Jeg har igennem de seneste måneder haft kontakt til forskellige fjerkrækonsulenter og dyrlæger med speciale i fjerkræ, netop fordi jeg vil kende sammenhængen tilbunds.
Selv har jeg nu i en årerække haft maran. Jeg har fået dyr fra Tyskland, Holland og Frankrig, de tyske dyr har været vaccinerede, jeg har stadig ikke mareks, og håber selvfølgelig at jeg ikke får det. *k
For mig er det som tidligere skrevet VIGTIGT, at mine små kyllinger får en så naturlig opvækst som muligt: altså ud på græsset og sammen med en skruk, så de fra dag 1 kan skrabe, støvbade samt finde gode sager i jorden og på planter.
Jeg har en kyllingemoder, som jeg kalder min plan B, for det er kun en nødløsning, hvis jeg ikke har en skruk
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #36 Dato: 28 November , 2012, 00:11 »
Nu skal vi ikke male fanden på væggen :)
Jeg er af den overbevisning, at man sagtens kan have dyr i årevis uden at få mareks, jeg mener også at have forstået, at man kan avle sig ud af problemet. Flere avlere af f.eks. fodbefjedrede dværge vaccinerer ikke, og har stor succes med at avle sig ud af mareks. Det giver også mening, for sådan som virus opfører sig, er det nærmest en umulighed, at forsøge at rengøre sig ud af problemet, i hvert fald hvis man ikke holder sine høns indendørs i sterile omgivelser, der kan kan desinficeres fuldstændigt. Jeg har igennem de seneste måneder haft kontakt til forskellige fjerkrækonsulenter og dyrlæger med speciale i fjerkræ, netop fordi jeg vil kende sammenhængen tilbunds.
Selv har jeg nu i en årerække haft maran. Jeg har fået dyr fra Tyskland, Holland og Frankrig, de tyske dyr har været vaccinerede, jeg har stadig ikke mareks, og håber selvfølgelig at jeg ikke får det. *k
For mig er det som tidligere skrevet VIGTIGT, at mine små kyllinger får en så naturlig opvækst som muligt: altså ud på græsset og sammen med en skruk, så de fra dag 1 kan skrabe, støvbade samt finde gode sager i jorden og på planter.
Jeg har en kyllingemoder, som jeg kalder min plan B, for det er kun en nødløsning, hvis jeg ikke har en skruk

Prøv at læs den igen Marianne.


Jeg har slettet artiklen, da Jørn også har kopieret og indsat den i det næste indlæg til Tanja i tråden, artiklen kan i øvrigt også læses i Forums leksikon.
Marianne - admin
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 00:29 Fra Marianne Vedel »

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #37 Dato: 28 November , 2012, 00:16 »
Hmm, den med nye høns J.C.?
Det er vel så kun de nye der rammes? ???
-Kan godt se du skriver osse ældre dyr kan få det, men har man en etableret flok raske voksne høns og har man haft en/flere med Mareks, kan man vel gå ud fra de der er tilbage har  b-faktor? Eller kan de så rammes af en anden /ny version af det samme?

Det forslår vel ikke ret meget med den kaustiske soda, hvis hønsene går ude om dagen? :-\

@Tanjamaj.

Prøv at læs nedenstående artikkel om Mareks.

NB: Det er hønsehuset som rengøres, med en to promille opløsning af kaustisk Soda.

Hønselammelse
Hele artiklen, som var kopieret ind i indlægget er nu erstattet af et link til Leksikon, hvor artiklen var kopieret fra. Vi ønsker at bevare trådene mere overskuelige på den måde.
Marianne - admin
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 15:16 Fra Marianne Vedel »

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #38 Dato: 28 November , 2012, 00:40 »
Nu skal vi ikke male fanden på væggen :)
Jeg er af den overbevisning, at man sagtens kan have dyr i årevis uden at få mareks, jeg mener også at have forstået, at man kan avle sig ud af problemet. Flere avlere af f.eks. fodbefjedrede dværge vaccinerer ikke, og har stor succes med at avle sig ud af mareks. Det giver også mening, for sådan som virus opfører sig, er det nærmest en umulighed, at forsøge at rengøre sig ud af problemet, i hvert fald hvis man ikke holder sine høns indendørs i sterile omgivelser, der kan kan desinficeres fuldstændigt. Jeg har igennem de seneste måneder haft kontakt til forskellige fjerkrækonsulenter og dyrlæger med speciale i fjerkræ, netop fordi jeg vil kende sammenhængen tilbunds.
Selv har jeg nu i en årerække haft maran. Jeg har fået dyr fra Tyskland, Holland og Frankrig, de tyske dyr har været vaccinerede, jeg har stadig ikke mareks, og håber selvfølgelig at jeg ikke får det. *k
For mig er det som tidligere skrevet VIGTIGT, at mine små kyllinger får en så naturlig opvækst som muligt: altså ud på græsset og sammen med en skruk, så de fra dag 1 kan skrabe, støvbade samt finde gode sager i jorden og på planter.
Jeg har en kyllingemoder, som jeg kalder min plan B, for det er kun en nødløsning, hvis jeg ikke har en skruk

@Marianne.

For mig er det som tidligere skrevet VIGTIGT, at mine små kyllinger får en så naturlig opvækst som muligt: altså ud på græsset og sammen med en skruk, så de fra dag 1 kan skrabe, støvbade samt finde gode sager i jorden og på planter.
Jeg har en kyllingemoder, som jeg kalder min plan B, for det er kun en nødløsning, hvis jeg ikke har en skruk

Kære Marianne.

Det er mindst ligeså vigtigt for alle dem, som beskytter deres dyr imod Mareks ved at vaccinere dem.

Vi venter så bare nogle få uger, med at tilbyde dem frie forhold, under beskyttede forhold i baghaven, hvor de for den samme adgang til at støvbade m.m.

NB: Men grundlæggende, er jeg ikke uenig med dig, idet høne og kylling er mere i pagt med naturen.

J.C.
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 00:45 Fra Jørn Clevin »

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Mareks - igen
« Svar #39 Dato: 28 November , 2012, 11:59 »
Har skudt en lille video af Prik, der er vist ikke noget at være i tvivl om, men jeg kan så ikke få den lagt på! :-\
Den hedder AVI, hvor billederne på mit apparat hedder JPEG!? ???
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 13:07 Fra tanjamaj »
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mareks - igen
« Svar #40 Dato: 28 November , 2012, 12:07 »
Tanja, måden med videoer er, at du lægger den på YouTube, og så linker til den her fra.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Mareks - igen
« Svar #41 Dato: 28 November , 2012, 12:12 »
Jamen det forsøger jeg så! ???  ;D
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Mareks - igen
« Svar #42 Dato: 28 November , 2012, 12:55 »
Ret uprof.. film, men der er vist ingen tvivl!?  :-\
http://www.youtube.com/watch?v=LCmm5y3XVso
Han har puttet sig inde igår og idag, så han måtte sættes ud på plænen, før han ville gå en lille tur! ..Nu må han vel snart på tur til hønsehimlen! :'(

Ved ikke lige hvordan man laver et link? ???

Vil lige tilføje endnu et øv! :(
Her ruges der kun med naturmetoden, at tage de daggamle kyllinger fra deres skruk for at lade dem gå isoleret i flere uger, bliver nok heller ikke her.
..Heller ikke selvom de der overlever, så skulle være mindre modstandsdygtige overfor alm. forkølelser o.a.  :-\

Rettet link Finn/admin
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 15:09 Fra Finn Jensen »
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #43 Dato: 28 November , 2012, 13:56 »
Ret uprof.. film, men der er vist ingen tvivl!?  :-\
youtu.be/LCmm5y3XVso
Han har puttet sig inde igår og idag, så han måtte sættes ud på plænen, før han ville gå en lille tur! ..Nu må han vel snart på tur til hønsehimlen!? :'(

Ved ikke lige hvordan man laver et link? ???


@ Tanjamaj.

Hej Tanja.

Jeg kan ikke få din video til at virke ?

J.C.
« Senest Redigeret: 28 November , 2012, 14:24 Fra Jørn Clevin »

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Mareks - igen
« Svar #44 Dato: 28 November , 2012, 14:03 »
Kopier:   youtu.be/LCmm5y3XVso
og sæt det ind i din browser og tryk enter... Det virker fint her.
1.4 Araucana
1.2.2 Serama