Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Mareks - igen  (Læst 18268 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Sv: Mareks - igen
« Svar #15 Dato: 23 November , 2012, 00:11 »
Der står vel nærmest at dyr over 5 mdr. ikke kan få Mareks??
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #16 Dato: 23 November , 2012, 09:13 »
http://www.youtube.com/watch?v=BydP994Tp7E


SYGDOMS BILLEDE AF MAREKS I UDBRUD.

J.C.
« Senest Redigeret: 23 November , 2012, 10:56 Fra Jørn Clevin »

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mareks - igen
« Svar #17 Dato: 25 November , 2012, 14:25 »
Kildeangivelse ville være dejligt. /o
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
« Senest Redigeret: 25 November , 2012, 16:24 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #19 Dato: 25 November , 2012, 16:31 »

DET ER GANSKE ENKELT OG BILLIGT, AT BESKYTTE SINE KYLLINGER IMOD MAREKS, DU SKAL BARE VACCINERE DEM.

J.C.

http://www.youtube.com/watch?v=lYlorsUN2E0

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #20 Dato: 25 November , 2012, 16:35 »

ENDNU ET WIDEO KLIP AF EN KYLLING MED MAREKS I UDBRUD.

http://www.youtube.com/watch?v=7k3scysSD5A

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #21 Dato: 25 November , 2012, 16:41 »

ERHVERVS VACCINATION IMOD MAREKS FRA DAG 1.

http://www.youtube.com/watch?v=oPxTgrQFy0E&feature=related

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #22 Dato: 25 November , 2012, 16:46 »
DR. BRuce Calnek diskutere fjerkræ sygdomme.

http://www.youtube.com/watch?v=pFDjN9mYeiA
« Senest Redigeret: 25 November , 2012, 18:24 Fra Jørn Clevin »

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #23 Dato: 25 November , 2012, 20:24 »

SYGDOMS BILLEDE AF KYLLING MED MAREKS I UDBRUD.

http://www.youtube.com/watch?v=XcvAH5zKzyA

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Mareks - igen
« Svar #24 Dato: 27 November , 2012, 18:13 »
Jeg synes mareks er en rigtig træls sygdom hos høns.
Jeg vaccinerer dog ikke, det skyldes, at kyllingerne skal vaccineres som daggamle, og så efterfølgende gå isolerede fra andre høns i nogle uger. Helst endda på trådvæv, så de ikke kommer i forbindelse med deres egen afføring.
Disse krav er ikke forenelige med min måde at opfostre kyllinger.
Jeg ønsker, at mine kyllinger i videst muligt omfang skal gå sammen med en skruk, de skal have adgang til græs, biller, kriblekrabler, spirer og alt den gode føde, som skrukken finder til dem. Jeg vil have at mine små kyllinger skal kunne støvbade og skrabe, det kan de ikke trådvæv.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #25 Dato: 27 November , 2012, 18:31 »
Jeg synes mareks er en rigtig træls sygdom hos høns.
Jeg vaccinerer dog ikke, det skyldes, at kyllingerne skal vaccineres som daggamle, og så efterfølgende gå isolerede fra andre høns i nogle uger. Helst endda på trådvæv, så de ikke kommer i forbindelse med deres egen afføring.
Disse krav er ikke forenelige med min måde at opfostre kyllinger.
Jeg ønsker, at mine kyllinger i videst muligt omfang skal gå sammen med en skruk, de skal have adgang til græs, biller, kriblekrabler, spirer og alt den gode føde, som skrukken finder til dem. Jeg vil have at mine små kyllinger skal kunne støvbade og skrabe, det kan de ikke trådvæv.


Støvbade og skrabe kommer Mareks vaccinerede kyllinger også til at opleve, det kommer bare nogle få uger senere i deres liv.

NB: Men en skruk mor der føre dem, kommer de desværre ikke til at opleve.

J.C.


Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Mareks - igen
« Svar #26 Dato: 27 November , 2012, 20:04 »
    Since it is so difficult to control your birds' exposure to Mareks, (showing, bringing in new birds, airborne spread from other farms), the best course is prevention. That starts with completely sanitizing your brooders.

Se så langt så godt, men skal rengøringen foretages med noget specielt eller hvordan?? Hvis man har haft mareks 1 gang ville man måske gerne slippe for det igen, osse uden brug af vaccine. Kan godt se fordelen i at vaccinere dyrene, men virus er der vel så stadig i en eller anden form, eller dør det ud efter en eller anden given tid??
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Zoro

  • Gæst
Sv: Mareks - igen
« Svar #27 Dato: 27 November , 2012, 20:42 »
Se så langt så godt, men skal rengøringen foretages med noget specielt eller hvordan?? Hvis man har haft mareks 1 gang ville man måske gerne slippe for det igen, osse uden brug af vaccine. Kan godt se fordelen i at vaccinere dyrene, men virus er der vel så stadig i en eller anden form, eller dør det ud efter en eller anden given tid??

@ Jess.L.H.

Det er lige præcist det, som er problemet med Mareks, pludseligt bliver det slæbt ind igen med nye dyr udefra.

NB: Mareks virus forputter sig i støvet, og bliver ligepludseligt vakt til live igen, efter det har ligget og forputet sig i revner og sprækker i hønsehuset.

NB: Nej det dør desværre ikke.

J.C. 

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Mareks - igen
« Svar #28 Dato: 27 November , 2012, 20:54 »
nogle racer og stamme må jo være mere eller mindre modtagelige for at udvikle sygdomme, med vaciner kommer man jo til at avle på svage dyr, det gavner jo mest medicinalindustrien, og dem der kun avler på synlige kvaliteter. som marianne er inde på, så tager skrukken kyllinger med på græs og det ved hun nok bedst, om de har brug for det, og hvornår.

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Mareks - igen
« Svar #29 Dato: 27 November , 2012, 20:55 »
Suk, hvor trist! :'(
Min ene hane humpede lidt igår, men var ude og gale og gøre ved, idag har hans vinge hængt og han har ikke rigtigt villet støtte på det ene ben.
Han er konstateret uden brækket ben, er der nogen tvivl om det er Mareks!? ???
Æv, han er ellers rar og tam! :(
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)