Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg  (Læst 30308 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #15 Dato: 07 November , 2012, 20:07 »
Jeg tror, at min hønsegård er ramt af samme "forbandelse" - jeg havde 10 høns.... (efter rævens besøg tidligere på dagen nu kun 7, men dét er en anden historie) af følgende racer:

3 silker på 1½ år - ingen æg i månedsvis - vi taler heller ikke hen over sommeren...
3 dv. brahma'er fra april 12 - ingen æg endnu
2 dv. wyandotter fra foråret - ingen æg endnu
2 dv. welsumer fra foråret - ingen æg endnu

De får kun fuldfoder i pilleform, skaller og masser af grønt (går i hele haven) - er ikke fede og har ikke utøj.... Hvorfor ingen æg - og hvornår kan det forventes, at de nye begynder?

En anden ting: Med sådan et hold høns kan man så ikke forvente bare ét æg/dag - også om vinteren? Eller holder alle 100 % op, hvis ikke der kommer ekstra lys?

mvh. Nanna







Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #16 Dato: 07 November , 2012, 20:16 »
Mine 5 New hampshire fælder=ingen æg Min ene orpington lægger dog en 3-4 æg i ugen. Af mine 3 dværg maran er de 2 i pause efter og ha været skruk, og den sidste lægger et par enkelte æg om ugen. Tror de alle trænger til lys og tørvejr så der kan komme lidt gang i produktionen igen.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #17 Dato: 07 November , 2012, 20:19 »
Ud af vores 13 stk. er der kun 1 der lægger æg hver 2.-3. dag...

Offline Lis V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 328
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #18 Dato: 08 November , 2012, 00:10 »
Mine høns er gået i strejke pga af de mørke dage. Der kommer et enkelt æg i ny og næ, når der er sol. Mine Kochin fra 1. Maj lægger heller ikke æg endnu, det regner jeg ikke med før til foråret.
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #19 Dato: 08 November , 2012, 06:55 »
Nanna

de silker jeg købte af dig lægger gladeligt  5 til 6 æg hver ugeligt  :)

der gik lige 14 dage hvor ingen æg kom og så sprøjtede det ellers ud af dem :laugh:

de er nogle skønne rapenskralder  <.
« Senest Redigeret: 08 November , 2012, 08:01 Fra Miss Christina »

Offline Tass

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #20 Dato: 08 November , 2012, 07:41 »
@Lene
Du har helt sikkert ret, men det har ikke været noget problem med "alle" de andre kuld vi har lavet, det var først efter der kom Lys Sussex ind i billedet.
Men nu må vi se jeg gir den lige lidt gas med Fuld af pep de næste par uger så må vi se hvad der sker :)
Jeg er nok bare forvent med mine hybrider alle som giver æg hele året rundt sommer og vinter. Har heller ingen problemer med udeblivende æg pga fældning :)

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #21 Dato: 08 November , 2012, 07:55 »
Sussex er en alround race, dvs. lavet til både at kunne lægge æg (dog ikke 365 om året, men til gengæld er den også værd at æde) og være et godt slagtedyr. Måske den bare bliver fed ved kun fodring med hvede.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #22 Dato: 10 November , 2012, 09:50 »
Christina;

Det er dejligt at høre - selvom jeg jo også er svært misunderlig  ;)

Det får mig til at tænke på, om det kan være foderet, som ikke er godt nok? Jeg køber et fuldfoder i pilleform fra Danhøns i Ganløse, hvor der både skulle være almen korn og æglægningsfoder.... men det er godt nok sløjt med æg... har vel ingen fået i 4-5 måneder /d

Hvad fodrer du med? Er der særligt gode blandinger - synes det, jeg fodrede med før, indeholdt så meget smuler.

Og så lige mit spørgsmål igen: Hvis man har sådan en god blanding af høns (dv. welsumer, dv. wyandotter, dv. brahmaer, dv. silke = 7 styks), kunne man så ikke retteligt forvente bare 1 æg om dagen gennemsnitligt - også om vinteren og uden lys?

mvh. Nanna


Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Miss Christina

  • Gæst
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #23 Dato: 10 November , 2012, 10:11 »
Nanna 

deres æg er gode og vejer fra 44 til 52 gr  :)

køber æglægnings piller Hos Bangs.dk
som de kan spise 24/7
der ud over får de knækfoder+majs+hvede
som en godmorgen og godnat bid ikke meget kun et par håndfulde
det grønne fra haven
og så lige de sørgelige rester fra de fattiges bord  ;)

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #24 Dato: 10 November , 2012, 11:11 »
Lyder som om jeg skal en tur til Uggerløse  /o

Men hvad er knækfoder? Når jeg søger på forum, står der knækfoder mange steder, men ikke hvad det er? Mener du knækket majs og hvede eller knækfoder PLUS majs og hvede? Og hvor køber man det?

mvh. Nanna
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Tass

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #25 Dato: 19 November , 2012, 18:06 »
Så kom de første æg :)
Efter knap 2 uger med Møllerens fuld af pep og lys i hønsehuset dukkede de første æg op ;)
Det er nu blevet til 3 stykker, så nu glæder jeg mig til at se hvad der sker i løbet af den næste uges tid. Der er jo trods alt 10+ høner som gerne skulle begynde at lægge æg :)
1000 tak for de gode råd, vidste jeg nok skulle finde en løsning hvis jeg spurgte herinde.

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #26 Dato: 26 November , 2012, 17:45 »
Stadig ikke et eneste æg her.... har købt knækfoder fra NAG og æglægningsfoder - dog ikke fra Bangs, for det er helt håbløst at nå til Uggerløse på en normal hverdag (og de svarer ikke rigtigt på mails).

De har ikke lys endnu dog, men alligevel.... ikke et æg det sidste halve år - så fælder de, så er de skrukke, så har de kalkben, så kommer ræven......  :-[ Aldrig et eneste æg... husbonden mener efterhånden, at når der en dag kommer et, så bliver det verdens dyreste æg i omkostninger!

Bare 1 sølle æg af dagen ville være fantastisk - de er trods alt 7 høns, der dog snart må være klar til æglægning alle sammen?
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #27 Dato: 26 November , 2012, 18:11 »
@ Nanna

Spørgsmålet er så om dine dyr får proteiner nok ? om æglægningsfoderet er fuld- eller tilskudsfoder ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Nanna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 166
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #28 Dato: 26 November , 2012, 18:40 »
@Lene: Altså de forløbne mange måneder har de fået et fuldfoder fra Brogården, og nu gik jeg så over til et tilskudsfoder købt i Dyreriget (der "brænder hønsenes æggestokke af, hvis de får det rent" - det SKAL blandes i 1:1), og her får de så knækfoder fra NAG blandet i.

Her er produkterne:

Hønsefoder:
http://dyreriget.dk/hoens-vagtler-5/foder-7/hoensetilskudsfoder-1085.html

Knækfoder:
http://dyreriget.dk/hoens-vagtler-5/foder-7/knaekfoder-25-kg-1113.html

Dertil fri adgang til en have på 1300 m2 og masser af køkkenrester? Og nej, jeg synes nu heller ikke, at de er fede... måske de bare har glemt, at de er høns.....?
Nanna

0,7 dværghøns (Orpington, Welsum, Brahma og Purhøns)
0,2 hunde (Hvid boxer og ½ hvid boxer + 1/4 labrador + 1/4 Springer Spaniel)
0,2 Teenagere.....
og oveni alle de tøser endelig 1,0 husbond!

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #29 Dato: 26 November , 2012, 20:28 »
jeg har samme problem. ingen æg i 3-4 måneder eller mere. husker slet ikke hvornår de stoppede, bare at det er MEGET langt tid siden og de tydeligvis stoppede pga fældning, men aldrig startet igen.

jeg har givet næsten ren tilskud i en periode og er nu begyndt at give mere korn igen da de så ikke spiste ret meget da de helst ikke vil have tilskud.

har både høner fra sidste år, nogle fra tidlig forår og nogle fra i sommers.  de to fra foråret burde for længst have startet.

sidste år fik jeg fint med æg hele vinteren igennem.
og der fodrede jeg med 1 del tilskud 1 del hvede og 1 del byg. som jeg nu er ved at gå tilbage til igen.

mine får grønkål adlibitum og en masse andet grønt ellers.


men stadig ingen æg  :-\
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.