Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg  (Læst 30307 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tass

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Dato: 06 November , 2012, 08:13 »
Hej

Har tidligere haf succes med gode råd herinde fra så jeg prøver lige igen :)

I foråret udrugede jeg to kuld blandingshøns (afkom af isabrown høner og lys sussex hane).
Det første kuld kom i starten April og det næste slutningen af April.
Hønerne er nu temmelig store men lægger stadig ikke æg :(
Mine gamle isabrown høner producere stadig æg ca 1 om dagen, men af en eller anden grund vil de nye hønniker ikke begynde at lægge æg :(
Jeg har aldrig haft lys i hønsehuset da det ikke var nødvendigt for isabrown hønerne.
De får al det de kan spise (hvede).
De render ude i haven om dagen men bliver lukket inde om aftenen.
Har prøve at holde dem i hønsegården et par dage for at observere om de lægger æggene andetsteds, men det er ikke tilfældet. Der er ca 12 høner.
Jeg har nu forsøgt mig med lys, så vil jeg se om det hjælper.
Har tidligere kun fodret med korn (ud over almindelig køkkenaffald og hvad de nu kan finde i haven), men har nu prøvet at tilføje Møllerens pip (eller hvad det nu hedder tilskudsfoder til æglæggene høns) .
Er der andet jeg kan gøre for at prøve at sætte gang i æglægningen.

Offline Dyre-tossen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 372
  • Der er plads til alle og en hver
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #1 Dato: 06 November , 2012, 08:56 »
Tjekke for lus og lopper
Hilsen Ann
0.0.1 sussex (Varmefri)
0.0.4 Landhøns (Varmefri)
1.0 Hund som er en og hedder Laban
1. Akvarie fulde af selvskabs-fisk

ALLE KYLLINGER SÆLGES

Her har man fået 100 C. i hønsefeber og det kan ikke helbredes af nogen medicin i verden.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #2 Dato: 06 November , 2012, 09:09 »
Hvis dine høner "kun" får hvede som korn, så kan du have det problem at de er for fede, og så lægger de ikke æg.

Du må have dem i hænder efter det er blevet mørkt hvor de er nemme at håndterer, og mærke dem efter på brystben og kød, så du kan få indtryk af deres foderstand.
Mens du har dem i hænderne ser du dem efter for utøj, for det er den næste hindring i at lægge æg, så du må se deres sundhed efter i sømmene.

Derudover så er der altså høns der ikke lægger æg før næste forår, men det er nok ikke blandinger som dine, men mine unge orpington, gider ikke lægge æg, før vinteren er ovre, og ret beset, er der vel heller ingen grund til det, hvis man ser æggene som året kommende kyllinger.

Hvis du har købt Møllerens Fuld af Pep så skal dine høns nok vende sig til at spise det, for de er oftest ikke ret begejstrede for den slags foder.
Hos mig er det æglægningsfoder der er i fodertårnet, som de kan tage af om morgenen inden de bliver lukket ud, og så får de korn, og køkken rester henad dagen omkring kl 14 så er der jo ikke andet at gå i gang med end kost tilskudet.

God fornøjelse med de kommende æg
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Tass

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #3 Dato: 06 November , 2012, 09:40 »
Jeg har svært ved at forestille mig det skulle være utøj for hvorfor skulle kun de nye høns være inficeret. Ud fra et statistisk grundlag skulle sandsynligheden for det være minimal da alle hønsene går sammen.
Mht foderet (og ja det er Fuld af pep) så syntes det ikke at være noget problem. De æder stort set alt bortset fra løg smil.
Men ja det kan være jeg lige skal tjekke om de er for fede det nye hold, det tvivler jeg nu på, det er i hvert fald ikke tilfældet for isabrown hønsene.
Jeg fik for i øvrigt 2 dværghøns i sommers som var skruk (skulle bruges til udrugning). De er længe færdige med at være skruk, men heller ikke de er begyndt at lægge æg.
Er lyset udelukkende for at få hønsene til at æde mere eller har det også en anden effekt?

Offline Lotte M. S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 348
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #4 Dato: 06 November , 2012, 10:02 »
Jeg tror også at de er for fede. Prøv at lade være med at give hvede i en periode og kun fodre med æglægningsfoder og se om de så ikke begynder at lægge æg.
Jeg har kyllinger fra april, maran og maran/wyandot + La Bresse og de har lagt æg længe nu. og de har kun lidt lys om aftenen - til kl. 20.
MVH Lotte
1,16 Sort/kobber Maran
0,3 sort/sølv Maran
0,1 guldrandtegnet Wyandot
0,1 rustfarvet Welsumer
0,1 Hvid Stor Silke
1,0 sort/hvid Maine Coone
2,0 børn årgang 2004 + 2005
http://www.maranklub.dk
www.noof.dk
www.fynskestenklub.dk

Offline karoline

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 447
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #5 Dato: 06 November , 2012, 10:16 »
Mine kyllinger fra slutningen af april (Wyandotter og Orpington) lægger heller ikke æg endnu.

Karoline
Stor Wyandot, stor Orpington, Australorp, stor maran, blandingshøner, brahma, Jersey kæmper i en blandet flok til hygge og æg (1,27).
3,7 MEDK (sort sølvbrystet) til udstilling.
2,8 Sort dværg kochin (1,3 glat og 1,5 krøllet) Min store datters, til udstilling
0,0,6 hvid, silkefjeret chabo
0,3 dejlige døtre (8, 12 og 15 år)
Medlem af: Sydhavsøernes fjerkræklub, maranklub, Kochinklubben, kamphønseklubben, DFfR

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #6 Dato: 06 November , 2012, 11:08 »
Høns er jo forprogramerede til at lægge æg og ruge kyllinger ud på et passende tidspunkt af året.
Det er derfor naturligt at de holder op med at lægge æg når dagene bliver kortere og koldere.

Hvis du ønsker æg året rundt, skal dagen gerne være 14 timer lang, og altså suppleres med kunstigt lys.
Jeg har de fleste år ladet mine høns være høns og ikke haft lys, da jeg mener at det også skal være et rimeligt liv for hønen.
Nu er Orpington ikke sådan at snyde, så selvom der er lys, så er de ikke overvældende generøse, men lidt flere æg kommer der dog.

Der er i øjeblikket lys fra kl 04 og til kl  09 hvor det er naturligt lyst, og så går de i seng med det naturlige lysfald kl 17 som dagene er lige nu.
Så her er der pt. 13 timers dage, og de lægger ca 3-5 æg om dagen, ikke orperne, men blandingerne, og dem er der 8 af

Som sagt får de kun æglægningsfoder om morgenen, til jeg lukker ud kl 09 og så korn og køkken kl ca 14
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #7 Dato: 06 November , 2012, 11:24 »
Kyllingerne skal vel også helst klægge lidt tidligere på året, hvis man vil være sikker på at få dem i gang om efteråret?
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tass

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #8 Dato: 06 November , 2012, 12:36 »
Kyllingerne skal vel også helst klægge lidt tidligere på året, hvis man vil være sikker på at få dem i gang om efteråret?
Jeg har aldrig haft problemer med kyllinger fra april, men har kun erfaringer med isabrown, de lægger fra omkring uge 20, men det er første gang jeg krydser med lys sussex, så derfor ved jeg ikke hvad jeg kan forvente. Har også fået en ny lys sussex hane og det ser ud som om han er noget længere om at blive kønsmoden end isabrown. Venter stadig på han går i gang med at bedække hønerne for alvor. De yngre haner fra samme kuld som hønerne (blanding mellem lys sussex og isabrown) bedækker allerede flittigt.

Offline frydensberg

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 125
    • frydensberg-billing
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #9 Dato: 06 November , 2012, 14:27 »
Mine maran høner og lys sussex fra midt i maj lægger heller ikke æg endnu... Jeg venter ellers spændt, det det er mine første høns ;)
Mange hilsner
Lena Frydensberg-Holm
Nybegynder udi hønseri
En Dejlig husbond
2 Dejlige drenge børn
0,1 british shorthair kat, Karma
1,0 Vapset sort labrador hvalp, Kaos
5,5 dværgvædder kaniner, gulrød og satin
1,1 hermelin Rex kaniner
0,3 sort kobber maraner
0,2 lys sussex stor
3,6 store wyandot kyllinger

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #10 Dato: 06 November , 2012, 16:07 »
@ Tass

Hvor længe har du haft høns i alt ?

Var de Isa Brown, du har og har haft købt før fra et rugeri ?

Jeg vil nok sige at du har været heldig overhovedet at få æg, når der kun fodres med ren hvede.

Jeg kendte engang en mand som også havde hybridæglæggere og de blev også kun fodret med ren hvede, og så rester fra køkkenet og der kom der ikke mange æg til sidst. Til gengæld var hønerne smælder fede da de blev slagtet som 2 års.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tass

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #11 Dato: 06 November , 2012, 18:14 »
@Lene
Jeg har haft høns 3-4 år og min stamme af høns kommer fra det der i gamle dage hed Hillstøms rugeri, i dag hedder det vidst Bangs rugeri. De er kendt for deres gode (gode æglæggere) stamme af Isa Brown.

Jeg har aldrig haft problemer med "kun" at fodre med hvede og madrester. Om sommeren fodre jeg faktisk kun med madrester, resten finder de i haven og på marken.
Den eneste gang jeg har haft problemer med manglende æg fra mine Isa Brown høner var engang jeg hvor jeg kom for sent i gang med vinterfodringen.
Uden at have det store kendskab til høns er jeg af den overbevisning at så længe hønsene har tid til at ligge og slikke solskin og sandbade det meste af dagen og lægger masser af æg så mangler de ikke noget.

@Ina: Nu har jeg været ude og mærke på deres foderstand, og der er jo ingen tvivl om at de er i bedre foderstand end mine Isa Brown, men de lægger jo også æg hver dag, men ved ikke om jeg vil sige at de er fede, skal lige have tjekket forum'et for hvornår man kan sige det ene eller det andet om foderstanden.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #12 Dato: 06 November , 2012, 18:38 »
Er det så de samme høns, som du startede med for 3-4 år siden og som du nu har krydset med Sussex ?
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tass

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 18
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #13 Dato: 07 November , 2012, 06:50 »
Nope men det er afkom af dem

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hvorfor begynder mine høner ikke at lægge æg
« Svar #14 Dato: 07 November , 2012, 15:31 »
At avle videre med hybrider er som at avle med blandingshøns. Afkommet kan blive til hvad som helst. For de hybrider man køber fra rugerier er F1 krydsninger. Dvs. krydsninger mellem to rene linier, som i første generation giver en krydsningsfrodighed, hvilket i dette tilfælde er en stor ægydelse.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub