Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Ormekur til høns  (Læst 18519 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rixen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 695
Ormekur til høns
« Dato: 14 Oktober , 2012, 13:41 »
Kan man give sine kyllinger/høns ormekur f.eks. direkte i vandet, så de alle får en behandling samtidigt..og hvilket produkt skal man anvende?
Mvh. Rikke

3.6 Guld/sortbåndet Brahma, 1.9 Gul Orpington, 3,7 blå/splash/sort Orpington, 1.4 Hvid/sort(blå)Columbia Brahma, 1.4 lys sussex, 1.4 Grågæs m. toulouser, 2.4 Rouenænder.

Offline Kenneth j

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 229
Sv: Ormekur til høns
« Svar #1 Dato: 14 Oktober , 2012, 13:53 »
Hej

Jeg er igang med at give mine ormekur i drikkevandet.
Det hedder Levaject og er udskrevet af en dyrlæge.

Der er 30 dages karantæne til æggene så de skal smides ud i de 30 dage :(

/Kenneth
1,4,3  Dansk landrace dværg
1,3  Dansk landrace
2,7,2  Blå kobber Maran
1,0,3  Sort kobber Maran
0,4 blandet

http://www.racefjerkrae.dk/
http://www.djursracefjerkrae.dk/

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Ormekur til høns
« Svar #2 Dato: 14 Oktober , 2012, 14:46 »
Jeg har kun brugt Flubenol, det skal ikke i vandet, men til gengæld er der så ikke tilbagehold på æg ;)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ormekur til høns
« Svar #3 Dato: 14 Oktober , 2012, 23:36 »
Et gammelt husråd siger at man til drikkevandet tilsætter saltsyre i ca en uge.

20 ml til 10 l vand.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mette Kleist

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 182
  • Et stædigt æsel kræver en stædig æseldriver...
Sv: Ormekur til høns
« Svar #4 Dato: 03 December , 2012, 20:05 »
Et gammelt husråd siger at man til drikkevandet tilsætter saltsyre i ca en uge.

20 ml til 10 l vand.

Hej Erik,

Jeg er ikke så erfaren en hønse-ejer, så derfor kan det være jeg spørger lidt dumt. Håber du kan bære over med mig...

Saltsyre??
Er der så ikke tilbageholdelsestid på æggene? Og virker det uden at gøre hønsene syge??
Jeg tænker bare at det da umuligt kan være sundt?

Mvh Mette


Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ormekur til høns
« Svar #5 Dato: 03 December , 2012, 21:56 »
Der er ikke tilbagehold på æg.

Opløsningen er som du kan se meget tynd og derfor næppe til skade for dyrene. De får højst en smule sur mave. Maven indeholder jo naturligt syrer, så det der sker er at man forrykker syrebalancen en smule over en begrænset periode.

Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Ormekur til høns
« Svar #6 Dato: 04 December , 2012, 08:41 »
Emnet har været diskuteret før, surheden i denne opløsning svarer ca. til den i coca cola, mig bekendt virker coca cola ikke mod orm.
Der er dog mange, der tror at saltsyreblandingen kan virke forebyggende mod orm.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ormekur til høns
« Svar #7 Dato: 04 December , 2012, 23:00 »
Jeg har ikke prøvet coca cola mod orm, så jeg ved ikke om det ville virke. Det har en meget god virkning på menneskemaver ind imellem, i begrænsede mængder selvfølgelig.  :)

Teorien omkring saltsyrekuren er at den hæver surheden i hønsenes maver tilpas til at det bliver ubehagelig/umuligt at leve der for ormene.
Jeg bruger den selv med jævne mellemrum og mødte ikke orm i de 11 hanekyllinger jeg slagtede sidste måned. Det er ikke bevis for noget, det er jeg klar over.

Hvis teorien omkring saltsyrekuren holder, så kan kuren ikke umiddelbart bruges forebyggende, men kun helbredende. Dette er så kun delvist korrekt. Igen, hvis teorien holder, så kan kuren bruges forebyggende ved konstant at bruge den. Men det ville jeg dog fraråde, da det på sigt kunne skade hønsene, at løbe rundt med konstant forsuret mave.
Mvh
Erik Andersen

Offline Erik holst Pedersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 90
Sv: Ormekur til høns
« Svar #8 Dato: 05 December , 2012, 01:15 »
Man kan også komme hvidløg i drikkevandet, jeg har gjort det i et par år, har indtil nu ikke haft utøj og orm i og ved hønsene. Til 8 liter vand bruger jeg 4 halve fed.  3-4 hvidløg koster omkring 10 kr. /o
Venlig Hilsen Erik.
  1,3 Lys Sussex
  1,2 Lys Sussex
  1,5 Sort Australorps

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ormekur til høns
« Svar #9 Dato: 05 December , 2012, 22:44 »
Jeg bruger også hvidløg i vandet. Ikke dagligt, men det er mere et tidsspørgsmål end noget andet.

Hønseguf, som også indeholder godt med hvidløg, får hønsene også, når jeg har tid til at lave det.

Om hvidløg kan slå noget ihjel ved jeg ikke, men det skulle ihvertfald styrke immunforsvaret, så det stille jo 'fjerene' i en lidt stærkere position, ved evt angreb.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ormekur til høns
« Svar #10 Dato: 08 December , 2012, 20:58 »
Jeg har ikke prøvet coca cola mod orm, så jeg ved ikke om det ville virke. Det har en meget god virkning på menneskemaver ind imellem, i begrænsede mængder selvfølgelig.  :)

Det er sjældent jeg lader noget 'hænge og blafre uafklaret', som mange af Jer helt sikkert ved. ;)

Coca Cola indeholder kun én enkelt syre, nemlig phosphorsyre. Koncentrasionen er 0,54 g/l (information indhentet hos Carlsberg, som er producent og ene-distributør af Coca Cola i Danmark)

Saltsyre kuren foreskriver 20 ml/10l vand = 2 ml/l vand. Densiteten af saltsyre er 1.19 så koncentrationen er 2,38 g/l

Så koncentrationen af saltsyre kuren er 4,4 x så stærk som syren i en Coca Cola.

Fordøjelsessystemer indeholder naturligt saltsyre og enzymer.

Ved brug af saltsyre kuren påvirkes den naturlige balance (syrekoncentrationen hæves) af de naturligt forekommende mavesyrer.

Hvordan andre tilførte syrer evt ville påvirke fordøjelsessystem, syrebalance eller påvirkning på 'uinviterede gæster', vil jeg undlade at gøre mig klog på, da jeg foretrækker at holde mig til fakta.
Mvh
Erik Andersen

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Ormekur til høns
« Svar #11 Dato: 08 December , 2012, 22:01 »
Ja ja Erik,cola og menneskemaver skulle være god nok siges der ;),jeg tror en fernet branca er bedre,Cola er i øvrigt udmærket til afløbsrens samt fjerne kalkaflejninger i fajancentønden(tønden) ;D Det har en PHværdi på 2,5 .
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ormekur til høns
« Svar #12 Dato: 08 December , 2012, 22:18 »
Jeg er sikker på at Coca Cola kan bruges til mange sjove ting, deriblandt møntrens.  ;D

Nu var emnet fokuseret på om saltsyrekuren havde en virkning mod orm i fjerkræ, eller ikke.

Og i den forbindelse tror jeg umiddelbart at vi kan droppe referencer til Coca Cola.

Jeg sætter iøvrigt stor pris på Coca Cola, men som læskedrik. ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Ormekur til høns
« Svar #13 Dato: 09 December , 2012, 01:14 »
Der findes stærkere syrer og svagere syrer, så det hjælper desværre intet at regne densiteten ud, hvis det er pH værdien der er afgørende. Phosphorsyre er en ret stærk syre.
Saltsyre har vi alle sammen i mavesækken. Vi laver det selv. Syrer og baser forbliver ikke i tarmsystemet, men optages i blodbanen og kan give syre- baseforskydninger der, hvis kroppens egne reguleringsmuligheder overskrides. Det sker f.eks, at børn bliver syge ( ofte efter bedsteforældrebesøg el lign.), hvor de har fået en overdosis af salmiaklakrids =base. Som derfor ikke bør gives til mindre børn i større mængder......
Vedrørende "egne erfaringer", kan jeg bidrage med, at jeg gennem 24 års intermitterende hønseavl aldrig har brugt noget som helst mod orm m.v og aldrig har set orm hos mine slagtedyr. Jeg mener derfor desværre ikke, at een avlers brug af saltsyre i drikkevand kan tages til indtægt for, at det virker. Det havde ellers været nemt....

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Ormekur til høns
« Svar #14 Dato: 09 December , 2012, 23:08 »
Så kigger vi da blot på pH værdierne.

Saltsyre er så vidt jeg kan finde 0 - 0,5 (afhængig af koncentration)

Coca Cola finder jeg opgivet varierende fra 2,5 - 2,9

Ph værdien i menneskers mavesæk er ca 2

Så Coca Cola mindsker derfor surheden i maven (omend marginalt). Saltsyre forstærker surheden i maven.

Hvis jeg da har forstået det rigtigt.

Et enkelt ekternt link, hvor både saltsyre, Coca Cola og mavesyre nævnes.

http://gymportalen.dk/hvadermatematikc/364

Mvh
Erik Andersen