Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Afmålinger foderblandinger  (Læst 3286 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline riks74

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Afmålinger foderblandinger
« Dato: 04 Oktober , 2012, 11:48 »
Hej alle dejlige forum-mennesker... ;)

Vi har høns, kyllinger, ænder og vagtler.
Jeg fylder som regel bare deres foderbeholdere op når de er tomme, men synes der går enormt meget foder på ingen tid.
Jeg burde være bedre til at give dem græs og andet grønt dagligt, det gør nok også noget ved foderforholdet!

Er der nogen der kan ridse de alm. foder måleforhold op for mig til hhv. høns og ænder så jeg ved at de får nok men ikke for meget. Jeg skal nok lige nævne at det ikke "kun" er hyggedyr. Nogle af dem er til spisebordet.

Glæder mig til at høre fra Jer  /o

Rikke
 
Stor sort Austrolorps
Dværghøns
Hvid dansk landand
Tysk kæmpecheck (kaniner)
Vagtler
Nymfeparakitter

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Afmålinger foderblandinger
« Svar #1 Dato: 04 Oktober , 2012, 12:46 »
Grønt er godt, ingen tvivl om det. Blot bør huskes på at næringsindholdet næsten er halveret nu ifh. til i maj/juni. Det er en af grundene til at der ædes mere kraftfoder (piller/korn) nu, samtidig det er koldere, og de som skifter fjer skal bruge en hel del til dette.
Mht. afmålt foder i automat, så skal de altid have det de kan æde, for hvis de ikke får nok, så yder de ikke optimalt, altså der kommer for få æg.
Høns på smalkost, kan ikke også yde noget.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Afmålinger foderblandinger
« Svar #2 Dato: 04 Oktober , 2012, 13:05 »
Jeg har ikke høns, kyllinger, ænder og vagtler som dig risk74, men derimod høns og gæs. Men jeg kunne forestille mig at der ville være et problem med afmålt foder hvis de går sammen.
Nogle af dem er måske bedre end andre til at spise en hel masse på en gang, og så er der ikke noget tilbage til de andre. Er der nogen der ved noget om det?
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline riks74

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 38
Sv: Afmålinger foderblandinger
« Svar #3 Dato: 04 Oktober , 2012, 16:20 »
Tak for svar  ;).

Dyrene går ikke sammen - altså høns for sig, kyllinger for sig, ænder osv....
Det giver jo mening mht høns og alt det de kan æde, men ænder som ikke skal lægge æg...men bare skal slagtes til spisning sidst på året.
Nogle specielle foder mål der? fx. blander jeg svinefoder, korn og majs til mine ænder... men hvor tit skal jeg give dem og hvor meget...???
Stor sort Austrolorps
Dværghøns
Hvid dansk landand
Tysk kæmpecheck (kaniner)
Vagtler
Nymfeparakitter

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Afmålinger foderblandinger
« Svar #4 Dato: 04 Oktober , 2012, 16:26 »
Mht. mål, så har jeg brugt den samme opskrift i nu over 45 år til såvel høns som ænder,
nemlig at give dem alt det de kan æde /o  Men det er jo også et mål i sig selv ;D

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Afmålinger foderblandinger
« Svar #5 Dato: 04 Oktober , 2012, 16:56 »
riks74, det afhænger vel også af hvad dit mål er. Størst mulige slagtedyr? De mest sunde slagtedyr? Slagtedyr med begrænset fedt eller billigst mulige slagtedyr pr kilo?

Og så synes jeg også det afhænger af dyrenes mulighed for selv at finde føde.

Men hvis du skal have noget konkret. Så har jeg set en foderproducent der anbefaler fri adgang til færdigfoder og 60 gram korn pr. dag til hver and.

Jeg giver ikke mine høns fri adgang  til korn (men dog til æglægningspiller), og jeg giver heller ikke mine gæs fri adgang til hverken korn eller piller. Fordi jeg gerne vil tilskynde dem til at finde mest mulig føde selv. Af hensyn til både kødkvalitet, ægkvalitet, økonomi og beskæftigelse af dyrene, så de ikke får negativ adfærd.
« Senest Redigeret: 04 Oktober , 2012, 18:32 Fra hanemikkel »
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Afmålinger foderblandinger
« Svar #6 Dato: 04 Oktober , 2012, 17:39 »
Jeg har forstået at svømmefugle kan benytte alt den  foder  som kommer ned i halsen ::). derfor tvangsfoder men ænder og  gæs i syd på og derfor skal ænder og gæst får alt som  de overhoved kan  æde.
Jeg  ved ikke gælder også høns. Industri rockere har enorm appetit. Jeg har spekuleret på at deres hurtig vækst baserer på at  de kan  og vil  fortære enorme mængder foder i kort tid. 
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand