Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Andemad til høns?  (Læst 3427 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Andemad til høns?
« Dato: 28 ſeptember , 2012, 13:21 »
Er der nogle af jer der har erfaring med at producere andemad til høns?
Jeg ved at det bruges til både ænder, høns, fisk, kaniner og grise i USA og Asien.
Det er vist lidt af et vidunderfoder, med ca. 20 procent protein, masser af sporstoffer, aminosyrer og hvad det ellers hedder.

Man skulle kunne dyrke det på 10 cm vand, og bruge hønsemøg som næring. Det vokser vildt hurtigt og øger sin vægt med 100 procent på 24-48 timer. Jeg ved ikke om det skal tørres hvis det gives til høns, men det lyder da spændende.
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline cmilton

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 336
  • Be Happy :D
Sv: Andemad til høns?
« Svar #1 Dato: 28 ſeptember , 2012, 13:33 »
Lyder sku spændende !! Følger lige med :)
1.4 Araucana
1.2.2 Serama

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Andemad til høns?
« Svar #2 Dato: 28 ſeptember , 2012, 21:00 »
Det ser desværre ikke ud til, at der er nogen med erfaring?

Jeg fandt en engelsksproget hjemmeside der bekræftede de ting jeg havde hørt. Andemad (duckweed) vokser så hurtigt, at en plante kunne dække hele jorden på fire måneder, hvis planten ikke blev spist eller stoppet af søbred osv.:

"Duckweed have the highest growth rate of any higher plant. In ideal conditions (high levels of nitrates and phosphates), the surface area covered by duckweed can double in less than 2 days. The Indian species, Wolffia microscopica, can bud off a new daughter every 30-36 hours. Thus one tiny plant could, theoretically, in four months produce offspring equal to the volume of the earth!"

Hele planten kan spises, der skal kun bruges et meget lille areal og der er et meget højt indhold af protein osv. Mennesker spiser det åbenbart også i Thailand:

"Uses as food: Because Duckweed floats and require little structural fibres (5-15%), it has more nutrition by weight compared to other vascular plants: protein (15-25% in natural conditions, 15-45% when cultured under ideal conditions), fat, nitrogen, and phosphorus. It also contains higher amounts of essential amino acids than most plants. In fact, it most closely resembles animal proteins. It also contains large concentrations of trace minerals that make Duckweed good supplements for animal feed. In addition, they are easily cultivated on small strips of wasteland and easily harvested. In fact, Duckweed is eaten by people in Thailand. There are also projects to look into the cultivation of Duckweed as feed for fish (carp), poultry (chickens, ducks), livestock (pigs). Duckweed is also an effective "crop". For the same amount of nutrients, Duckweed grows on 10% the area needed for soyabeans, and 20% that of corn. Because it has such low fibre, the whole plant can be used, unlike other crops where only a small part of the plant can be eaten."
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).

Offline hanemikkel

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 575
Sv: Andemad til høns?
« Svar #3 Dato: 28 ſeptember , 2012, 21:41 »
Jeg har læst videre på det hele dagen, og sagen er klar. Til foråret dyrker jeg andemad til mine høns og kyllinger.

Mange har prøvet det rundt omkring i verden med gode resultater, og det er både økologisk og gratis når først man har skaffet et gammelt badekar eller lavet et lille basin. Og et proteinindhold der kan være højere end i soyabønder er da ikke til at stå for.

Efter sigende bør det kun udgøre 40 procent af ænders kost, og 15-25 procent af kosten til høns.

Det kan både gives vådt og tørret. Men det er lidt uklart hvad der er mest optimalt. Den eneste fare skulle være en vækst som var en anelse mindre end med voksefoder. Og det kan være svært at bruge det pågældende basin senere uden andemaden dukker op igen, uanset rengøren eller om det har stået uden vand i længere tid.

Hvis nedenstående link virker kan man se høns blive fodret med andemad, og selv søge videre på youtube. Men ellers vender jeg tilbage med mine erfaringer næste år.

http://http://www.youtube.com/watch?v=j9CPbwsEVRM
Har eller har haft:
Høns: Faverolles (laksefarvede), Australorp (sort, blå), Araucana (vildtfarvet, sort), Maran (sort-kobber), New Hampshire (rødbrun), Sussex (lys), Italienere (hvide).
Ænder: Orpington (gul), moskus (hvid), campbell (khaki).
Gæs: Danske gæs (grå), Steinbacker (grå).