Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr  (Læst 14225 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #15 Dato: 13 ſeptember , 2012, 11:29 »
Du har ret, Tapani! Det er nemlig en udbredt misforståelse at det kun er det antibiotikum man indtager (som medicin eller igennem mad), der er skadeligt for én.

Der er ikke mange, der er klar over, at hvis én person i en familie er i antibiotikumbehandling, så kan der spores ændringer i hele familiens mikroflora.

Man ved også, at familier med kæledyr deler bakterier med deres kæledyr, og dermed også de resistente bakterier.

Jeg har stor stor respekt for antibiotikumresistens efter at have arbejdet på et mikrobiologisk laboratorium. Jeg så uhyggligt mange eksempler på resistente mikroorganismer, der var isoleret fra mundhulen på ganske almindelige mennesker. I nogle tilfælde var bakterierne resistente mod typer af antibiotikum, som "deres" mennesker sandsynligvis aldrig har fået... :o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #16 Dato: 13 ſeptember , 2012, 14:31 »
Der er måske en stærk stigende holdning til at ALT skal leve og ALT skal reddes og aflivning er koldt og kynisk. Måske får jeg klap for denne udtalelse, men jeg synes at mange holde kæledyr i live for ejers egen skyld og ikke på dyrets egne præmisser og værdighed.

Selvfølgelig skal man være glad for sine dyr (kæle, som ikke kæle) og selvfølgelig skal man også reagere når de bliver syge. Det er klart. Og Doktor Dyr skal også leve........

Endvidere har al medicin vi propper i dyrene og ikke mindst i os selv altid nogle "grimme" bivirkninger også.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #17 Dato: 13 ſeptember , 2012, 14:42 »
Jeg hugger hovedet af det der virker sygt. På den måde får man stærke stammer. Det giver efter min menig syge dyr når der behandles med medicin. Forstået sådan, at behandlede dyr mister meget modstandskraft og let efterfølgende blot kommer til at fejle noget andet.
Så for mig er der kun een måde at udrydde dårligdomme.

NB: Jeg har rigtig mange Orpington, og har næsten aldrig syge dyr. Og hvis det sker, er det oftest fordi de er kommet galt afsted, f.eks. hængt fast i trådvæv osv.

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #18 Dato: 13 ſeptember , 2012, 14:43 »
Jeg er enig med dig, Lene. I tidens løb har jeg haft mange dyr 'mellem hænderne', og jo flere jeg har haft, jo mere 'human' er min tankegang blevet. Altså forstået på den måde, at en hurtig aflivning nogle gange er bedre end de lidelser der skal gennemleves før dyret måske kommer sig. Ikke alt og alle skal overleve for enhver pris. Men selvfølgelig skal alt vurderes og gradueres inden man tager en beslutning om det videre forløb. Og så kommer det jo også an på hvilket dyr vi taler om - er det en kylling, en kanin eller en hund eller en hest, der er forskel på, hvor langt jeg vil gå for at redde den.
Mvh Marianne

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #19 Dato: 13 ſeptember , 2012, 14:47 »
Jeg har også stået med et par heste i de 26½ år, som jeg har været hesteejer i og måtte veje for og imod for behandling eller aflivning og gu er det svært.

@ Rudi

Helt enig, men det gør mere "ondt" når man 3 høns end 300 høns.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #20 Dato: 13 ſeptember , 2012, 15:31 »
Forøvrigt ville det være lykken hvis ALLE landbrug i Danmark blev økologiske, men det ville sikkert bare give landmænd, som må dreje nøglen om og en ENDNU større import af udenlandske mindre gode, men billige produkter fra lande, hvor dyrevelfærden er endnu mere ned prioteret end i Danmark og brugen af medicin endnu større.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #21 Dato: 13 ſeptember , 2012, 18:25 »
Må da indrømme ,at jeg har været glad for penicilin,de få gange mine hunde er blevet opereret,men ville aldrig give det til høns og får eller andre konsum dyr,Det er sikkert fristende,men nej i mine øjne er det alt for  farligt i længden.
Undskyld,men vi er nok nogen,der er mere barske i vores indstilling til dyrehold,end gennemsnittet,synes at en hurtig og human aflivning er bedst ,når dyr er så syge,at de kræver stærk medicinering.-Ups.nu får man nok på puklen :(
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #22 Dato: 13 ſeptember , 2012, 19:08 »
Jeg syntes klart man skal sørge for ikke at have en overforbrug af alle former for medikamenter til sine dyr.

Jeg må dog sige at jeg syntes det emmer lidt af dobbelt morale herinde for hvad når man nu skriver at man hellere vil aflive sine høns hvis de er syge. Men men vaccinere gerne sine dyr så man kan udstille. Det virker bare lidt modsigende. Det er sku da medikamenter alt sammen og har en påvirkning. Så hvis man er i mod brugen af antibiotika og medikamenter burde man ikke udstille høns. Det er ihvertfald min mening.  Men som jeg skriver skal man selvfølgelig begrænse bruget. Men mener ikke jeg ville total undlade det.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #23 Dato: 13 ſeptember , 2012, 19:20 »
Jeg syntes klart man skal sørge for ikke at have en overforbrug af alle former for medikamenter til sine dyr.

Jeg må dog sige at jeg syntes det emmer lidt af dobbelt morale herinde for hvad når man nu skriver at man hellere vil aflive sine høns hvis de er syge. Men men vaccinere gerne sine dyr så man kan udstille. Det virker bare lidt modsigende. Det er sku da medikamenter alt sammen og har en påvirkning. Så hvis man er i mod brugen af antibiotika og medikamenter burde man ikke udstille høns. Det er ihvertfald min mening.  Men som jeg skriver skal man selvfølgelig begrænse bruget. Men mener ikke jeg ville total undlade det.

Enig. Jeg tog en "kold tyrker" fra mine mange udstillinger som jeg deltog i hver vinter, da det blev tvunget at udstillings-dyr skulle vaccineres. Selvom jeg levede og ånede for udstillinger i over 25 år, så skulle mine høns ikke vaccineres, og implicit heraf var det slut med at udstille.
Jeg har desværre set/hørt om, en del fine udstillings-dyr og dermed fine kommende avls-dyr der har måttet lade livet pga. vaccinationen, hvor der skete fejl.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #24 Dato: 13 ſeptember , 2012, 20:50 »
Dobbelt moral......... tja.................

Ja det er træls at skulle vaccinere sine dyr, for at kunne udstille dem. Og ja så må man bare lade være....

Og mens vi har gang i debatten, hvis man er imod vaccinationer, så kniber det med at holde hybrid høns, for de bliver om nogen vaccineret mange flere gange end racehøns gør.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #25 Dato: 13 ſeptember , 2012, 21:03 »
Jeg har 3 hybrid høns udruget af en jeg kender og de er på ingen måde vaccineret. Så det kommer da klart an på hvor de er fra.

Men de handler jo bare om at begrænse brugen ikke helt undvære det. For det kan jo være lige meget hvis man så vaccinere dem. Så er man jo lige vidt.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #26 Dato: 14 ſeptember , 2012, 09:25 »
Jeg er ikke helt sikker på havd det er vi diskuterer nu, men vacciner kan på ingen måde sidestilles med brug af antibiotikum...

Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #27 Dato: 14 ſeptember , 2012, 09:50 »
Hmmm hvorfor ikke, en vaccination mener jeg klart kan side stilles. Det er da en medikament der bruges for at hæmme en sygdom, som med dem man giver til sine børn har jeg også en bekymring for det at vaccinere gør noget ved kroppen egen forsvarsmekanisme. (en udtalelse fra en professor jeg kender der arbejder med netop vaccinationer og behandlig med antibiotica. og det er begge noget man ikke skal bruge i flæng. Og hvis muligt gerne udvære hvis ikke det er livsnødvendigt eller ligefrem dødsensfarligt ikke at bruge.

Så jeg er mener klart at vis man er i mod antibiotika må man også være varesom med vaccinationer mod sygdomme.

Det er sku dobbelt morale andet mener jeg.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #28 Dato: 14 ſeptember , 2012, 10:16 »
Nu er vaccinering desværre et nødvendigt "onde" hvis man vil udstille sine høns enten på udstillinger eller diverse p.r/ hønsedage, så også omverdenen og andre avlere kan finde en glæde ved at se en masse dyr samlet.

Og hvis man er dobbelt moralsk fordi man gør dette, samtidigt med at man bruger hovedafbryderen, hvis man har et sygt dyr, som man mener ikke kan klare det, jamen så må det så bare være det.

Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: TÆNK inden du bruger antibiotika til dine dyr
« Svar #29 Dato: 14 ſeptember , 2012, 10:27 »
Enig Lene. Jeg syntes også bare at det er forkert at fremstille sig som hellig i at man slet ikke bruger antibiotika når man nu vaccinere. Jeg er ikke afholdsmand på nogle af punkterne. Hvis jeg har dyr som er meget syge og som ellers er pæne dyr så vil jeg klart bruge antibiotika i nødstilfælde og jeg vil da klart også vaccinere dem så de kan udstilles. Så jeg er bestemt ikke hellig. Jeg vil bare gerne have en dialog. For jeg mener ikke man skal være afholdsmand men bare sikre at man ikke bruger det nærmest forbyggend.
Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn