Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: slagtning  (Læst 1545 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline henrik stelling

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
slagtning
« Dato: 07 ſeptember , 2012, 20:40 »
hej er der nogle der kan fortælle mig hvor gamle og hvor store mine sussex kyllinger skal være når de skal slagtes de går i en 1000 m2 hønsegård mvh henrik

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: slagtning
« Svar #1 Dato: 07 ſeptember , 2012, 21:47 »
det lette svar ville være, når de er klar. Det er de så når de ikke vokser mere/tager på i vægt. Jeg vil gætte på omkring 6-7mdrs alderen. Derefter vil foder og vækst nok ikke rigtig hænge sammen mere.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: slagtning
« Svar #2 Dato: 07 ſeptember , 2012, 21:57 »
Jeg solgte mine sussex hanekyllinger til slagt da de var ca. 4 måneder gamle, og da var konklusionen fra køber at "de var stabbede, men ok" hvilket jeg tydede som de ikke var helt klar endnu. Jeg ville nok foretrække at slagte i en alder af 6-8 måneder.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: slagtning
« Svar #3 Dato: 08 ſeptember , 2012, 00:43 »
Uha Henrik. Det er svært at svare på ud fra dine sparsomme oplysninger.

Som jes.l.h skriver - til de er klar.

De får jo masser af plads at røre sig på, hvis vi taler om 10-20 høns. Hvis du derimod har flere tusinde (og det fornemmer jeg ikke) så er det ikke sikkert de har så meget plads.

Så mit svar inkluderer visse forudsætninger. Hvis vi taler om et begrænset antal høns (sig feks ikke mere end 25), der går på et areal på ca 1000 m2, så vil dine høns formentlig få ganske megen motion. Det betyder så at de opbygger mange muskler i steder for at 'sætte fedt'. Det betyder så også at de skal gå lidt længere før de er slagteklare. Til gengæld er det så sikkert meget lækre høns når de er slagteklare.

Hvis det blot er en lille flok høns du har gående på de beskrevne arealer, ville jeg vælge at lade dem gå, til ihvertfald en alder af 10 måneder.
Mvh
Erik Andersen

Offline vbruun

  • Bruger
  • Indlæg: 1 678
    • Egebjergvej 13
Sv: slagtning
« Svar #4 Dato: 08 ſeptember , 2012, 07:06 »
Det kommer vel også lidt an på hvad man vil bruge dem til ?Skal det være lækker ungt mørt kød som også kan blive mør på grillen skal de nok ikke have så meget alder.
Ta dem op og mærk om der er noget på dem er mit råd.
Jeg har kun slagtet kryds af sussex .Vi tog 6 stk på 3 mdr en gang.Nej de var ikke store men de var møre på 5 kvarter i den store stegegryde.2 af dem var nok til 5 personer.
Vi tog dem så tidligt fordi jeg skulle bruge pladsen og fordi de var blevet nogle bøller.
Mine havde ikke et kæmpe areal men en boks i stalden.
VH Vicki
 Grønlæggerbande
 Sussex gul/blå og Gul/sort
Stor Wyandot i hvid
2 minishet
1 tinkermix
  Får Finuld/dorset
 4 katte
 1 hund
 3 børn og en mand

Offline henrik stelling

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 16
Sv: slagtning
« Svar #5 Dato: 08 ſeptember , 2012, 09:34 »
tak for de mange hurtige svar jeg har 18 sussex kyllinger og 6 røde armikaner høns gående mvh henrik