Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben  (Læst 8171 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Anne Ranch

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 59
Sv: Kalkben
« Svar #15 Dato: 27 Oktober , 2012, 22:00 »
Jeg bruger Frontline og så en ordenlig gang vaseline ovenpå - silkehøns  :P

Foresten, hvem kontakter Bonderøven i TV, for hans høns har godt nok slemme løb  <W
Venlige Potedask
Anne Ranch

Jo langsommere man bevæger sig, desto større bliver verden.........
1.0 Pomeranian/Chihuahua, 0.2 Ragdoll katte. Vildt mange år siden, at der har været så urimeligt få dyr hos mig - det er der nu plads og frihed til at lave om på :-)

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kalkben
« Svar #16 Dato: 27 Oktober , 2012, 22:05 »
jeg har muget grundigt ud og penslet med petroleum.

Det er da en god begyndelse. Men, man kan ikke undgå at få de små bæster ind i flokken, selvom man forebygger aldrig så meget.

Så behandling når man observerer begyndende problemer er nok vejen frem.
Mvh
Erik Andersen

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Kalkben
« Svar #17 Dato: 28 Oktober , 2012, 00:16 »
Åh ja da naturligvis behandling. Jeg nåede at smøre den ramte ind samt forebyggende på den flok, hun gik sammen med. Men jeg har ikke flokken mere, de nye har det godt og blev først flyttet ind efter petroleumsrengøring.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Kalkben
« Svar #18 Dato: 28 Oktober , 2012, 06:58 »
Jeg har en enkelt araucana der bliver ved med at se forfærdelig ud. Hun havde kalkben i foråret, som den eneste i flokken. Hun fik frontline og derefter vaseline. Behandlingen har jeg gentaget hen over sommeren og senest i denne uge. Hendes ben ser stadig ikke godt ud, men kan det være pga. tidligere angreb af kalkbensmiden, dvs. at hun ikke længere har kalkben, men hendes ben ser dårlige ud pga. "ardannelse"? Hun har altid set miserabel ud i forhold til de øvrige i flokken, så måske har hun mere tendens til at blive angrebet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kalkben
« Svar #19 Dato: 28 Oktober , 2012, 21:34 »
Der er vist ikke megen tvivl om at nogle høns angribes lettere og kraftigere end andre. Jeg har ingen ide om hvorfor, men jeg ser det også her.

Efter et angreb af kalkbensmiden er der aflejringer af kalk mellem og på skellene. Kommer man ikke af med disse aflejringer vil det se ud som om hønen stadig døjer med miderne.

Frontline skulle gerne fjerne miderne men gør ikke noget ved kalkaflejringerne. Vaselinen burde blødgøre kalken hvis den bruges i store nok mængder.

Da jeg ustandseligt har døjet med angreb af kalkbensmider, har jeg nu arrangeret en lille plastikspand (sådan en man kan købe med 50 mejsebolde i) med 2-3 liter billig madolie i. Når jeg observerer en h*ne med kalkmider placerer jeg den med begge fødder i spanden i 1-2 minutter. Herefter gnider jeg madolien godt og grundigt rundt på h*nens løb, med skællene, for ikke at beskadige dem. Behandling gentages med nogle dages mellemrum. Min oplevelse er at det blødgør kalkaflejringerne og får dem til at forsvinde. 
Mvh
Erik Andersen