Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kalkben  (Læst 8170 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Kalkben
« Dato: 21 August , 2012, 06:21 »
Jeg har en enkelt høne med kalkben i den ene hønsegård. Jeg har læst artiklen om kalkben og tænker at der jo blev gjort hovedrent efter ræveangreb tidligere på året. Men skal alt så vaskes ned nu for at jeg slipper for at de andre dyr angribes? Kan jeg nøjes med en grundig udmugning i bund og vask/smøring af den angrebne hønes ben?

Er der flere staldchok-varianter, så det SKAL være den på billedet, eller kan jeg f.eks. snuppe den, jeg kan få i Land og Fritid?

Pf. tak.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: Kalkben
« Svar #1 Dato: 21 August , 2012, 07:11 »
Jeg ved ikke noget om kalkben, men du kan godt købe Staldchok i L & F.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

Offline Brahmsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 101
Sv: Kalkben
« Svar #2 Dato: 21 August , 2012, 07:27 »
Jeg synes ikke staldchok har nogen virkning her. Mod kalkben starter jeg behandling med at vaske de ramte høns´ ben i luseshampoo. Efter vask bliver deres ben smurt godt ind i creme/salve (her bruger jeg kamillesalve). Derefter ofte smøring med creme/salve. Nemmest om aftenen, når hønsene sidder på pind. Ved meget grove tilfælde, bruger jeg frontline (anbefalet af dyrlægen), som bliver sprøjtet på benene ca. 3 gange om ugen.

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Kalkben
« Svar #3 Dato: 21 August , 2012, 08:01 »
Ok men er frontline skadeligt for mennesker? Altså hvis vi spiser æg? Og hvordan m smittefare/rengøring?
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Jesper Arnecke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 562
Sv: Kalkben
« Svar #4 Dato: 21 August , 2012, 08:29 »
Jeg har haft kalkben to gange og har olieret benene på mine høns som det eneste. - sådan 2-3 gange om ugen over en periode på 14 dage.
Så ser skæl fine ud igen efter den behandling.

Den ene gang var det solsikkeolie, den anden gang rapsolie.
Første gang med en pensel, anden gang med en svamp..

så er det rigt med muligheder :)

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Kalkben
« Svar #5 Dato: 21 August , 2012, 09:08 »
Jeg har brugt ren vaselin fra matas først en gang om ugen 3-4 gange  og  der efter af og til som  profylaktisk.
Jeg har hørt at ved at smøre siddepindene med lugtløs petroleum forstærker man behandling.
Hos mig har det virket.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Brahmsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 101
Sv: Kalkben
« Svar #6 Dato: 21 August , 2012, 18:51 »
"Min" dyrlæge sagde at der ikke er tilbagehold på æg og slagt, da frontline spray blot virker lokalt, det går ikke i blodbanerne.

Offline Frank H. Kristensen

  • Bruger
  • Indlæg: 1 771
  • Min hane og mig
    • hadstenfjer.dk
Sv: Kalkben
« Svar #7 Dato: 21 August , 2012, 23:06 »
En jeg besøgte havde nogle høns der var hårt ramt og gav ham det forslag at han skulle smøre løbene i madolien og siddepinde og det har haft en fantastisk effekt efter to gange kan man næsten ikke se de har haft det og tredje gang vil det nok heller ikke kunne ses på de sidste.
Så jeg ville gøre rent og derefter smøre sidepinden i madolie og så hønsenes ben og først derefter lægge nyt strøelse ind til dem. Så har du nok gjort dit bedste og det skulle forhåbenligt gerne virke. Jeg synes i hvert fald at det virkede bedre på ham jeg besøgte end ham jeg kender der brugte vaseline og salve flere dage i træk for at slippe af med det.
Opdræt af følende:
Danske Parykker i Røde og Gule

Med venlig hilsen
Frank H. Kristensen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Kalkben
« Svar #8 Dato: 21 August , 2012, 23:42 »
Der er mange 'opskrifter' på hvordan man kommer kalkmider til livs.

En billig og effektiv måde er brug af alm madolie, og den billigste er god nok til formålet. Som Frank og Jesper beskriver skal løbene smøres godt og grundigt med olien. Jeg vil anbefale brug af klud eller svamp som dyppes i olien og derefter presses om h*nens løb, så man er sikker på at det trænger ind under alle 'åbne' skæl hvor de små banditter har etableret sig. Behandling gentages nogle gange for at være sikker på at komme dem alle til livs, samt for at blødgøre de tilkalkede skæl.

Jeg tror ikke man kan rengøre siddepinde og underlag, så man slipper helt af med bæsterne, medmindre man griber til voldsomme kemiske bekæmpelser. Desuden findes de formentlig også i gården.

Så mit råd er behandling når man opdager tegn på angreb. Og tegnende viser sig tidligt i forløbet, et eller flere skæl begynder at 'gabe' en smule ift helt glatte løb.

Mine observationer siger mig iøvrigt at nogle individer, samt nogle racer, er mere angrebne end andre. Blandt andet synes jeg at silkeh*ns er slemme til at blive angrebet.
Mvh
Erik Andersen

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Kalkben
« Svar #9 Dato: 22 August , 2012, 17:56 »
Tak for alle jeres svar. Hende her virkede helt rask, da vi kom hjem fra ferie for mindre end en måned siden. For ca. en uge siden holdt hun op med at lægge æg. Jeg tilskrev det vejret, men opdagede samtidig kalkbenene. I går eftermiddag hang hun med næbbet. Nu er hun død  :'(
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Vivian

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 5
  • Håber ik mine høns er haner...... Hanhøner....
Sv: Kalkben
« Svar #10 Dato: 28 August , 2012, 22:25 »
Årh nej . Det er jeg ked af at læse !!. Jeg håber ikke Hun fejlede noget der kan have smittet resten af dine høns. Ang. kalkben "marinerer" jeg min Hanes ben \løb og fødder i olivenolie , det kan bestemt ses, efter bare et par gange, og jeg  sørger for at alle (3) spiser hvidløg jævnligt. Jeg drysser hvidløgskrydderi \ knus tørt hvidløg i vådfoder / havregrød.  Skulle virke mod utøj som det gør hos mennesker og af egen erfaring, hunden!!!
1.0 Paduaner Sort/hvid  (troede det var en Toppet hollænder)
?.? Stor Lys Sussex
0.4 Dværg Sølvplettet Hamborger

1.0 Gravhund
1.0 Kæreste

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Kalkben
« Svar #11 Dato: 29 August , 2012, 08:10 »
Velkommen på forum, Vivian :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline elisabethen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 113
Sv: Kalkben
« Svar #12 Dato: 29 August , 2012, 08:36 »
Er lige med på en lytter.. Min hane er nemlig ret slemt angrebet også. Han virker dog sund og rask i adfærden, men vi må nok hellere igang med olien... Har tilfældigvis også noget frontline-spray liggende.
Vh Elisabeth
Biolog

1,3 guld sortrandede wyandotter
0,3 sorte australorps
1,1 beagler

Offline -Julie-

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 034
  • "Mor... er ALLE mennesker lavet af træ?"
    • Min hobbyblog: Juhulies
Sv: Kalkben
« Svar #13 Dato: 27 Oktober , 2012, 21:42 »
jeg har muget grundigt ud og penslet med petroleum. Siden er mine hollandske dværghaner flyttet ind. Der er so far ingen problemer.
Mange hilsner fra

Julie

http://odsherredfjerkraeklub.blogspot.com

Hollandske Dværge, guldhalsede 
Ja, jeg udstiller.

Offline Lundy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Kalkben
« Svar #14 Dato: 27 Oktober , 2012, 21:58 »
Jeg købte den billigste madolie, hældte den i en passende bøtte og dyppede så alle hønsenes fødder i det:)

Den ene, der var angrebet blev desuden smurt med vaseline.. Jeg pendlede også siddepindene med olie..

Den høne, der var ramt, fik aldrig hundrede procent pæne ben (fik navnet "den skaldede med de grimme ben"), men ingen andre blev smittet på den måde
Louise

Den glade ejer af 0,3 hybridhøns, Blå, Grøn og Tynde Hvid
0,3 hvide hybrider, franskmændene
1,4 new Hampshire
0,6 lys sussex

Mistet til ræven: tynde hvide, hanefar, grøn og senest pæn:(
1,1 skønne lalleglade labradorer
1,1 muldvarpefangende katte
1,1 herlige unger
1,0 dejlig mand