Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Skruk, voldtægt,fældning en dårlig kombi  (Læst 2058 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Skruk, voldtægt,fældning en dårlig kombi
« Dato: 08 August , 2012, 16:35 »
Har en lille meget fin Dværg Wyandot, hun har langt på rede 18 dage og så gik hun fra renden, ca 4 dage efter blev hun overrumplet af en stor unghane, og det gik voldsomt til, og der lå fjer over det hele, hun lå og gispede efter vejret og jeg tog hende op for at få hende til at falde til ro, konstaterede at hun er i kaftig fældning og hun er noget blev og meget tynd, hun spiser lidt og afføring er normal og hænger ikke med vingerne, nu er hun isoleret og har lagt sig i rede igen, Er hun evt deprimeret over at have lagt så lang tid uden at få kyllinger eller kan en kraftig fældning godt gøre dem så sløve :-[
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Skruk, voldtægt,fældning en dårlig kombi
« Svar #1 Dato: 08 August , 2012, 18:20 »
Fældning kan tage ret hårdt på hønsene - tænk på...hvor meget energi der skal bruges til at producere en hel ny fjer og dundragt, og nogle høns kan ligefrem se syge ud under fældningen. Din høne har lige ligget skruk i næsten tre uger, hvilket i forvejen har tærret på hende.

Giv hende noget ekstra godt at spise med en masse protein i. Friskt hakket oksekød er guf (det behøver ikke være med lav fedtprocent), en håndfuld solsikkekerner uden skal, dåsemajs, ostetern osv. Det er i hvert fald vigtigt, at hun får godt med næring.

...og så håber jeg ikke, at hun har taget skade af overgrebet.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Sv: Skruk, voldtægt,fældning en dårlig kombi
« Svar #2 Dato: 09 August , 2012, 06:50 »
Tak Helle, jooooh hun bliver forkælet i disse dage, og krydser jeg fingre, for hun nu noget vakkelvoren på sine fødder, lækkerierne tager hun sig godt af, tror hun er godt af at være sig selv lidt endnu, for at se tiden an.
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Skruk, voldtægt,fældning en dårlig kombi
« Svar #3 Dato: 09 August , 2012, 18:42 »
Vi håber, at hun får spist sig i fin stand igen.

Pas nu på at hun ikke bliver alt for fremmed for flokken - hun har ligget skruk længe, og nu har du sat hende for sig selv - hun kunne ikke evt. få en veninde med i rekreationsopholdet?
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
Sv: Skruk, voldtægt,fældning en dårlig kombi
« Svar #4 Dato: 10 August , 2012, 13:08 »
HUn har skam været ude sammen med sin faste veninde om dagen, men i dag stod det rigtig slemt til, hun sad med rumpen ud af reden og kunne ikke komme af med sin afførring normalt, den sad fast i dunene, og vingerne hang, så jeg har desværre måtte sende hende til Himmels i dag, selvom det ikke var hvad jeg ønskede, men hun kunne næsten ikke stå på benene mere og hun var helt livløs. Sikker på at det var det bedste, alt så ellers fint ud på hende, god afførring ingen lus og mider, det har nok været en alm afsked, men tak for dine fine ord Helle. God weekend
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Skruk, voldtægt,fældning en dårlig kombi
« Svar #5 Dato: 10 August , 2012, 15:50 »
Det er jeg ked af at høre, men godt at du fik udfriet hende af lidelserne.

Jeg kommer til at tænke på et andet medlem, som engang skrev om et lignende overgreb fra en stor hane på en lille høne. Denne høne blev også meget dårlig efter udåden, og efter aflivningen blev det konstateret, at den stakkels høne havde brækket ryggen.

Denne hændelse tænker jeg ofte på, når nogen sætter store haner sammen med små høner.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14