Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: And stegt i saltdej!  (Læst 10687 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
And stegt i saltdej!
« Dato: 26 Juli , 2012, 23:47 »
Min elskede stegeso lavet specielt til mig og min størrelse ænder er flækket  <W

Men så fik fik jeg trøst af min gode ven Jakob, som kom på besøg og viste mig hvordan man laver en saltdejs stegt and  ::)

Man laver en tør dej af halv salt halv mel, ruller dejen ud og pakker sin and grundigt ind... vi stegte denne fætter på 3,4 kg i 3-3½ time på 175 grader, og den var bare lækker  /o


karina dj

  • Gæst
Sv: And stegt i saltdej!
« Svar #1 Dato: 26 Juli , 2012, 23:58 »
Lige et billede mere... hold op den var go'  ;D

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: And stegt i saltdej!
« Svar #2 Dato: 27 Juli , 2012, 00:14 »
Super godt trick. Det må da afprøves.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: And stegt i saltdej!
« Svar #3 Dato: 27 Juli , 2012, 00:17 »
Jeg tror dig.

Har ikke prøvet indbagt and på denne måde, men har nogle gange prøvet fisk indbagt i havsalt. Det er noget der praktiseres en del ved Middelhavet. Det er typisk fisken Dorade (havaborre) der bliver pakket 100 % ind i storflaget havsalt og bagt. Den færdigbagte fisk serveres ved bordet, hvor skallen af salt fjernes, fisken pilles af benene og anrettes. Det er MUMS.

Nu tror nogen måske at dette er et saltorgie, men det er det aldeles ikke. Der er kun en let antydning af salt i fiskekødet.

Og jeg vil umiddelbart tro at Jeres oplevelse med indbagt and har været tilsvarende!!
Mvh
Erik Andersen

karina dj

  • Gæst
Sv: And stegt i saltdej!
« Svar #4 Dato: 27 Juli , 2012, 07:53 »
Nemli Erik, den ta'r ikke smag af den salte indpakning  /o

Saltet er der for at dejen ikke skal "brænde" væk...man bruger det osse til grubestegning. Bare pak en kylling ind og smid den i en jerngryde og ind i bålets gløder. Læg lidt gløder ovenpå kyllingerne indeni gryden...det bli'r osse mums  ;D

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: And stegt i saltdej!
« Svar #5 Dato: 27 Juli , 2012, 16:40 »
vi har indtil videre kun prøvet saltdej til oksesteg. Det bliver drøngodt, og så er det nemt og bare smide det ind i bålet og vente til det er nok ;)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: And stegt i saltdej!
« Svar #6 Dato: 31 August , 2012, 18:10 »
Jeg tænkte lidt på at bruge ideen med saltdej i kombination med jordstegning. Har du nogen som helst anelse om hvor stor en mængde salt og mel i brugte til den and. Jeg skal godt nok lave noget dyrekølle men tænker at det nok svarer til dobbelt portion ca.

Rasmus

karina dj

  • Gæst
Sv: And stegt i saltdej!
« Svar #7 Dato: 31 August , 2012, 21:53 »
Uha Rasmus... det tør jeg ikke sige, men det var halvt af hver...og jeg husker vi brugte lidt mere en end hel pakke salt  ;D

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: And stegt i saltdej!
« Svar #8 Dato: 31 August , 2012, 22:48 »
Nej men det er jo fint svar, mon ikke halvanden kg af hver slags er passende. Fedt tak for svar

Rasmus

karina dj

  • Gæst
Sv: And stegt i saltdej!
« Svar #9 Dato: 31 August , 2012, 23:31 »
Har lige kigget på saltpakken og der er kun 800 gram i  ;)

Go fornøjelse, lyder som en lækker steg I skal lave  /o

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: And stegt i saltdej!
« Svar #10 Dato: 01 ſeptember , 2012, 07:59 »
er anden fyldt eller hvordan og bliver fedt og fugtighed inde i dejen eller sejler det ud , er der oss dej under.

hvad var der for en special stegeso til ænder

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: And stegt i saltdej!
« Svar #11 Dato: 01 ſeptember , 2012, 08:07 »
Det er vel en stegeso, hvori der kan ligge en and/gås i. De fleste man køber, er så små at der kun kan ligge en kylling i.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: And stegt i saltdej!
« Svar #12 Dato: 01 ſeptember , 2012, 10:15 »
Uh, det sender minder tilbage til gode gamle spejderdage, hvor alting (næsten) kunne tilberedes i saltdej i bålet ::)

Anden ser drønlækker ud!
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: And stegt i saltdej!
« Svar #13 Dato: 01 ſeptember , 2012, 10:19 »
Kristian: Hele anden var pakket ind i dej, og dejen holdt al saft indenbords. Lige denne and var fyldt med æbler og svesker, men jeg plejer ikke at fylde dem faktisk  ;) det bliver den ikke mindre saftig af når du steger i so.

Min stegeso var specieldesignet til mine ænder på mål, der bliver aldrig en som den  :-[

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: And stegt i saltdej!
« Svar #14 Dato: 01 ſeptember , 2012, 10:27 »
En ting er at købe en stegeso hvor der kan være en and, men ovnen skal jo også kunne rumme stegesoen :)
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn