Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Medlemspræsentation  (Læst 60760 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

cas

  • Gæst
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #15 Dato: 26 Februar , 2008, 21:26 »
hmmm mjaa

Jeg hedder Claus, er gift med Dorte, og vi bor på vores nedlagte gård "Flyvehavregaard" der ligger i Vovlund - der jo som bekendt ligger 4 km fra Kølkær.....

Jeg arbejder til daglig som pilot ved Star Air, som er et søsterselskab til det nu desværre solgte Maersk Air, desuden arbejder jeg lidt som flyveinstruktør. Dorte er til daglig korrespondent.

Vi har Boergeder som er kødrace, Shropshire får der alle leverer deres børn til vores fryser.

Hønsegården består af Jens og hans koner (Danske Landhøns) Magiske Mads og hans kone (Dværg Wyandotter) samt Victor og hans koner (Farverolles) Victor er den jo den største med er underst i hirakiet da det er Jens og hans næskommanderende Mads der bestemmer (ja det er en STOR hønsegård...)

Desuden har vi "Fars lille Sommerfugl" Mathilde Bouganvilla Klokkeblomst Olsen, i daglig tale Thilde, Thilde er en lille fiks pige Berner Sennen på små sexede 55 kg. Derudover har vi Ida Marie Tusindfryd Thøsing, Ida er den sødeste pige der stjæler ALT hvad hun kan af tøj osv. hun er en blanding mellem Labrador og Bulldog. Men kærlig - DET er hun, hun æææææææææææææælsker at sove sammen med kattene...

Desuden har vi Norske Skovkatte.
« Senest Redigeret: 28 Februar , 2008, 17:38 Fra Claus »

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #16 Dato: 29 Februar , 2008, 08:41 »
Velkommen til Claus
Jeg sad med et lille smil i munden da jeg læste dette

Citér
Thilde er en lille fiks pige Berner Sennen på små sexede 55 kg
og tænkte ah en med kærlighed til små hunde som jeg selv, meeeen så læste jeg jo lige igen og der stod ikke 5 kg men 55 kg ... gisp, den vejer ikke meget mindre end jeg gør.

Det er dejligt at læse denne tråd, en ting der går igen, er mangfoldigheden af dyr.. pragtfuld.

Helle M

  • Gæst
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #17 Dato: 10 Marts , 2008, 19:02 »
Hej igen

Mange af jer kender jeg jo fra det gamle forum, men dejligt at det hele kunne fortsætte i et nyt forum og med både gamle medlemmer samt nye.

Jeg hedder Helle og er gift med Henrik. Vi har tre børn Peter på 10, Henriette på 8 og Michelle på 5.
Al  mit hønsehalløj startede med at børnene plagede om kæledyr og så slyngede min mand ud, at de da kunne få en høne hver, den kunne i det mindste være lidt til nytte med æg osv. i modsætning til mange ándre kæledyr. (det har han nok fortrudt idag at han sagde...)

Vi fik 3 industrihøns af nogle bekendte, men jeg var jo på nettet og tjekke pasning, fodring osv. og fandt der ud af, at en høne var ikke bare en høne. Så mig ud på nogle udstillinger og hjemmebesøg hos avlere. Så fandt jeg straks frem til nogle favoritter som blev indkøbt istedet for. Så det endte med en flok på 10 høns. Pt. 2 trefarvede wyandotter, 2 sølvtegnede wyandotter, 2 araucana, 2 kobberbrune maran samt 2 silkehøns (en grå og en gul) Hver forår når der er skrukker ruger jeg kyllinger ud af de racer og farvevarianter jeg vil prøve det år - og til efteråret bliver der sorteret nogle gamle fra istedet for de nye kyllinger jeg beholder.

Så jeg elsker at gå og pusle om flokken og børnene er helt vilde med at se de små nye kyller hver år.

Derudover har vi vores gamle kat på 17 år, min dejlige hest på 20 år, som jeg har haft fra føl og vores hund på 8 mdr, chip som er en beagle.


En stor hilsen til mine hønseveninder Hanne og Lone, som jeg har haft rigtig mange gode timer med.

kærlig hilsen Helle Mortensen


Offline Helle

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 267
  • 1,10 lys columbiafarvede dværg sussex
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #18 Dato: 29 Marts , 2008, 21:33 »
Hej alle.

Ja, jeg er jo ny her på forum, så det vil nok være på sin plads at sige pænt goddag. Nogle af jer har jeg allerede fået hjælp fra. Det er jeg rigtig taknemmelig for.

Når ikke jeg holder fri, er jeg er socialrådgiver og arbejder i Jammerbugt kommune. Jeg er gift med Tommy og vi har Rikke på 5 og Peter på 3 år. Derudover har vi 2 katte, som efterhånden er blevet seniorer (10 og 7 år).

Vi bor i et almindelig paracelhus, inden for byzonen i Sønderup (200 husstande mellem Støvring og Aars). Der er kun 5 andre husstande, hvor der er høns. Derfor er mine muligheder for at drøfte de mange facetter omkring høns, noget begrænsede. Derfor sætter jeg meget stor pris på forummet her.

Aktuelt er jeg uden høns :-\ . Vi har været i gang med en større tilbygning til huset og i den forbindelse måtte både hønsehus og hønsene lade livet. Således har vi ikke haft høns i et år nu. Jeg savner det og har i skrivende stund aftale om afhentning af to dværgsilkehøner hos Maiken (når hønsehuset er klar til indflytning) og 11 rugeæg fra Hanne i en lånt rugemaskine. Min kære mand knokler med at få bygget hønsehuset færdigt, så kyllingerne kan komme derud, når de forhåbentlig kommer.

Min indgangsvinkel til at have høns er en søster der i en periode af sit liv havde høns, og tilfældighedernes spil. Første gang min mand (dengang kæreste) og jeg tog springet fra storbyen (Aalborg) og kiggede på hus ude på "bøhlandet", sagde jeg i spøg til ham; "hvis man skal bo sådan et sted så bør man også have høns!" Da vi så bagsiden af legehuset, så sad der allerede en hønselem på! Ja, det var som om skæbnen havde bestemt det. Derfor fik vi vores første hus og høns i 2000. Vi startede med dværg wyandottere, men skiftede senere til store orpingtonner. 

Målet med hønsene er at de skal kunne holde familien forsynet med æg, og samtidig være en del af "affalds"systemet, - således at de mange rester fra især børnenes madpakker ikke går til spilde. Jeg er ikke bange eller ked af at svinge øksen, - men at rengøre dyrene bagefter har jeg ikke lyst til. Til gengæld har jeg en stående aftale med Åse (vores tidl. dagplejer) om at hun ca. 1 gang om året får 5-6 høns med det hele (-hoved) og så får jeg en renset og frosset retur. Det er en løsning vi alle er glade for.

Denne gang glæder min datter sig næsten lige så meget til projektet som jeg selv, og hun har fået lov til at få sin egen høne! Det bliver dejligt at få en at dele begejstringen for hønsene med. Tommy vil gerne bygge, og hygge med kattene - men min begejstring for hønsene det forstår han ikke rigtig  ;)
Derfor er jeg så glad for at jeg herigennem møder nogle der forstår min begejstring  :)


Helle
Begejstret ejer af gode ægproducenter :-)

Offline Ditte

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 171
  • Alt Godt Fra Haven.....
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #19 Dato: 01 April , 2008, 21:13 »
Fugle har aldrig sagt mig noget!
(Se underskriften ::))

Dyr med pels og spidse hjørnetænder, ja, men alt andet havde jeg ingen forståelse for.
Indtil vi købte hus af John Jacobsen, opdrætter af australorps. Der var jo indrettet perfekte forhold til hønsehold, så vi overtog 1,5 høns. Hønsegården lå modsat af huset, så jeg samlede bare æg og det var det.
Så flyttede vi til denne vindomsuste bakketop i thy hvor den tidligere ejer havde 8 røde amerikanske djævle. De fulgte med huset, ligesom plænetraktoren. Men her gik de frit!
Her opdagede jeg hvad det betyder for sjæleroen at betragte fjerkræ blandt stauder....

Og så gik det galt.....

Måske burde jeg søge hjælp for mit samlermani... Udover fjerkræene, har jeg 8 katte, en hund (vi er uddannet redningshundeteam) og tre boergeder, med planer (suk) om udvidelse med nubisk til malkning til husbehov. Jeg vil også gerne have islandske får...

Mit sidste nye indfald er at jeg også vil have kaniner  ::)... -For sønnens skyld, og det skal være i en størrelse så de kan slagtes!
For ligesom med hønsene skal de kunne bruges til noget!
(nogen vil måske bemærke at jeg netop har efterlyst rugeæg af guld sebright... *SUK*)

Ellers om mig, biolog uddannet, gift med en biolog, hele svigerfamilien er biologer eller geografer, har en næsten 3 årig søn der er traktor entusiast. Vi håber han bliver mekaniker. Eller dyrlæge. Eller håndværker.
P.t. arbejder jeg på Morsø landbrugsskole som støttelærer og som biologilærer.
Norsk Buhund
Katte racerene og racesnavsede
Boergeder
Kaniner
Høns

Skovgaard

  • Gæst
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #20 Dato: 05 April , 2008, 02:28 »
Hej Alle

Ja hvad kan jeg fortælle om mig selv  ;D i har nok opdaget jeg er bidt af en gal prydfugl  :P og mere til sparket af en vild hest, revet af en stor kat, bidt af en fjollet malamute, stampet af en langøret kanin og nåh ja forstøvet af en blomst  ;D :o :P

Gal med næsten alt hvad der er levende så længe det har under 4 ben fjer eller pels og så skal det helst trække vejret og have et bankende hjerte. Med det ike sagt jeg er vegetar for det er jeg bestemt ikke.

Jeg bor på en gård sammen med min mand og mine drenge og alle vores dyr lidt nord for Holbæk, vi har en lækker stor sø der nyder besøget af vilde fugle som troldænder, gråænder, blidshøns og nogle meget små sjove ænder der er sorte og har rødt næb jeg endnu ikke har fundet ud af hvad hedder. Men de bygger nogle sjove ræder sådan hæver over vandet i en samling siv og ællingerne kan hoppe både ind og ud af reden på trods af der er 50-60 cm. fra redens kant til vandoverfladen.

Jeg har altid holdt meget af dyr og drømmen om at få en gård med plads til det hele gik i opfyldelse for 5 år siden :)

Nu har vi lidt af hvert.

Jeg arbejder hjemmefra så her er altid nogen. Nemlig MIG  ;D og ja ellers har vi vores store mut til at holde øje med det hele.

Jeg er næsten uddannnet dyreasistent/dyrepasser, men man kan sige jeg allerede var uddannnet inden jeg startede. Ligesiden jeg var 1 år har dyrene haft en stor plads i mit hjerte og jeg kunne samtlige hval arter og hajarter da jeg var blot 8 år...ja små børn har klæbehjerne, kan huske da jeg vandt 200 kr fra en mand på 50 for at nævne ham 15 hvaler ( dette var barnemad for mig den gang jeg er ike siker på jeg kan huske 15 den dag i dag)  ;) jeg spurte ham skal det så være tand-hvaler eller barde-hvaler efter 2 min. var jeg 200 kr. rigere  ;D Siden da er interessen for dyr der er til at holde inde for visse i mine øjne standartkrav steget gevaldigt. Jeg har altid været fasineret af den store blå ara men føler at den et eller andet sted er for stor en fugl til man kan holde den bag tremmer, så dem nøjes jeg med at nyde på TV. Min første fugl var en undulat i gul/grøn den hed tipper. Nu er jeg den heldige vinner af 20 dværgsilkehøns, 1 guldfasan (om 14 dage forhåbentligt 2 mere ) :D ik Tina :) 8 kinesiske dværgvagtler og snart 1,1 mandarin and/gæs :) men ud over det har vi jo et flora af fugle der hvor jeg bor...vi har feks. ørne  ;D ja havørne og de flyver højt oppe i luften og skriger nok så frydefuldt.

Når ikke jeg sidder her og skriver skøre indlæg/beskeder fjerner jeg som regel ekskrementer eller fodre div dyr...medmindre jeg tager billeder af dem eller nusser dem.

Jeg er registreret opdrætter af hvid blåøjet dværgvædder og den smukke racekat MaineCoon kat finder du også hos mig. Jeg er medlem af danmarks kaninaflerforening og dansk racekatteklub. Så nu må vi se hva fuglenes verden har at byde på. :) Maine Coon er verdens største huskat  ;D

Se mig og mine dejlige dyr her : www.snowangels.dk eller/og www.123hjemmeside.dk/angels

Der er også god info omkring det at passe orkide :) af egen erfaring  ;)

Kig forbi de er et besøg hværd :)

MVH Sus

Findeslag, potedask,skraben, stamp og rappen

Sus & Co.


Offline Gitte J.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 50
  • Lad altid solen skinne!!!!
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #21 Dato: 09 April , 2008, 09:16 »
Hejsa folkens.

Jeg hedder, som i nok kan se i venstre side Gitte. Jeg er gift med Esben og vi har tre piger – Hannah 12 år, Katrine 9 år og Rebekka 7 år.
Derudover har vi Rosa som er en 2 år gl. Cavapoo (blandingshund mellem en dværgpuddel og en Cavalier King Charles Spaniel) og en 9 år gl. kat ved navn Sorte (Ja… og hun er altså sort  :D ), foruden en kanin ved navn Mikkel (det er Hannahs)
Vi bor i udkanten af Lind by som ligger syd for Herning - Dejligt sted, med marker rundt om vores matrikel og alligevel kun 600 m. fra skole, hal, fritter osv. luksus :)

Jeg startede mit hønsehold i 1997, og som så mange andre startede jeg med at købe nogle høns af ukendt herkomst. De blev dog stille og roligt udskiftet i takt med at jeg fik øjnene åbnet for at høns ikke bare er høns.

Jeg blev i løbet af kort tid forelsket i både store Kochin og store Faveroller, og disse racer står stadigvæk mit hjerte nær <., selvom jeg ikke ejer nogle nu. :'( .
For tiden råder jeg kun over 2 mindre volierer - til mine høns - på en fritidsgård midt i Lind by. Derfor er de store høns udskiftet med 2 dværgkochin og 4 store silker foruden en håndfuld silkekyllinger. Dem er jeg nu også vældig glade for  :)

Når jeg ikke passer høns/div. dyr og familie så læser jeg til pædagog på Ikast seminarium og bliver forhåbentlig færdig til sommeren 2009.

Det var lidt om mig :-*


« Senest Redigeret: 09 April , 2008, 09:22 Fra Gitte Skovbjerg »

Offline Metteoskov

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 108
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #22 Dato: 09 April , 2008, 11:11 »
Nu har jeg læst de mange flotte præsentationer der her i tråden, så jeg tænkte at jeg da hellere må præsentere mig selv også.
Jeg hedder Mette og bor i Hobro. Jeg har to piger på 1og4år + en mand:D
Vi bor i et parcelhus sammen med to hunde(sheltier), en kat, en kanin, et marsvin. Vi har i 4år haft høns lidt til og fra(pga ræven) vi har haft orpington og millefleur og blandingshøns, i øjeblikket har vi dog ingen men hønsegården er klargjort og jeg regner med at hente 1.3 røde sussex i eftermiddag :) Vi savner dog vores rolige orpingtoner, men de er ikke nemme at købe i vores område.
Da manden er uddannet landmand har vi i flere år boet på landbrug i forbindelse med hans arbejde. Da vi fik børn valgte vi at købe et parcelhus. Jeg har dårlige knæ og skulle opereres igen og vi turde derfor ikke købe drømmen som var/er et fritids landbrug.
Vi arbejder dog på at flytte på landet når jeg til næste år(forhåbentlig) er uddannet lærer.
Det var lidt om mig og min familie.
3 ponyer, 1,2 1,4 spelsaufår og sidst men ikke mindst 0,2 shetland sheepdog Tric. og zobel 1,0 australorps og 0,1 gul orpington

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #23 Dato: 09 April , 2008, 14:52 »
Så vil jeg da også fortælle om mig selv :)

Jeg hedder Lisbeth, er måske den yngste herinde, med mine 24 somre :)
Jeg bor på sydfyn, i en lille bitte by, på en nedlagt landejendom sammen med min kæreste.
Jeg er uddannet modelsyerske, men der var intet job at få, så nu læser jeg til folkeskolelærer.

Udover hønsene har vi en karelsk bjørnehund på 1 år, en værre bandit, og en kat på snart 2 år.
Vi fik høns (Lys sussex) for 1 års tid siden, hanen fik vi for ½ år siden, så nu skal vi da også have kyllinger. Så vi har fornylig købt den første rugemaskine og jeg forventer (lidt naivt måske) at der kommer 20 små bløde kyllinger den 26. april  <L <L
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #24 Dato: 12 April , 2008, 08:43 »
Velkommen alle, hvor er det rart at læse lidt om jer og hvorfor I er her. :) tak for jeres input

Offline desiree

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
    • siris zoo
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #25 Dato: 22 April , 2008, 21:54 »
Hej  :)
 Jeg er så både ny her, og ny med høns i det hele taget. Så er det jo godt der er steder hvor man kan nyde godt af andres erfaringer :)
 Jeg hedder Desiree og bor i et gaaaamelt og meget charmerende hus med en fantastisk have (ikke min fortjeneste) på¨vestlolland. Jeg er ret glad for dyr, eller vi er, min 5 årige datter er også meget glad for dem- de er dog ikke altid ligeså glade for hende- hun kan godt være lidt for 'larmende' for deres smag ;D
 Vi har 5 kaniner, 5 marsvin, 4 akvarier, 2 mus, 1 kat og et par og tyve hamstre af følgende arter: vinterhvide, roborowski, kinesere og guldhamstre. Jeg avler hamstrene, for øjeblikket kun guld, og er medlem af og registreret avler i dansk hamsterforening.
 Da jeg flyttede herud, næsten rigtigt på landet, så jeg at alle mine naboer havde høns. Især min ene nabo, hvis have jeg ser på hver dag når jeg går ind og ud af min hoveddør, har et hønsehus som jeg har frit udsyn til fra stuevinduet. Jeg ville da også have høns, ja jeg ville, så jeg anskaffede et lille hønsehus og tog på døllefjelde marked. Der kom jeg så hjem fra med 6 kyllinger af to arter. Såvidt jeg husker var det 3 sort/hvidstribede dværg wyandot og 3 dværg sussex, hvide med sort krage. De har det fint indtil videre, så bliver det jo bare spændende om jeg har fået 5 haner ::) hvis der skal hugges hoveder af så får naboen nok lov. Man har ikke så fine fornemmelser herude (jeg er født københavner ::)) Jeg glæder mig sådan til sommer hvor jeg kan se høns tusle rundt i baghaven når jeg står i køkkenet, det bliver hyggeligt, det er det faktisk allerede. De står i den varme stue, jeg vil godt kunne holde øje med dem og de pipper lystigt hver gang jeg nærmer mig dem- nok ikke så meget som hilsen, de er sikkert rædselsslagne. Ikke at jeg piner dem eller noget, men jeg har altså tørret et par af dem i rumpen, det var de ikke meget for, men fandt sig da i det. der er et par grissebasser imellem, håber da ikke de er syge...
 Når jeg ikke passer dyr læser jeg til lærer og er forhåbentlig færdig til næste sommer.
mvh Desiree

Langkilde

  • Gæst
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #26 Dato: 01 Maj , 2008, 17:34 »
Det er altid god tone at præsentere sig selv så...

Jeg sad og søgte efter hvilken alder kyllinger skal ha' for at man kan kønsbestemme dem  ::) Så faldt jeg over dette forum og læste så flere gode indlæg om både det ene og det andet - Hermed tilmeldt  ;D

Familien har haft høns i flere omgange. Da vi købte hus for 11 år siden fulgte der hønsehus med. Vi synes det kunne være sjovt at bruge det så vi startede med gule Orpington (fordi vi havde læst at de var rolige). En herlig race jeg kun kan anbefale  :D Hanen som vi kaldte Kalle galede kun én gang om dagen og var ellers tyst som graven.
Desværre nappede ræven ham  :'(

Så gik der mus i hønsehuset og det blev revet ned. Det var noget gammelt skrammel.

Efter nogle år ville børnene gerne ha' kaniner - Og jeg krævede at de skulle gå udendørs (og at vi ligeså godt kunne lave plads til høns samtidigt) Så for tre år siden stod det nye hus færdigt Kan ses her http://www.maj.com/gallery/panjob/TheHouse/2005-08-22.jpg

Startede med nogle Wyandotter (arvegods) som allerede var 1½-2 år gamle. Men de "røg" i oktober sidste år.

Og nu har vi så lige for en uge siden fået 15 hvide Sussex dværg kyllinger  ;D Så nu får vi se hvor mange hanekyllinger vi skal spise "snart"  :D

Så husstanden er på 22 lige nu: 2 voksne + 2 børn + 2 kaniner + 1 hund + 15 kyllinger.

Glæder mig til at dykke ned i nogle af alle artiklerne og hvad her ellers er at finde.
« Senest Redigeret: 01 Maj , 2008, 17:37 Fra Langkilde »

Offline Tommy Andersen

  • silkehønseopdrætter
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 484
    • www.123hjemmeside.dk/Silkehons
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #27 Dato: 01 Maj , 2008, 19:54 »
Hej

Velkommen til, gør brug af de ting som findes her, der findes rigtig mange gode tips og råd.


Tommy   

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #28 Dato: 01 Maj , 2008, 22:29 »
hej alle
jeg hedder jesper og bidt af en gal lutter  lige nu har jeg tre farver af lutter
brune,sølvhalset og  så de gråstribede det vil sige lige  nu har jeg kun en gråstribet hane men mit mål med de gråstribede er at få den optaget i dansk fjerkræ standart igen og bevare de mange farver der er i lutter og landhøns da det er vores nationalrace og har været i Danmark i  over 2000 år
jesper
en hønsehunds kryds

Peter Nordkvist

  • Gæst
Sv: Medlemspræsentation
« Svar #29 Dato: 04 Maj , 2008, 10:25 »
Hej jeg hedder Peter , jeg er ny her på DFF. Jeg bor og arbejder i Skælskør som blikkenslager, har haft 7 store høns før af blandede racer , ved ikke hvilke, gik ikke så meget op i det med racer dengang. Jeg har ikke haft høns i godt 10 år men nu skal det være igen og denne gang vil jeg starte med kyllinger af stor race gerne daggamle. jeg er lige blevet færdig med mit nye hønsehus som jeg har fået inspration til forskellige steder på nettet med div. mål, bredder og højder, beliggenhed osv.
Jeg har læst og læst og læst om høns, æg og kyllinger, bla. her på dette forum, i de sidste 4-5 uger i stort set al min fritid, når jeg da ellers ikke har arbejdet på hønsehuset.
Jeg har også været ude at se på høns hos flere forskellige opdrettere bla. Gul Orpington, Lys Sussex, Sorte Australorps osv. men jeg er faldet pladask for Lys Sussex, en utrolig flot race.
Jeg har endnu ikke købt/bestilt kylliger men det vil jeg nu gøre i 'efterlyses' her på DFF.

Det er ellers en meget flot og yderst brugbar side i har fået lavet, mange tak for det.
 :) :) :) ;)