Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bumblefoot x 3  (Læst 31678 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Bumblefoot x 3
« Dato: 13 Juli , 2012, 22:56 »
Nu har jeg haft høns i 17 år og aldrig haft et eneste tilfælde af Bumlefoot.
Jeg kendte faktisk ikke sydommen førend at Tanja's Frede fik det.
Så i går fik jeg øje på en ordentlig gevækst på en maran hønes tå og en af mine bielefelder damer humpede. Somom at det ikke var nok med de to var der sørme endnu en Maran der ømmede sig nå hun bevægede sig hvilket hun nødigt gjorde.
Efter at ha undersøgt dem kunne jeg jo godt se at der hos de to som bare virkede ømme var nærmest fodvorter inde på trædepuderne.
Hende med den store byld på tåen virkede ikke somom at hun havde så ondt som de andre. Men bylden var varm og begyndende rød.
Idag ringede jeg så til dyrlægen og forelagde ham opgaven . Han bliver udfordret fagligt når jeg præsenterer ham for mine høns  *e. Han havde vores serama hane i konsultationen i vinters.
Heldigvis tager han mine observationer for gode vare  /o og fandt Baytril frem til hønsene. Flydende til at sprøjte ind i næbbet.
Desuden sagde han at der skulle skæres hul på den store byld og at det ville være optimalt at bade hønsenes fødder i jod. Det havde jeg heldigvis nede hos hesten.
Thor og jeg har lige haft dem under behandling og manner der var meget i den byld på tåen. Det første var flydende , resten var klumper a la smøreost   /3. Den Høne med bylden fik en bandage på, med en vatrondel vædet i jod inden i.

Nu er det så jeg tænker hvorfor ?  /f
Er det fordi at jeg har skiftet underlag i hønsehuset ? Fra spåner til hamp.
Eller er det fordi at disse høns jeg har nu er tungere ?

Er det pga. Ernæring som Mette foreslog Tanja ?
Se nedestående citat fra Mettes link i tråden om Fredes fod :

Check the bird’s diet. Poor nutrition – fatty foods, a dietary deficiency of vitamin A, and diets high in cholesterol and low in calcium are all associated with bumblefoot. Improve the diet by moving your birds onto a high quality pellet or crumble food and including, more dark green vegetables for increased vitamin A. Our staff are happy to advise on suitable balanced diets. For ducks, ensure they have access to grassed areas and a clean deep wading pool.


Mine og Tanja's høns har jo det til fælles at de får rigeligt med madrester. Mine fra et plejehjem , Tanja's fra en kantine.

Jeg tror ihvertfald at jeg skal sænke siddepinde systemet i hønsehuset.

Thor tog billeder af "operationen" jeg vil lige bøvle dem på tråden.
« Senest Redigeret: 13 Juli , 2012, 23:10 Fra Lene, Rungsted »

thorleif

  • Gæst
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #1 Dato: 13 Juli , 2012, 23:48 »
For nogle aar siden havde jeg meget problemer med Bumblefoot, men det var altid haner, aldrig hoener. Nu er alle mine siddepinder kun 30 cm hoeje, men ifior havede jeg en ung hane der fik det, og jeg forstod aldrig hvorfor. Problemet er jo at hvids du ikke opdager det inden de halter, saa er det sent. Hoener og haner vil ikke vise at de har svagheder (halter), for saa bliver de jo singlet ud foerst af rovdyr. Naaja, Bayrtil tror jeg nog ikke hjaelper stort, jeg tror en rigtig dose intravenoest skal til. Frede fik jo meget fod-bad, og det hjalp vidst ham, jeg reddede aldrig nogle af mine med det, en sprojte goer "susen".

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #2 Dato: 14 Juli , 2012, 00:13 »
Mine kæmpe høner fik den uvane at de gik i seng på en meget høj hylde og en af dem fik det selvfølgeligt. Heldigvis blev søsteren skruk så den dårlige høne gik i seng på en lavere pind og blev rask igen af sig selv.
Nu tilbage som Johanne Schiødt

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #3 Dato: 14 Juli , 2012, 00:49 »
Jeg må sige at jeg tvivler også på om det lykkes at få dem raske, men jeg bliver nød til at prøve.
Den ene af Maranerne er udset til avl.
Ræven gjorde jo desværre et indhug for en lille måned siden så jeg VIL bare ikke miste flere og da slet ikke til noget så åndsvagt som fodvorter .

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #4 Dato: 14 Juli , 2012, 00:55 »
Lene
Det var godt du fik hul på den, inden den blev helt forostet, for så kan man bare ikke gøre noget.
Det er godt gjort, at man er nødt til at lave pedicure på sine høns, med jævne mellemrum for at holde dem i form.  /o

 
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #5 Dato: 14 Juli , 2012, 01:12 »
Ja man keder sig da ikke ....

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #6 Dato: 14 Juli , 2012, 09:00 »
Det ser da ikke godt ud med den byld. Der er da gang i biksen ovre ved dig. Pedicure bikiniwax og små lette pust i måsen ;D Hvad bliver det næste
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #7 Dato: 14 Juli , 2012, 18:38 »
Puha Lene, det ser ikke godt ud :o. Men det var da godt at du fik skåret hul, og at bylden blev tømt. Det forstod jeg ikke hvorfor Frede ikke fik ordnet.

Jeg tjekkede en af araucanaerne i dag, hun har haft temmelig meget kalkben, men er blevet behandlet. Jeg skulle lige lave et tjek af ben og fødder, og ser at hun har små sorte sår under begge fødder :o. Hvor kommer dét så lige fra tænker jeg. Hun er et lille myr og bor i skurvognen, hvor pinden kun er 60 cm over gulvet.

Det er en mærkelig sygdom. Mine høns har ind til i vinter gået på grus, men går nu på spåner. Jeg tror ikke at skift af bundmateriale har haft betydning.

Held og lykke med dine høns Lene.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #8 Dato: 14 Juli , 2012, 19:51 »
Vi bruger også spåner i redekasser og i kaninernes toilethjørner i burene. Jeg får ALTID splinter i fingrene når jeg tager spåner uden handsker på.........
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #9 Dato: 14 Juli , 2012, 20:01 »
Vi bruger også spåner i redekasser og i kaninernes toilethjørner i burene. Jeg får ALTID splinter i fingrene når jeg tager spåner uden handsker på.........
Jeg glemte at skrive, at jeg fra ca. februar til Frede blev syg i maj, brugte tørvestrøelse i hønsehuset. Jeg får ikke splinter i fingrene af spånerne, men synes det stads fylder meget og så hænger det i strømperne og tøjet.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Mette Juul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #10 Dato: 21 Juli , 2012, 23:07 »
Hej Lene
Jeg har for 14 dage skiftet sandet i mit hønsehus ud med hamp, og nu har en af mine høner også en byld på foden. Gad vide om der er en sammenhæng....
Hvordan går det med dine patienter og vil du beskrive hvordan du gjorde for at få materiet ud? Hvor tit skiftede du forbinding og blev der dannet mere af det snask?
mvh Mette

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #11 Dato: 21 Juli , 2012, 23:32 »
Hej Mette
Ja gad da vide om der er en sammenhæng.
Den ene høne har jeg aflivet idag. Om det var infektion pga. Bumblefoot eller andet ved jeg ikke, for det var ikke hende med den store byld.
De fik antibiotika, baytrill, men desværre ikke en komplet kur for dyrlæge assistenten havde ikke målt nok op og det var jo desværre en fredag så kuren varede kun 2 dage imod  de 5 den skulle vare. Men det har vist virket på den maran med den store byld (som er på billedet) og en bielefelder som haltede.
Jeg badede deres fødder i en jod opløsning i 3 dage. Kun maranen med bylden havde forbinding på. En vatrondel vædet i jod og gaze rundt om.
Jeg tror virkelig at det jod har været godt.

Jeg har strøet med spåner nu og lagt et godt lag. Når jeg lige har udtænkt noget nyt vil jeg sænke deres siddepinde.

Der er ikke så meget gulvplads i mit hønsehus så de hopper også direkte ned på deres fødder. Ikke optimalt.. <A

Jeg skar med en skalpel et lille snit for at få materien ud. Skalpel blev også dyppet i jod og jeg skar selvfølgelig først efter at fødderne var rengjorte og søppet godt ind i jodopløsningen.

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #12 Dato: 21 Juli , 2012, 23:57 »
Mine høns går altid på spåner, og har aldrig noget under fødderne, allerhøjest en ting der har sat sig fast mellem tæerene, som kan trykkes ud og så er hønen fit igen.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #13 Dato: 22 Juli , 2012, 00:04 »
Gid at man fik klar fornemmelse af hvad der mon er årsagen når de bliver syge.

Jeg har tre muligheder at vælge imellem :
*Underlaget
*For højt placerede siddepinde
*Maranen med bylden på tåen kan muligvis ha haft tåen i klemme under lågen ind til hønsegården.

Hvorom alting er så tror jeg at jeg går tilbage til at bruge spåner igen.


Offline Mette Juul

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 56
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #14 Dato: 22 Juli , 2012, 08:03 »
Jeg er ellers så godt tilfreds med hampstrøelse da det er tørt og lugtfri, men dyrt. Når i nu skriver spåner, er det så savsmuld i dyre små sække eller savspåner fra et savværk, eller hvad? Og har i et lag sand under?
mvh Mette