Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Bumblefoot x 3  (Læst 31580 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline morAnna

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 499
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #15 Dato: 22 Juli , 2012, 08:52 »
min høns sidder på 120cm højt placerede pinde,  og ingen  problemer med byld...
underlaget- strøelse(den man køber til heste og kaniner) den købes i balle a 50 kg til  ca 70 kr hos foderstoffet., og det rækker langt.
høns, ænder, hunde, katte...

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #16 Dato: 22 Juli , 2012, 11:39 »
Jeg er ellers så godt tilfreds med hampstrøelse da det er tørt og lugtfri, men dyrt. Når i nu skriver spåner, er det så savsmuld i dyre små sække eller savspåner fra et savværk, eller hvad? Og har i et lag sand under?
mvh Mette

Spåner købes i store baller, feks. til heste, og forhandles af de fleste foderstof forretnnger, de koster omkring 70-85 kroner, og jeg bruger 1 balle til 10m2 gulv, og jeg har ikke sand under. Det er de samme, man køber i pakker hos købmanden til kaniner og marsvin, men det er meget dyrere.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #17 Dato: 22 Juli , 2012, 12:28 »
Ina, hvis du bruger en balle til 10 m2 gulv...hvor længe holder det så hos dig? og gør du noget undervejs...sir fx?

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #18 Dato: 22 Juli , 2012, 12:45 »
min høns sidder på 120cm højt placerede pinde,  og ingen  problemer med byld...
underlaget- strøelse(den man køber til heste og kaniner) den købes i balle a 50 kg til  ca 70 kr hos foderstoffet., og det rækker langt.

Mine siddepinde sidder også i den højde og der er plade under i 90 cm. Højde, men jeg tror problemet er når de skal ned så er der ikke så meget gulvplads at flyve ned på, så det er lige ned..... Buuuunk.
De maraner og bielefelder jeg har som er angrebet er også de tungeste høns jeg nogensinde har haft.

karina dj

  • Gæst
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #19 Dato: 22 Juli , 2012, 12:57 »
Det er ærgerligt du skal rode med det der Lene  :-\ Jeg håber det kan reddes evt ved at sænke siddepindene...men det i sig selv er jo et større arbejde.
Jeg ved ikke om jeg har haft det, de har i så fald klaret sig uden hjælp. Jeg har osse tit tænkt: Avs for den! når jeg åbner om morgen,  og de ivrer ud og ned af pindene... de der store DUNK! når de lander  ???

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #20 Dato: 22 Juli , 2012, 14:39 »
Ja det er p.... Irriterende og nu røg der så endnu en høne fra sidste år som ellers skulle ha indgået i avlen på vores nye. /f

Hvis jeg skal sænke pindene bliver jeg nød til at sløjfe skidepladen og det huer mig ikke. Du ved jo at jeg fik de der fiiiiine dyyyyyre trailer plader af min mand ;)

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #21 Dato: 22 Juli , 2012, 15:27 »
Jeg forsøgte at skrive fra min tlf, men mit meeeget lange svar nåede aldrig igennem :( Hermed det samme igen blot i forkortet udgave..

Kort tid efter historien om Frede, opdagede jeg bumble foot på mine to marandamer - et meget alvorligt tilfælde. Jeg tror simpelthen bare, at de er møg sarte, de maraner.. Mine går på easy strø i huset, græsplæne og mudderplæne. Mine pinde er max 40 cm over bunden, idet jeg har huset hævet til lige under hoftehøjde... Jeg forsøgte at dræne deres bylder under fødderne, men uden held og endte desværre med at aflive dem...de har ALTID været SÅ tamme :(

Jeg håber det bedste for dine maraner, Lene  /o

Ps. de var de eneste to med problemer...de godt 30 andre høns/kyllinger havde INTET under fusserne!!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #22 Dato: 26 Juli , 2012, 22:05 »
Gid at man fik klar fornemmelse af hvad der mon er årsagen når de bliver syge.

Jeg har tre muligheder at vælge imellem :
*Underlaget
*For højt placerede siddepinde
*Maranen med bylden på tåen kan muligvis ha haft tåen i klemme under lågen ind til hønsegården.

Hvorom alting er så tror jeg at jeg går tilbage til at bruge spåner igen.

Vi har sat nye siddepinde op for en uges tid siden. Idag begyndte min maran hane så at halte meget.... Jeg Snuppede ham fra siddepinden og jeps, han har fået bumble feet :-( Så tror helt klart at du har fat i det rigtige med at højde og underlag kan være grund til bumble feet. Jeg har sand, men overvejer også at skifte til spåner. Syntes ikke at sandet kan holdes helt rent selv om det bliver siet.

Vil straks købe jod imorgen til fodbad og så må jeg få manden til at sætte begge pinde ned. Havde ellers set frem til et klattebrædt, da vi har fået flere høns.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #23 Dato: 26 Juli , 2012, 22:18 »
Jeg ved ikke om det var/er bumblefoot Frede har. Han har fået et nyt sår under den ene fod, og fik vasket fusserne i går. Ellers får han hverken medicin eller særbehandling mere. Han har lidt stive ben og der er stadig væske i leddet kan jeg se. Ledvæske følger vist ikke med bumblefoot? Den største bivirkning ved Fredes behandling/ophold i vores hus er, at han nu tror han bare må gå ind når døren står åben. Jeg har smidt den bandit ud 20 gange i dag ::).

Det er ærgeligt og trist at kæmpe med bylder og dårlige fusser hos hønsene :-\.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #24 Dato: 26 Juli , 2012, 22:46 »
Den største bivirkning ved Fredes behandling/ophold i vores hus er, at han nu tror han bare må gå ind når døren står åben. Jeg har smidt den bandit ud 20 gange i dag ::).

Årh Tanja.... Det må da være så hyggeligt at få sådan en kælebasse på besøg ;-)

Nej det er ikke sjovt når ens dyr ikke trives. Min kære husbond blev også lidt træt i ansigtet, da jeg nævnte at siddepindene skulle sættes ned og at jeg ville skifte sandet ud med spåner imorgen.....


Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #25 Dato: 26 Juli , 2012, 23:37 »
Det kunne måske også have noget at gøre med siddepindene?? Hvilken slags bruger I der har problemer?

Eller måske er det snarere en kombination af vægt, siddepinde (og måske "podagra" hvis de spiser for godt. ;)  )

Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #26 Dato: 27 Juli , 2012, 00:01 »
Det kunne måske også have noget at gøre med siddepindene?? Hvilken slags bruger I der har problemer?

Eller måske er det snarere en kombination af vægt, siddepinde (og måske "podagra" hvis de spiser for godt. ;)  )

Vores "nye" siddepinde er en lægte på ca 4x4cm med afrundet kant. Den gamle var meget smallere. Syntes de har et bedre greb om de nye pinde.

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Bumblefoot x 3
« Svar #27 Dato: 27 Juli , 2012, 06:38 »
Vi har sat nye siddepinde op for en uges tid siden. Idag begyndte min maran hane så at halte meget.... Jeg Snuppede ham fra siddepinden og jeps, han har fået bumble feet :-( Så tror helt klart at du har fat i det rigtige med at højde og underlag kan være grund til bumble feet. Jeg har sand, men overvejer også at skifte til spåner. Syntes ikke at sandet kan holdes helt rent selv om det bliver siet.

Vil straks købe jod imorgen til fodbad og så må jeg få manden til at sætte begge pinde ned. Havde ellers set frem til et klattebrædt, da vi har fået flere høns.

Det er ikke nogen god ide, at bruge jod til huddesinfektion af åbne sår. Det ætser. Jeg ville købe noget klorhexedin sæbe på apoteket. Og vaske fusserne med det. Det er et vel afprøvet middel, fordi det bruges til kirurgisk håndvask.
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #28 Dato: 27 Juli , 2012, 09:52 »
Er det ikke bare lidt underligt, at der er SÅ mange, der har oplevet bumble foot eller fus/ben-problemer med deres maraner???? Nu ved jeg ikke, om der var nogen, der læste dét, jeg skrev, men 40 cm fra pind til gulv, blødt easy strø i bunden og 30 andre, der ikke fejler en dyt.. Er det bare mig, der bliver lidt mistænkelig på maranerne???  ???
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

karina dj

  • Gæst
Sv: Bumblefoot x 3
« Svar #29 Dato: 27 Juli , 2012, 10:27 »
Jeg håber ikke der er i hold i statistikken, for jeg har lige bygget de lækreste avlsrum med 1 m. høje sidepinde...men så må de jo få en trappe at gå op af, men den bruger de garanteret ikke når de skal ned  >:(