Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Havehøns??? Problemer med fortolkning.  (Læst 16022 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #30 Dato: 16 Juni , 2012, 23:12 »
det var osse derfor jeg skrev at projektet var kuldsejlet :) Ha ha min hukommelse er ikke helt væk ;D tak egon /o
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline anita hansen

  • Bruger
  • Indlæg: 69
  • Ælsker mine høns.
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #31 Dato: 17 Juni , 2012, 07:45 »
Nu har jeg så det der i mit hovede kaldes havehøns. Høns der for mig ikke skal bruges til udstillinger eller salg, de er udelukkende til hygge, og skulle de bestemme sig for at ruge en kylling ud i ny og næ, jamen så skal de da heller ikke holde sig tilbage. :) Skulle der komme kyllinger så ender de i fryseren.

Men jeg vil da sige, at nu hvor jeg har forelsket mig i Brahma i stor, jamen så skal det da også ligne en Brahma. Den skal da leve op til standarden, ellers er det jo ikke en Brahma. Så når jeg skal ud og finde nogle nye beboere til mit hønsehus, så tager jeg da kontakt til en seriøs avler af Brahma. At den så har en fejl der gør at den ikke kan bruges til udstilling/avl, gør ikke noget for mig, for jeg skal ikke avle og sælge kyllinger der ikke lever helt op til standarden. For så ville jeg jo også være med til at presse priserne ned på racehøns, og det har jeg ingen interesse i.

Venlig hilsen Anita og have hønsene.
Ejer af : 1-2 stor kockin i gul. En kylling udruget på mit arbejde på en friskole. 2 pony vallakker.

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #32 Dato: 17 Juni , 2012, 10:06 »
Det forkommer mig, at de der kalder sig selv for seriøse avlere sætter barren en anelse (eller mere) for lavt. Det må være muligt at fremavle standardmæssige høns som er velegnede til havefolk, der vil holde høns på et bæredygtigt grundlag. Eksempel: Jeg har købte nogle dejlige New Hampshire, alle standardmæssige, og hanen fik 95 point. Jeg fandt ham på udstilling. Kompetent og engageret og hjælpsom avler. Han passer fint på damerne (hanen). De går frit i 6000 m2 have når vi er hjemme, og i højsikret 50 m2 gård når vi er ude. Æggene klækker fint i maskine. Men de skrukker ikke, hvilket i øvrigt godt vidste da jeg anskaffede dem. Jeg gentager mit forslag om at man opretter en brugsklasse. Jeg giver gerne det dobbelte for en standardmæssige høne, der også har de brugsegenskaber jeg ønsker. Og der kommer ikke affaldshøns her på matriklen.
Endelig vil jeg gerne lige spørge, om man skal lægge sit CV på Forum for at deltage i debatten, for så er jeg vist alligevel gået forkert i byen,
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #33 Dato: 17 Juni , 2012, 10:42 »
Jamen, det er da også det jeg prøver at gøre. Jeg er selv interesseret i at mine racer også kan levere æg og kød.

CV hvorfor nu det ??
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #34 Dato: 17 Juni , 2012, 11:02 »
Det ville være en super ide at få brugsegenskaberne ind i racebedømmelserne - omend måske lidt svært at vurdere på en udstilling. Kender man den avler, man køber af, har man mulighed for at spørge til temperament, skrukevner etc. Og rygtes den slags ikke blandt de interesserede?
Men uanset hvor prisværdigt det ville være og hvor meget det ville gøre for havehønsefolkets lyst til at anskaffe racehøns ( og det ville det), så har det jo ikke den konsekvens, at havehøns nødvendigvis er racehøns. Det er jo stadigt - og meget simpelt - høns, der holdes i haver.
Og hvor kom lige "affaldshøns" ind i det ? De folk, der holder høns, er forhåbentligt glade for dem og værdsætter dem uanset herkomst og evt fejl i forhold til en vedtagen standard. De er jo ikke syge eller deforme . de lever bare ikke helt op til en mere eller mindre tilfældigt af nogle mennesker vedtagen standard for den hønserace. Skal deres hobby nedgøres som værende mindre fin eller korrekt eller hyggelig eller livgivende ? Nej vel...?
Lad os hver især nyde vores udgave af denne hobby - og give plads/respekt for hinanden.
Jeg tænker lige på Grøn, som har givet timers moro og glæde til så mange mennesker - er hun ikke en isa Brown, det mest forkætrede af alt?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #35 Dato: 17 Juni , 2012, 11:22 »
Jeg er 100% enig med Stella


Jeg tænker lige på Grøn, som har givet timers moro og glæde til så mange mennesker - er hun ikke en isa Brown, det mest forkætrede af alt?

...jeg er jo den heldige og lykkelige ejer af Grøn - og når jeg læser med i denne tråd, som jeg ellers overhovedet ikke har lyst til at kommentere i, så sidder jeg og tænker på, hvor heldig jeg er - at holde af mine høns for deres forskelligartede væsener og gemyt. Her lever både skæve tæer, "forkerte" farver og forkætrede Isaèr endda en Isa som aldrig har lagt æg, men vi hygger os enormt sammen og har så fantastiske oplevelser - og sådan ved jeg, at det heldigvis bliver ved med at være.

Lad os hylde hinandens forskellige udgaver af denne fjerhobby og lade være med at blande os i, hvad der lever i andre hønsegårde/haver
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline alma

  • Bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #36 Dato: 17 Juni , 2012, 11:22 »
Hvis der er nogen der køber racehøns, som ikke er korrekt race, så viser det vist kun, at køberen ikke har sat sig ind i standarden for den race de ønsker at købe?? Er det tilfældet, så kan det vel egentligt være fuldstændig ligegyldigt hvad de får med hjem?

Man burde vel som køber stole på sælger.
Da vi som førstegangs køber havde besluttet at det skulle være Dv. Kochin ledte vi efter disse. Sælger sælger os så 4.1 for som han sagde det kunne man ikke se i den alder, men bagefter siger alle at han udmærket godt ved hvad han har solgt os og hønen er bestemt ikke ægte Kochin.
På et tidspunkt køber vi Mille Fleur rugeæg (ved ikke hvad farven hed), men ud kom kun en i rigtig farve og resten i porcelænsfarvet, men der var ingen porcelænsfarvet i gården og æggene blev samlet i gården mens vi så på, så vi var da sikker på at det var de rigtige æg vi købte.
Malene

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #37 Dato: 17 Juni , 2012, 11:40 »
Selvfølgeligt er svindel ikke i orden, helt uanset om køberen er ukyndig og evt. nybegynder.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #38 Dato: 17 Juni , 2012, 11:44 »
Jeg avler og udstiller og jeg kan derfor ikke bruge hybrid høns til dette, men derfor ser jeg bestemt ikke ned på dem som holder disse høns.
At oplyse om hvad hybrid høns er lavet af, eller oplyse om at de ofte kan have problemer med unaturlig adfærd (især dem, som har levet en kummerlig tilværelse som bur eller skrabehøns), og især hvis man har set utallige tilfælde på det (desværre), er vel heller ikke at nedgøre dem eller ?

Jeg læser også med om historien om Grøn. Og glæder mig stille over den glæde, som Helle har ved denne høne, som forøvrigt egentlig kunne være en hvilken som helst høne.  For der er imellem ALLE slags høns altid nogen som skiller sig mere ud.

Men igen

1) Havehøns = høns som lever i en have uanset hvilken slags høns det er.

2) Sælger skal være ærlig, men køber må også gerne have sat sig lidt ind i racen, hvis køber vel og mærket vil være seriøs.

3) Køber må oplyse om det "bare" er hønsehold for æggenes/kød eller bare hyggens skyld eller mere seriøst med avl evt. udstilling for øje.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Serama

  • Gæst
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #39 Dato: 17 Juni , 2012, 11:47 »
Jeg synes emnet er drejet i en yderst uheldig retning, for uanset om der er tale om navngivne eller unavngivne personer, så hører den slags udokumenterede beskyldninger ikke hjemme på et offentligt forum, som kan læses af alle og enhver.

Den slags bør være en sag mellem de implicerede parter uden indblanding fra tredieperson, med mindre det bliver indklaget for en domstol.

Emnet var og er stadig en konklusion omkring betydningen af ordet havehøns.

thorleif

  • Gæst
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #40 Dato: 17 Juni , 2012, 11:51 »
Der er 80.000 familier i Danmark der haver Havehoens. Af alle slag. Det er dog vigtigt, synes nu jeg, at man kun selger racehoens der gerne kan avles paa til Havehoens, da folk ofte faar "mer-smag" paa vores hobby, og afkom kan hurtigt dukke op som racedyr? Mener nu jeg.

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #41 Dato: 17 Juni , 2012, 12:20 »
Det er rigtigt, at man skal passe på med beskyldninger på nettet. Som jeg læser det, er Alma egentligt ikke ude på at beskylde, men fortæller om nogle uheldige forløb hun har haft og hvad folk efterfølgende har sagt til hende. Hun gør det jo som reaktion på bemærkningen om, at det kunne være ligegyldigt, hvad folk fik med hjem, hvis de alligevel ikke havde forstand på det. Og den bemærkning er jo problematisk og måske lidt mindre gennemtænkt. Jeg forstår godt tanken bag bemærkningen, men den er jo ikke helt gangbar,vel?

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #42 Dato: 17 Juni , 2012, 13:14 »
Vi har ALLE været ude for uheldige forløb og ikke mindst en masse fordomme. Og det er uanset hvilke høns man har valgt at holde.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Tjørnemosegård

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 97
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #43 Dato: 17 Juni , 2012, 13:23 »
@ Lene Lestat. Henviser til tråden om prisen på høns i Danmark. Citat: "Tja, jeg ved ikke hvor meget kendskab du har til høns og  udstillinger, så det kan jeg ikke svare dig på- Tjørnemosegård."
1,16 New Hampshire; 0,6 Lys Sussex; 0,4 Farverolles; 1,4 Gul Orpington; 0,1 Border Terrier

Offline bjarne m

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 143
Sv: Havehøns??? Problemer med fortolkning.
« Svar #44 Dato: 17 Juni , 2012, 13:31 »
Ordet "brugsklasse" er blevet nævnt-det har vil allerede haft for mange år siden.
den blev afskaffet da erhvervet skilte sig ud fra "hobbyavlerne"med racehøns.
Erhvervet brugte også racehøns dengang,men nu er det krydsninger af racerene
dyr der bliver brugt.
De fleste racer idag,har allerede i deres kropsbygning,gjort opmærksom hvad de "kan" bruges til-slanke høns=æg
 mellem bygget høns=er en kombination af æg og kød
tunge høns =produktion af kød
så er der alle sportsracerne,som "kun"er for udseendet skyld
vh bjarne