Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Er det (u)sundt at spise DRÆBER snegle?  (Læst 4913 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Sigurd

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Er det (u)sundt at spise DRÆBER snegle?
« Dato: 22 Juni , 2012, 09:03 »
Hej FF (fjerkræ folk),

Jeg har nogle kedelige æglægger høns for tiden, som har vist sig at overraske positivt. Deres livret er nemlig den ibiriske snegl.
Første tanke, fedt. Anden tanke, hold da op de jagter dem virkelig. Tredje tanke, mon de kan tåle det?

Skal jeg til at snagle sikre min have så mine høns ikke bliver syge? eller skal jeg bare nyde rovdriften på dene lede satan?

pft.
En kone, En søn og en R.ø.v.fuld høns

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Er det (u)sundt at spise DRÆBER snegle?
« Svar #1 Dato: 22 Juni , 2012, 09:08 »
Hejsa og velkommen!
Her er diverse snegle også på hønsemenuen og har været det siden "den store snegleplage" for nogle år siden. Efterhånden jubler vi, når vi ser en snegl ::) for der er nemlig ikke ret mange tilbage. Jeg tror, de fleste bliver spist som æg eller helt små men hønsene går altså heller ikke af vejen for en stor, slimet sag /3. Det kræver jo at hønsene går frit så de kan skrabe "de rigtige steder". Det går lidt ud over havens prydværdi - og der bliver da også spist lidt grøntsager. Men hellere af vores høns end af sneglene! Så nej, det sker der vist ikke noget ved.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: Er det (u)sundt at spise DRÆBER snegle?
« Svar #2 Dato: 22 Juni , 2012, 09:20 »
Her fester hønsene også med snegle, mest iberiske skovsnegle, uden synlig skade. Dog efter en stor snegle fest efter regnevejr får de tynd mave  :-X , men det kan ske til hvem som helst som skuffer løs på lækkerier ;D
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand

Offline Sigurd

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 71
Sv: Er det (u)sundt at spise DRÆBER snegle?
« Svar #3 Dato: 23 Juni , 2012, 08:23 »
Super! Jeg lader festen forsætte ;0)


Tak for erfaringerne
En kone, En søn og en R.ø.v.fuld høns

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Er det (u)sundt at spise DRÆBER snegle?
« Svar #4 Dato: 23 Juni , 2012, 11:07 »
Jeg var så skuffet over at mine første høns på matriklen, faverollemadammerne, ikke gad røre en dræbersnegl, hverken i haven eller skoldede & hakket i blødfoder, som jeg havde læst i Jørgen Lilliensøes bog om høns, at man kunne gøre. Ikke om de ville røre dem.
Men de så kom signoritaerne, mine 2 italiensk udseende grønlæggere, til for nyligt. Og jeg var lige ved at stille mig op & heppe, da jeg så en af dem i haven begejstret kæmpe med en halvstor dræbersnegl ( hønen vandt.........).
Se DET var populært gjort, lad os få MEGET mere af det & gerne få lært madammerne, hvad deres opgave i haven (også) går ud på.

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Er det (u)sundt at spise DRÆBER snegle?
« Svar #5 Dato: 23 Juni , 2012, 11:23 »
Iøvrigt er snegle godt proteinholdigt føde. Diarretendensen efter festmåltider kan måske hænge sammen med de milliarder af colibakterier, der trives i sneglenes slim (afføringsbakterier) fordi snegle er skraldemændene i haven. Hønsene klarer det fint, man skal bare lade være med at tænke for meget over det....Hold fokus på proteinindholdet.
Bakterierne bliver måske fordøjede ( hvad ved jeg om hønsemaver), ellers er de i al fald en naturlig del af tarmfloraen alligevel.

Offline Vanilla

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
  • nybegynder i høns, men elsker dem!
Sv: Er det (u)sundt at spise DRÆBER snegle?
« Svar #6 Dato: 25 Juni , 2012, 16:19 »
 Er der et nogle bestemte hønseracer der er gladere for sneglene end andre? Eller er det lidt sådan tilfældigt?
Elsker dyr, hunde, høns og kaniner.
2.6 Tværstribet Plymouth Rock
0.0.4 Gul orpington
0.0.3 Guldrandet Wyandot
0.0.1 blandet Wyandot/favarolle
0.4 ISA braun
2.2 Staffordshire Bull terrier
0.1.1 barn
1.0 Homo sapiens sapiens

Offline Stella Reece

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 605
Sv: Er det (u)sundt at spise DRÆBER snegle?
« Svar #7 Dato: 26 Juni , 2012, 00:03 »
Spændende spørgsmål, er der nogen der har erfaring med dræbersnegle på hønsemenuer ? Og med hvilke racer ?

Offline Johanne Schiødt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 063
  • Genetik-nørd og total hønsehjerne!
Sv: Er det (u)sundt at spise DRÆBER snegle?
« Svar #8 Dato: 27 Juni , 2012, 15:22 »
Mine gør i hvert fald ikke, æv!
Nu tilbage som Johanne Schiødt