Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj  (Læst 23967 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Janee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #45 Dato: 06 Juli , 2012, 17:34 »
Det er et træls problem. Spekulerer på om ikke hvidløg giver smag til æggene? Jeg gav engang hønsene torskesalat over et par dage (gæsterne havde ikke spist som beregnet ;)) - føj hvor æggene smagte af fisk!

Offline Bettina

  • Bruger
  • Indlæg: 1 908
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #46 Dato: 06 Juli , 2012, 18:55 »
Det er et træls problem. Spekulerer på om ikke hvidløg giver smag til æggene? Jeg gav engang hønsene torskesalat over et par dage (gæsterne havde ikke spist som beregnet ;)) - føj hvor æggene smagte af fisk!

Der skal ekstrem meget hvidløg til før det kan smages (se hønseguf opskriften til venstre og du vil se hvad jeg mener ;) ) Men fisk kan de ikke tåle meget af før det går i æggene.
Mvh Bettina.
Opdrætter af Sussex i stor i farverne Brun sort/Porcelænsfarvet, Sølvgrå, Gul sort/blå columbia og Hvid sort columbia.
Medlem af DfFR, Sussexklubben og Herning Fjerkræ klub.

Offline Janee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 20
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #47 Dato: 06 Juli , 2012, 20:36 »
Tak - det ser spændende ud. Hvor tit giver du det?

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #48 Dato: 06 Juli , 2012, 21:16 »
Helle hvor tit skal fjerkræne marineres,  og hvor meget putter du på hvert punkt/ og hvor præcis på dyret?
Hvor store skal kyllingerne være før de kan få en tur?
Tror du det kan bruges til min moskus and og hendes 12 små ællinger- de er 5uger gamle
Bruger du noget i selve huset f.eks. kalk , hvad er der af materiale på gulvet og i redene?
Hvor tit/hvordan får de hvidløg- tænker om de bare er rå?
Sorry for alle spørgsmålene, men jeg er ved at gøre klar til opstart med høns og er helt u-erfaren :P ::)
Go weekend til jer alle
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #49 Dato: 06 Juli , 2012, 22:03 »
@hønsehuset - he, he...jeg marinerer hønsene 3-4 gange om året. Min første meget tamme flok stod nærmest på en række og ventede på, at det blev ens tur, men nu hvor jeg har et par ikke så tamme høns i flokken, så bliver de behandlet, når jeg alligevel har dem oppe af en eller anden årsag - marinaden kan gemmes længe i køleskabet.

Jeg bruger en pipette og drypper et par dråber i nakken og under hver vinge. Har du ikke en pipette, kan du væde en lille tot vat og smøre ind i huden på de omtalte steder.

Jeg har brugt denne marinade i 4 år, og har aldrig oplevet lus eller andet utøj.

Jeg kan ikke forestille mig andet, end at du kan bruge det på alle dyr - altså også ænder...og alder...tja...det er jo ikke giftigt, så når fuglen sætter fjer, så er det vel ok.

Hønsehuset er af træ og ikke kalket. Jeg bruger easy-stø både på gulv og i redekasserne og er meget tilfreds med dette. Jeg bruger desuden tørret lavendel i redekasserne, hvor hønsene også sover - krible krable HADER lavendel

Mht til hvidløg...så får mine høns hvidløg blandet i noget mad, de kan lide, når jeg alligevel bruger hvidløg i køkkenet..og det er tit...2-3 gange om ugen. Jeg river et par fed og blander det i maden. Friskt er altid bedst, men du kan selvfølgelig også bruge tørrede flager eller pulver. Hønseguf bruger vi ikke her.

...og så ikke noget sorry for alle spørgsmålene - jo flere jo bedre - det kommer dine dyr til gode ;)
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline hønehuset

  • Bruger
  • Indlæg: 1 544
  • Jeps,jeg har karaktersvaghed nok til at nyde livet
Sv: Drop lop vs Sollfrank Nakkedråber mod utøj
« Svar #50 Dato: 06 Juli , 2012, 22:33 »
Tusind tak for alle svarne Helle. Håber jo jeg kan komme godt fra start og undgå alle krible- krable-bæsterne.
Gad vide hvad mine 3 misser ville sige til marinaden og et skud hvidløg :o Det må prøves næste gang, de har lige fået frontline dryppet i nakken igår.
Når nu jeg alligevel går og pusler med hønsehuset kunne jeg jo lige så plante lavendeler og krydderurter rundt om det. Jeg hørte også engang noget med Crysandimumblomster- Jeg mener det var mod parasitter og orm, men jeg er ikke helt sikker. Anyway, så kan det også blive plantet, og så gør det jo ikke noget hvis fjerbasserne smager lidt på udsmykningen, når de skal på havevandring ;D
Venligste hønsehilsner fra Janni

Store Brahma guld/sortbåndet
Dværg Brahma guld/sortbånde
Dværg Brahma forsøger at avle rent sort
Store Brahma i hvid/sort col.
Gammel dansk landgås i grå
Moskusænder


O, alt for mange fjer ifølge husbonden ;0)

1,2 Neutraliseret og usædvanligt kælne gårdkatte
2 Stk. lang-øre. Køn? - Det kan du lige tro!
1,2 Skønne unger på 14-9 og 7 år
1,0 Uendelig tålmodig kæreste går også under navnet "Byggesmølf"