Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Fredes dårlige ben/heldbred  (Læst 70954 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #30 Dato: 28 Maj , 2012, 07:33 »
FEDT- sådan Tanja /o

Frede lyder da klart til at have det meget bedre, når man tænker på, hvad udgangspunktet var. Heldigt for Frede, at hans mor har fri i forbindelse med pinse.
I morgen er det så forhåbentlig endnu bedre, så han ikke behøver 24 timers overvågning og næsten vågen nattevagt.

Hvis du fortsætter den igangværende behandling - og så måske får ekstra råd fra Bjarne i morgen - så skal Frede nok snart igen være i stand til at gå i kødet på Lars` orange arbejdsbukser.

Ha`en god dag og gerne uden ubehagelige isæt fra den nærtliggende terrorlejr
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #31 Dato: 28 Maj , 2012, 07:34 »
Det er da gode fremskridt. Jeg *k fortsat.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #32 Dato: 28 Maj , 2012, 07:36 »
Kan du komme til at pille sårskorper af hans fusser?
- i øvrigt  /o.
- også til Jørn, der ALTId er meget hjælpsom /o /o /o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #33 Dato: 28 Maj , 2012, 07:45 »
Mange tak Helle, Marianne og Kirsten :). @Kirsten: Der er ikke rigtig nogle skorper at pille i. De små rifter og sår jeg beskrev er meget gamle, så jeg tror der er dannet ny hud under sårene. Han har mest betændelse i højre trædepude, som også bliver meget varm imellem fodbadene. Når han har fået sit bad og fået smurt fødderne ind, ligger han på brystet med benene bagud (på mine lår) så det fedtede stads kan trænge lidt ind. Det ser virkelig sjovt ud, men jeg tror han synes det er rart, så han ikke skal ligge på de ømme fusser. Han falder da i søvn hver gang ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #34 Dato: 28 Maj , 2012, 08:02 »
Hmmmm - så skal dyrlægen nok lige sætte en skalpel i i morgen. Det må jo nærmest være en byld, derinde *t
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #35 Dato: 28 Maj , 2012, 13:41 »
Hmmmm - så skal dyrlægen nok lige sætte en skalpel i i morgen. Det må jo nærmest være en byld, derinde *t
Ja, noget er der galt, for han koger hurtigt igen efter afkøling i koldt vand. Jeg håber da at han klarer den til i morgen *k.

Her er en lille film fra i formiddag. Han er blevet smurt ind og ligger nu og døser lidt. Den lyd han laver midt på filmen er fordi araucanahønen "Grillkylling" himler op ovre i hønsegården (det er også hende der går ind i stuerne), og det reagerer Frede på.

http://www.youtube.com/watch?v=1mUK2UO_MfE&feature=plcp
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #36 Dato: 28 Maj , 2012, 16:02 »
Nooååhh...hvor sødt - og så hænger de ømme fusser til udluftning ,mens man hviler.
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #37 Dato: 28 Maj , 2012, 16:48 »
Nooååhh...hvor sødt - og så hænger de ømme fusser til udluftning ,mens man hviler.
Nemlig :D. Jeg tog ham ud for 10 min. siden til dels fordi det var tid til endnu en omgang fodbad, men også fordi han galede temmelig meget på badeværelset. Han er blevet friskere, så efter hans fodbad fik han lov til at gå en tur på græsset. Hold da op hvor han nød det og gik en fin lang tur. Hans bror Jokke, kom hen for at se, men Frede begyndte en 5 min. lang galekoncert for ligesom at bevise, at han stadig er alfa-hanen. Bagefter gik han hele vejen op på terrassen og kaldte på hønsene da jeg kastede frø til dem. Efter ca. 10 min. svandt kræfterne igen, og Frede lagde sig i en solstråle for at skåne fødderne, men han fik lige bevist overfor flokken at han stadig er her ;). Jeg nupper ham om lidt og bader, desinficerer og smører hans fødder igen, og så må han (desværre for ham) tilbage på badeværelset. Kattene, som normalt bor der er i øvrigt flyttet i protest. De nægter at dele værelse med en hane! Så de kommer kun hjem morgen og aften for at få mad, så skrider de igen. Vores lille hunkat har dog ikke været hjemme siden torsdag, så jeg vil meget gerne have at hun snart kommer hjem igen *k.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

thorleif

  • Gæst
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #38 Dato: 28 Maj , 2012, 18:33 »
Det kan jo se ut som om Joern traf spigeren paa hovedet naa han foreslog Bumblefoot?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #39 Dato: 28 Maj , 2012, 18:54 »
Det er altså en dejlig update - efter en noget bekymrende pinse.

Jeg tror sørme at Jørn Clevin og du i fællesskab har reddet legendariske Fredes liv.

...mon så ikke at al snak om henrettelse på grund af dårlig opførsel er stilnet totalt og manet i jorden
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #40 Dato: 28 Maj , 2012, 19:27 »
Jeg har prøvet at prikke hul med en nål i den trædepude hvor det ser ud som om der er betændelse, men der kom kun blod ud af hullet. Jeg prøvede at prikke et andet sted, men med samme resultat og Frede hylede (forståeligt nok), så jeg gør ikke mere i dag. Han har fået vasket og smurt sine fødder igen, og ligger atter på badeværelset. I morgen ringer jeg til dyrlægen og får hjælp - det har vist både Frede og jeg brug for ;).

@Helle: Jo, mon ikke Frede er for evigt fredet, hvis han overlever dette? Det var jo også en parodi i går, at Lars måtte redde Jokke op af dammen...., Jokke som i tide og utide har jagtet Lars' ben ::).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #41 Dato: 28 Maj , 2012, 19:56 »


@ Det var jo også en parodi i går, at Lars måtte redde Jokke op af dammen...., Jokke som i tide og utide har jagtet Lars' ben ::).

 *g <H ..det er ikke usandsynligt, at Jokke fortrænger lige præcis det faktum i redningsaktionen <B
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Mette Nygaard

  • Hønsegufs-expert :)
  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 235
  • Jeg samler ikke snegle, det har jeg ænder til :)
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #42 Dato: 28 Maj , 2012, 23:01 »
Betændelse/puds hos fjerkræ er ikke flydende som vores men osteagtigt (jf. Diseases of free-range poultry v/ Julia Roberts) - og jf. egen erfaring.
Dvs. det kan ikke presses eller vaskes ud, men skal altid pilles/hives/skæres ud.

Har prøvet det på høns, der var blevet flænget af hanen, hvor jeg kunne 'skovle' osteagtige flager ud med en desinficeret vatpind.

- og på min nuværende hane, der har galoperende uhelbredelig bumple-foot :( 
Ud fra det jeg ser på min hane, tror jeg ikke Frede har bumble-foot, eller i hvert fald ikke den stafylykok-inficerede slags, der danner sorte/mørke sårskorper pga. stafylokkens hudopløsende gift (ja, tak for kaffe!).

Det betyder selvfølgelig ikke, at Frede ikke kan have betændelse i fødderne, men jeg tror det er af anden årsag, der hænger sammen med resten af "sygdomsbilledet".

Desværre - eller rettere heldigvis, da bumble-foot ikke er sådan at komme til livs, hvis det først har rigtig fat.

Så jeg synes det er en rigtig god idé at tale med dyrlægen, og bedst at tage hanen med til dyrlægen, så Frede kan få den helt rigtige behandling :)

Pøj-pøj med ham!
Og  *t dig - der er ikke noget værre end syge dyr :(
Bå-båååårk!!! (hønsegufs-kald)

1.11 lyse sussex(-lignende)
0.1 Lille My (3farvet dværg-sussex) samt 4 døtre heraf
0.1 Prinsesse (orpington) i hønsehimlen :'( - og en ny i bestilling ;)
2.11 Moskusænder - anført af Rasmus Rapand
0.3 tossede får
1.1 tåbelige gårdkatte: TossePer og Prinsesse Misse
1 tårnfalkekasse :)

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #43 Dato: 29 Maj , 2012, 09:20 »
Tusind tak Mette, for de gode råd /o. Super du tog dig tid til at skrive i tråden.

Jeg har talt med Bjarne fra Hårlev. Han synes det lyder mærkeligt og kan ikke sige noget før end han er blevet tilset. Derfor skal Frede hele vejen til Hårlev i morgen kl. 16.45. Er det lidt pjat at tage så langt med ham? Jeg ved ikke om vores egen dyrlæge kan stille en diagnose, men Hårlev er 82 km væk, plus jeg skal køre tidligt fra mit arbejde i Kbh., tilbage til Midtsjælland, hente Frede og så til Hårlev. Det bliver en meget dyr omgang i benzin.

Jeg vil gerne hjælpe Frede, men mon en anden dyrlæge kan gøre det lige så godt?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Fredes dårlige ben/heldbred
« Svar #44 Dato: 29 Maj , 2012, 09:46 »
Ja Tanja - en anden dyrlæge kunne gøre det lige så godt, men så skal du have fundet ham/hende først, da der jo som vi ved, kan være langt mellem hønsekyndige dyrlæger. Min dyrlæge Slotsbyens Dyekliniks ejer er også hønedyrlæge, men det er Hillerød og vel lige så langt for dig som Hårlev.

...om det er pjat at gøre alt du kan for Frede, kan du sikker få rigtig mange forskellige meninger om, men jeg er næsten sikker på, at hverken du eller jeg kan lade være. 

Hvor er jeg glad for at Frede skal ud og køre langt i morgen. Tak for det Tanja *b
« Senest Redigeret: 29 Maj , 2012, 09:48 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14