Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Øko foder til dværg silkehøns?  (Læst 3735 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Øko foder til dværg silkehøns?
« Dato: 15 Maj , 2012, 11:06 »
Er lige blevet hønemor i lørdags til 1,3 dværgsilker.
De plejer at få 1/3 del æglægningsfoder, 1/3 byg, 1/3 hvede og noget majs(skrå?) oveni.
Jeg kan se de vælger kornet frem for æ.l.foderet og har har læst at mange vælger startfoder til de voksne dværgsilker osse.

Vil høre om nogen ved hvor man kan købe korn og majs i øko-kval. ..Og høre om nogen har gode erfaringer med Møllerens øko. foder, som jeg tænker på at købe til dem.
Andre gode ideer til menukortet er meget velkomne.. ;)

Hvad med grønt, gode forslag?? :)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

Serama

  • Gæst
Sv: Øko foder til dværg silkehøns?
« Svar #1 Dato: 15 Maj , 2012, 12:32 »
Jeg har altid brugt opblødt kattemad (tørfoder med oksekød) i mindre portioner til mine dværghøns. I naturen er det et must for hønsefugle at få animalsk protein, så derfor har jeg valgt at lade det indgå i hønsenes foderplan i stedet for fiskemel, som kan give smag til kød og æg.

Ud over kattemad, så laver jeg et blødfoder til mine småfugle, som jeg også anvender til mine kyllinger i kombination med Tradi-start (tror jeg det hedder?). De voksne høns får alle rester fra fuglenes skåle, når jeg fodrer fuglene, både frø, frugt, grønt og blødfoder. Det ses tydeligt på æggeblommerne, som er mørkorange.

Ud over de allerede nævnte ting, så får hønsene en dueblanding, som hedder Rase-pop (fra RuVo-foder i Tyskland) og traditionel æglægningsfoder (Tilskudsfoder) fra DLG og selvfølgelig grønt i store mængder efter årstiden.

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Øko foder til dværg silkehøns?
« Svar #2 Dato: 15 Maj , 2012, 22:07 »
Der kan man bare se!  :o Æg der smager af fisk, det lyder jo ikke rart, men de har vel brug for de umættede fedtsyrer, måske!? ???
Blødfoderet, hvad går det ud på? :)
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)

thorleif

  • Gæst
Sv: Øko foder til dværg silkehøns?
« Svar #3 Dato: 18 Maj , 2012, 13:37 »
En exellent kilde med animalsk protein er MAELK! Enten med bloedlagt broed, eller kun MAELK. De elsker det. Her i UK er det ikke tilladt at fodre fjerkrae koed, selv saa giver jeg det kun til hoens (og haner) der producerer ruge-aeg. De faar POELSER 2 gange i ugen.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Øko foder til dværg silkehøns?
« Svar #4 Dato: 18 Maj , 2012, 13:44 »
Jeg har altid købt øko start og øko voksefoder i land og fritids butikker, men sidste gang gik der kornmider i hele lortet, aldrig har jeg oplevet sådan et bøvl før, så nu køber jeg kun deres alm foder. Men sådan er det med alt øko, der kan let komme dyr i, og det skal man bare gøre sig klart :-)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline tanjamaj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 254
Sv: Øko foder til dværg silkehøns?
« Svar #5 Dato: 19 Maj , 2012, 08:54 »
Hej Thorleif!
Mælk og brød og pølser, det var en rigtig god ide og noget af det der alligevel tit er i huset! :D ..Mon ikke de godt kan li' pølser uanset! ;)
Hvor meget får de? En ½ pølse til hver!? :P
Hej Mette
Har netop haft kig på det fra land og fritid og overvejer noget startfoder, fordi de er så små! ..Ville egtl. hellere blande selv, men 3-4 x15 kg. foder er nok lidt for meget at have stående til 1,3 dværgsilker!? ???

Mvh Tanja
Med venlig hilsen Tanja

Silker, både store og små! :)