Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Kan høns have en off-day?  (Læst 12645 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Bitten

  • Gæst
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #15 Dato: 03 November , 2008, 22:05 »
Det skal man her i kommunen. Står i vores affaldsbrochure..

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #16 Dato: 03 November , 2008, 22:06 »
Det ville jeg også gøre Jesper - som voksen.

Er det en kælehøne som er børnenes, så begav den i en papkasse med farvel-tegninger, blomster og hele begravelseshurlumhejet - evt med en sten der står Bouchechelli på <F

Det er sådan noget der følger med det at være barn, synes jeg :D

Offline jesper

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 317
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #17 Dato: 03 November , 2008, 22:09 »
som hanne skriver kan også gøre sådan
men du putter den i skrallespanden skal den i en plastpose og det er lovligt
jesper
en hønsehunds kryds

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #18 Dato: 03 November , 2008, 22:13 »
Yazmin er total cool hvad den slags angår, det er sq værre med moren :-[
Hun konstatere bare den er død, ssiger hun vil savne den og at den nu er en stjerne og så er det det.
Tænk at være så rationel :)
Hmmm tror altså jeg vælger skoven, ved hvor der er en rævehule så ligger den lige i nærheden. ved at rævemor i sommers havde 5 hvalpe, så hvis hun stadig har det, hilser hun sikkert et nemt måltid velkommen :)

Takker for hjælpen :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #19 Dato: 03 November , 2008, 22:14 »
Det med hele begravelseshurlumhejet, er slet ikke nogen dårlig ide (hvis det var en speciel høne for Yasmin). Det gør at hun måske næste gang vil accepterer og forstå, at det kan være ok at ræven får det døde dyr, så det indgår i naturen istedetfor at havne til "ingen nytte" i skraldespanden.
Bare sørg for at gå LANGT væk fra jeres ejendom og læg den døde høne, så ræven ikke får den tanke at det er alletiders foderbræt hos jer  :(
Vi har selv praktiseret alle afskygninger, lige fra højtidelig begravelse af en lille kylling, nedgravning (dybt) i skoven af nødslagtede høns, ræven har fået et par stykker og det har skraldespanden også. Hvis du smider den i skraldespanden så husk at putte den i flere poser, så det ikke er for fristende og nemt for små rovdyr at flå skraldeposen i stykker.
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Jette Jensen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
  • Grib dagen, timen, minuttet
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #20 Dato: 04 November , 2008, 09:54 »
Det er altid grimt når høns dør for en. Man føler sig så skyldig, men næste gang er det ikke nær så slemt. I øvrigt er det sjældent at høns dør af sig selv, synes jeg (medmindre de får en eller anden virus som flere på forum har prøvet. Her i huset har jeg haft 2 på 15 år (altså voksne høns) der døde af sig selv. Ellers er det Mikkel og øksen der er dødsårsagen. Det er skønt at børn tager det så naturligt, men en høne er jo ikke en kat eller en hund.

Min mand gravede hedengangne æglæggerhøns ned ved vores frugttræer, for han havde læst at en død hund var godt at plante et frugttræ i. (ikonet Seymour  ::)

Flere måneder efter gravede ræven dem op, de har nok været møre.
Med venlig hilsen
Jette Jensen

0,0,0, men stadig med en drøm om sussex høner!

Offline Mette Marie Andersen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 365
  • Glad hønseejer
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #21 Dato: 04 November , 2008, 12:18 »
Som barn begravede vi højtideligt diverse afdøde kæledyr i haven (det udartede dog på et tidspunkt til at diverse snegle, insekter, frøer o.l afgik ved en lidt pludselig og tidlig død så de kunne blive begravede.....  >:().
Hvis en af mine høns afgår ved døden, så ryger den altså i skraldespanden. Jeg ville under ingen omstændigheder lægge den ud i skoven til ræven - du godeste et ramaskrig man ville kunne skabe hvis den blev fundet  :-\. Ret beset er det vist heller ikke helt lovligt...
Begravelser bliver ikke foretaget på matriklen så længe vi har Daffy: Beboerne  i det hus vi boede i før havde haft 4 katte. Dem fandt Daffy et par måneder efter at vi var flyttet ind (dem vi købte af skulle flytte i lejlighed hvor de ikke måtte have dyr). De var gravet godt langt ned, men åbenbart ikke langt nok  <R <R <R
Mvh
Mette
mvh
Mette

1,0 Irsk Terrier, 1,5 gul Orpington, en masse bier

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #22 Dato: 04 November , 2008, 12:24 »
Jeg tror heller ikke at det er lovligt at droppe døde dyr i skoven !! for hvis de nu smitter den naturlige fauna.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Lars Erik Bobsin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 866
  • Rigtige høns er Brahma
    • Brahma i Ballerup
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #23 Dato: 04 November , 2008, 14:22 »
Jeg tror heller ikke at det er lovligt at droppe døde dyr i skoven !! for hvis de nu smitter den naturlige fauna.

@Lene
Det har du som nok ret i, men i vores koloni lægger vi selvdøde og slagtede dyr ud til ræven, på den måde holder vi ham/hende fra selv at hente når man mindst venter det.

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #24 Dato: 04 November , 2008, 16:57 »
Næh, det er principielt ikke tilladt at fodre med døde dyr. Jeg kan huske en diskussion fra fugle og natur om fodring af rovfugle for at lokke dem til (så de kunne fotograferes)

http://www.fugleognatur.dk/forum/show_message.asp?MessageID=142822&ForumID=1

Her siger fødevareregionen at man ikke må fodre med selvdøde dyr. Det er godtnok om rovfulge, men mon ikke det samme gælder for rovdyr.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lisbeth Kristine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 812
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #25 Dato: 04 November , 2008, 19:03 »
Jeg vil også mene at det er uforsvarligt at smide døde dyr i naturen. Især når man ikke ved hvad de er døde af. Og så længe det er lovligt at komme dem i et par plastikposer og smide dem i skraldespanden vil jeg da mene at det er at foretrække.
Venlig Hilsen
Lisbeth

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #26 Dato: 04 November , 2008, 20:05 »
Vi har altid gjort med døde høns efter hvilket forhold jeg havde til dem :D..

Kun to blevet begravet. Den ene pylle, en dværg kochin der var min lille høne fra jeg var 5-10 og så den lille Dolly fra i år. Der kommer nok en masse grav nu til den lille flok.

Ellers er de røget i skraldespanden og dem vi slagtede og ikke spiste i rævefælder eller andet :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #27 Dato: 04 November , 2008, 20:50 »
Bouchechelli ligger nu i skraldespanden pakket godt ind i hø og plastik. Nåede ikke i skoven. Som jeg nu ikke ville have haft de store skrupler med, da jeg tror dyr har et bedre instinkt til at frasortere syge dyr.

Og Yazmin har det helt fint med at hun ligger i skraldespanden, for hun tænker at Bouchechellis sjæl er blevet en stjerne så resten er egentlig ligemeget. Det med begravelser siger hende ikke så meget, vores gamle kat blev begravet, men det var vist lige så meget for min skyld, for havde haft hende i 13 år men Yazmin var ikke voldsomt påvirket, hun fandt nogle blomster og lagde ved og vi sang en lille sang, men ikke noget der optof hende særligt. Da vi fik aflivet den ene hund kom den ikke med fra dyrlægen (var jo en grand danois så skulle jo nærmest have haft et entreprænør firma tila t grave hul) og det tog hun fint også.
til gengæld skal vi tit ud at hilse op til stjernerne  <. og vi snakker meget om dyrene.
Hun har faktisk et rigtig sundt forhold til det med dyr, håber det varer ved, både hendes glæde, men også hendes fornuft :)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #28 Dato: 04 November , 2008, 21:45 »
Du har en meget fornuftig datter Wanda ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Kan høns have en off-day?
« Svar #29 Dato: 04 November , 2008, 21:58 »
Mikkel: hun er jo også mit barn ;) ;)  8)

Men takker mange gange  ;D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.