Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Øv altså Haltende Wyandot  (Læst 2332 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline adanais

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Øv altså Haltende Wyandot
« Dato: 05 April , 2012, 17:31 »
Æv æv!
Min ene wyandot har fået tæv af de andre >:(
Hun halter, men der er ingen blod, ømheder, skrammer, eller nærvøs adfærd.
Hun vil bare helst side stille, som i nærmest skruk stille men uden at være skruk. Jeg er så bekymret for hende! :'(
Burde jeg tage hende ind i en papkasse natten over for at se hvad der sker eller ville det bare stresse hende mere?
 :-\

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Øv altså Haltende Wyandot
« Svar #1 Dato: 05 April , 2012, 20:36 »
Ved du hvorfor hun har fået bank Linda?....det er ikke normalt adfærd, hvis det er en etableret flok.

jeg synes, at det lyder lidt dramatisk. Høns kan godt blive uvenner ... krydse klinger og puste sig lidt op, men det er som regl glemt efter få øjeblikke, når den højst rangerende høne mener, at hun har hævdet sig.

....er de andre stadig ond i sulet over staklen, så ville jeg lade hende være lidt i fred, til hun er kommet sig. Dog er dette med risiko for, at hun får flere bank, når hun vendr tilbage til flokken, og de andre finder ud af, at hun har fået særbehandling.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Øv altså Haltende Wyandot
« Svar #2 Dato: 05 April , 2012, 20:47 »
Mon ikke hun har ondt? Jeg ville forkæle hende med lækkerier og så beskytte hende mod flokken så godt som muligt så hun stadig kan se og høre dem (skrukbur i hønsegården?) - og så prøve at slippe dem sammen igen når jeg havde tid til at observere, hvad der foregår. Hvor stor er flokken og SÅ du hende få bank?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline adanais

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Øv altså Haltende Wyandot
« Svar #3 Dato: 05 April , 2012, 21:02 »
Jeg SÅ hende ikke få bank, men jeg kan ikke forestille mig at der er sket andet?
Hun går sammen med de  3 andre jeg købte hende med, så det er ikke fordi hun er overmandet, og de har RIGELIGT med plads, da de går i en gård beregnet til 15 høns... De har gået side om side og skrabet i jorden det meste af dagen, og her efter det skete har de andre piger holdt sig tæt på hende... det virker ikke som om de er sure på hende overhovedet, men jeg kan ved gud ikke se nogle måder hun ellers kunne blive øm? Der er ingen stedet hun kunne side fast eller falde uheldigt, med mindre hun er faldet ned fra redekassen, men det er vel usandsynligt?

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: Øv altså Haltende Wyandot
« Svar #4 Dato: 05 April , 2012, 21:21 »
Jeg tror altså ikke, at der har været ballade. Så ville hun også være mere på vagt...og som sagt meget sjældent, at det sker blandt hønseveninder

Har du kigget grundigt efter, om hun skulle have en splint eller andet i foden...eller en flækket negl f. eks. Hvis hun helst vil ligge...så HAR hun ondt....i hvert fald når hun står eller går.

Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Øv altså Haltende Wyandot
« Svar #5 Dato: 05 April , 2012, 21:34 »
Hvis ikke hendes flok er efter hende nu, hvor hun er "på hælene" - så tror jeg altså ikke at hun har fået bank.... Kunne hun komme op på siddepinden her til aften? Spiser og drikker hun? Er hun snavset bagi? Er der grene, hun kan hænge fast i? Lægger hun æg? Kamfarve?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Øv altså Haltende Wyandot
« Svar #6 Dato: 05 April , 2012, 22:08 »
Jeg tvivler også på at hun har fået tæv af de andre. Var det tilfældet ville de andre helt sikkert blive ved at 'tæve' løs på hende.

Hendes halten kan/må skyldes at hun er kommet galt afsted med et ben.

Går de i hønsegård eller på anden måde udendørs, hvor hun kan være kommet til at 'skrabe' i et eller andet skarpt der kan have forårsaget en rift, et sår eller indtrængning af et fremmedlegeme i foden.

Jeg vil umiddelbart foreslå at du efterser den halte fod grundigt, evt bader hendes fod så den er helt ren og du bedre kan se evt skader.

God bedring og held og lykke.
Mvh
Erik Andersen

Offline adanais

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7
Sv: Øv altså Haltende Wyandot
« Svar #7 Dato: 06 April , 2012, 11:39 »
Hej så svarer jeg lige fra en ende af:

Hun sad fint på pinden i aftes, spiste lige så lystigt som de andre, og har drukket en smule mens jeg så det, der lå 3 små æg her til morgen, jeg er ikke sikker på om hun lagde et af dem, men hun er ikke hævet bagi, eller beskidt.
Jeg har lige haft fat i hende, ingen skrammer på fødderne, hun har en fin rød farve i kammen, jeg er begyndt at tro at hun har hængt fast på en eller anden måde og har fået strukket sit ben lige langt nok. :(
jeg holder hende væk fra flokken idag, og ser om ikke hun har det lidt bedre imorgen, forkælet blir hun ihvertfald.

Offline Dorte K

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 739
  • Hovedet koldt men hjertet varmt
Øv altså Haltende Wyandot
« Svar #8 Dato: 06 April , 2012, 12:02 »
Sikke noget, Linda. Men godt at høre at de 4 damer holder sammen, det gjorde de ikke her hos mig, men i det store fremmede føler de nok at de bedre kender hinanden. De 2 dotter har altid været underdogs her hos mig, men når hanen trådte den hvide orpington kunne de godt være lidt seje og komme og hakke i kammen. Det brød jeg mig ikke om, så for det meste har wyandotterne gået m hanen og dværgmaranerne, mens de 2 nyeste fik indelukket, m netoverdækket hønsegård. Men de 4 har i hvert tilfælde set hinanden en del.
Jeg håber du får den på rette køl igen! Den tyndeste af dotterne plejer at lægge æg, mens den største er mere uregelmæssig. Mht. de 2 andre lagde silke/kochinen fine lyse små æg, ca 5 om ugen, de var lidt hvidere end dotternes, mens den hvide har lagt enkelte større hvide æg.
Jeg håber du får megen fornøjelse af damerne!
Mange hilsner
Dorte Kjær
Maran i sort-kobber, en meget lille flok
0,2 huskatte tidligere vildkatte
2,1 børn på 19, 17 og 8 år sammen med 1,0 akademiker
maranklub.dk
racefjerkrae.dk
_________________________________