Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hvad skal høns have at spise?  (Læst 11933 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Frederik Fuglsang

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Hvad skal høns have at spise?
« Dato: 26 Marts , 2012, 13:45 »
Hejsa. Jeg er ny herinde på forummet og ved derfor endnu ikke særlig meget om høns.

Jeg får inden længe nogle høns til selvforsyning af æg, men ved endnu ikke hvad høns skal have at spise, for at producere en masse lækre æg.
Jeg har fri adgang til havre, byg og hvede. Kan de leve af dette, samtidig med at få køkkenaffald og komme i haven hver eneste dag (når vejret er godt)?
Eller skal de have noget ved siden af?

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad skal høns have at spise?
« Svar #1 Dato: 26 Marts , 2012, 13:52 »
Hej Frederik,

Velkommen på forum :). Det lyder spændene med høns - glæd dig, du bliver glad for dem ;).

Du kan læse lidt mere om foder her: http://fjerkrae.dk/leksikon/pmwiki.php/Leksikon/Foder

Hvede feder en del, og havre og byg skal vist gives sammen med noget andet. Jeg bruger selv tilskudspiller blandet med lidt hvede og knækket majs, men har før blandet med havre og byg.

Køkkenaffaldet er et godt supplement, men husk at fjerne det de ikke spiser, så du ikke frister rotter og ræv :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Frederik Fuglsang

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 41
Sv: Hvad skal høns have at spise?
« Svar #2 Dato: 26 Marts , 2012, 14:34 »
Tak skal du have :-)

Tror også jeg bliver rigtig glad for det. Jeg er 17 år og har i rigtig lang tid snakket med mine forældre om at få høns. De har ikke været så vilde med tanken om det, men da jeg forklarede at vi kunne få billige æg, fra høns der går under gode forhold, løsnede de sig en smulle mere  :D

Hvad menes der med tilskudsfoder? Er det noget man selv blander? Og hvad koster det ca. for hvor mange kilo?

Vil tage et kig på linket :-)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Hvad skal høns have at spise?
« Svar #3 Dato: 26 Marts , 2012, 14:53 »
Velkommen på forum, Frederik :D
Tilskudsfoder er æglægningsfoder, jeg giver mine noget, der hedder Møllerens Fuld af Pep, det er de meget glade for, desuden får de rester fra køkkenet og hver dag får de også en kornblanding af knækket majs, knækket hvede og rød dari, endelig går de frit i haven på skift.
Af og til får de hønseguf med vitaminer /o
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2012, 16:54 Fra Marianne Vedel »
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline LFE

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 53
Sv: Hvad skal høns have at spise?
« Svar #4 Dato: 26 Marts , 2012, 15:56 »
Hej :)
Høns er næsten altædende. Man kan give dem grønsager kogte eller ej, ukrudtrester men selvfølgelige ikke giftige.
Jeg gør det at jeg giver dem hvidløg en gang imellem det nedsætter risikoen for en masse lidelse

Fuldfoder kan blive en for krafrig kost hvis man også giver dem grønt.
Jeg giver dem tilskudsfoder, korn fra en bondemand,  rester fra husholdningen og skaller
Jeg køber 25 kg af gangen og det koster lidt under 100kr
:)
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2012, 16:18 Fra LFE »

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hvad skal høns have at spise?
« Svar #5 Dato: 26 Marts , 2012, 18:38 »
Som Marianne skriver, er tilskudsfuder æglægningspiller. Man kan vælge fuldfoder som indeholder alt hvad hønen har brug for, eller tilskudspiller hvor man skal supplere med fx hvede, majs og havre for at sikre at hønsene får alt hvad de har brug for.

Det er også vigtigt at de har adgang til knuste østersskaller, da de har et meget stort behov for kalk for at kunne lave en stærk æggeskal.

Jeg giver 139 kr. for 35 kg æglægningspiller, 1,20 kr pr. kg hvede, 145 kr. for 25 kg majs og 70 kr. for 25 kg skaller.
« Senest Redigeret: 26 Marts , 2012, 18:42 Fra Tanja Pedersen »
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"