Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Peberrod i haven?  (Læst 9364 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Peberrod i haven?
« Dato: 05 Januar , 2012, 09:51 »
Her i huset er anvendelse af haner populær, når de serveres i peberrodssovs, gerne i den stærke ende. Jeg synes, det er både dyrt og svagt i smagen at bruge de små pakker med færdigreven rod. Og det må da kunne dyrkes i haven, rives i store mængder og fryses ned, klar til brug?
Og hvor får man fat i et stykke levedygtig rod? Jeg har hørt lidt til, at peberrod helst skal vokse på et kontrolleret område, så det ikke breder sig..
Måske er der et medlem på forum, der mod betaling forståes, kunne sende et stykke rod til undertegnede?
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Peberrod i haven?
« Svar #1 Dato: 05 Januar , 2012, 10:05 »
Når du kommer så langt at du står med en aflægger og skal plante denne, så husk lige at den aldrig skal plantes som den stod, altså lodret, men skal plantes vandret.
På denne måde kan der høstes langt mere og hurtigere.

Offline K.M.Eriksen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3
Sv: Peberrod i haven?
« Svar #2 Dato: 05 Januar , 2012, 10:43 »
I stedet for at anvende de små pakker kan du bruge reven peberrod i bægre (80 g) som er langt mere koncentreret. I poserne er peberroden blandet med vand, da det ellers ikke kan pakkes på maskiner. Problemet med at dyrke selv - udover det spreder sig vildt - er konserveringen. Peberrod ilter på samme måde som f.eks. æbler og bliver kedeligt og mørkt meget hurtigt efter rivning/høvlning.

Offline Poul Harkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 87
  • En blomst er naturens sjæl
    • Familien Harkjær
Sv: Peberrod i haven?
« Svar #3 Dato: 05 Januar , 2012, 10:52 »
Jeg er ikke sikker på at peberrod kan fryses, med godt resultat.
før i tiden opbevarede man peberod, i en kasse med let fugtig sand, et sted
hvor der var næsten frostfrit. Smagen aftager dog lidt med tiden.
1.2 store silkehøns
0.4 Islandske landnamshøns
0.1 Islandsk fårehund

Offline ncj

  • Bruger
  • Indlæg: 463
Sv: Peberrod i haven?
« Svar #4 Dato: 05 Januar , 2012, 11:12 »
Peberrod kan fryses i hele stykker,tages ud af fryseren og rives direkte i sovs eller andet,hvor efter resten kan fryses med det samme igen.
Mvh
Niels-Chr.
fodbefjerede dværge(mille fleur)

Offline Piglet79

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 258
    • familientanderup.dk
Sv: Peberrod i haven?
« Svar #5 Dato: 05 Januar , 2012, 11:35 »
Jeg kan helt sikkert godt skaffe dig noget peberrod - du skal blot betale for portoen, hvis det skal sendes :)
Hilsen Tina

2,7 australorps - 0,1 hvid sussex - 0,1 brun italiener - 0,4 orloff - 0,1 new hampshire
1,1,6 bielefelder - 0,4 dv. wyandotter - 1,4 bronzekalkuner -1,1 hunde - 2,0 katte
Dejlig mand og 3 skønne drenge og en skøn datter

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: Peberrod i haven?
« Svar #6 Dato: 05 Januar , 2012, 11:50 »
bare husk der hvor du planter det kommer du aldrig af med det igen :'(

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Peberrod i haven?
« Svar #7 Dato: 05 Januar , 2012, 19:53 »
Jeg har også masser af peberrod overalt i haven. Den var her, da vi kom... Den er under kontrol på steder.. plantet i kloakrør af plast! Og ellers forsøger jeg at udrydde den, men det er sørme svært.
Jeg graver op efter behov. jeg synes det er for bøvlet med fryseren :D

Offline Lone

  • Bruger
  • Indlæg: 683
Sv: Peberrod i haven?
« Svar #8 Dato: 06 Januar , 2012, 08:13 »
Jo, jeg er helt med på,at peberrod skal dyrkes under overvågning. Gemte egentlig i flere år på et tilløbent (når det blæser herude, får vi gerne flyttet lidt rundt på løsdelene hos naboerne) stykke plastkloakrør. Men da det havde stået og rodet bag huset i et par sæsoner, røg det ud. Nu kan jeg så enten håbe på endnu en storm (nej tak!) - eller bare tage i det lokale byggemarked og købe et.
Ja tak, Piglet79 og Storm-Olesen, jeg vil gerne købe et par aflæggere, sender jer lige en PB.
Og tak for alle gode råd. Hvis peberrod bliver mørk ved iltning, kunne man måske dryppe med citronsaft? Jeg må prøve mig frem..
Det, der ikke er mindst een på Dansk Fjerkræforum, der ved - er ikke værd at vide :)

Offline Maddy

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 45
Sv: Peberrod i haven?
« Svar #9 Dato: 06 Januar , 2012, 09:00 »
Man kan "sylte " det. Bare søg på google under "pickled horseradish" så dukker der en masse frem  :D
Hilsen Maddy

0.1 Hund
1.0 Kat blanding
1.0 Mand

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Peberrod i haven?
« Svar #10 Dato: 06 Januar , 2012, 10:08 »
Jeg sender en rod i løbet af foråret.. når haven er farbar og spaden fundet :D

Offline lars beck

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 209
Sv: Peberrod i haven?
« Svar #11 Dato: 22 Januar , 2012, 20:40 »
Jeg vil såmænd også gerne købe et stykke rod - er vild med tanken om, at den ikke kræver speciel pasning - kan nok finde et hjørne på vores 15 tdr lands store hobby brug ;D ;D ;D ;D

Mvh.

Lars
Lars

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Peberrod i haven?
« Svar #12 Dato: 22 Januar , 2012, 20:48 »
er vild med tanken om, at den ikke kræver speciel pasning

Den kræver utroligt med opsyn, medmindre du ønsker 15 tdr land med peberrod.  :D

Jeg har den i haven og den er dælme ikke til at komme til livs.
Mvh
Erik Andersen

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Peberrod i haven?
« Svar #13 Dato: 24 Marts , 2012, 14:15 »
uha ja, jeg trænede hund på en træningsplads hvor der før der var tænkt på mig, havde ligget et gartneri, og der kunne vi frit høste peberrod i store mængder, selvom der blev slået græs ustandseligt.
Så det der med ikke at kræve pasning, deeeeeeet ville jeg tænke over
« Senest Redigeret: 24 Marts , 2012, 14:16 Fra Ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn