Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: sort afførring  (Læst 7078 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Alexander Patrick Harholt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 130
sort afførring
« Dato: 12 Februar , 2012, 09:36 »
en enkelt høne har sort afføring og hendes rumpe er sort, hmmmmm? jeg giver dem et hættemål saltsyre i 10 liter vand i 4 uger og derefter giver jeg dem 2 hættemål rodalon i 10 liter hvand de næste 4 uger og der gentages hver 4. uge. det har virket og det var et råd jeg fik fra en opdrætter og har virket, men hvorfor får en af dem sort røv? ja undskyld udtrykket, det ser jo ikke pænt ud på en laksefarvet faverolles
Hilsen

Alexander



Hvid La Fléche

karina dj

  • Gæst
Sv: sort afførring
« Svar #1 Dato: 12 Februar , 2012, 09:41 »
Når andre giver saltsyre kuren er det en uge, og rodalon ville jeg aldrig give mine høns!

Ved ikke om det giver sorte klatter, men et eller andet har hun det da skidt af i maven.
Jeg ville stoppe med det samme at hælde noget i deres vand...
Hvad har det iøvrigt virket for? Hvordan kan du vide det har virket?

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: sort afførring
« Svar #2 Dato: 12 Februar , 2012, 10:23 »
Hvis det er sortgrøn, ildelugtene, glinsende afføring så er det halvfordøjet blod og tyder på at hun bløder i mave og tarm. Måske fordi du giver hende saltsyre og Rodalon. Hvorfor dog?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

karina dj

  • Gæst
Sv: sort afførring
« Svar #3 Dato: 12 Februar , 2012, 10:46 »
Enig...det er ikke altid man får gode råd, selvom de er velment.

Stop den tilrådede behandling og se om ikke alt blir godt igen. Saltsyrekuren bli'r oftest brugt som forebyggelse mod orm, ikke en behandling, hvis det overhovedet virker. Der er ikke videnskabeligt belæg for det!  ;)

De fleste herinde tror jeg har høns der trives fint uden saltsyrekuren... har de orm (og det har de fra naturens side) så ville du opdage når det ta'r overhånd, og så kan man behandle med de midler der er til for det.

Éllers prøve det naturlige middel som nogle herinde køber til både forebyggelse og behandling... det fine "urjord" som nogen sikkert kan hjælpe mig med navnet på  :)

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: sort afførring
« Svar #4 Dato: 12 Februar , 2012, 12:04 »
Rodalon er et desinficerende rengøringsmiddel, ville du selv drikke en cocktail at Rodalon og saltsyre, hvis du havde mavepine?
Jeg vil virkelig fraråde den behandling.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Peter Chr. Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 462
  • Støt børnehjemmet TLC i SA: http://www.tlc-dk.dk
    • Avl af Engelsk Araucana
Sv: sort afførring
« Svar #5 Dato: 12 Februar , 2012, 12:47 »
Jeg har en som havde meget sort afføring og jeg fandt ud af at hun have en forkærlighed for at spise meget af det kul som jeg blander i deres skaller. Hun stod og nøjsomt sorterede dette kul fra og kun spise det. så nu får de altså ikke nær så meget kul i deres skaller. Men det er ikke noget som gør noget så vidt jeg ved. For deres afføring er jo ellers perfekt.

Men jeg har dog hørt at nogle bruger noget de kalder myresyre og blander i vandet ved dog ikke helt hvorfor.

Med venlig hilsen
Peter Chr. Hansen

3.10 Engelsk Araucana (Perlegrå)
0.2 Engelsk Araucana (Tværstribet)
0.1 Engelsk Araucana (Sort)
0.1 Engelsk Araucana (Hvid)
0.2 Silker
0.3 Brun Lohman
0.4 Blanding (Engelsk Araucana Hane/Silker)
0.1 Homo sapiens partner
1.1 Dejlige børn

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: sort afførring
« Svar #6 Dato: 12 Februar , 2012, 13:11 »
Mit gæt er, at hun har mavesår, eller spiser noget der giver meget farve, det første er det mest sansynlige.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: sort afførring
« Svar #7 Dato: 12 Februar , 2012, 15:34 »
hvad skulle saltsyre i vandet hjælpe på, selv om det ikke er meget du girt dem, men hvorfor, og drikker du det selv.

rodalon er jo erstatningen for chlor, og siges ikk at være så giftig, men sikkert bare noget vi ikk ved endnu, har du selv lyst til at drikke det. eller spise æg fre de høns der får det.

jeg vil ikke gi mine dyr noget jeg ikke selv vil putte i munden og smage på.

karina dj

  • Gæst
Sv: sort afførring
« Svar #8 Dato: 12 Februar , 2012, 15:48 »
Kristian, der er nogle der mener at saltsyre tilfører hønens mave/tarmsystem et miljø (surt) som ormene ikke trives i, og derfor skulle de ryge med ud.

Meeen, det er jo ikke til at vide... blandingen er tynd, men smager grimt nok til de helst undgår den.

Jeg bruger det ikke mere (har prøvet 1 gang), nu jeg ved at der kan gøres andet. Har købt en portion af det jord dér, jeg ikke kan huske hvad hedder, som skulle være dokumenteret effektivt.

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: sort afførring
« Svar #9 Dato: 12 Februar , 2012, 16:00 »
Jeg har en som havde meget sort afføring og jeg fandt ud af at hun have en forkærlighed for at spise meget af det kul som jeg blander i deres skaller. Hun stod og nøjsomt sorterede dette kul fra og kun spise det. så nu får de altså ikke nær så meget kul i deres skaller. Men det er ikke noget som gør noget så vidt jeg ved. For deres afføring er jo ellers perfekt.

Men jeg har dog hørt at nogle bruger noget de kalder myresyre og blander i vandet ved dog ikke helt hvorfor.


Hej  ;D

Myresyre brugte vi i gamle dage, til at vande ud over ensilage med. Det skulle hjælpe så der ikke blev så meget spild i stakken. Hjælper vist også på balancen i køernes maver.
Så måske det også kan virke til høns  ??? Kan købes på foderstoffen. Og er forøvrigt rigtig godt til bekæmpelse af ukrudt.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: sort afførring
« Svar #10 Dato: 14 Februar , 2012, 04:53 »
Ang. Rodalon som indvendig "rensekur" så har den været oppe at vende flere gange. Så jeg har spurgt producenten om hvad de siger til at man giver høns det i drikkevandet:
En del fjerkræfolk giver rutinemæssigt Rodalon i hønsenes vand for at forebygge infektioner. Hvad mener I om det?

 Svar:
Hvis det er for at hønsene skal drikke Rodalon er det ikke noget vi vil anbefale. Rodalon er kun til desinfektion - ikke et foder eller medicin.


Venlig hilsen / Best regards

Dennis Jørgensen
Market Manager, Agro & Food

___________________________
« Senest Redigeret: 14 Februar , 2012, 04:58 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: sort afførring
« Svar #11 Dato: 14 Februar , 2012, 05:31 »
TAK Kirsten *l
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: sort afførring
« Svar #12 Dato: 14 Februar , 2012, 09:01 »
Alexander, jeg er slet ikke i tvivl om at flere "gamle" avlere bruger diverse midler i den bedste hensigt. Heldigvis er det sådan at vores høns tåler meget, og i bedste fald skades de heller ikke af diverse midler.
Godt at dine andre høns har det fint, og underligt med den sorte rumpe. :D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: sort afførring
« Svar #13 Dato: 14 Februar , 2012, 09:05 »
Egentligt er saltsyreblandingen vel heller ikke værre end mosevand og cola. Men mon det virker på noget som helst?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand