Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Høns i kulden  (Læst 1078 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline helle B J

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 37
Høns i kulden
« Dato: 31 Januar , 2012, 15:05 »
Nu bliver det jo snart rigtig koldt, så jeg vil høre nogen kan sige om mine 3 silkehøns kan klare kulden i deres hus, hvis det bliver ned til 15 graders frost, eller om der er noget jeg skal gøre.

hilsen Helle

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Høns i kulden
« Svar #1 Dato: 31 Januar , 2012, 15:19 »
Går ud fra der er isolering i væggene, nu når hønsene går der på denne tid ;) Men derfor bliver der jo frost i huset alligevel. Men hvis de har det tørt og trækfrit selvfølgelig, samt får rigelig med foder, så kan de da sagtens tåle det /o
Hvis huset er uisoleret, er der tendens til fugt i huset, når det bliver hård frost, og det er som sagt ikke godt.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Høns i kulden
« Svar #2 Dato: 31 Januar , 2012, 20:51 »
Der er også rigtige gode råd i denne her tråd, der stadig er aktuel på forum: http://fjerkrae.dk/prod/index.php?topic=23009.0
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Høns i kulden
« Svar #3 Dato: 31 Januar , 2012, 20:59 »
Der er ikke isolering i nogen af mine hønsehuse og der er aldrig nogen der er døde af kulde. Faktisk har jeg (så vidt jeg husker) aldrig "mistet" en høne i vinter halvåret.
Selv de dage, sidste vinter, hvor der var minus 20 grader havde jeg ingen problemer med hønsene.

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Høns i kulden
« Svar #4 Dato: 31 Januar , 2012, 21:07 »
Nej det er helt korrekt, at der ikke er forskel om huset er isoleret eller ej, mht. temperatur i huset, såfremt der ingen varmekilde er i huset.
Så det er ikke for hønsenes skyld temperatur mæssigt at jeg har isoleret.
Jeg har bare lagt mærke til at når det er hård frost kan der forekomme kondens dråber på loftet når der er uisoleret.
Dette drypperi bevirkede at bunden blev fugtig, og det er mere skidt end det er godt til høns /o  Fugtig bund og kulde :(

Offline Victoria Hansen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 28
Sv: Høns i kulden
« Svar #5 Dato: 31 Januar , 2012, 21:15 »
Jeg har læst Liljensøes bøger om hønsehold, og her fortælles der jo om høns på Grønland, så jeg håber mine høns klarer den. De bor ude i møllens gamle stald, som ikke er isoleret.
Har dog givet ekstra hvidløgsguf og  rester fra køkkenet, så ikke reserverne tæres for meget ;D
« Senest Redigeret: 31 Januar , 2012, 21:24 Fra Victoria Hansen »
Ejer en lille flok rød orpington

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Høns i kulden
« Svar #6 Dato: 31 Januar , 2012, 23:19 »
Jeg har bare lagt mærke til at når det er hård frost kan der forekomme kondens dråber på loftet når der er uisoleret.
Dette drypperi bevirkede at bunden blev fugtig, og det er mere skidt end det er godt til høns /o  Fugtig bund og kulde :(

Hos mig opstår problemet først når kulden igen aftager, da kondensvandet, mens det er rigtig koldt, blot fryser til is. Jeg gør nogen gange det at jeg skraber disse frosne vanddråber ned i en spand og fjerner dem fra hønsehuset.

De bor ude i møllens gamle stald, som ikke er isoleret.

Afhængig af staldens størrelse og antal af høns naturligvis, men ellers tror jeg ikke du skal regne med kondensproblemer i en stald.
Mvh
Erik Andersen

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: Høns i kulden
« Svar #7 Dato: 01 Februar , 2012, 06:21 »
Jeg har læst Liljensøes bøger om hønsehold, og her fortælles der jo om høns på Grønland, så jeg håber mine høns klarer den. De bor ude i møllens gamle stald, som ikke er isoleret.
Har dog givet ekstra hvidløgsguf og  rester fra køkkenet, så ikke reserverne tæres for meget ;D
Det er ganske alm. med høns i Syd Grønland, faktisk har man endda om end en lidt primitiv form for landbrug med div. husdyr, markbrug og gartnerri. I de senere år er kartoflen oven i købet dyrket.
Der kan blive ganske varmt i dalene, op til 20 grader en sommerdag.
Kikker man på en globus, så ligger Grønlands sydligste område faktisk på samme længdegrad som Oslo i Norge.
Vinterkulden i Grønland tåler ingen sammenligning med dansk våd vinterkulde idet luften er knastør i Grønland, Kulde indekset er helt anderledes i Grønland.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Høns i kulden
« Svar #8 Dato: 01 Februar , 2012, 10:03 »

Afhængig af staldens størrelse og antal af høns naturligvis, men ellers tror jeg ikke du skal regne med kondensproblemer i en stald.

Erik: Ja det er rigtigt, i en alm. stald-længe, hvor jeg har hovedparten af mine Orpington, er der aldrig problemer af nogen art. Hverken frost, fugt/kondens.

Beskrevne problem, er hos mig, når jeg er lidt for langmodig ::), med at få f.eks. mine reserve-haner ind i stalden. Og når de så går i små uisolerede huse, lavet at tynde plader, og det pludselig giver hård frost, så oplever jeg dryp under loftets træplader, selv i frost vejr. Det er dyrene der afgiver fugt som kondenserer under loftet, men kan ikke fryse da de mange haner varmer det lille rum en smule op om dagen.
NB: Drikke vand fryser først ved 5-6-7 gr. (alt efter om det blæser) frost om natten, i sådan et lille uisoleret hus. Og det er sikkert grundet forholdet mellem stort antal dyr og lille volume (rum).
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2012, 10:09 Fra Rudy. Schæferholm »

Offline Lis V

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 328
Sv: Høns i kulden
« Svar #9 Dato: 01 Februar , 2012, 20:57 »
Mit hønsehus er semiisoleret, men de har fået et ordentligt læs spåner og helt ind. Det er min første vinter med høns og jeg er lidt utryg ved den lovede kulde. Tilgengæld er mine høns (Australorps) fuldstændig ligeglade. De tøffer rundt ude i kulden til 17.30 og alle fem lægger æg hver dag. Det må betyde at de trives indtil videre. Mht. Fodring så er de meget forkælede og bliver vartet op i alle ender og kanter. Skifter mad i løbet af dagen som det nu passer med job, så de ikke skal spise frossen mad. Og så får de alt det lækre de gider proppe i sig.
Men jeg gruer dog alligevel for weekenden, synes mit hønsehus er for lille til at lukke dem inde i det en hel dag.
Er der noget man skal være specielt opmærksom på eller skal hønsene selv vise "vejen"?
1.0 mand
2.4 børn
1.0 Schæfer
1.0 Dansk/svensk gårdhund
1.12.10 høns, race og bandingshøns

Offline lisbethpilkjær

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 228
Sv: Høns i kulden
« Svar #10 Dato: 01 Februar , 2012, 21:34 »
Her hos mig viser de selv vejen. Jeg sørger bare for at der ikke er træk eller vådt hos dem, så klarer de kulden fint. Mine lægger dog ikke så mange æg lige nu, men det er okay at de bruger kræfterne på at holde varmen. Det er kun mine dværg brahmaer der ikke vil ud, resten render rundt i sne i haven.

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Høns i kulden
« Svar #11 Dato: 01 Februar , 2012, 21:36 »
Lis: lad dem selv bestemme. Som tidligere skrevet er det ikke kulden i sig selv, men træk og fugt, der ikke er godt for dem. Hvis de gerne vil ud, synes jeg de skal ud. Bare der er mulighed for at de kan gå ind, når de vil

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Høns i kulden
« Svar #12 Dato: 02 Februar , 2012, 01:10 »
Så i en anden tråd at ænder og gæs kunne få problemer med fødderne i denne kulde. Hvad med hønsene?Kan se at mine står og løfter fødderne skiftevis så jeg tror da de fryser tæerne, men skal man holde øje med dem i samme grad som svømmefugle?
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Høns i kulden
« Svar #13 Dato: 04 Februar , 2012, 11:16 »
Man kan f.eks. tilsætte drikkevand 1dl. Propylenglycol pr. 5 l vand. Det holder frostfrit og dyr får tilført energi samtidig.
HUSK det er IKKE alm. frostvæske, der er noget særdeles giftigt stads.

Propylenglycol kan købes på de fleste foderstoffer, som selv laver/producerer foder, da de bruger det som binde middel i pelleteret foder.
De har det gerne stående i meget store tanke.

Jeg bruger også Propylenglycol mod Ketose (drægtigheds-syge hos f.eks. får) da det tilføre øjeblikkelig masser af energi. Har tit reddet et får fra at dø.
Så jeg bruger det straks der er et får som viser tendens til Ketose.

Men altså også til fjerkræ og frostfrit vand kan det bruges /o når det ikke bruges i laaange perioder ;)
« Senest Redigeret: 04 Februar , 2012, 12:03 Fra Rudy. Schæferholm »