Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: sortér haneæg fra høneæg...  (Læst 2298 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #15 Dato: 28 Januar , 2012, 21:55 »
Mht. at kunne kønssorterer rugeæg, så er der måske afligevel noget om snakken...! Først i 90-erne rugede jeg i en årrække æg ud bla. for en lokal landmand. Sjovt nok kunne han altid hente et hold daggamle kyllinger med en væsentlig overvægt af hønekyllinger ca. 35% hanekyllinger og 65% hønekyllinger (af blandingsracer). Modsat andre hold af daggamle kyllinger hvor der typisk var en overvægt af hanekyllinger ca. 55% hanekyllinger og 45% hønekyllinger. Han fortalte at for og undgå alt for mange hanekyllinger i et hold kyllinger, sorterede han altid de æg fra han kaldte "knokkelæg" inden han indlev. æg til udrugning.
I øvrigt havde han sine hønsehold indrettet sådan at de daggamle kyllinger også kunne kønssorteres på farven fx. New Hamsire/Brun Italiener haner til Lys Sussex/Lys Pl. Rock høner (giver lyse hanekyllinger og mørke hønekyllinger) eller Sort Italiener/Sort Australops til Lys Sussex/Lys Pl. Rock (giver lyse hanekyllinger og sorte hønekyllinger).
Venlig hilsen
Frank Christensen - Søvind.     

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #16 Dato: 28 Januar , 2012, 22:07 »
sorterede han altid de æg fra han kaldte "knokkelæg" inden han indlev. æg til udrugning. 

Kræver da vist en forklaring for os der ikke kender din lokale landmand.  ;)
Mvh
Erik Andersen

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #17 Dato: 28 Januar , 2012, 22:23 »
Jo det viste han mig engang "knokkelæg" er ligesom mere grove eller kraftiger i skalstrukturen, formen mere kantet, deraf udtrykket "knokkelæg" Modsat æg med hønekyllinger i, disse er mere fine i det.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #18 Dato: 28 Januar , 2012, 22:32 »
Tak for forklaringen. Jeg ventede egentlig et svar i den retning.

Jeg ved ikke hvordan andre udvælger rugeæg, men for mit vedkommende vil æg, der afviger i form eller struktur, aldrig indgå som rugemateriale. Desværre giver det stadig en kønsfordeling på kyllinger omkring 50/50 hos mig.
Mvh
Erik Andersen

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #19 Dato: 28 Januar , 2012, 22:50 »
WANDA! Hvids du har saa godt med tid at du kan sidde og finde sligt paa eBay, saag du ikke de her?:
http://www.ebay.co.uk/itm/320836525854?ssPageName=STRK:MESELX:IT&_trksid=p3984.m1555.l2649
jo jo thorleif og en hel masse andet sjowt. :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #20 Dato: 28 Januar , 2012, 23:01 »
Wanda. Jeg har iøvrigt et lignende pendul billigt til salg. Lettere defekt, virker kun i ca 50 pct af tilfældene.  ;) :D
Mvh
Erik Andersen

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #21 Dato: 29 Januar , 2012, 06:15 »
Godmorgen... Det blev lidt sent i aftes og min forklaring af "knokkelæg" var vist lidt mangelfuld så du måske misforstod min beskrivelse lidt af egnede rugeæg. Jeg skal prøve at uddybe begrebet "knokkelæg" Disse er ikke og forstå som direkte deforme æg der naturligvis frasorteres, men æg der ved en kritisk selektering afviger lidt fra det perfekte æg i form, størrelse og struktur, men ellers er udmærket rugeæg.
Rettelse: I øvrigt kom jeg vist til at skrive at de (af landmandens) mere fine (perfekte) æg kun giver hønekyllinger, de giver naturligvis både hane og hønekyllinger men med en klar overvægt af hønekyllinger.
Venligst Frank

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #22 Dato: 31 Januar , 2012, 21:52 »
Velkommen på forum, Frank :D
Jeg er lidt nysgerrig, så du vores stand på udstillingen i Hundslund?
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #23 Dato: 31 Januar , 2012, 22:09 »
Hej Marianne, nej desvære ikke, blev først orient. om udstillingen efter den var løbet af staben. Og så bor jeg endda i nabobyen Søvind...! Efterfølgende og set i bagspejlet kunne man måske have annonceret om udstillingen i flere lokalaviser, idet jeg tror mange som jeg gik glip af den fornøjelse.

thorleif

  • Gæst
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #24 Dato: 01 Februar , 2012, 10:21 »
Det med "knokel-aeg" fangede min interresse, mine Croads legger uvanligt smukke og glatte aeg, og jeg har en overveldende stor andel af hoener i ALLE mine klaekninger. Ifior fik jeg kun 5 haner af over 40 kyllinger. WANDA: Behold dine penger i lommen. Men her er en anden metode som (maaske) virker:
1. Find en mand. 2. Leg 3 aeg i hver af hans (front) lommer. 3. Send ham od paa Vestkysten af Jylland en dag det blaeser haardt ifra vest. 4. Bed ham om at tisse (i modvinden), mends han synger "Jeg er havren" baglengs. Saa vil der komme hoener udaf de 6 aeg. Tror jeg.

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #25 Dato: 01 Februar , 2012, 11:11 »
*g *g *g
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #26 Dato: 01 Februar , 2012, 11:13 »
Det med "knokel-aeg" fangede min interresse, mine Croads legger uvanligt smukke og glatte aeg, og jeg har en overveldende stor andel af hoener i ALLE mine klaekninger. Ifior fik jeg kun 5 haner af over 40 kyllinger. WANDA: Behold dine penger i lommen. Men her er en anden metode som (maaske) virker:
1. Find en mand. 2. Leg 3 aeg i hver af hans (front) lommer. 3. Send ham od paa Vestkysten af Jylland en dag det blaeser haardt ifra vest. 4. Bed ham om at tisse (i modvinden), mends han synger "Jeg er havren" baglengs. Saa vil der komme hoener udaf de 6 aeg. Tror jeg.


Hahaaaaa Thorleif.... Vil du melde dig som min mand så? :D  :D Så skal jeg nok give turen til vesterhavet ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #27 Dato: 01 Februar , 2012, 11:21 »
 *g *g *g *g
Det er ganske vist; du er fuldstændig fantastisk tosset, Thorleif *p
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

thorleif

  • Gæst
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #28 Dato: 01 Februar , 2012, 11:34 »

Hahaaaaa Thorleif.... Vil du melde dig som min mand så? :D  :D Så skal jeg nok give turen til vesterhavet ;)
Oops, maaske jeg burde blive i Wales...........En 36 aar gammel kvinde tror jeg ikke jeg kunde klare.
Men, tak for tilbudet. Apropos (tisse) det goer jeg rundt i min bag-gaard, saa ofte jeg kan. Og resultat: Jeg har ikke set raeven paa 2 aar......Saa selv 60 aar gamle mend kan bruges til noget?
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2012, 11:38 Fra thorleif »

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: sortér haneæg fra høneæg...
« Svar #29 Dato: 01 Februar , 2012, 12:00 »
Det med "knokel-aeg" fangede min interresse, mine Croads legger uvanligt smukke og glatte aeg, og jeg har en overveldende stor andel af hoener i ALLE mine klaekninger. Ifior fik jeg kun 5 haner af over 40 kyllinger. WANDA: Behold dine penger i lommen. Men her er en anden metode som (maaske) virker:
1. Find en mand. 2. Leg 3 aeg i hver af hans (front) lommer. 3. Send ham od paa Vestkysten af Jylland en dag det blaeser haardt ifra vest. 4. Bed ham om at tisse (i modvinden), mends han synger "Jeg er havren" baglengs. Saa vil der komme hoener udaf de 6 aeg. Tror jeg.
Tak Thorleif for din støtte vedr. emnet "knokkelæg", der er intet der er mere træls end når man mellem de skrivende ord, også kan læse de uskrevne ord (ofte lidt nedgørende) når man gerne vil dele en ny opservation med andre.
Med de venligste hilsner
Frank
PS. Jeg troede du var nordmand he he...