Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: burhøns/ hønseri  (Læst 15367 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #225 Dato: 31 Januar , 2012, 22:32 »
Jane, ja hurra for det og stort tillykke til vores søde burhøns, de har det nu godt her til lands..! Enten er man burhøne med stort B eller osse er man satme ikke. Og tusind tak til alle bedriftejer for den dybfølte empati.   

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #226 Dato: 31 Januar , 2012, 22:52 »
Ups... du har delme ret, men hun er nu afligevel sådan en sød pige hende der Ida Auken.

Man skal ikke vurdere ægget på skallen, men på det der er under skallen.  ;)

Hver høne har hver fået 25 % mere plads,

25 % af næsten ingenting, giver stadig næsten ingenting. Procenter er så utroligt taknemmelige at arbejde med. /d

Og lidt vejledning ifm at kreere tøj til de afklædte 'damer'. De skal naturligvis have dunjakker.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #227 Dato: 01 Februar , 2012, 06:47 »
nej hvor er de bare flotte  /o jeg er dybt misundelig... jeg fik desværre ikke syet nogle da jeg venter på at låne en symaskine :-( men har klipper skapilonen og har stof klar :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #228 Dato: 01 Februar , 2012, 08:25 »
Hold da helt op, hvor er det sejt. Spændende om de andre også vil have sådan et. Jeg har noget stof med bamser og et par aflagte børnebukser med batman. Måske skulle du kigge i genbrugsbutikker, når der går mode i dækkener?. Håber at Usling Stjernehøne nu kan holde varmen - for det er dæleme koldt. /4, tak.
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2012, 16:35 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #229 Dato: 01 Februar , 2012, 16:12 »
Man kan mene hvad man vil for mig ang. burhøns, men hvis der er en lov skal den vel overholdes ??? ???

http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2012/2/1/60miohoenerburetulovligtinde.htm?Fag=N

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #230 Dato: 01 Februar , 2012, 16:21 »
Og så har de haft 12 år ! til at indrette sig efter de regler.
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Lina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #231 Dato: 01 Februar , 2012, 22:19 »
Hver høne har hver fået 25 % mere plads

For at vise hvor lidt plads burhøns i de "berigede" bure har, tog jeg dette billede, hvor min eks-burhøne Libby står model. Den lille dame var ikke interesseret i at stå stille (man er vel ikke burhøne længere! ;)), så jeg måtte bestikke hende med masser af majs.

Rammen har et indvendigt mål på 22x32 (det giver et areal på 704 cm2) og et udvendigt mål på 26x36 (936 cm2). I et "beriget" bur skal en høne have 750 cm2, så hvis man forestiller sig, at en lille smule af rammen tæller med i "burarealet", har man en ide om, hvor meget plads en høne i et "beriget" bur har. Her er det nemt at se, hvor lidt plads de "berigede" bure giver hønerne, selvom ægproducenterne gerne vil have os til at tro, at de nye bure nærmest er luksushoteller for høns (et eksempel er Danæg, der på deres hjemmeside omtaler burene som "velfærdsbure") /d

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #232 Dato: 01 Februar , 2012, 23:03 »
Havde det været mennesker og ikke høns, ville man formentlig have betragtet dem som værende, tilnærmelsesvis, 'fikserede', omend der mangler en fysisk spændetrøje.

Man kan mene hvad man vil for mig ang. burhøns, men hvis der er en lov skal den vel overholdes ??? ???

http://www.landbrugsavisen.dk/Nyheder/Netnyheder/2012/2/1/60miohoenerburetulovligtinde.htm?Fag=N

Hvor er vore politikere henne i denne sammenhæng (uanset parti). Hvorfor vedtager man ikke at import af varer indeholdende æg, fra de lande som ikke møder de nye regler, forbydes med øjeblikkelig virkning.

Og nu siger nogen straks at det kan man da ikke bare gøre! Men jo, det er jeg overbevist om at man kan, hvis man tør. Der er vedtaget nogle regler, regler som visse lande tilsyneladende ser stort på. Hvis DK stiller sig op i EU og siger, beklager, men landene x,y,z, lever ikke op til de vedtagne regler, så vi ønsker ikke deres æggebaserede fødevarer ind over vore grænser, så tror jeg umiddelbart at vi vil få sympati fra et par andre lande. Og det vil helt sikkert vække et par 'nokkefår' i EU.

Nu tales der om et par nye tidsfrister. Jeg ville umiddelbart mene, at det skal man ikke acceptere, fordi det blot er et forsøg på trække det hele i langdrag. Insister på at vi ikke ønsker æggebaserede produkter fra de pågældende lande før forholdene er bragt i orden, det vil være et klart incitament for landene til at imødekomme de vedtagne regler meget hurtigt.  
« Senest Redigeret: 01 Februar , 2012, 23:12 Fra pilegaarden »
Mvh
Erik Andersen

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #233 Dato: 01 Februar , 2012, 23:23 »
Erik:  /o

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #234 Dato: 02 Februar , 2012, 07:39 »
rigtig godt billede af hvor meget eller retter sagt - hvor lidt plads en burhøne har. Det er sgu dyremishandling !!! jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #235 Dato: 02 Februar , 2012, 08:30 »
læste et sted at burhønserier kun sælger æg og derfor kun leverer æg til salmonelle kontrol, og ikk klat/forskrab prøver, som følge deraf må hønsene ikke sælges uden ekstra prøver. ??? ???

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #236 Dato: 02 Februar , 2012, 08:42 »
For at vise hvor lidt plads burhøns i de "berigede" bure har, tog jeg dette billede, hvor min eks-burhøne Libby står model. Den lille dame var ikke interesseret i at stå stille (man er vel ikke burhøne længere! ;)), så jeg måtte bestikke hende med masser af majs.

Rammen har et indvendigt mål på 22x32 (det giver et areal på 704 cm2) og et udvendigt mål på 26x36 (936 cm2). I et "beriget" bur skal en høne have 750 cm2, så hvis man forestiller sig, at en lille smule af rammen tæller med i "burarealet", har man en ide om, hvor meget plads en høne i et "beriget" bur har. Her er det nemt at se, hvor lidt plads de "berigede" bure giver hønerne, selvom ægproducenterne gerne vil have os til at tro, at de nye bure nærmest er luksushoteller for høns (et eksempel er Danæg, der på deres hjemmeside omtaler burene som "velfærdsbure") /d

Hej Lina, hvis du er på facebook, vil du så ikke slå denne tekst og billedet op et eller andet sted, hvor vi andre kan dele det? Så kommer det ud meget bredt. Det er godt skrevet og beskrevet med billedet.  /o Evt. lige smide et link ind her, så vi ved hvor vi kan finde det  :)
Mvh Marianne

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #237 Dato: 02 Februar , 2012, 09:00 »
Hej Lina, hvis du er på facebook, vil du så ikke slå denne tekst og billedet op et eller andet sted, hvor vi andre kan dele det? Så kommer det ud meget bredt. Det er godt skrevet og beskrevet med billedet.  /o Evt. lige smide et link ind her, så vi ved hvor vi kan finde det  :)
Jeg tillader mig at dele linket her ;): http://www.facebook.com/pages/N%C3%A6sby-H%C3%B8nseri/269310546426242?ref=ts
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #238 Dato: 02 Februar , 2012, 09:13 »
Taaaaak  :D - og det er delt!
Mvh Marianne

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #239 Dato: 02 Februar , 2012, 09:49 »
jeg kan kun tilføje at mine 5 damer trives med at gå og skrabe i sandet og det ser virkelig sjovt ud med de pigge de har fået på ryggen
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder