Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: burhøns/ hønseri  (Læst 17450 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #210 Dato: 31 Januar , 2012, 10:02 »
@Wanda, det kan der jo laves om på. Det behøver jo heller ikke at være en livstidsansættelse for at han kan miste et par sokker, vel? *e
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #211 Dato: 31 Januar , 2012, 10:20 »
Det går vel ikke helt med en sok..den skal jo kunne baske med vingerne, ik??
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #212 Dato: 31 Januar , 2012, 10:50 »
Jo, og derfor skal sokken skrædderklippes så der kun er en bred sele fra rygstykket og op til halsen (rullekraven). Sokken skal sidde "som en sok" omkring ryg og mave - resten klippes væk så der kun er "seler" tilbage - og så kan de baske med vingerne. Benene skulle man nok kunne få igennem nogle huller.... Men måske er det nemmere med et syet dækken ::).
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Lone Nielsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 172
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #213 Dato: 31 Januar , 2012, 11:19 »
Det er nok en god ide at sy frem og tilbage et par gange langs "klippesømmen" inden der klippes - ellers bliver de måske hurtigt lige luftige nok....  ::)
hilsen Lone
0,0 egne høns - 1,5 blandede høns lånes hos naboen, 1,2 huskatte, 0,1 hund af meget blandet race, 0,1 islænder (hest)

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #214 Dato: 31 Januar , 2012, 11:55 »
Da jeg var en ung knøs i slutningen af 70-erne, var burhøns debatten nærmest rødglødende og jeg skulle da også ud og redde verden og de stakkels burhøns. Så jeg frikøbte og frelste 10 nøgenhøns (trælle) alias Hvide italiener.
Det gjorde jeg aldrig mere, idet folk og fæ der kom forbi i mange tilfælde var rystet over at se de stakkels vanrøgtet høns jeg havde gående. Så tit og ofte måtte jeg i startet stå skoleret og forklarer den rette sammenhæng.
Men hønsene var godt nok en ynk og se på, i starten klumpede de sig sammen i et hjørne i hønsehuset, men for pokker som de lagde æg (på gulvet).
Nu var det i højsommeren jeg fik hønsene så jeg havde ikke problemer med om de frøs, tværtimod var jeg bekymret for om de blev solskoldet (til grilkyllinger) da de endelig turde komme ud i det fri.
Senere blev hønsene velsignet med en flot Hvid italiener hane, og jeg havde i årene derefter nogle pragtfulde høns og afkom.
Læste i øvrigt fornyligt i en artikkel fra Hellevad Hønseriet at burhøns ved lov blev tilladt i 1972 (konklusion) gad vide om burhøns før den tid så var forbudt...?
Jeg bilder mig ind at skal man virkelig komme dette uvæsen med burhøns til livs, må det være en politisk beslutning der afgørende skal til (Ida Auken virker som en pige med ben i næsen og jeg kunne håbe på hun tog affære). Forbrugerne kunne måske også presse fx. Coop der sidder på en stor del af markedet, gennem de medlems valgte repræsentanter i brugsforeningerne.
Jeg er ikke frelst, jeg køber buræg næsten dagligt (inddirekte) igennem fødevarer industrien.

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #215 Dato: 31 Januar , 2012, 13:42 »
Knægten stod lidt for tidligt op fra middagsluren, så er ikke helt færdig med det dækken. Men det er med fleece  på indersiden så det er lidt lunt, og noget stivere stor udvendigt til at holde faconen. Mht elastik så find et par gamle børnebukser og stjæl elastikken fra traljen, altså den slags man kan indstille, så er der elastik med huller til knap+knap
Har overvejet at snuppe en af knægtens hagesmække, det er da næsten et dækken!
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #216 Dato: 31 Januar , 2012, 14:48 »
genialt med elastik fra børnebukserne :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline MartinGreen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 241
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #217 Dato: 31 Januar , 2012, 15:48 »
Frank, Ida Auken kan ikke gøre noget for dig overhovedet i denne sag, da hendes ressouceområde ikke dækker ind under fødevare og fødevareproduktion.

Du skal derimod ha' fat i Mette Gjerskov, men det ved du sikkert allerede.
Medlem af: Danmarks Fjerkræavlerforning for Raceavl, Næstved Fjerkræklub, Sussexklubben & Landsklubben for Orpington.
Tidligere sekretær i Næstved Fjerkræklub, er nu kasserer.
Har haft: Dværg Sussex - Hvid/Sort Columbia, Store Orpington - Gul & Dværg Orpington - Sort.

FC-Søvind

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #218 Dato: 31 Januar , 2012, 15:56 »
Ups... du har delme ret, men hun er nu afligevel sådan en sød pige hende der Ida Auken. Tak for oplysninger.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #219 Dato: 31 Januar , 2012, 17:57 »
Jeg er ikke frelst, jeg køber buræg næsten dagligt (inddirekte) igennem fødevarer industrien.


Jeg tror ikke at nogen at os er frelst..vi kan godt læse, om produkterne i supermarkedet indeholder æg, men vi kan jo ikke læse, om æggene stammer fra burhøns, hvilket de højst sandsynligt gør...men prioritet nr 1 må være IKKE at købe selve æggene, og dernæst købe økologisk, da ægindholdet jo også skal komme fra økohøns.. Selvom økohøns ikke er noget at prale af, så er det trods alt det bedre alternativ til buræg og skrabeæg, hvad angår dyrevelfærd!
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #220 Dato: 31 Januar , 2012, 18:07 »
Knægten stod lidt for tidligt op fra middagsluren, så er ikke helt færdig med det dækken. Men det er med fleece  på indersiden så det er lidt lunt, og noget stivere stor udvendigt til at holde faconen. Mht elastik så find et par gamle børnebukser og stjæl elastikken fra traljen, altså den slags man kan indstille, så er der elastik med huller til knap+knap
Har overvejet at snuppe en af knægtens hagesmække, det er da næsten et dækken!
Manner Janni!!!! Er der noget her i verden du IKKE kan? :o !k Mekaniker, konditor, syerske, smed, tømrer, mor.... :o /o
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #221 Dato: 31 Januar , 2012, 21:34 »
hejsa
Fik lige den seddel af en i dag - den er fra DANÆG. - Der står følgende:
Viste du, at burhønen har fået mere plads?
Januar 2012 trådte nye regler i kraft, der giver hver burhøne mere plads og bedre forhold. Hver høne har hver fået 25 % mere plads, og hønerne har nu både adgang til en rede, siddepinde og støvbadning. Det betyder at hønerne kan få deres daglige sandbad, hvilket er en del af dyrenes naturlige adfærd. - ------------------- JA - hvor mange som mon retter sige efter de nye regle - sikkeret først når de bliver "taget" i ikke at have lavet det om - vil jeg tro.......
Forøvrigt -  burde de nye regle laves om - så de kom til at hedde at -- høns skal ikke sidde i bure - de skal kunne gå løs, og det skal både være inde som udendørs !!!! jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #222 Dato: 31 Januar , 2012, 22:11 »
Manner Janni!!!! Er der noget her i verden du IKKE kan? :o !k Mekaniker, konditor, syerske, smed, tømrer, mor.... :o /oJA! Holde orden, nøjes med et projekt ad gangen, og komme afsted til tiden. De ting kniber gevaldigt ;D
Men færdig blev jeg med dette projekt og vi har været ude i mørket og stoppe Usling i tøjet.
Jeg har lavet en lille slids til halen, og er spændt på at se om det sidder godt imorgen når hun får "gået" det til.
Elastikkerne snuppede jeg fra en babyflyverdragt (dem der holder fast på støvlerne) Der var knaphuller i og knap
Og så er det forret med en rest camouflagefleece som jeg engang har syet tøj til min 1. søn af.
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #223 Dato: 31 Januar , 2012, 22:14 »
Hvor fint!! Men kan du ikke skrive et P foran navnet ??  ;D
Mvh Marianne

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #224 Dato: 31 Januar , 2012, 22:16 »
Først når hun har fået fjer! Det er den grimme ælling(eller kylling)
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises