Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: burhøns/ hønseri  (Læst 17488 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #180 Dato: 25 Januar , 2012, 21:54 »
måske min far har svaret i dennne debat

"et moderhjerte kan ikke forklares"

hønsene holder af det de kan få, og hanerne vil hellere lave nye,

er det for sort /o /o /o

Offline Hiltunen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 370
  • Øksemorder
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #181 Dato: 25 Januar , 2012, 23:12 »
Puha, har lige læst denne tråd igennem, må indrømme at jeg snød lidt nogle steder:)
Hvis ikke Lina havde tilbudt at tage 6 høner med til mig, når de nu alligevel skulle den vej, så havde jeg nok ikke haft høns(endnu), og heller ikke de racehøns som siden er kommet, og er på vej...
De kom d. 6. november, ikke særlig kønne. Nu er 3 af dem helt flotte i fjerene, en stadig skaldet på ryggen, og de 2 som var flottest da de kom, har fået fjer hvor de manglede, men de fjer som bare er "grimme" er ikke skiftet, så de 2 ser lidt slidte ud.
Efter en uge troede jeg en havde lagt sig til at dø! Den så noget sløj ud som den lå mærkeligt lidt på siden. Godt jeg ikke henrettede den, for det viste sig bare at den havde fundet ud af at støvbade i smuldet, og gik i stå når jeg kiggede på!
Mht. æggestop, så skriver jeg ned hver dag hvor mange æg vi henter(OCD?)
Uge 1: 23
Uge 2: 14
Uge 3: 12
Uge 4: 15
Uge 5: 22
Uge 6: 18
uge 7: 24
(ikke kalenderuger, men hvor længe de havde boet her)
Så mine gik ikke helt i stå men dalede i nogle uger, nu lægger de 35 næsten hver uge.
Og selvom manden øffer lidt om de ting han skal bygge, så siger han jo ikke nej ;) Og har da også taget ham i at lokke dem om i bedene, og han smuglæser på forun når jeg ikke logger af :P
Alt i alt er jeg glad for mine høns, de kan jo ikke gøre for det! Og de har sat en masse planer igang om racehøns.
Synes lidt de har status som en travhest hos dressurfolk: Ubrugelig. Nej, den kan bare noget andet.
« Senest Redigeret: 25 Januar , 2012, 23:13 Fra Hiltunen »
Hilsen Janni Hiltunen
Lidt af hvert i farver som kan spises

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #182 Dato: 26 Januar , 2012, 07:25 »
jeg synes der er kommet en masse gode indlæg i denne tråd og føler ikke jeg skal forsvare mit valg om disse 5 damer.. både min mand og sønner er total vilde med disse damer og vi glæder os meget til det er så varmt at de kan flytte ud i en ny hønsegård oppe ved min drivhus :-)

en ting der undrede mig da de kom var at de aldrig strækte deres vinger som mine andre høns! men i går så jeg for første gang en af damerne strække vingerne..de så så sjovt ud og helt unaturlig ud..den var lige ved at miste balancen :D

min søn på 3 år elsker virkelig at komme med ud i lotte og co. da lotte jo kommer hen og snakker.. han kan stå og grine...disse 5 damer bider heller ikke i fingerne når han kommer med guf..så han siger det er hans høns!

wanda : det er virkelig dejligt at der er så mange der tager imod burhøns og  dejlig pojekt for børn /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #183 Dato: 26 Januar , 2012, 08:59 »
@Wanda: Så fedt  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #184 Dato: 29 Januar , 2012, 11:35 »
puha mine høns er bare ikke glade for kulden... temp. i stalden er nu ned på 2 grader så jeg har en af damerne (den der har mindst fjer) som sidder trofast under varmelampen og krukker sig helt sammen... der er et godt lag halm så jeg håber da hun kan holde varmen... en af de andre damer er ved at få pigge på ryggen nu (fjer) så det ser ganske sjovt ud..men tror det tager lang tid for de er helt ude igen...  om morgenen severe jeg A-38 med hvidløg i og de har fundet ud af at det smager dejligt...  /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #185 Dato: 29 Januar , 2012, 11:40 »
puha mine høns er bare ikke glade for kulden... temp. i stalden er nu ned på 2 grader så jeg har en af damerne (den der har mindst fjer) som sidder trofast under varmelampen og krukker sig helt sammen... der er et godt lag halm så jeg håber da hun kan holde varmen... en af de andre damer er ved at få pigge på ryggen nu (fjer) så det ser ganske sjovt ud..men tror det tager lang tid for de er helt ude igen...  om morgenen severe jeg A-38 med hvidløg i og de har fundet ud af at det smager dejligt...  /o
Godt at høre de er ved at få fjer, og at du sørger for dejlig varme til dem. Har du overvejet et hønsedækken til dem der er bare på ryggen? Jeg brugte dækkener sidste år, da hanerne trådte huden af yndlingshønsene. Jeg tror også at de ville kunne give lidt varme?
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Susanne

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #186 Dato: 30 Januar , 2012, 15:06 »
Jeg
Har fulgt denne tråd løbende, og vil egentligt kun knytte en enkelt kommentar:

Jeg synes det er lidt ærgerligt, at de som aftager burhøns nærmest skal forsvare sig overfor Forum. Man kan være enig eller uenig, men grundlæggende bør man acceptere og respektere folks valg   ;)

Jeg synes da der er stor respekt om det valg folk gør omkring at have eller ikke have burhøns, men til enhver debat hører jo for og imod, og jeg mener da ikke at nogen skal forsvare sig, men det at man gør noget, giver jo grobund for debat, ellers bliver det jo bare til at klappe hindanden på ryggen, og jeg synes da netop at denne debat har været både sober og faktuel

Jeg har netop læst tråden igennem - interessant, iøvrigt :D

.....og vil bare tilføje, ( udover, at jeg er enig med Ina) , at jeg havde det ligesådan i starten af mit medlemsskab her. Jeg synes, at der var en lidt kritisk tone overfor æglæggerhønsene og turde næsten ikke skrive, at jeg var rigtig glad for de Hellevadhøns, jeg havde/havde haft (æglægningshybrider)

Jeg har siden opdaget, at jeg tog fejl. Alle former for hønsehold - enten det består af aflagte burhøns ( var det ikke bedre at bruge energien på nogle "ordentlige?" ), havekrydsninger (hvormange mærkelige blandinger skal der sendes rundt?),  eller af udstillingsracehøns ( hvor lidt plads byder man dem egentlig - nærmer det sig ikke burhønseforhold?")  - må indimellem "stå for skud".

Ingen går fri.

Og jeg synes, det normalt er en levende og sober debat, der kommer ud af det.

Vi må alle - uanset forskelle i valg - knejse med nakken og være glade for/stolte af de høns vi nu engang har valgt at anskaffe os. :D


Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #187 Dato: 30 Januar , 2012, 15:30 »
Godt at høre de er ved at få fjer, og at du sørger for dejlig varme til dem. Har du overvejet et hønsedækken til dem der er bare på ryggen? Jeg brugte dækkener sidste år, da hanerne trådte huden af yndlingshønsene. Jeg tror også at de ville kunne give lidt varme?

dækner??? hvad er det  ???

de er gået ned i æglægning nu og det er helt fint (havde jo endlig regnet med at de ville stoppe helt) de er hver dag 2 æg flotte æg :-)

jeg more mig stadig meget over deres personligheder og glæder mig til vinteren er overe og de skal ud for første gang :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #188 Dato: 30 Januar , 2012, 17:54 »
dækner??? hvad er det  ???
Det er små dækkener beregnet til høns. Jeg købte nogle af Julie (Juhulie) sidste forår, og de beskyttede godt mod hanernes skarpe kløer i "højsæsonen" for parringer. Lina her på forum, som også har ex-burhøns har brugt dækkener til de høns der var barest på ryggen, med godt resultat.

Her er et link til en engelsk side der også beskriver hvordan de skal "monteres" på hønen. http://www.orpingtonsuk.com/poultrysaddle.html

Dækkenet hjælper også mod solskoldninger hos meget slidte høns om sommeren.




Vi må alle - uanset forskelle i valg - knejse med nakken og være glade for/stolte af de høns vi nu engang har valgt at anskaffe os. :D
Helt enig :).

Billedet her er taget af Lina, og viser hendes ex-burhøne Tori.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #189 Dato: 30 Januar , 2012, 17:56 »
Nederst i venstre side af forum er der en syvejledning til hønsedækken /o
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline jane

  • Bruger
  • Indlæg: 417
  • Dejligt med høns i haven!!!
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #190 Dato: 30 Januar , 2012, 18:54 »
Ja burhøns burde forbydes - Men skal man gør forbrugerne opmærksom på hvordan en burhøne har det / ser ud - ja så skal der billeder på forsiden af BT eller Eksterbladet !
Alle de tal - siger ikke mennesker meget - men det gør billeder.
De fine billeder af de burhøns som du har fået (tillykke med dem) - ja det ville da være et rigtig fint billede og sætte på forsiden af avisen - det skulle nok få nogle op af stolen - og så skuller man bare blive ved i mindst 14 dag med nye billeder, så folk kunne se hvad det er de købe!
Hilsen jane
Bor i nordsjælland i 3460 birkerød. Sammen med 2 græsk gadehunde og 4 katte
Samt 10 sommerfugle koi og 8 guldfisk i havebassin og et akvarie på 260L
Ja - det er blevet en mindre zoo her hos mig
Mine høns!
5  dværg gule/røde silke
1 grå stor silke
2 sorte silke
2 faverolles
1 kocin
2 maran
1kylling brahma
1kylling Kæmpe jersey
2mille fleur
1 sebrigt
1 hane ?

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #191 Dato: 30 Januar , 2012, 19:16 »
jane kan kun give dig ret...

er der ikke en dansk side hvor man kan købe hønse dækner ??

jeg skal sy dem i hånden da jeg ikke har en symaskine og helt ærligt er tiden knap for mig.er ved at sy et pachworktæppe til min kravlegård da jeg har termin om 7 uger arbejder jeg hårdt på dette tæppe...

og synes da det ser ud til at være en rigtig god ide..har to høner der ingen fjer har på ryggen 2 der har okay med fjer og 1 der er bar bag på
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #192 Dato: 30 Januar , 2012, 19:59 »
er der ikke en dansk side hvor man kan købe hønse dækner ??
Jeg har ikke kunnet finde nogen, men porto fra UK plejer at være rimelig, og selve dækkenerne også :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #193 Dato: 30 Januar , 2012, 20:21 »
tror sagtens du kan købe nogen hos juhulie :) hun masseproducerer en hel masse spændende i hendes lille shop http://www.networkedblogs.com/blog/juhulies

hun var bl.a. mesteren bag mit fine spejlæg hårspænde jeg havde på til LU ;)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #194 Dato: 30 Januar , 2012, 20:33 »
wanda , det trode jeg var æggeshampoo ;D ;D