Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: burhøns/ hønseri  (Læst 17459 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #150 Dato: 24 Januar , 2012, 22:15 »
De er ikke kommet endnu, ankommer først en gang i April ;)

Det er 2 burhøns som skal ud og leve livet på landet til de selv vælger at de ikke gider leve mere.
De skal sidde på pind og sandbade og spise sig mætte i hønseguf og spiret hvede ;D , fange kryb og kravl i græsset og ellers bare lære at leve livet! og vi glæder os alle VILDT til at møde dem.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #151 Dato: 24 Januar , 2012, 22:17 »
De er ikke kommet endnu, ankommer først en gang i April ;)

Det er 2 burhøns som skal ud og leve livet på landet til de selv vælger at de ikke gider leve mere.
De skal sidde på pind og sandbade og spise sig mætte i hønseguf og spiret hvede ;D , fange kryb og kravl i græsset og ellers bare lære at leve livet! og vi glæder os alle VILDT til at møde dem.

Lyder fedt  /o Tillykke med dem, og husk billeder og historier mm til os nysgerrige, når det er så vidt  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #152 Dato: 24 Januar , 2012, 22:38 »
@ Lina

Det var mange ord for en sag som jeg kan høre at du virkelig brænder for. Og al ære og respekt for det. Og endnu mere ære og respekt for at du faktisk gør en del mere end blot at redde 12 stakler, gennem dit arbejde i Dyrenes Alliance.

Hvis det er en del af projektet, har jeg en meget bedre forståelse for dine holdninger.

Det jeg forsøger at agitere (og brug gerne det ord i dets fulde betydning) for, er, at i det store hele er værdien af 'hjælpearbejdet' for burhøns, værdiløst hvis det er rettet mod de høns der har været gennem 'slaveriet'. Indsatsen, hvis den skal have nogen virkning i praksis, skal være i den anden ende af maskineret, om man så må sige. Altså, på simpelt dansk, der skal arbejdes for at færre høns optages som 'slaver', med andre ord, industrien skal reduceres (helst lukkes ned hvis det står til mig).

Blot til orientering har jeg en datter, omkring din alder, som er meget aktiv i Anima og som flere gange har været på gaden med Anima, for at gøre opmærksom på det kummerlige liv industrien byder burhøns. Og bare for at have det på det rene, sympatiserer jeg ikke med alt hvad Anima står for. Deres kost ideer (stort set alle er veganere) har jeg svært ved at forholde mig positivt til.

Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #153 Dato: 24 Januar , 2012, 22:54 »
@pilegaarden: du glemmer at mange af os, der gennem tiden har haft og har aflagte burhøns, oplever at det gør meget indtryk på besøgende og kolleger når man fortæller om dem og de SELV ser hvor glade de bliver i et normalt (og det er det vel så desværre ikke mere) hønseliv. Det udelukker jo ikke at man også støtter organisationer, der kæmper for dyrs rettigheder. Og et af problemerne med burhønsehold er jo netop at man er holdt op med at se produktionsdyr som individer. De er et produktionsapparat. Også for dig, hvis du mener at de bare skal kasseres efter brug. Lovgivningsmæssigt tror jeg desværre ikke at man kan opnå alverden eftersom der er mange penge involveret og vi HAR solgt vor selvbestemmelsesret i og med at der er fri mulighed for import, hvis vores egen dyrevelfærd bliver "for kostbar". Så jeg ved ikke rigtigt, hvad der er mest værd: at "redde" nogle få dyr eller at kæmpe en sikkert frugtesløs kamp for de mange. Hvis man altså VIL vælge....
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #154 Dato: 24 Januar , 2012, 22:56 »
Pilegaarden: Hmmm synes faktisk der er meget rigtigt i det du skriver her, men der er nogen.....eller skulle jeg skrive "vi" er nogle som "har brug for" at gøre noget NU. Derfor kan man jo godt OGSÅ arbejde på at få skidtet stoppet.
Det kan da godt være at dette med at tage sig af staklerne er en kvindeting!  ::)

(Bare tænk på alle de kvinder der har en mand)  ;D *g
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #155 Dato: 24 Januar , 2012, 23:12 »
Det kan da godt være at dette med at tage sig af staklerne er en kvindeting!  ::)

(Bare tænk på alle de kvinder der har en mand)  ;D *g
*f
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #156 Dato: 24 Januar , 2012, 23:21 »
Ankerine.

Puha, hvad skal jeg sige til det?

Er slaget tabt? Så vi kan ligesågodt alle købe buræg?

NEJ.

Det er stadig forbrugeren der afgør hvad der kan sælges. Og hvad der ikke kan sælges vil ikke blive produceret. Så et fortsat arbejde på at overbevise forbrugeren om at tingene kan gøres anderledes, er i min bog den eneste vej frem. Og der er lang vej hjem, det er jeg fuldt ud klar over. Om vi nogensinde kommer buræg helt til livs har jeg mine tvivl, men måske man kan få reduceret mængden, og måske man kan få forbedret forholdene for sådanne dyr yderligere.

Og nogen tænker nu at det er en naiv indstilling. Måske, men at have en anden indstilling er at give op på forhånd. Jeg foretrækker at blive kaldt naiv, fremfor at blive kaldt taber.

Jeg er klar over at medlemskabet af EU skaber endnu større udfordringer inden for disse områder, men hvis vi i Danmark kan få startet en markant modstand mod burhøns/æg, kan vi (via politikerne) jo vælge endnu en gang at gå enegang. Det er set før, og har faktisk 'vækket' politikerne i andre dele af EU.

Nogen har helt sikkert solgt deres medbestemmelsesret, men jeg har ikke. Men det hjælper så, som at tisse i havet, hvis jeg i virkeligheden er helt alene.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #157 Dato: 24 Januar , 2012, 23:22 »
Pilegaarden: Hmmm synes faktisk der er meget rigtigt i det du skriver her, men der er nogen.....eller skulle jeg skrive "vi" er nogle som "har brug for" at gøre noget NU. Derfor kan man jo godt OGSÅ arbejde på at få skidtet stoppet.
Det kan da godt være at dette med at tage sig af staklerne er en kvindeting!  ::)

(Bare tænk på alle de kvinder der har en mand)  ;D *g

Fortsæt I, der tager Jer af staklerne, blot med det. Det gør ingen skade, og gavner dog de få stakler I kan tage Jer af.  ;)
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #158 Dato: 24 Januar , 2012, 23:27 »
(Bare tænk på alle de kvinder der har en mand)  ;D *g

Ikke en helt klar melding. Mener du 'de' eller 'vi'?

Din underskrift indikerer at der ihvertfald nok på et tidspunkt har været en mand med inde over.  *f *f *f
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #159 Dato: 24 Januar , 2012, 23:32 »
Ankerine.

Puha, hvad skal jeg sige til det?

Er slaget tabt? Så vi kan ligesågodt alle købe buræg?

NEJ.

Jeg skriver jo netop at man IKKE behøver at vælge ENTEN at redde få burhøns ELLER at frelse alle de millioner stakler, der sidder i burene. Det valg har du åbenbart truffet. Og det er din personlige beslutning. Men jeg skriver også at de få "reddede" kan påvirke forbrugerne (nogle af dem) til at tænke i individer i stedet for produktionsapparat og privatøkonomi.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #160 Dato: 24 Januar , 2012, 23:42 »
Klippet/citatet virker lidt kort.

Jeg ser, som jeg også skrev til Lina, et tydeligt formål med at 'redde' nogle af staklerne, hvis det bruges til at overbevise andre om at høns ikke bør leve som burhøns. Og her tænker jeg ikke blot på at påvirke nogle ganske få i den nærmeste omgangskreds.

Så min pointe går mere på, om man skal opgive og lade stå til, eller om man skal forsøge at gøre en forskel.

Og ja, du har helt ret. Jeg har truffet det valg, for min del.
Mvh
Erik Andersen

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #161 Dato: 25 Januar , 2012, 00:16 »
Ikke en helt klar melding. Mener du 'de' eller 'vi'?

Din underskrift indikerer at der ihvertfald nok på et tidspunkt har været en mand med inde over.  *f *f *f

Jo jo jeg har haft min del. ;) Det var også et dejligt/nogle dejlige "projekter".   /o
Men det kan du jo også se af det rigelige resultat.  *f

(tror nu egentligt de to vil betakke sig for at blive kaldt stakler, men hva' pokker ;)  )
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #162 Dato: 25 Januar , 2012, 07:49 »
de 3 af damerne nyder maden

Mød min ynglings dame Lotte... hun er den der kommer først altid
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #163 Dato: 25 Januar , 2012, 08:34 »
de 3 af damerne nyder maden
(Image removed from quote.)
Mød min ynglings dame Lotte... hun er den der kommer først altid
(Image removed from quote.)

Det ser skønt ud og godt, du giver dem lidt varme, for Lottes veninder har ikke meget på kroppen, hva?  ;) Det bliver spændende at se, når de bliver "normale" igen..
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #164 Dato: 25 Januar , 2012, 09:16 »
jeg satte varme lampe op i går da en af dem krykkede sig sammen... og da lampen var sat op sad hun trofast under den... og i dag er hun frisk og frejdig..men he he hun går tit under varmelampen igen..hun har heller ingen fjer på ryggen...så kan godt forstå hun fryser... he de er ved at få hår der hvor de mangler fjer..det ser alså mærkeligt ud
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder