Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: burhøns/ hønseri  (Læst 17418 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #120 Dato: 22 Januar , 2012, 07:59 »
puha da da da der var meget at læse her til morgen... men rigtig god debat i en dejlig tone Tak for det!!

Erik du nævner et eller andet sted at( dette er ikke ordret) at det er bedre at gøre en ende på deres lidelser end at give dem et nyt og dejlig liv ...er dette korrakt???

så sidder jeg har og tænker: du skulle virkelig prøve at få sådan 5 dejlige damer... for hver dag der går bliver de mere og mere taknemlige.. du kan se de blomste... kigger kærligt på mig når jeg kommer med rester til dem... de tjekker altid lige med mig om det nu er ok at spise det...

Her til morgen fik de kogte ris og lidt æbeskræll... du/i skulle virkelig have hørt en snakken der blev blandt damerne... hold da op...og jeg sad der og kunne ikke lade være med at grine.. tænkte sådan på Ina´s dejlige juleeventyr og hvilken stor personlig hed en høne har... og jeg har da bestemt også fundet min yngling´s høne blandt de 5 damer....
Så erik jeg må sige du skal til sommer være velkommen til at komme her og besøge mine 5 damer og så kigge på dem og deres personlighed og derefter fortælle mig at det er bedre at slå dem ihjel!

stod det til mig skulle de politikere der laver reglerne for dyrne, have lov at få lige så lidt plads som en burhøne ..

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #121 Dato: 22 Januar , 2012, 08:03 »
stod det til mig skulle de politikere der laver reglerne for dyrne, have lov at få lige så lidt plads som en burhøne ..
*g *g Lige mine ord ;D <B!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #122 Dato: 22 Januar , 2012, 11:23 »
Hej  ;D

Jeg har ikke skrevet at det er et overskud af høns der bliver solgt  ??? Og selvfølgelig er der en grund til at Farmeren øger antallet af burhøns hver år. Flere høns = mere fortjeneste. Gå du blot ud og spørg alle de hønse farmere du kan finde. Om hvor meget de har øget produktionen inden for de sidste 10 år. Du finder ingen der har sat den ned  /d

Så må du undskylde at jeg har misforstået det du skrev_
 "Jeg er helt overbevist om at pengene for de aflagte burhøns, ikke går til "kaffekassen" Det ville jo også være ulovligt.
Nej de bliver skam indregnet i årsregnskabet, så man kan se hvad overskudet bliver. Ud fra det kan man så beregne hvor meget man kan udvide "besætningen" med for at få et endnu størrer overskud til næste år Osv..
Og således er i indirekte med til at endnu flere burhøns ser dagens lys.

Udvidelser har altså ikke noget med salget af "gamle" høner at gøre. De vil jo udvide (ægproduktionen) uanset hvad. Hvis de har plads til det. Hvad har det så med sagen at gøre?  ???

"stod det til mig skulle de politikere der laver reglerne for dyrne, have lov at få lige så lidt plads som en burhøne .."
Godt sagt.  /o
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #123 Dato: 22 Januar , 2012, 11:36 »

Det er rigtigt. Men burhøns er ikke burægsindustriens produkter. Det er buræg, der er det. Burhøns er groft sagt burægsproducenternes maskiner, der har til opgave at producere de produkter, producenterne tjener penge på, og jeg vil mene, at det er heri, en central forskel ligger.

Det er selvfølgelig rigtigt, at en burægsproducent tjener penge, hvis man giver ham en 5'er for en høne. Spørgsmålet er nu, om 5 kr. og en solgt høne får ham til straks at bestille en ny høne, der kan udfylde den tomme plads i buret? Nej. Sådan fungerer det ikke. På burægsproduktioner (og andre ægproduktioner) dør der adskillige høns hver eneste dag, og det er et tab, ægsproducenterne forventer og medregner i deres budget. Iflg. tal fra Landbrug & Fødevarer er det 4,8% af hønerne i "berigede" bure, der dør, før de alligevel skal kasseres, og i en besætning på 90.000 høns er det 4320 høns på et år eller knap 12 om dagen.

Med 4320 døde høns på et år (eller lidt flere eller færre alt efter produktionens størrelse) er jeg overbevist om, at det ikke gør nogen forskel, om der "forsvinder" (bliver solgt) en enkelt ekstra burhøne, 5, 10 eller 20. Det er ganske enkelt ikke noget, en burægsproducent med en besætning på måske 90.000 høns overhovedet bemærker. Mig bekendt bliver der først bestilt nye høns, når den eksisterende besætning skal kasseres, så jeg kan ikke se, at købet af 1, 10 eller 20 høner skulle kunne være med til at speede bestillingen af nye høns op.

Naturligvis vil situationen være en anden, hvis der pludselig kom en stor efterspørgsel på brugte burhøns. Hvis hver burægsproducent kunne sælge f.eks. 50 burhøns hver dag eller hver måned, kan man forestille sig, at han ville begynde at bestille flere høns fra rugeriet, hver gang det var tid til at bestille en ny besætning. Han ville se, at noget tyder på, at han kan tjene et fast beløb hver måned på at sælge brugte burhøns, og han ville kunne gøre en forretning ud af det, som han kunne tjene penge på ved siden af æggeproduktionen. Man kan i sådan en situation forvente, at han ville bestille en almindelig størrelse besætning plus det antal høner, han ville forvente at kunne sælge til folk, der ønsker at købe en burhøne. I en sådan situation kan man argumentere for, at det gør mere skade end gavn at købe en burhøne, den er jeg helt med på. Det er bare ikke sådan, det foregår i dag.

De gange, jeg har købt burhøns, har burægsproducenten rystet på hovedet af mig, tydeligvis forundret over, hvad jeg ville med dem. Det var også meget tydeligt på ham, at han meget, meget sjældent sælger ud af sine høns. Har det lille beløb, jeg har givet ham, været med til at styrke industrien? Det er jeg overbevist om, at det ikke har. Uden at vide det tror jeg, beløbet er blevet brugt på kaffe til ham og naboen - eller i hvert fald noget i den stil. Han er ikke straks begyndt at overveje at udvide sin forretning og markedsføre brugt burhøns til naive og sentimentale dyreelskere ::)

Man kan selvfølgelig spørge, hvordan os, der har købt burhøns af burægsproducenter, kan vide, hvor grænsen går. Hvornår får man en høne i bytte for en 5'er i burægsproducentens kaffekasse, og hvornår er man med til at støtte en potentiel 'brugt burhøne'-industri, der er med til at styrke burægsindustrien? Det ved jeg ikke, men jeg må indrømme, at jeg ikke tror, at vi nogensinde kommer til at se sådan en 'brugt burhøne'-industri.

Et andet forhold, der er værd at bemærke, er, at mange af de burhøns, der bliver solgt til private, er høns, der alligevel skulle til at kasseres. Mit første hold burhøns hentede jeg dagen inden, resten af besætningen skulle slås ihjel. Og rent efterspørgselsmæssigt gør det jo ingen forskel, om en brugt burhøne havner i min have eller kværnes til minkfoder.

Det er tydeligt, at der er en del herinde, der synes det er lidt irriterende at diskutere det her, og fred være med det. Jeg vil bare gerne forklare, hvordan jeg personligt retfærdiggør at købe burhøns (selvom det også er sket, at jeg har fået dem gratis, hvis jeg selv ville komme og tage dem ud af buret, inden besætningen alligevel skulle slås ihjel). Jeg ved godt, at det ikke stopper burægsproduktion at købe eller tage imod burhøns. Omvendt stopper det heller ikke burægsproduktion ikke at købe eller tage imod burhøns, i hvert fald hvis jeg har ret i mit ræsonnement. Jeg er helt med på, at vi skal arbejde på at få burægsproduktion forbudt, men det kan man jo også sagtens arbejde for, selvom man har et par eks-burhøns i haven. Jeg ser i hvert fald ikke sådan på det, at nu hvor jeg har adopteret nogle burhøns, så har jeg gjort mit for at "redde verden".

God lørdag til jer alle (hvis nogen da har læst helt herned til :D)!

Godt skrevet, er bare helt enig  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #124 Dato: 22 Januar , 2012, 11:44 »
Kun at hvis man ikke ved nøjagtigt hvad der foregår i hovedet på dem, hvor megen skade de har lidt, kan man vel ikke konkludere at de får et godt liv efterfølgende. Det synes at være et godt liv i forhold til hvad de tidligere har oplevet. Men, det er vores opfattelse.



Jeg tror, at der her menes, at dyr er ENORMT tilpasningsdygtige..selv en lille kyllingehjerne eller hvad du skrev, så jeg vil derfor være fuldt ud enige og ANTAGE, at disse burhøns får en langt bedre liv ude i haven eller hønsegården!!  /o
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #125 Dato: 22 Januar , 2012, 12:05 »
Nu har jeg jo altid forsøgt at lære mine børn god etik hvad angår dyr og andre ting, jeg er jo en god mor  ;D
Når jeg ruller mig ud i dyrevelfær og ophidsede toner om burhøns og andet i den kategori, eller prøver at liste en lille film om emnet ind igennem deres youtube stream, så går blikket ud på uendeligt, og det er nytteløst.....
Nu har gymnasiet så fremvist en rædselsfilm bla. om burhøns, og grise mv. og så er man jo tvunget til at se og tage stilling.....
Så nu har datteren set lyset, og nægter at spise andre end de høns og æg der er kommet ud af mors hønsegård  :o til gengæld spiser hun heller ikke kød fra pinte grise og køer, så nu er madlavningen blevet en anelse besværlig da hendes far laver maden og ikke går op i ovenstående, men dog ikke mere tør købe buræg, og sætte dem i køleskabet....
Jeg måtte dog forleden fortælle hende at man så ikke kan spise muffins fra brugsen da de jo er tilsat buræg,  ;D så jeg mente hun kunne skrue lidt ned for det pludseligt opståede hysteri og bare tænke rigtig meget over hvad hun stopper i hovedet, men det er da lige nu udelukket at hun går med vennerne på Burger King
Det er dog mageløst at der bare skal en film til i det rigtige forum, så bider budskabet på.

Med dette mener jeg, at der skal tænkes nøje over hvor og hvordan man fremfører sit budskab, for at det bliver taget alvorligt.  /o
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #126 Dato: 22 Januar , 2012, 13:43 »
Nu har jeg jo altid forsøgt at lære mine børn god etik hvad angår dyr og andre ting, jeg er jo en god mor  ;D
Når jeg ruller mig ud i dyrevelfær og ophidsede toner om burhøns og andet i den kategori, eller prøver at liste en lille film om emnet ind igennem deres youtube stream, så går blikket ud på uendeligt, og det er nytteløst.....
Nu har gymnasiet så fremvist en rædselsfilm bla. om burhøns, og grise mv. og så er man jo tvunget til at se og tage stilling.....
Så nu har datteren set lyset, og nægter at spise andre end de høns og æg der er kommet ud af mors hønsegård  :o til gengæld spiser hun heller ikke kød fra pinte grise og køer, så nu er madlavningen blevet en anelse besværlig da hendes far laver maden og ikke går op i ovenstående, men dog ikke mere tør købe buræg, og sætte dem i køleskabet....
Jeg måtte dog forleden fortælle hende at man så ikke kan spise muffins fra brugsen da de jo er tilsat buræg,  ;D så jeg mente hun kunne skrue lidt ned for det pludseligt opståede hysteri og bare tænke rigtig meget over hvad hun stopper i hovedet, men det er da lige nu udelukket at hun går med vennerne på Burger King
Det er dog mageløst at der bare skal en film til i det rigtige forum, så bider budskabet på.

Med dette mener jeg, at der skal tænkes nøje over hvor og hvordan man fremfører sit budskab, for at det bliver taget alvorligt.  /o
Hej  ;D

Det er jo lige det jeg har sagt hele tiden ( Boykot deres produkter, og så bliver der færrer burhøns )  /o /o /o /o /o /o
Det er da rart at høre at de unge idet mindste selv ved hvordan der skal handles.

Og til alle jer andre her inde. Så er vi jo i bund og grund enige. Alle burhøns skal afskaffes. At vi så har forskellige opfatelser af hvordan det skal foregå. Er vel underårdnet i den her sag.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #127 Dato: 22 Januar , 2012, 13:49 »
kyllingesalg

hvor skal alle æg så komme fra, og hvem skal sætte normerne for det

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #128 Dato: 22 Januar , 2012, 13:50 »
er det her den kvikke skal skrive ::) høns ::)

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #129 Dato: 22 Januar , 2012, 14:17 »
kyllingesalg

hvor skal alle æg så komme fra, og hvem skal sætte normerne for det
Hej  ;D

De skal komme fra en anstændig ægproduktion, hvor der bliver taget hensyn til hønsene. Og hvor de alle sammen har adgang til udvendige gårde. Og plads nok til alle.

Og så kan man jo give tilladelse til gårdbutikssalg af æg igen. som i gamle dage. Hvor svært kan det være  ??? De skal jo bare registreres.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #130 Dato: 22 Januar , 2012, 16:09 »
kyllingesalg hvis man nu er embedsmand, og bliver fodret af lobbyister, så kan det nu være meget svært, selv om jeg heller ikk tror det løser alt.

thorleif

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #131 Dato: 22 Januar , 2012, 16:31 »
Hej  ;D

De skal komme fra en anstændig ægproduktion, hvor der bliver taget hensyn til hønsene. Og hvor de alle sammen har adgang til udvendige gårde. Og plads nok til alle.

Og så kan man jo give tilladelse til gårdbutikssalg af æg igen. som i gamle dage. Hvor svært kan det være  ??? De skal jo bare registreres.
Alice in Wonderland?

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #132 Dato: 22 Januar , 2012, 17:07 »
Hej  ;D

De skal komme fra en anstændig ægproduktion, hvor der bliver taget hensyn til hønsene. Og hvor de alle sammen har adgang til udvendige gårde. Og plads nok til alle.

Og så kan man jo give tilladelse til gårdbutikssalg af æg igen. som i gamle dage. Hvor svært kan det være  ??? De skal jo bare registreres.

Jamen, jeg kunne da ike være mere enig..men som Thorleif skriver, så er det nok Alice in wonderland  :-\

Ud over det, vil jeg da mene, at det er super fedt, hvis de viser en film til gymnasie eleverne om de grusomme forhold som høns og svin lever under..blot for at vi skal have billige æg og billigt kød! Fedt, hvis det sætter tankerne i gang på dem, det er jo lige det, der er behov for..at budskabet bliver udbredt. Der er dog stadig forskel på os mennesker, og der er nok mange, der ikke tager sig af dette og fortsætter med at købe billigt, blot fordi det er billigt og kan spare dem en 10'er  :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #133 Dato: 22 Januar , 2012, 21:13 »
Så kan vi konkludere at det er OS, der synes at det må være sjovere at være havehøne end burhøne? Også for vores egne racehøns?

I bund og grund er det jo VORES konklusion. Det er korrekt. MEN, der er jo også forhold/forskelle der er så indlysende at det ikke kræver den store videnskab at afgøre hvad der er bedst.
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #134 Dato: 22 Januar , 2012, 21:25 »
Erik du nævner et eller andet sted at( dette er ikke ordret) at det er bedre at gøre en ende på deres lidelser end at give dem et nyt og dejlig liv ...er dette korrakt???

så sidder jeg har og tænker: du skulle virkelig prøve at få sådan 5 dejlige damer... for hver dag der går bliver de mere og mere taknemlige.. du kan se de blomste... kigger kærligt på mig når jeg kommer med rester til dem... de tjekker altid lige med mig om det nu er ok at spise det...

Det var nogenlunde de ord jeg brugte. Det er korrekt.

Og jeg vil til enhver tid hellere bruge mine resourcer, tid og penge, på 5 dejlige damer der ikke har været igennem et 1½ års helvede af intensiv rovdrift som burhøne.
I stedet for at 'frikøbe' sådanne slaver ville jeg foretrække at donere værdien (prisen) for sådanne damer til en af de dyrevelfærdsorganisationer som kæmper mod forholdene som danske og udenlandske burhøns bydes.

Men vi har jo alle vores måde at gøre tingene på, og jeg vil ikke fordømme de som tager sig af 'aflagte' burhøns. Blot understrege at jeg foretrækker noget andet.
Mvh
Erik Andersen