Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: burhøns/ hønseri  (Læst 17410 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #105 Dato: 21 Januar , 2012, 23:52 »
Hej  ;D

Selv om der er en glad smily, er det skam alvorlig ment. Og det kan da undre mig at du automatisk går ud fra at de bryder lovgivningen ved at sælge dem "udenom" Jeg tror ikke der er nogen af dem der har lyst til at få besøg af SKAT på den baggrund.

Jeg kan dårligt forestille mig at nogen industriavler, sælger mere end 0-100 aflagte høns om året, og hvis de så koster 5 kroner stk. ja så får han/hun max 500 kroner i lommen og det kan jeg dårligt forestille mig der kommer meget regnskab ud af, så jeg tror også kaffekassen er et godt bud, og det gider jeg altså ikke bruge tid på at have ondt af.
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #106 Dato: 21 Januar , 2012, 23:59 »
Hvis jeg havde 5.000 æglægningshøns der skulle udskiftes ville jeg godt nok ikke være så bekymret for om en fra told og skat kom ud og talte sig frem til 4.990 gassede høns.

Producentens svar kunne være: Jamen så er det sgu nok de andre der har ædt dem.

Med det daglige frafald i en sådan produktion skulle det næppe være svært at finde rester af et kadaver eller to, man kan stikke op i hovedet på personen fra told og skat. Reaktion fra myndigheden  /3, og så kan vedkommende næppe huske om der var 4.000 eller 4.990 eller måske 5.000 gassede høns.

Jeg siger ikke at alle snyder (eller jo - det gør jeg jo egentlig, men sådan er det), men der er normalt en hvis margin at 'løbe på', kald det accepteret svind.
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #107 Dato: 22 Januar , 2012, 00:01 »

Mit standpunkt er, hvorfor overhovedet bruge kræfter (penge) på noget, der i bund og grund nok var bedst tjent med at blive udfriet fra deres lidelser? Disse resourser kunne i stedet bruges på nogen/noget der ikke havde været et sandt helvede igennem.


Så hvis et væsen har haft en dårlig start på livet, skal vi bare destruere det? Sagen er jo at langt de fleste burhøns bliver helt normale høns (omend ikke så kønne) med normal adfærd bortset fra tendenser til manisk æglægning :o. De bliver jo ikke "sat ud" fordi de er syge eller slidt op. De fælder bare - og pauserer med den æglægning, de får foderet for....

« Senest Redigeret: 22 Januar , 2012, 00:06 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #108 Dato: 22 Januar , 2012, 00:01 »
Jeg kan dårligt forestille mig at nogen industriavler, sælger mere end 0-100 aflagte høns om året, og hvis de så koster 5 kroner stk. ja så får han/hun max 500 kroner i lommen og det kan jeg dårligt forestille mig der kommer meget regnskab ud af, så jeg tror også kaffekassen er et godt bud, og det gider jeg altså ikke bruge tid på at have ondt af.
Hej  ;D

Al Capone blev jo heller ikke dømt for at dræbe folk. Men for skattesvindel. Så det er der nok en helt masse andre folk der gerne vil " bruge tid på at have ondt af"
Og det ved farmerne sikkert også alt om. De er jo ikke ligefrem de mest populære drenge i byen.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #109 Dato: 22 Januar , 2012, 00:20 »
Sagen er jo at langt de fleste burhøns bliver helt normale høns (omend ikke så kønne) med normal adfærd.

Der er utroligt mange følelser og postulater i denne tråd. Og det skal der bestem være plads til. Vi skal hver især have lov at have vore meninger.

Men lige den der påstand kunne jeg godt tænke mig at se belyst via en reference til noget videnskabeligt litteratur. Eller skal vi blot konkludere at alle høns har 'kyllingehjerner', og evner ikke at huske hvad der skete dem i går.?? Hvilke andre dyr skulle det i så fald også være gældende for?? Hvor trækker vi grænserne??

Mvh
Erik Andersen

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #110 Dato: 22 Januar , 2012, 00:38 »
Hej  ;D

Jeg er helt overbevist om at pengene for de aflagte burhøns, ikke går til "kaffekassen" Det ville jo også være ulovligt.
Nej de bliver skam indregnet i årsregnskabet, så man kan se hvad overskudet bliver. Ud fra det kan man så beregne hvor meget man kan udvide "besætningen" med for at få et endnu størrer overskud til næste år Osv..
Og således er i indirekte med til at endnu flere burhøns ser dagens lys.

Sådan har det foregået år efter år efter år. Hvis i tror i ændrer noget så tro om. Man kan kun ændre det ved at stå sammen som forbrugere og boykotte deres produkter.
Jeg ved godt at man ikke kan overbevise alle om det. Men bare 20 procent af forbrugerne ville være nok til at knække kurven. Og så kunne det endelig være at der blev færrer burhøns.

Som det er nævnt flere gange så er det jo ikke overskud af høns der bliver solgt. De bliver først givet væk/solgt når farmeren ikke kan bruge dem mere. (fordi han ikke vil fodre dem mens de fælder og ikke lægger æg) Så der er ingen grund til han skulle øge indkøbet af kyllinger!  ???

Der er ingen der ar sagt man ændrer noget ved at tage nogle sølle høns og give dem et bedre liv. Kun for de par høns man tager, men så gør man dog noget!
Der er nogen der skriver at man ikke skal vente på at politikerne gør noget ved sagen, men jeg vil vende den om og sige at hvis vi skal vente på at forbrugerne (med ondt i tegnebogen) skal blive enige om at boycotte buræg så kan vi vente til helvede fryser til. (hvis man tror på sådan noget) Langt de fleste er fuldstændigt ligeglade med dyrerne så længe man ikke selv skal se på dem. Det ER stadig meget besværligt at undgå produkter med buræg i. Det bliver ikke ret meget bedre hvis ikke lovene bliver lavet om. Vi må alle blive lobbyister som én foreslog.

Hvis det er så forfærdeligt at give de stakler en bedre tilværelse de sidste år af deres liv, er det så ikke også spildt på alle de flygtninge der kommer? De har oplevet et forfærdeligt liv; det er bedre at kappe hovedet af dem end at give dem en bedre tilværelse et andet sted?
Hvad med alle de hunde og katte på internaterne? De er der jo også fordi nogle mener de skal have chancen for en bedre tilværelse. Der er jo forfærdelig synd at aflive unge raske hunde. Men ligesom med hønsene bliver de aflivet hvis ingen vil have dem. Jeg synes så, at uanset om det er hunde, høns eller vaskebjørne der bliver slået ihjel så er det spild af liv hvis bare de bliver kasseret..

Som jeg skrev så bliver vi forbrugere aldrig enige om den ting. Her på forum kan vi nok blive enige om at burhøns er noget skidt, men derudover................  ::)  i behøver heller ikke at være enige. Hvis vi hver især arbejder mod det samme mål på mange forskellige måder, og respekterer hinanden metoder, så må der da for pokker være noget der virker på et eller andet tidspunkt.
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline ghj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 153
  • En smugle tosset er man vel altid...
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #111 Dato: 22 Januar , 2012, 01:13 »
Måske det var en ide at sætte billed på æggebakkerne som de nu gør med cigaretter...måske det kunne få mange til ikke at købe fra buræg..
0.2 Orpington,1Blå,1Gul
0.1 Farverolle,Hvede
0.2 Brahma,Guld sort/båndede
0.2 Maran,Kobberfarvet
0.6 Isa brown
0.3 Gadekrys,lægger lysegrønne æg
0.2 Dv.Kochin,Sort
0.1 Dv.Kochin,Gul
1.3 Dv.silke m.skæg,Hvid
0.1 Dv.silke,Sort
1.0 Engelsk Springer Spaniel
1.0 Amr.Cocker Spaniel
Div.Katte og en husbond

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #112 Dato: 22 Januar , 2012, 01:30 »
@ Gitte

Det var dagens/aftenenes bedste indlæg.

Skal der være skræmmebilleder på cigaretpakninger (og fint med mig) så skal der også være billeder af afpillede burhøns på bakker med æg fra burhøns (samt iøvrigt alt der indeholder æg fra burhøns).
Mvh
Erik Andersen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #113 Dato: 22 Januar , 2012, 01:31 »
Der er utroligt mange følelser og postulater i denne tråd. Og det skal der bestem være plads til. Vi skal hver især have lov at have vore meninger.

Men lige den der påstand kunne jeg godt tænke mig at se belyst via en reference til noget videnskabeligt litteratur. Eller skal vi blot konkludere at alle høns har 'kyllingehjerner', og evner ikke at huske hvad der skete dem i går.?? Hvilke andre dyr skulle det i så fald også være gældende for?? Hvor trækker vi grænserne??



Mine erfaringer er ganske vist kun baseret på 36 aflagte burhøns, jeg selv har overtaget og iagttaget. Ikke spor videnskabeligt. Hvad begrunder du din holdning med?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #114 Dato: 22 Januar , 2012, 01:41 »
Kun at hvis man ikke ved nøjagtigt hvad der foregår i hovedet på dem, hvor megen skade de har lidt, kan man vel ikke konkludere at de får et godt liv efterfølgende. Det synes at være et godt liv i forhold til hvad de tidligere har oplevet. Men, det er vores opfattelse.

Mvh
Erik Andersen

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #115 Dato: 22 Januar , 2012, 01:51 »
Som det er nævnt flere gange så er det jo ikke overskud af høns der bliver solgt. De bliver først givet væk/solgt når farmeren ikke kan bruge dem mere. (fordi han ikke vil fodre dem mens de fælder og ikke lægger æg) Så der er ingen grund til han skulle øge indkøbet af kyllinger!  ???

Der er ingen der ar sagt man ændrer noget ved at tage nogle sølle høns og give dem et bedre liv. Kun for de par høns man tager, men så gør man dog noget!
Der er nogen der skriver at man ikke skal vente på at politikerne gør noget ved sagen, men jeg vil vende den om og sige at hvis vi skal vente på at forbrugerne (med ondt i tegnebogen) skal blive enige om at boycotte buræg så kan vi vente til helvede fryser til. (hvis man tror på sådan noget) Langt de fleste er fuldstændigt ligeglade med dyrerne så længe man ikke selv skal se på dem. Det ER stadig meget besværligt at undgå produkter med buræg i. Det bliver ikke ret meget bedre hvis ikke lovene bliver lavet om. Vi må alle blive lobbyister som én foreslog.

Hvis det er så forfærdeligt at give de stakler en bedre tilværelse de sidste år af deres liv, er det så ikke også spildt på alle de flygtninge der kommer? De har oplevet et forfærdeligt liv; det er bedre at kappe hovedet af dem end at give dem en bedre tilværelse et andet sted?
Hvad med alle de hunde og katte på internaterne? De er der jo også fordi nogle mener de skal have chancen for en bedre tilværelse. Der er jo forfærdelig synd at aflive unge raske hunde. Men ligesom med hønsene bliver de aflivet hvis ingen vil have dem. Jeg synes så, at uanset om det er hunde, høns eller vaskebjørne der bliver slået ihjel så er det spild af liv hvis bare de bliver kasseret..

Som jeg skrev så bliver vi forbrugere aldrig enige om den ting. Her på forum kan vi nok blive enige om at burhøns er noget skidt, men derudover................  ::)  i behøver heller ikke at være enige. Hvis vi hver især arbejder mod det samme mål på mange forskellige måder, og respekterer hinanden metoder, så må der da for pokker være noget der virker på et eller andet tidspunkt.
Hej  ;D

Jeg har ikke skrevet at det er et overskud af høns der bliver solgt  ??? Og selvfølgelig er der en grund til at Farmeren øger antallet af burhøns hver år. Flere høns = mere fortjeneste. Gå du blot ud og spørg alle de hønse farmere du kan finde. Om hvor meget de har øget produktionen inden for de sidste 10 år. Du finder ingen der har sat den ned  /d

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #116 Dato: 22 Januar , 2012, 02:00 »
Kun at hvis man ikke ved nøjagtigt hvad der foregår i hovedet på dem, hvor megen skade de har lidt, kan man vel ikke konkludere at de får et godt liv efterfølgende. Det synes at være et godt liv i forhold til hvad de tidligere har oplevet. Men, det er vores opfattelse.


Så kan vi konkludere at det er OS, der synes at det må være sjovere at være havehøne end burhøne? Også for vores egne racehøns?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #117 Dato: 22 Januar , 2012, 07:29 »
@Lina: Velformuleret indlæg du har smidt i tråden /o.

Til dem der ikke tror at ex-burhøns bliver til "alm. høns" efter få uger hos en sød familie: Tjek (igen) Lina's FB profil for Næsby Hønseri. Her er der både videoer og billeder af kasserede burhøns, der nu sandbader, skraber, kagler og i den grad tigger mad og render Lina i hælene, når hun går rundt i haven. Sådan opfører mine racehøns sig også - så jeg kan ikke se forskellen /o.

Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #118 Dato: 22 Januar , 2012, 07:50 »
Så kan vi konkludere at det er OS, der synes at det må være sjovere at være havehøne end burhøne? Også for vores egne racehøns?

ja det siger jo det hele.

og når der nu er lavet regler for burhøns, kan man jo oss mene at overholder man de regler, har de det godt, og går ikke ude i regn og sne, i bund og grund er der jo nok ikke mange her på forum der behandler deres dyr sådan, men der er jo for vi syntes ikk vi vil.

 og i principet er vi jo nok alle imod burhøns, men er nok meget uenige om hvordan vores demokrati virker, og det skræmmende er jo så at de politikere der laver regler for burhøns også laver regler for menesker, og dem der ikk kan svare for sig, behandles jo på samme måde som burhøns, så den med at der er andre forhold når vi stemmer holder jo ikk, men det er bagsiden ved der kapitalistiske demokratur vi har i den vestlige verden.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #119 Dato: 22 Januar , 2012, 07:58 »
Vi er vist lidt langt ude, når tvivlen begynder at gå på, om exburhøns overhovedet får et bedre liv ved at få lov til at leve som høns, der aldrig har været i bur.

Det er vist de færreste dyr, som bliver mentalt testede ved miljøskift, men man behøver nok hverken være dyrepsykolog eller dyrlæge for at konstatere, at disse exburhøns uhyggeligt hurtigt bliver sunde at se på og får "almindelig" hønseadfærd.

...selv Pilegaarden ved vist, hvordan en høne, som ikke trives, ser ud ::).

Med Margrethes super gode indlæg (svar 80) i mente, så vil jeg håbe, at langt flere begynder at aftage exburhøns og deltage i debatter om emnet. Finder medierne ud af, at her er en god sag og vi begyner at få serveret indslag og programmer om emnet, så vil jeg tro, at hr og fru Danmark begynder at opleve en bismag ved deres bleggule æggekage o. a. lavet af buræg, som de indtager foran tv skærmen.

Om buræggeproducenten tjener en skilling ved salg af de aflagte og om salget indgår som indtjening i regnskabet, har så hylende lille en betydning i problematikken om burhøns..Gab ..da også :-\
« Senest Redigeret: 22 Januar , 2012, 08:02 Fra Helle K. »
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14