Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: burhøns/ hønseri  (Læst 17454 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #75 Dato: 20 Januar , 2012, 22:30 »
Dertil småsten/grus. Sand er for fint. Nogle bruger østersskaller.

Skallerne er vist primært tænkt som kalktilskud. Jeg tror ikke de samles i kråsen. Så småsten/grovt grus bør tilbydes, så længe de ikke har adgang til hønsegård hvor de normalt vil forsyne sig, ved at samle fra jorden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #76 Dato: 20 Januar , 2012, 23:25 »
Haha, de ser fine ud...kønne er de ikke, men det bliver de  /o En spandfuld fra stranden (det må man jo ikke..men..) indeholder mange fine sten, som de kan spise, som så ryger direkte i kråsen til at kværne korn og andet mad  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #77 Dato: 21 Januar , 2012, 08:19 »
når jeg sider sand er det sådan noget grov gul sand fyldt med sten...  :-)

de får hønseguf og grønt hver dag sammen med deres piller og korn (levertran tror jeg det hedder)

og sørme om der ikke er æg igen i dag... troede de ville stoppe
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #78 Dato: 21 Januar , 2012, 08:53 »
Groft sand med småsten er fint. Det lyder til at de trives. Og ja - de er helt maniske med deres æglægning. De skulle se at bruge noget krudt på pænere påklædning, skulle de :-\ så de kunne komme ud og gå tur. I øvrigt har alle mine ex-burhøns elsket at spæne rundt i sne. Ligesom børn på en kælkebakke ::). Også dem, der aldrig rigtigt fik ordentlig fjerdragt. Men så åd de også som strudse for der skulle jo samtidigt laves æg *f.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #79 Dato: 21 Januar , 2012, 10:56 »
når jeg sider sand er det sådan noget grov gul sand fyldt med sten...  :-)

de får hønseguf og grønt hver dag sammen med deres piller og korn (levertran tror jeg det hedder)

og sørme om der ikke er æg igen i dag... troede de ville stoppe

Jeg håber, du holder os opdateret med både historier og billeder. Jeg synes, det er meget spændende at følge med i deres udvikling  ;D
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Margrethe

  • Bruger
  • Indlæg: 399
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #80 Dato: 21 Januar , 2012, 11:02 »
Skønt at se de mange reaktioner på en lille håndfuld burhøns. Så jeg vover også at blande mig. Mest med en kommentar til de synspunkter der går i retning af - En lille håndfuld burhøns fjerner ikke burhønseindustrien, men støtter den blot. Det var mere humant at aflive dem. Det er politikernes ansvar at gøre noget, osv.

Hver gang det enkelte mennesker handler efter sine holdninger, er det som at stikke en finger i vandet. Der breder sig ringe omkring den finger.

At sidde på sine hænder og vente på at andre - især politikere "skal gøre noget" - har jeg forlængst mistet alt tiltro til. Så sker der ingenting.

Derfor: Forandringen skal komme nede fra og op. Mener man noget er forkasteligt, må man selv yde en indsats for at ændre på det. Fingeren, der spreder ringe i vandet. Derfor har de organisationer, der opkøber burhøns og viderformidler dem i England, vind i sejlene. Metoden er genial, da den engagerer almindelige mennesker, der ofte føler sig magtesløse, men nu får fornemmelsen af, at de pludselig kan gøre en forskel. Og det kan de!  De mange små ringe i vandet, har f.eks ført til, at der pludselig kommer en BBC udsendelse som "The privat life of chickens", hvor disse Ex-battery-hens, bliver eksponeret, med et liv før og efter burene. Sådan spredes budskabet om det forkastelige ved burhøns. initiativtagerne har ikke siddet og ventet på, at "politikerne gør noget". De har selv handlet.

På privat basis er jeg pt i gang med at studere historien bag de engelske dyreværnsorgaisationer, der har vokset sig særdeles magtfulde. Jeg skal hilse og sige, at hvis man ser på historien, var England det sidste sted, nogen kunne forvente sådan en bølge mod dyremishandling. Enlænderne har været grufulde mod dyr!.
I 16-/1700 tallet, kunne rejsende fra kontinentet, tyskland, Frankrig m.m berette om de meget blodige enlængdere, der svælgede i dyrekampe, og en behandling af dyr, som selv med datidens hårhændede målestok, faldt udlændinge for brystet.
Så dukker der pludselig en usædvanlig præst op, som prædiker mod dårlig behandling af vores gudsskabte medskabninger. Fuldstændig uden for nummer, set med datidens øjne. Men ringene bredte sig langsomt, meget langsomt. Igen: Det personlige initiativ.

Tillykke med de charmerende eks-burhøns. Du gør en forskel. Se blot den debat du allerede har skabt her :)
 

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #81 Dato: 21 Januar , 2012, 11:15 »
 /o /o /o
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

kyllingesalg

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #82 Dato: 21 Januar , 2012, 11:39 »
Hej.

Så længe man køber burhøns/burhønseæg er man med til at støtte den industri. Hver en krone der går til den industri er en støtte for dem. Så kan i argumentere her fra og til evigheden.

Der findes kun en måde at stoppe den industri på. Og det er ved at boykotte deres produkter  :o

Og tænk lige på hvor mange år der har eksisteret burhøns i Danmark. Og antalet af burhøns stiger hele tiden.
Så hvad nytte har diverse indslag og dyrevelfærdsorganisationer gjordt. Intet, tvært imod. Og den med de nye såkaldte berigede bure, er da helt til grin. Ja fortsæt endelig i den dur  /d så kan det jo være at de om 30 år kan få en cm2 mere pr høne.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #83 Dato: 21 Januar , 2012, 11:41 »
Hver gang det enkelte mennesker handler efter sine holdninger, er det som at stikke en finger i vandet. Der breder sig ringe omkring den finger.
At sidde på sine hænder og vente på at andre - især politikere "skal gøre noget" - har jeg forlængst mistet alt tiltro til. Så sker der ingenting.
Vel formuleret - jeg kan ikke være mere enig /o.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #84 Dato: 21 Januar , 2012, 11:55 »
@Margrethe ..meget klart formuleret /o

Mennesker som handler, opnår resultater /o
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #85 Dato: 21 Januar , 2012, 15:19 »
Margrethe : flot skrevet.. jeg tror aldrig man får alle til at boycotte burhøns produkter..de de jo desværre er billige... derimod tror jeg at som du siger ..folk vil gerne gøre en forskell..og jeg kan klart se at flere bekendte er begyndt at få høns i deres haver /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #86 Dato: 21 Januar , 2012, 15:29 »
ikk nok med at burhønse æg er billige, de har jo oss været med til kontroleret at udryde salmonella i æg, der er jo sjældent noget der er så skidt at det ikk er godt for noget /o

Offline ina.....

  • Moderator
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #87 Dato: 21 Januar , 2012, 15:54 »
ikk nok med at burhønse æg er billige, de har jo oss været med til kontroleret at udryde salmonella i æg, der er jo sjældent noget der er så skidt at det ikk er godt for noget /o
Hvis ikke de eksisterede kunne man jo bare kontrollere de øvrige besætninger som fritgående øko besætninger, hvilket man jo også gør, så hvad er pointen her.

28 buræg for 30 kroner i dag i Netto
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #88 Dato: 21 Januar , 2012, 15:57 »
ina , hos burhøns kan man kontrolere alt, det kan man ikk med øko

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #89 Dato: 21 Januar , 2012, 16:08 »
ina , hos burhøns kan man kontrolere alt, det kan man ikk med øko
Men hvorfor være så hysterisk og kontrollere alt, alle og hele tiden ??? Jeg kan love at kontrollen hos øko-høns er lige så fin som hos burhøns. Den eneste forskel er, at øko-høns får lov til at få frisk luft = udsættes for farlige ting som vilde fugle, jordbakterier, rådne æbler m.m., mens burhøns nærmest er sterile.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"