Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: burhøns/ hønseri  (Læst 17429 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #60 Dato: 19 Januar , 2012, 22:17 »
ha ha ja da... det forsvinder lidt i tråden... men her er en opdate:

jeg startede dagen med at tænde lys ved dem (det er de vant til) og havde da lidt salat med ud til dem... de klukkede og lagde hoved på skrå og kigged på mig og så prøve spiste de maden..med fornøjelse så det ud til...først en og så kom de andre til...  hønseguffen fra i går var spist op sammen med piller og korn..

senere på dagen plukkede jeg græs til dem og det var et hit!! fyldte op med piller og korn og samlede æg ind ..3 æg havde de lagt..og wooouuu det var nogle store æg! i mine øjne for store til så små høns  ;D

da min mand kom hjem var vi igen ude og beundre disse skabninger.. de snakker gladeligt og er slet ikke bange for os... men nærmest synger i deres klukken når vi kommer...og så sidder vi der...det er jo bedre en tv  :D
jeg kan slet ikke vente til de har fået flere fjer og kan komme med ud :-) tror nu at de skal have deres eget bitte hus og hønsegård... da disse 5 dejlige damer er blevet min søn´s høner (min søn er kun 3 år, den mindste) men han er med i pasningen og synes høns er noget af det mest fantastiske  /o

Det er sådan nogle oplevelser der ligger til grund for at jeg har besluttet at få nogle også.  /o Der er nogen der mener alt skal gøres op i penge (eller æg) men det er ikke fordi de er billige eller fordi de lægger mange æg man får sådan nogle, vel?

Jeg føler mig magtesløs over for de store producenter og der er ikke meget jeg kan gøre ved dem, men giver jeg nogle få høns et bedre liv føler jeg at jeg gør NOGET. Ja ja det er egoistisk. Det er jo for min skyld; for at jeg kan få det bedre! Men jeg mener ikke der er nogen dyr der lider ved det. Mener heller ikke man støtter hverken drab på hanekyllinger eller ægindustri ved at tage sig af hønerne.

Synes det er super I / vi får nogle gode oplevelser med de små høns og de forhåbentlig får nogle gode oplevelser med os. :D
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #61 Dato: 20 Januar , 2012, 07:01 »
det var rigtig godt beskrevet!

dog har jeg ønsket mig 4-5 røde amrikanere i et stykke tid..fordi de skulle være gode æglæggere... men kunne ikke finde nogle der ville sælge her i nærheden...
og da jeg havde nævnt det for en bekendt...skaffede han 10 røde amrikanere fra hønseriet (det er lukket nu,lukkede i går) 5 til ham og 5 til mig..

og vi sige at det er dejligt at høre så mange meninger om dette emne...dog ændre det ikke noget for mig...jeg er såå glad for disse damer og nu skal de bare rigtig forkæles.. :)

Der skal nok komme flere billeder af dem..regner med at tage billed en gang i ugen så man kan se om der sker fremskridt :-)

og tja..jeg skal ikke have flere røde amrikanere..men har en bekendt der vil ruge 20 dejlige sussex kyllinger ud til mig her i foråret... så racehøns vil altid være her...mest fordi de er så smukke og dejlige kød høns
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #62 Dato: 20 Januar , 2012, 09:56 »
JAAAA, vi vil se billeder af de store, flotte æg  /o Og hønsene, selvfølgelig ;)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #63 Dato: 20 Januar , 2012, 14:26 »

så fik jeg slået et æg ud fra de nye damer og et fra mine sussex..og synes faktisk ikke farveforskellen er så stor igen :-)

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #64 Dato: 20 Januar , 2012, 14:41 »
så fik jeg slået et æg ud fra de nye damer og et fra mine sussex..og synes faktisk ikke farveforskellen er så stor igen :-)
Men jeg gætter på at sussexægget er det til højre? ;)
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #65 Dato: 20 Januar , 2012, 14:50 »
jeps det er rigtig :-)

og gæt hvilket der er fra sussex her af disse æg :-)

synes ægget fra en rød amrikaner er stort når hønen kun er næsten halv så stor som mine skønne sussex

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #66 Dato: 20 Januar , 2012, 14:58 »
På billede 3 kan man se, de næsten er ved at få overbalance af alt det de har fyldt kroen med  :D Tror på, at de hygger sig!
Mvh Marianne

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #67 Dato: 20 Januar , 2012, 16:02 »
På billede 3 kan man se, de næsten er ved at få overbalance af alt det de har fyldt kroen med  :D Tror på, at de hygger sig!

Ha, ha..ja..med det liv de har haft indtil nu, kan de vel heller ikke tro på, at det overflod af lækker mad kan forsætte...så man bliver nødt til at tage godt for sig af retterne.

De ser ret livlige og friske ud /o på trods af påklædningen
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #68 Dato: 20 Januar , 2012, 16:26 »
de er friske og livlige og meget meget snakkende.... du klukker lystig til mig når jeg sætter mig ud i stalden og kigger på dem :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #69 Dato: 20 Januar , 2012, 16:49 »
De må blive enooormt trætte og enooormt ømme i lemmerne af al den motion, de pludselig får :D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #70 Dato: 20 Januar , 2012, 18:03 »
Øh, du har husket kråsegrit, ikke? Ellers får de da kro-forstoppelse med alle de lækkerier ::)
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #71 Dato: 20 Januar , 2012, 18:21 »
Det er sjovt med burhøns og spisevaner. Janni's burhøns ville ikke røre noget som helst andet end deres alm. foder, ind til araucana-hanen fra mig flyttede ind, og viste fruerne at fx æbler og Janni's hjemmelavede hønseguf var meget bedre end korn og piller :).
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Lina

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 54
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #72 Dato: 20 Januar , 2012, 18:57 »
Sikke nogle heldige små piger! :) Det glæder mig at høre, at du har taget dem til dig.

Hvor kommer dine høns fra? Jeg fik sidste år at vide af en sektorchef i Landbrug & Fødevarer, at man stort set ikke bruger brune høns i dansk burægsproduktion længere.
« Senest Redigeret: 20 Januar , 2012, 19:21 Fra Lina »

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #73 Dato: 20 Januar , 2012, 21:41 »
jeg har sand i den ene ende af deres Bur/rum ... hvis det er det du mener til gråsen????

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #74 Dato: 20 Januar , 2012, 22:17 »
Er det mig, du mener? Næh, jeg mente småsten. Det har de ikke brug for til pillefoder, som jo ER kværnet. Men hvis de får andre fødeemner skal de kunne kværne det i kråsen. Dertil småsten/grus. Sand er for fint. Nogle bruger østersskaller.
De ser jo ud til at tage for sig af retterne ;D. Men det må da også være fantastisk at maden smager forskellig <M.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand