Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: burhøns/ hønseri  (Læst 17459 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #45 Dato: 19 Januar , 2012, 13:04 »
Jamen min mening er jo alligevel ilde hørt, så jeg trækker mig ud af denne tråd.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #46 Dato: 19 Januar , 2012, 14:10 »
lene det er da en skam... men lige denne tråd handler om at jeg er glad for mine nye damer :-)
 
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #47 Dato: 19 Januar , 2012, 14:14 »
men fare for at blive misforstået, forvist fra forum, blander jeg mig her.

det er jo en intersant tråd, hvor der bliver skrevet, "jeg kunne ha købt hos opdrætter, men dem her var gratis" og kun 25kr for 5 øns.

og gerningen  ses som en redning af miserable høns. /d

 de fleste der har hybriderne har dem sikkert for æggene skyld, og tænker øknomi,  hva der forskellen på denne øknomiske sans, på "hønseredere" og burhønsefarmere, bortset fra antallet af dyr ???

og det er vel almindeligt kendt her på forum, at høns skal ha det godt for at ligge æg, og det gør burhøns jo og det godt enda, ja de mangler jo fjer, men går inde i en varm stald, de kunne jo lige så godt være nøgne. eller oss ser de bare sådan ud når de fælder, det er der jo ikke avlet efter, og er heller ikk avlet til havehyggehøns,

men vi er jo forskellige i hvad vi vil, hvor vi vil hen , og hvordan vi kommer dertil.
og en glad klukken kan jo oss komme fra en burhøne

thorleif

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #48 Dato: 19 Januar , 2012, 14:43 »
Kristian, dog......Nogle af os er ikke enige i at det er en rigtig ting at goere, at "redde" nogle faa burhoens ifra et reguleret, tempereret miljoe, men vi VED ikke 100% hvad er er bedst for hoenen. Blive "reddet", eller blive aflivet, og jeg synes nog, indtil en hoene forteller mig, med klare ord, hvad den foretrekker, saa vaelger jeg at lade folk have sin mening derom, samt at goere det hands/hendes samvittighed styres til at goere. Experterne har forskeldige meninger om dette, og det har ogsaa vi.
Men en ting er sikkert, der er mange der tager disse "ex-batts" ind, og giver dem et nyt liv, og det skal vi alle respektere. For, selv om mange af os har havet hoens i mange aar, saa VED vi ikke rigtigt hvad der er bedst? Jeg synes du ikke skal svare mit inlaeg, tie og samtyke, og lade diskutionen i denne traad fortsette i den tone den har havet saa lenge.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #49 Dato: 19 Januar , 2012, 14:51 »
synes det er spændene at der er så mange forskellige synspunkter om disse høns... og alle er velkommen til at have en mening /o

0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

thorleif

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #50 Dato: 19 Januar , 2012, 15:00 »
Klart, men denne traaden handler om bur-hoens, vi er alle enige i at det er galt at putte hoener i bur.

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #51 Dato: 19 Januar , 2012, 15:06 »
ja men alligevel er der  kunder til æggene /d
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

thorleif

  • Gæst
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #52 Dato: 19 Januar , 2012, 16:52 »
ja men alligevel er der  kunder til æggene /d
Ja, desverre foretrekker nog de fledste forbrugere at "lukke oejnene". Aeg er jo god mad. Bur-aeg ogsaa. Og billigt.

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #53 Dato: 19 Januar , 2012, 17:01 »
lene det er da en skam... men lige denne tråd handler om at jeg er glad for mine nye damer :-)
 

 /o /o


Kristian, dog......Nogle af os er ikke enige i at det er en rigtig ting at goere, at "redde" nogle faa burhoens ifra et reguleret, tempereret miljoe, men vi VED ikke 100% hvad er er bedst for hoenen. Blive "reddet", eller blive aflivet, og jeg synes nog, indtil en hoene forteller mig, med klare ord, hvad den foretrekker, saa vaelger jeg at lade folk have sin mening derom, samt at goere det hands/hendes samvittighed styres til at goere. Experterne har forskeldige meninger om dette, og det har ogsaa vi.
Men en ting er sikkert, der er mange der tager disse "ex-batts" ind, og giver dem et nyt liv, og det skal vi alle respektere. For, selv om mange af os har havet hoens i mange aar, saa VED vi ikke rigtigt hvad der er bedst? Jeg synes du ikke skal svare mit inlaeg, tie og samtyke, og lade diskutionen i denne traad fortsette i den tone den har havet saa lenge.

@Thorleif..det var dog et ualmindeligt sobert og dejligt indlæg...tak for det
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #54 Dato: 19 Januar , 2012, 17:20 »
Det er nu meget godt at få vendt og drejet holdningen til burhøns, og dermed få sat fokus på deres kummerlige liv. Jeg har ikke plads til flere høns før jeg får bygget til, så ind til da har jeg valgt at få en sponsorhøne ;D ::). Det foregår ligesom når man får et sponsorbarn i Afrika, her er der altså bare tale om en kasseret burhøne. Jeg er blevet sponsor til Busy Bee og har fået dette fine certifikat med posten i dag, inkl. en velkomstpakke med Busy Bees historie samt diverse merchandise :D.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Henriette Hall

  • Bruger
  • Indlæg: 3 903
    • fruen-af-ruevej.blogspot.com
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #55 Dato: 19 Januar , 2012, 17:28 »
Fred med at der er andre der har lyst til at redde aflagte burhøns. Mit liv er for kort til grimme høns. :D Og hele ideen med hybrider, det være sig æglægnings såvel som slagte-hybrider, er mig imod. Dyr som engangsprodukter synes jeg er dybt usmagelig, og jeg vil hverken eje eller have sådan nogen dyr. Hvis jeg vil have flere æg, så må jeg holde flere høns, men jeg har nu rigeligt at både æg og kød med de racehøns jeg har.
www.fruen-af-ruevej.blogspot.com
Barneveldere. Stor sort dobbeltsømmet
1,9 New Hampshire. Store.
1 Dansk Landhøne. Stor.
2 røde kastrerede hankatte, en sort og hvid hittemis , 2 sønner og lejlighedsvis 1 sømand/ægtemand. ;)

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #56 Dato: 19 Januar , 2012, 17:35 »
Hvis jeg vil have flere æg, så må jeg holde flere høns, men jeg har nu rigeligt at både æg og kød med de racehøns jeg har.

det er en holdning jeg kan li

Offline Helle K.

  • Administrator
  • Indlæg: 6 112
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #57 Dato: 19 Januar , 2012, 17:40 »
@ Maria...får vi lov til at høre lidt om, hvordan de 5 har oplevet verden i dag??. Jeg er sååå spændt :D
Med venlig hilsen
Helle Kjelst

Faverolles, araucana, sussex, Isa ialt 1.14

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #58 Dato: 19 Januar , 2012, 19:20 »
@ Maria...får vi lov til at høre lidt om, hvordan de 5 har oplevet verden i dag??. Jeg er sååå spændt :D

ha ha ja da... det forsvinder lidt i tråden... men her er en opdate:

jeg startede dagen med at tænde lys ved dem (det er de vant til) og havde da lidt salat med ud til dem... de klukkede og lagde hoved på skrå og kigged på mig og så prøve spiste de maden..med fornøjelse så det ud til...først en og så kom de andre til...  hønseguffen fra i går var spist op sammen med piller og korn..

senere på dagen plukkede jeg græs til dem og det var et hit!! fyldte op med piller og korn og samlede æg ind ..3 æg havde de lagt..og wooouuu det var nogle store æg! i mine øjne for store til så små høns  ;D

da min mand kom hjem var vi igen ude og beundre disse skabninger.. de snakker gladeligt og er slet ikke bange for os... men nærmest synger i deres klukken når vi kommer...og så sidder vi der...det er jo bedre en tv  :D
jeg kan slet ikke vente til de har fået flere fjer og kan komme med ud :-) tror nu at de skal have deres eget bitte hus og hønsegård... da disse 5 dejlige damer er blevet min søn´s høner (min søn er kun 3 år, den mindste) men han er med i pasningen og synes høns er noget af det mest fantastiske  /o
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: burhøns/ hønseri
« Svar #59 Dato: 19 Januar , 2012, 19:21 »
Tak for update /o. Og så lidt flere billeder, tak. ;) <+
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"