Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Det er Hønsetyfus.....  (Læst 53201 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Det er Hønsetyfus.....
« Dato: 26 ſeptember , 2008, 20:52 »
Ja, så ringede Dyrlægen til mig i dag. Jeg fik at vide, at mine høns har Salmonella Pullorum også kaldt Hønsetyfus. Det er en af de slemme salmonella'er.  <W (Hvad det er for noget, har jeg skrevet nederst i dette indlæg, til dem af jer, der godt kunne tænke sig at få mere at vide om det.)
Jeg fik at vide, at Hønsetyfus er anmeldepligtig, så sagen var sendt videre til Beredskabscenter Syd. Så ville min dyrlæge ikke fortælle mere, hun sagde, at jeg ville blive kontaktet af Beredskabscenter Syd og de ville vide alt om, hvad der nu skulle ske. 
Jeg kunne nu ikke vente til de kontaktede mig, så jeg fandt dem på internettet og ringede til dem.

Beredskabscenter Syd's dyrlæge kommer og ser mine høns og hønsehus/gård på tirsdag. Så får jeg at vide om det er et hus, som vil kunne rengøres i en grad, så der med sikkerhed ikke er flere bakterier tilbage. Det er af gasbeton, så jeg håber det bliver godkendt. Hvis ikke, så får jeg ikke lov til at have høns der i meget lang tid!!!! Hvis bygningen bliver godkendt, så skal jeg rengøre det med højtryksrenser og med Virkon S, og i sidste ende skal rengøringen godkendes af Beredskabscenter Syd. Og derefter vil jeg igen have lov til at holde høns i det hus igen. Jeg er jo under offentlig administration nu, så jeg bestemmer ikke længere over bygninger og mit hønsehold.

Ind til videre har jeg fået følgenden at vide:

Alle mine unge kyllinge skal aflives og destrueres.   <W <W <W De er bare så søde og tamme......

For at kunne beholde de voksne høns og store kyllinger ville de skulle have taget blodprøver to gange med tre ugers mellemrum og alle høns med hønsetyfus ville skulle aflives og destrueres.

Dyrlægen anbefalede at alle høns blev aflivet, da det er det mest sikre i forhold til at sikre at ingen bakterier bliver ved med at være her.

Jeg tror, at vi bliver nødt til at få hønsene aflivet, da vi kun har ét hønsehus og vi har ikke nogle steder de ellers kan være, mens hønsehuset/gården bliver rengjort. Hønsene må heller ikke komme i haven i mindst 6 måneder. Men lige nu venter jeg og ser hvad dyrlægen har at sige til de forhold mine høns har og om de regler jeg skal følge, hvis jeg vælger at beholde de voksne høns. Ingen tvivl om at det aller nemmeste vil være at få dem alle aflivet, så kan det være at jeg slipper for at have fødevaremyndighederne til at overvåge mig resten af mit liv!!!!! Deres dyrlæge virkede nu til at være til at snakke med. Hun tog sig god tid til at svare på alle mine spørgsmål og jeg skulle endelig ringe til hende, hvis der dukkede flere spørgsmål op.

Her er lidt om det hun fortalte om hønsetyfus: Det er en af de salmonella'er, der er frygtet i hønseindustrien, da det kan gå ud over eksport m.v. Derfor er det en salmonellatype, som forsøges udryddet. Dette er dog meget svært, da den også findes ude i naturen. Det er en udpræget fjerkræsalmonella, så der skal meget til at vi (mennesker/hund) ville kunne blive smittet af den, hvis vi bare holder os fra at spise æg og kød, men selvfølgelig skal vi passe på i omgang med dem. For at ungå smitte til andre fjerkræ må vi i familien ikke komme andre fugle nær, så længe vores høns er i live eller så længe de ikke frikendt for samonella (og sikkert et godt stykke tid efter  :-\ )

Her er et link til, hvad hønsetyfus er for noget:
http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyresundhed/Dyresygdomme_og_zoonoser/Sygdomsoversigt/Hoensetyfus_Salmonella_gallinarum_og_S_pullorum/Forside.htm
Venlig hilsen
Liv

Offline Berit

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 537
  • Må i alle have en dejlig dag.
    • teckels-punch
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #1 Dato: 26 ſeptember , 2008, 21:19 »
Hold da op Liv, jeg har det da dårligt når jeg tænker på hvad du er igennem, det gør mig så ondt, hvis jeg på nogen måde kan hjælpe så sig lige til  :(
Hilsen
Berit :)
Allways look on the bright side of life :D

Men er ejer af  2 guld t-shirte

Offline Finn Jensen

  • Fjerkræ Forum er bedst
  • Administrator
  • Indlæg: 7 840
    • Dansk Fjerkræ Forum
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #2 Dato: 26 ſeptember , 2008, 21:21 »
Det lyder meget, meget trist. Rigtig meget synd for dig, når du har kæmpet så hårdt for at få en flok kyllinger. Som et meget lille plaster på såret, så har du krav på erstatning for dyrene, men hobbyavlere har generelt dårlige erfaringer med de erstatninger som FVST kommer med, de er alt for lave for de baserer sig på industri-fjerkræ.

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=8023#K11
"Ved påbud om aflivning, fjernelse eller slagtning af dyr efter § 30 eller § 52 eller efter regler fastsat i medfør af §§ 26, 29 og 30 og ved påbud om destruktion, tilintetgørelse eller bortskaffelse af foder, æg og lignende produkter efter § 30 eller regler fastsat i medfør heraf yder staten ejeren en erstatning, der svarer til dyrenes eller produkternes værdi,"
"Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du."
― Mahatma Gandhi

Offline Dorte Hee

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 345
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #3 Dato: 26 ſeptember , 2008, 21:28 »
Ja puha det er da noget af en melding du der har fået  :(
Jeg føler med dig!, det er da skrækkeligt at skulle af med hele flokken  <W Men nok desværre det mest fornuftige...

Efter at have læst også det link du har sat på, kan jeg ikke helt finde ud af HVOR det kommer fra... andet end at bakterien findes i naturen og jeg kan så kun forestille mig at det "hopper" på nogen fjerkræ og nogen har så modstandskraften imod det og andre ikke.

Håber du vil holde os opdateret med hvad Beredskabscenteret finder ud af mht. dine dyr og dit hønsehus.
Mange hilsner Dorte

0.1 Australops
0.1 Maran/Orpington
som er i pleje på ubestemt tid

Offline Susanne Ebbe

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 782
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #4 Dato: 26 ſeptember , 2008, 22:08 »
Åh nej, sikke en slem omgang i nu skal igennem. Jeg håber ikke i mister modet på høns undervejs   <- <. <- <.
Hilsen Susanne

Offline Annette S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 938
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #5 Dato: 26 ſeptember , 2008, 22:35 »
ØV, hvor er det altså synd for dig  :( Håber det lykkes for dig at starte op med et nyt hønsehold i en fart, selvom det ser slemt ud lige nu.

Opmuntrende krammer herfra
Mange hilsner
Annette Søndergaard

1.5 Dværgwyandotter, 1.1 Islandsk Fårehund og 1.0 lille kat

Offline Egon

  • Bruger
  • Indlæg: 808
    • Egonnyt
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #6 Dato: 26 ſeptember , 2008, 23:05 »
Det gør mig ondt at høre at det er gået så galt for dig og dine høns/kyllinger! Men jeg vil opfordre dig til at prøve igen når den her omgang er ovre. Mange hilsner Egon
med venlig hilsen Egon Jensen - 0,3 dværg sussex i forskellige farver -   www.egonnyt.dk

Offline Hanne Lottrup

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 1 338
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #7 Dato: 27 ſeptember , 2008, 08:17 »
Puha Liv hvor er det dog bare synd for jer og alle jeres dejlige fjervenner!!

Det er da lige til at tude over! Jeg kender godt fornemmelsen og sorgen - her var det ikke en sygdom, men ræven der ryddede vores hønsehus og have.

Jeg har lyst til at anerkende dig for din iver, for at finde ud af hvad dine dyr fejlede!! Det var meget ansvarligt! Det er jo ikke til at sige, men måske betyder det, at andre besætninger ikke smittes, fordi du i uvidenhed får det spredt.
Nu kan det stoppes og det er godt.

Har du selv indflydelse på om de voksne høns får lov at overleve?




Offline Helen Ørndorf

  • Administrator
  • Indlæg: 1 643
  • Sej gammel høne
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #8 Dato: 27 ſeptember , 2008, 09:06 »
Stakkels dig. æv da også.. Jeg har tænkt på om det mon kunne være salmonella Pullurom, men det er så mange år siden den har poppet op, at jeg ikke ville råbe Ulven kommer.

Da jeg var ung ny hønseejer var der salmonella pullurom i mange af vore racer og vi måtte gennem flere års blodprøvninger for at kunne udstille. Den dag vi fik udlevert et fint skilt hvor der stod fri for salmonella pullurom var en stor dag, og et sted i mine fotoarkiver har jeg et billede af skiltet og mit hønsehus.

Det tog 5 år før vi var så vidt at vi var fri for hønsetyfus i Århus området.

Offline Kate

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 816
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #9 Dato: 27 ſeptember , 2008, 17:49 »
Åh nej Hvor er det synd for dig !!!

Føler og tænker på dig og dine høns.....
med venlig hilsen
Kate
har 0,1 Isa Brown - 1,4 silkehøns  - 1,0 hund - 4 teenager børn her af 2 på gule plader og en dejlig kæreste

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #10 Dato: 27 ſeptember , 2008, 19:40 »
Åh, Liv, hvor er det trist for dig og din familie, men ros til dig for at du ikke bare har ladet stå til!  <M
Du er en af dem, der medvirker til at vi kan holde den slags angreb nede.
Hvis du beslutter dig for at aflive alle dine høns (og sådan lyder det i mine ører), har jeg lige siddet og talt på fingre, og er nået frem til at du kan starte med et fantastisk hønsehold til marts - always look on the bright side.....
Jeg prøver ikke at forklejne dit mareridt, men når det nu skal være, er det da den bedste årstid.
Du får lige et klem fra mig her : ()
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

MartinJ

  • Gæst
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #11 Dato: 27 ſeptember , 2008, 19:45 »
Det er en rigtig trist historie.
Jeg kan ikke huske hele tråden, og måske er mit spørgsmål overflødigt, men har du henvendt dig der hvor du købte dyrene?
pullorum kan godt behandles med antibiotika i mennesker og dyr. Den er altså ikke multiresistent.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #12 Dato: 28 ſeptember , 2008, 18:35 »
Hvor er det bare trist at hører!!!
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Liv

  • Bruger
  • Indlæg: 279
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #13 Dato: 29 ſeptember , 2008, 12:08 »
Mange tak for alle jeres hilsner og kommentare, det varmer  <.

Hvis jeg ville kunne beholde de voksne høns, hvis bare de blev undersøgt med blodprøver to gange over tre uger. Men de har gået frit i haven i mange måneder og deres klatter ligger over det hele, derfor vil det blive meget omstændigt, hvis vi beholder hønsene. Vi ville skulle skrifte sko hver eneste gang vi går ind og ud af hønsehus og hønsegård i et halvt år. For selvom vi ville få renset hønsehustet og gården, så vil bakterierne fra jorden i haven kunne bringes ind til hønsene af os. Og de bakterier kan i følge dyrlægen leve op til 6 måneder i jorden. Så hvis vi skal være sikre på at vi bliver fri for de bakterier er det bedste nok at holde en pause i vores hønsehold på mindst 6 måneder. Og vi vil meget gerne af med den hønsetyfus, de den vidst er en af de mere dødlige, mere end 60% af kyllingerne er døde!!!!!

@Dorte

Jeg ved heller ikke hvor det kommer fra. Det kan komme fra vilde fugle, hvilket er muligt her hos os, da der er mange fugle, hvor vi bor og nogle meget store træer over hønsegården og dele af haven. Der er mange småfugle, alliker og mange trækfugle der flyver over haven, da der er mange søer og havet lige i nærheden af vores hus.

Det kan også være kommet fra rugeæg, vi har haft rugeæg fra 4 andre hønsehold i maskinen og det kan måske være kommet fra et af de steder. Så derfor har Beredskabscenter Syd også bedt mig om at lave en liste med de hønsholderes adresser, så de kan blive undersøgt. Ikke en rar ting at gøre, især fordi to af stederne har fået rugeæg fra mig, så hvis det er mine høns, der har startet dette, så kan jeg være skyld i at bakterierne er blevet udbredt!!!  :-[ Men det er en nødvendig ting for at få stoppet en evt udbredelse af sygdommen!!!

@Martin J. Jeg købte mine voksne høns i maj og i juni fik jeg kyllinger, både af mine egne æg og rugeæg udefra. Ingen af de kyllinger døde eller havde nogle problemer. Derfor mente dyrlægen at det i hvert fald ikke er en sygdom, som mine høns havde med sig fra opdrætteren. Det var nemlig et af de spørgsmål, jeg spurgte hende om. Jeg har nemlig været så glad for mine dværghøns, at jeg vil spørge den samme opdrætter om jeg må købe hans udgående avlsstamme her til foråret, det var det jeg gjorde her i foråret, men det ville jo være dumt at gøre, hvis det var fra ham at sygdommen kom!

Med hensyn til Pullorum, så har jeg ikke fået noget at vide om at hønsene ville kunne behandles, dyrlægen sagde, at hvis jeg valgte at lade mine voksne høns leve og få taget blodprøver og nogle af de prøver var positive, så skulle de smittede dyr aflives! Måske vil de ungå at behandle, så faren for at pullorum bliver multiresistent ikke opstår?????
Venlig hilsen
Liv

Offline Linda Andreasen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 1 935
  • ÅH at være en høne.Ingen kan finde hvor er...
Sv: Det er Hønsetyfus.....
« Svar #14 Dato: 29 ſeptember , 2008, 12:47 »
UHAA Liv
Det er en træls omgang du skal igennem. Men det er godt du tager ansvar. <E
Så alle kan se at hobby høns har ejere som gør det som SKAL gøres.
Mange hønse krammer herfra.
Linda
Mange Hilsner
Linda

En rigtig hønemor *e til
Blå/kobber Maran
Sort/kobber maran
Sort/sølv Maran
Brun/guld ? Maran
Samt en blandet flok
Medlem af www.maranklub.dk