Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Diarré og ingen appetit...  (Læst 11807 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Diarré og ingen appetit...
« Dato: 04 Januar , 2012, 10:16 »
Min ene store flotte blå australorphaner har hængt gevaldigt med næbeet i 2 dage, og han har ikke spist  :-\

Han er isoleret med en skål havregryn med A38+sukker. Han får sukkervand flere gange dagligt samt tinktur af ramsløg. Har lige kogt æg og dem vil jeg mose med sukker og lidt A38 og tvinge i ham med sprøjten... nogle gode forslag?

Jeg plejer ikke sådan at ha fat i ham, det havde jo jeg da han skulle i sit bur...han er meget tynd og mangler muskler, så det har sikkert stået på længere end jeg er klar over...øv!  :-\

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Diarré og ingen appetit...
« Svar #1 Dato: 04 Januar , 2012, 10:29 »
Sidste år ved samme tid havde jeg en hane ligeså. Først da han fik antibiotika kom han sig. Men idag har han det fint og er god ved damerne  ;)
Mvh Marianne

karina dj

  • Gæst
Sv: Diarré og ingen appetit...
« Svar #2 Dato: 04 Januar , 2012, 10:33 »
Tak for svar Marianne...jeg mistænker orm, for da jeg slagtede de sidste hanekyllinger i søndags opdagede jeg spoleorm i den ene  /d
Men han skinner flot i fjerene og har ikke det kedelige look orm kan gi'  ???

Hvorfor fik din hane antibiotika? mod hvad blev det ordineret?

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Diarré og ingen appetit...
« Svar #3 Dato: 04 Januar , 2012, 10:40 »
Han havde en maveinfektion tilsyneladende.
Mvh Marianne

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Diarré og ingen appetit...
« Svar #4 Dato: 04 Januar , 2012, 10:52 »
Jeg tror godt du kan regne med at de, mere eller mindre, alle har orm når én har det. Nogle kan være fyldt med orm uden at virke syge, andre bukker under. Jeg tror jeg ville tale med en dyrlæge om fundet i kyllingen og se om det ikke er nok til at få ham til at udskrive en recept. Ellers må du få mikroskoperet nogle gødningsklatter...
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Diarré og ingen appetit...
« Svar #5 Dato: 04 Januar , 2012, 11:07 »
Øv Karina. Synd for hane og dig.

Jeg er fuldstændig enig med Tanja S.B
God bedring med hanen

karina dj

  • Gæst
Sv: Diarré og ingen appetit...
« Svar #6 Dato: 04 Januar , 2012, 11:10 »
Tak Marianne, det er seføli en mulighed.

Tanja... jeps, er bare ikke meget for at gi alle 40 ormekur og dermed kassere æg fra 30 høns i en alt for lang periode. Jeg er mere tilhænger af at den stærke skal klare den, og dermed få stærkt afkom. Men jeg har da gemt 2 af der klamme orme i tilfælde af jeg får ringet til dyrlægen  :D

Men jeg har jo noget af det der magiske jord man kan blande i foderet, men om det ta'r spoleorm er nok lidt optimistisk  ???

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Diarré og ingen appetit...
« Svar #7 Dato: 04 Januar , 2012, 11:50 »
Hemexide skulle også tage spolorm. Det skader ihvertfald ikke at prøve.
http://owakemi.dk/silicum-hemexcide
Ellers er der også den her :
http://www.america-thisted.dk/?cmslink=ja&kategoriid=188&forwardtarget=indre&vhmenu=1&hmenu=5

Kul og purløg ved diarre´
« Senest Redigeret: 04 Januar , 2012, 11:55 Fra Lene, Rungsted »

karina dj

  • Gæst
Sv: Diarré og ingen appetit...
« Svar #8 Dato: 04 Januar , 2012, 12:43 »
Lene, hvordan blander du det pulver med foderet? Jeg synes allerede jeg har problemer nok med det støv der er i foderet. Det samler sig i bunden af foderautomaten og blokerer så maden ikke kan rende ud. Det samme forestiller jeg mig pulveret vil gøre... derfor er jeg ikke kommet igang med at bruge det du sendte mig  ;)

Kan man evt blande lidt olie i, som så for pulveret til at binde sig til pillerne?


Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Diarré og ingen appetit...
« Svar #9 Dato: 04 Januar , 2012, 12:48 »
Tanja... jeps, er bare ikke meget for at gi alle 40 ormekur og dermed kassere æg fra 30 høns i en alt for lang periode. Jeg er mere tilhænger af at den stærke skal klare den, og dermed få stærkt afkom. Men jeg har da gemt 2 af der klamme orme i tilfælde af jeg får ringet til dyrlægen  :D

Hvis du bruger Flubenol er der ikke tilbagehold på æg /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Diarré og ingen appetit...
« Svar #10 Dato: 04 Januar , 2012, 12:57 »
Lene, hvordan blander du det pulver med foderet? Jeg synes allerede jeg har problemer nok med det støv der er i foderet. Det samler sig i bunden af foderautomaten og blokerer så maden ikke kan rende ud. Det samme forestiller jeg mig pulveret vil gøre... derfor er jeg ikke kommet igang med at bruge det du sendte mig  ;)

Kan man evt blande lidt olie i, som så for pulveret til at binde sig til pillerne?



Jeg blander mig lige...  :) Synes du skulle isolere hanen og give ham foder og vand særskilt i en skål - så han spiser oppefra når du har drysset medicin over.
Mvh Marianne

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Diarré og ingen appetit...
« Svar #11 Dato: 04 Januar , 2012, 13:16 »
Ormekur til alle, ellers har du problemet igen om lidt, når en af de andre enten bliver dårlige eller smitter ham den dårlige hane igen, der går jo lidt tid med at opbygge et ordentligt immunforsvar efter sygdom
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

karina dj

  • Gæst
Sv: Diarré og ingen appetit...
« Svar #12 Dato: 04 Januar , 2012, 13:50 »
Har lige talt med dyrlægen der sagde at spoleorm ikke er så farligt ved ældre dyr. Derimod bli'r yngre dyr tilbagesat i deres udvikling.

Hanen ER isoleret, men spiser ingenting. Han bli'r fodret fra sprøjte på tungen... Han står på plastik lige nu, i håb om en klat som vi har aftalt dyrlægen skal kigge på, i tilfælde af coccidiose. Det mente han nu heller ikke det kunne være, da han er et ungdyr fra i år, men hvis han samtidigt har orm, ville han være den i flokken der udviser tegn på coccidiosen  ;)

Ellers har jeg ingen syge dyr overhovedet, og noget tyder på at han har haft denne diarré længe... så hvis de andre har coccidiose er der ingen der viser tegn på det.

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Diarré og ingen appetit...
« Svar #13 Dato: 04 Januar , 2012, 14:19 »
Lene, hvordan blander du det pulver med foderet? Jeg synes allerede jeg har problemer nok med det støv der er i foderet. Det samler sig i bunden af foderautomaten og blokerer så maden ikke kan rende ud. Det samme forestiller jeg mig pulveret vil gøre... derfor er jeg ikke kommet igang med at bruge det du sendte mig  ;)

Kan man evt blande lidt olie i, som så for pulveret til at binde sig til pillerne?



Jeg regner med at der er tilstrækkeligt der kommer ned til at det virker.
Ellers opslæmme det i blødfoder.

karina dj

  • Gæst
Sv: Diarré og ingen appetit...
« Svar #14 Dato: 04 Januar , 2012, 14:27 »
Oki Lene...tror jeg forsøger mig frem med et spray vand eller olie...fylder jo automaterne hver dag, så det når foderet vist ikke tage skade af  ;)