Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: byg ærter  (Læst 4559 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
byg ærter
« Dato: 20 December , 2011, 11:04 »
jeg har krejlet 200 l byg / ærteblanding ca 70 /30 %, skal der blandes andet i end evt vitanintilskud, hønsene er godt fede og må gerne slankes lidt

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: byg ærter
« Svar #1 Dato: 20 December , 2011, 11:22 »
Du må indligge et motionsprogram ;) ud og løbe med dem :D

Jeg ved ikke lige hvor meget de forskellige kornsorter feder, men havre tror jeg ikke feder ret meget. Ærter optager hønsene vist ikke noget særligt af, så hvis de vil æde det er det vel bare ren fyld.

Ellers så lad være med at give dem korn ad libitum, og smid dagsrationen ud i gården så de skal arbejde lidt for det :)
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: byg ærter
« Svar #2 Dato: 20 December , 2011, 12:47 »
Ærter er et rigtig godt foder. Skal dog i nogle tilfælde lige gennem en kværn der deler dem i 2-3 stykker.
Men mht. til råprotein, som vi jo jagter for at få æg, så er det ca. dobbelt så meget i ærter end der er i byg og hvede.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: byg ærter
« Svar #3 Dato: 20 December , 2011, 15:42 »
rudy skal jeg så spæde til med hvede, hvis de ikk skal blive til små trillebolde evt hvor meget på slump, de får jo ooss alt godt fra køkkenet, + idag lidt poretop fra naboen

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: byg ærter
« Svar #4 Dato: 20 December , 2011, 18:49 »
Da jeg fik høns, dyrkede nabolandmanden hvert år ærter lige op ad min have. Jeg fik altid flere sække af de tørrede "til dyrene" når han havde høstet (han fik så æg retur). Jeg tog 1/3 spand ærter ind hver aften og fyldte helt op med vand. Næste morgen fik høns, kaniner og geder udblødte ærter og elskede det. Det havde selvfølgelig været lettere at kværne dem men den mulighed havde jeg ikke. Mine høns lagde rigeligt med æg (smuk æggeblommefarve) og var bestemt ikke fede. Hvorfor skulle høns ikke kunne fordøje ærter? Mine kaninunger voksede med stor hast af ærter, hvede og gulerødder samt hø. Så nu savner jeg faktisk at have adgang til de tørrede ærter - og de koster kassen i dlg-biksen.
« Senest Redigeret: 20 December , 2011, 19:46 Fra Ankerine »
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

thorleif

  • Gæst
Sv: byg ærter
« Svar #5 Dato: 20 December , 2011, 19:16 »
Jeg fodrer meget med groenne erter om vinteren, da jeg haver nogle loebegaarder der ikke giver tilgang til graes. Jeg er meget imponered over farven i blommen paa aeggerne. Saa det kan vel ikke vaere saa galt?

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: byg ærter
« Svar #6 Dato: 20 December , 2011, 19:36 »
Kristian, jeg er ikke blandt dem der tror på at høns KUN bliver fede af forkert foder (f.eks. meget hvede), jeg tror at nogle af disse fede høns er for inaktive.
Høns skal have store gårde og kunne komme rundt og rode efter "ting og sager".
Nu har jeg Orpington, som mange siger bliver fede for et godt ord. Men jeg fodrer med æglægningspiller + byg + hvede (1/3 af hver) som de har fri adgang til + selvfølgelig skaller og vitaminer mv. og mine bliver ikke fede. Selv nu har jeg nogle gamle høner gående i et ganske lille kasse (sommer bolig) uden kunstig lys, men de lægger stadig æg.

Men æglægningen kan selvfølgelig også være påvirket af generne.

Det er meget væsentlig at ens høns får masser af løbeplads. Misseren opstår undertiden, fordi folk har læst om at Orpington ikke behøver meget plads. Det er på sin vis korrekt, men vil man have noget (æg) ud af sine høns, så hedder det masser af plads.

Orpington hønikerne fra april og maj er selvfølgelig og i fuld æglægning nu, men de får kunstig lys, og så er det jo ingen kunst at lave æg.

Men Kristian efter min opfattelse, så syntes jeg sagtens du kan give dine høns 20-25% hvede og resten er så din byg/ærte blanding.

Offline Tapani

  • Bruger
  • Indlæg: 664
Sv: byg ærter
« Svar #7 Dato: 25 December , 2011, 18:27 »
Mine høns vil ikke æde ærter, hele, knust eller opblødt det er lige meget.
Mvh
Tapani
1.3 Sort sølv dobbeltrandet Barnevælder
0.1 Cream Leghbar.
0.1 Marans
0.1 blanding
Honning bier
1.0 mand