Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: æg holdbarhed og frost  (Læst 7416 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
æg holdbarhed og frost
« Dato: 22 November , 2011, 08:18 »
noger nørder ;) der har styr på æg's holdbarhed, og om man kan fryse æg, og senere koge dem, eller bruge dem som alm æg til madlavning.

nogen der har prøvet

Offline madsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 832
Sv: æg holdbarhed og frost
« Svar #1 Dato: 22 November , 2011, 09:19 »
Jeg har ikke selv prøvet, men jeg ved at der tidligere har været en tråd om emnet.  ;)
Hilsen Lene.
Brahma, Silker.
 I stor race.

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: æg holdbarhed og frost
« Svar #2 Dato: 22 November , 2011, 09:23 »
noger nørder ;) der har styr på æg's holdbarhed, og om man kan fryse æg, og senere koge dem, eller bruge dem som alm æg til madlavning.

nogen der har prøvet

Du kan godt slå æg ud og lægge på frost - de kan så kun bruges til madlavning - f.eks bagning eller æggestand.

Har ikke prøvet at bruge frosne æg til andet end det.

Lidt samme princip som hvis du får et æg ind fra hønsegården og det er stivfrossent - du kan godt bruge det til madlavning når det er tøet - skal bare være sikker på at der ikke er sket noget med indholdet (snavs i hviden) da skallen som regel revner når ægget fryser.

mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: æg holdbarhed og frost
« Svar #3 Dato: 22 November , 2011, 09:32 »
Jeg fryser mine æg og har lavet et par eksperimenter...

Kogte æg dur ikke! Så er det sagt, men jeg fryser mine hele og ta'r dem op lidt af gangen. Skallen er jo revnet og derfor tør jeg dem op i en skål fordi de "savler" lidt. Jeg bruger dem til bagning, omelet og æggekage. Blommen blir hård og er lidt svær at piske helt ud, derfor får man små søde gule prikker i sin æggekage, men det går overhovedet ikke ud over hævningen.

Jeg ved andre bruger at piske æggene ud og fryse dem ned i portioner, men personligt synes jeg processen er for besværlig og emballagekrævende. Jeg kan godt leve med prikkerne  ;)

Holdbarheden skal jeg ikke udtale mig om, jeg bruger alt ligegyldigt hvor længe det har været frosset, og indtil videre er jeg ikke stødt på rådne æg fra fryseren  ;D

Offline kristiank

  • Bruger
  • Indlæg: 2 831
Sv: æg holdbarhed og frost
« Svar #4 Dato: 22 November , 2011, 10:35 »
hvad sker der med hårdkogte æg efter frost

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: æg holdbarhed og frost
« Svar #5 Dato: 22 November , 2011, 10:38 »
Prøv det Kristian, de får en mærkelig smuldrende konsistens. Ligeledes dur frosne rå æg heller ikke til at blive kogt enten hårdkogte eller blødkogte, her er det også konsistensen, der bliver mærkelig.
Men hønsene gider godt æde dine mislykkede forsøg, så helt spildt er det ikke ;D
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk