Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hele majs til høns?  (Læst 24789 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #30 Dato: 20 Oktober , 2011, 09:28 »
Som Erik skriver, så vil dværge og mindre racer måske helst have majsen knækket.
Man knækker iøvrigt majs, i f.eks. 3-4 stykker, ligesom man gør når man knækker byg og hvede, i en kværn som indstilles nøjagtig med afstanden for gennemløb i kværn. Helst en stor kværn, som bruges i landbruget. De små hobby ting, tager en krig og kvaliteten derefter.

Offline maja1981

  • Bruger
  • Indlæg: 1 313
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #31 Dato: 20 Oktober , 2011, 12:57 »
jeg fodrer med sukkermajs fra mit job. de får bare hele kolber ind (jeg tager selvfølgelig lige "bladene" af først) og der bliver guffet majs ;D

og det er både ænder og hønsene.
og de får ca 1/2 Kolbe hver/hver anden dag pr dyr.


jeg har haft købt en sæk hele majs engang og kørt igennem kværnen (stor til landbrug) selv om den blev stillet så den kun lige knak det en smule kommer der rigtig meget helt fint smulder. nærmest mel. og det vil de altså ikke have. det er så ænderne der fik dette. men de elsker også majs så vil tro det er det samme med hønsene.


så jeg vil nok købe det knækket næste gang, selv om det er noget dyere.
Avler stor Wyandot i disse farver:

Sølv sortrandet
Guld blårandet
Tværstribet
Blå
Og arbejder med sølv blårandet


Samt avler moskusænder i perlegrå. blå, brun, lilla, gul, creme, sort/hvid mm.

Offline Joankinu

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 521
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #32 Dato: 20 Oktober , 2011, 17:03 »
@ Louise

Du kan gøre to ting :

Du kan sælge sækken.

Eller "the hard way" kun give hønsene det, intet andet, så skal de nok lære at spise det.

Hejsa

- jeg har nu nogle høns som HELLERE vil lade MAJS ligge end spise dem uanset om de er opblødt eller ej  - har forsøgt hele sommeren (så skal majskornet være knækket i meget små stykker som fra dlg) såehhh... jeg har bare fået sultne dyr ud af det forsøg - men da korn var svært at få fat i fik jeg fat i en vildtdyreblanding hos min udlejer hvor der var hele majs i (da jeg manglede korn)

Mit spørgsmål er så nu:
Jeg har godt en 3/4 tønde stående som jeg fodre fra men som kun halvdelen bliver spist af mine høns - majsen får lov til at ligge tilbage - ikke engang duerne vil have dem (og dyrene fra skoven kan ikke komme ind til det i løbet af natten)

Hvad gør jeg??

Skal jeg bare lade majskornet ligge og spire til næste år - hvis det vil !!!

eller skal jeg forsøge at si majs fra kornet?
« Senest Redigeret: 20 Oktober , 2011, 17:05 Fra Joankinu »
mvh. Joan
opdrætter af: Gråstribede Danske Landhøns og R.I.R

ejer af 1,2 dejlige katte.

lokalklubbens hjemmeside: www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk
Specialklubbens hjemmeside: www.danskelandhoens.dk

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #33 Dato: 20 Oktober , 2011, 17:47 »
@ Joan

Du kan bytte hos mig og får ren hvede for det.  ;)
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Storm-Olsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 023
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #34 Dato: 21 Oktober , 2011, 09:32 »
Hmmm.. tænkte forsøget måtte gøres. Samlede lidt majskobler på vej hjem fra hundeturen over en høstet mark. Resultatet er ... mærkværdigt.
I den ene hønsegård ligger de to kolber fuldstændig urører. Skæghønsene synes vist, de er farlige. De går i store buer udenom.
I toptosseland skuler man skeptisk.
Kun braklerne har fundet på ligefrem at hakke i dem. Så det må vist blive brakelmad :D

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #35 Dato: 23 Oktober , 2011, 15:54 »
Tjaaa og så er der os der kæmper med at holde dem fra fadet :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #36 Dato: 04 November , 2011, 15:26 »
Men de dér hele majs - er de ikke bare mega, stenhårde?? Gider de virkelig spise dem? Og hvad med GMO majs? Bekymrer det jer slet ikke?  :)
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #37 Dato: 05 November , 2011, 10:39 »
JA da og nææææ..... :)

Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Søren Roager

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 340
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #38 Dato: 05 November , 2011, 17:05 »
Jeg giver mine høns en blanding af byg, hvede, havre og majs. 25% af hver. Hvis mine høns ikke spiste de hele majs, ville de nu gå i et 2-3 centimeter lag af majs... og det gør de jo ikke  ;D

Så de spiser dem...

Om jeg er bekymret over GMO... Næh...

Genetisk modificerede organismer er med til at brødføde verdenen... Selvfølgelig skal der være kontrol, således de ikke udkonkurerer det naturlige planteliv, men uden GMO var der rigtig mange mennesker i verdenen der ville leve meget mere kummerligt end de gør...
Med venlig hilsen

Søren

Brun sort dobbeltrandet Barneveldere i stor
Mørkebrune Barneveldere i dværg

www.barnevelder.dk
www.hadstenfjer.dk
www.racefjerkrae.dk

https://www.facebook.com/#!/groups/600818969971561/

Har du Barneveldere eller påtænker at blive Barnevelder-ejer?
Så skriv til Ingrid på ingridlarsen@mail.tele.dk og få et gratis prøvemedlemsskab i Barnevelder-klubben!

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #39 Dato: 05 November , 2011, 17:40 »
GMO er ikke gift. Det er meget værre at fodre (uden man ved det, hvis man ikke selv avler sit korn) med korn der sprøjtet med stråforkorter. Det giver bl.a. nedsat befrugtning. Men også mange andre skadelige bivirkninger.

Offline Metmus

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 248
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #40 Dato: 06 November , 2011, 19:30 »
OK, så tror jeg også, at jeg vil prøve hele majs, evt havre for at give lidt variation... De gider ihvertfald ikke byg her hos mig  :(
Mette

4 store wyandotter, 2 dværghøns, 1 grønlægger(der ikke lægger æg, øv!), 2 blandingshøns efter rød amerikaner. 1,2 brogede moskusænder og 1 ælling