Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Hele majs til høns?  (Læst 24790 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #15 Dato: 27 ſeptember , 2011, 23:04 »
jeg synes det er grove løjer. Stjæler i landmandens majs? Hvad ville i sige til hvis landmanden kørte ind i jeres have og høstede jeres rosenbed. Forkasteligt!

Nix,stjæler ikke, der er vist ingen der har talt om at stjæle, så drag aldrig forhastede konklussioner der kan stemple andre som forbrydere før end du har undersøgt omstændighederne.  Basta!

Det er i mit tilfælde min udlejer der har majsmark lige uden for mit køkkenvindue og jeg har en fin aftale med ham om at jeg her inden høst bare kan tage et par kolber hist og hær. NÅR der så er høstet, så er jeg velkommen til at tømme marken for hvad der måtte stå tilbage. Det kan ofte give en god portion. Jeg har aldrig mødt modvilje hos landmændene hvis man lige spørger først. 

Jeg vil tro at "min" majsmark er på ca 10 HK så det betyder nok ikke det store i regnskabet at jeg henter en kolbe eller to et par gange om ugen.

Men husk lige....Tyv tror hver mand stjæler, så undersøg lige sagerne til bunds inden du stempler folk som simple tyvknægte. ;) fordomme aver fordomme
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #16 Dato: 28 ſeptember , 2011, 11:26 »
Som barn kørte mine søstre og jeg et par kilometer for at komme til nærmeste majsmark. Vi smed cyklerne i græsset og mavede os ind på marken for ikke at blive set. Stjal (jeps, stjal, jeg indrømmer det *e) en hel pose majskolber og drønede hjem med rovet for at spise dejlige, søde, sprøde.... FODERMAJS ??? :o >:( ::)! Det var godt nok skuffende da!
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Marianne M.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 514
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #17 Dato: 28 ſeptember , 2011, 11:44 »
Majs er også godt til at give flotte gule ben på de racer der nu skal have det. Jeg får fine bemærkninger for mine wyandotters knaldgule ben. Men de blev også 'opflasket' på knækket majs og andre korn plus startfoder m.v.

Men husk, majs kan også give et gulligt skær i hvide fjer, hvilket ikke er ønskeligt, hvis man vil udstille.
Mvh Marianne

Offline Wanda

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 942
  • Forkælede høns lægger bedre æg :)
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #18 Dato: 28 ſeptember , 2011, 11:52 »
Som barn kørte mine søstre og jeg et par kilometer for at komme til nærmeste majsmark. Vi smed cyklerne i græsset og mavede os ind på marken for ikke at blive set. Stjal (jeps, stjal, jeg indrømmer det *e) en hel pose majskolber og drønede hjem med rovet for at spise dejlige, søde, sprøde.... FODERMAJS ??? :o >:( ::)! Det var godt nok skuffende da!

Hahaha og så lærte I lige der at forbrydelser betaler sig ikke :D
Wanda
1.2 Blåguldbåndet brahma
0.5 blandings trunter.

Offline Louise S.

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 876
  • Multi-kulti hønsegård med plads til hybrider
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #19 Dato: 28 ſeptember , 2011, 22:26 »
Hahaha og så lærte I lige der at forbrydelser betaler sig ikke :D


På Hakkebakkeskov-måden endda  ;)
De bedste hilsner fra Louise

0.3 Skånske Blomsterhøns
2.1 Kobberfarvet Maran
0.2 Isa Warren
1.1 Bullmastiffer  <.  <.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #20 Dato: 28 ſeptember , 2011, 22:56 »
Tja. Jeg føler nu heller ikke at jeg stjæler noget.

Bonden, hvis majs bidrager til at forsøde tilværelsen for mine dyr, er noget af en gnier.

Han 'købte' æg af os for nogle år siden. Fast aftale, vi leverede et antal æg én gang om ugen, og han ville lægge penge klar. Pengene manglede i ganske mange uger, og kom heller ikke da vi gjorde ham opmærksom på situationen, så leveringen stoppede. Omkring samme tid havde han lånt naboens engstykke til at sætte ungt kvæg på græs på. Vores engstykke ligger mellem hans egen jord og naboens engstykke, så han ville meget gerne om han kunne koble hegnet på naboens engstykke til vores hegn. Han skulle så nok betale for strømmen, få sat måler op osv. Han fik strømmen som aftalt, men gjorde ikke noget ved hans del af aftalen. Siden har han heller ikke 'lånt' naboens engstykke, så måske han også glemte at betale for det.

Så nej, der er ikke tale om tyveri. Han har en 'afdragsordning', men betaler sikkert ågerrenter.  :D
Mvh
Erik Andersen

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #21 Dato: 19 Oktober , 2011, 07:37 »
Mine Maraner gider ikke at spise hele majs.  ??? Så nu har jeg 15kg stående til ingen nytte. Havde købt for at der skulle være lidt andet at rode efter når de får den lille håndfuld hyggekorn ude i gården.

 

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #22 Dato: 19 Oktober , 2011, 08:07 »
@ Louise

Du kan gøre to ting :

Du kan sælge sækken.

Eller "the hard way" kun give hønsene det, intet andet, så skal de nok lære at spise det.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Karinath

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 123
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #23 Dato: 19 Oktober , 2011, 09:48 »
Jeg prøvede også at købe en sæk hele majs og mine høns gad dem heller ikke.
Jeg lod bare skålen stå ud i haven og opdagede at efter det havde været regnvejr, så ville de gerne spise dem.
Nu sætter jeg en portion i blød på køkkenbordet et par gange om ugen. Det bliver spist!
Med venligste hilsener
Lykkelig indehaver af 0.0.12 maran, 1.4 dværgwyandotter, 0.1.1 araucana, 1.4 engelsk araucana og 0.1 blanding
0.2 dalmatiner
1.0 marsvin
2.1 børn
1.0 ægtefælle

Offline Lene Lestat

  • Bruger
  • Indlæg: 10 581
  • Bevar mangfoldigheden - vælg racefjerkræ
    • www.lestat.dk
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #24 Dato: 19 Oktober , 2011, 09:53 »
Hvis du kan knække dem, så vil de også æde dem.
Mvh Lene
Seriøst opdræt af:
Sumatra, Paduaner, maran, brakel og Engelske Araucana.
Ejer af 0,2 katte Billie og Pusle + 8 ferskvands akvarier og 1 saltvands med diverse fisk, planter og koraller.
Medl.af : DFfR: www.racefjerkrae.dk , www.sydhavsoernes-fjerkrae-klub.dk og www.frit-fjerkrae.dk, og Lolland Falster Akvarium klub

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #25 Dato: 19 Oktober , 2011, 09:57 »
Opblødte majs tager langt de fleste høns. Jeg bruger selv hele majskolber på denne tid af året. Men lige fra marken er de netop også lidt bløde og hønsene er vilde med dette foder. River blot lige "svøbet" af, så der er fri adgang til majskolben.
« Senest Redigeret: 19 Oktober , 2011, 10:03 Fra Rudy, Schæferholm »

Offline Louise W.D

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 522
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #26 Dato: 20 Oktober , 2011, 00:08 »
Hvis du kan knække dem, så vil de også æde dem.

Med en nøddeknækker ??? ;)

Tror jeg vil prøve at sætte lidt i blød og se hvad de siger til det. Nu er jeg jo lige gået igang med det nye foder, og det virker til at de er ok med det. Hvis det ikke hjælper, kender jeg nogen som har ænder nede ad vejen og kan nok få det afsat der hvis det er.

Tak for svar.

Offline todda

  • Bruger
  • Indlæg: 297
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #27 Dato: 20 Oktober , 2011, 00:40 »
Mine høns får blandet korn =hvede, byg og mais.De slås om maisen og derefter bliver det andet spist.
1.6 amrock,0.2 australorp,2.6 araucana   ,3.9 silker,1.1 chabo, 2,5 welsumer,4.12 færøske ænder,.

Offline EMO

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 168
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #28 Dato: 20 Oktober , 2011, 06:38 »
Jeg har tidligere fodret med knækkede majs. Hvis der lå for store stykker blev de ikke spist, så jeg tror at hønsene skal have en vis størrelse før det er klogt at fodre med hele majs.

Venlig hilsen

Erik

Offline farm-svendsen

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 874
Sv: Hele majs til høns?
« Svar #29 Dato: 20 Oktober , 2011, 07:08 »
vi spiser rigtig mange majs her hjemme (kogte hele majs) ungerne elsker dem,.. men tit der der kogt for mange eller ungerne har ikke spist op...smider jeg resten ind i hønsegården og aldrig i mine dage har jeg set nogen rense en majskolbe så godt :-) mine høns elsker dem men får dem som sagt kun når vi har en rest :-)
0,3 blandings høns
0,4 wyandotter gul/sortrandet
0,7 italiener
1,2 moskus ænder