Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dræbte dyr  (Læst 20605 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Dræbte dyr
« Svar #30 Dato: 04 August , 2011, 10:54 »
Men gad vide hvordan det er på en privat vej med hastighedsbegrænsning? Som skrevet i en anden tråd, køres der stærkt på vores private vej. Vejen går ned til en lejrskole, hvor der er mange mennesker hver weekend, og hønsene render jo ude på vejen ret tit. Hvad hvis de bliver kørt ihjel pga. for høj fart? Kan jeg mon så kræve erstatning? Det er jo sket på "min" grund, men gæsterne kan jo ikke komme ned til lejrskolen ad anden vej.

På en privat vej har du lov til at opsætte alt hvad du lyster af hastighedsbegrænsning uden politiets tilladelse. Jeg tror da bare jeg ville indkøbe sådan nogle betonrør og så plante noget i dem /o
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Dræbte dyr
« Svar #31 Dato: 04 August , 2011, 11:56 »
Jeps, som Tanja, rigtignok anfører så kan man gøre som man lyster mht. privat vej.
Men er en privat vej også adgang til anden ejendom, altså den private vej "ejes" sammen med naboen, er vi ude i det der hedder "Privat Fællesvej", og her skal alle ændringer godkendes af den Kommunale vejmyndighed samt af Politiet.  /d

Offline Benny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 337
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
Sv: Dræbte dyr
« Svar #32 Dato: 04 August , 2011, 12:30 »
Hej Pilegården

Jamen jeg tror også, at det vil komme bag på de fleste, at de faktisk blev en høne skyldig.... Jamen som sagt, hvor det står, ved jeg ikke, men det er bekræftet af Politiet i trafikradioen....

Det er ganske vist længe siden, men jeg tror næppe det er blevet ændret...

Men jeg tror nu heller ikke selv, jeg gad jagte en bilist herfra, og ind til byen, for at få erstattet en høne, til en flad 50'er  :)

Jeg betragter det som en risiko hønen må acceptere, til gengæld får den så lov til at gå helt frit... Heldigt nok, har jeg aldrig set mine høns gå ud på vejen... Men vi har taget ænderne i det, en enkelt gang...

Men til det påkørte Rådyr... Blev det kørt ned på vejen, bliver det et fortolkningsspørgsmål.... Ham der har jagten, på den side af vejen, hvor dyret blev påkørt, plejer man at sige, har retten til dyret...
Så altså da jeg går ud fra, dyret blev påkørt i den vejbane, der går langs din jord, og du ikke har udlejet jagten... Dyret er dit... Blev det påkørt i modsat side, og der løber langs naboens jord, Dyret er Naboens...

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dræbte dyr
« Svar #33 Dato: 04 August , 2011, 12:39 »
Vores private fællesvej ejes udelukkende af os, så de findes.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Kicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Dræbte dyr
« Svar #34 Dato: 04 August , 2011, 12:48 »
Hej Benny,

Jeg går ud fra at det er "mit" dådyr, du spørger til... - Jeg har to "marker", der er delt af en privat/fælles grusvej, dyret kom løbende fra den ene mark, jeg går ud fra, at den ville krydse en landevej, men nåede kun lige ud på kørebanen, hvor den løb direkte ind i siden på bilen, og blev kastet tilbage på min anden mark.

Der var ingen problemer med min nabo ell. andre der har markerne omkring. Det var billisten (der kom fra en helt anden by) der mente, at han havde rettigheden til dyret, fordi han havde kørt det ned. - men der fik min nabo (jægeren) pænt forklaret ham reglerne.  ;D
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Dræbte dyr
« Svar #35 Dato: 04 August , 2011, 12:56 »
Jeps, som Tanja, rigtignok anfører så kan man gøre som man lyster mht. privat vej.
Men er en privat vej også adgang til anden ejendom, altså den private vej "ejes" sammen med naboen, er vi ude i det der hedder "Privat Fællesvej", og her skal alle ændringer godkendes af den Kommunale vejmyndighed samt af Politiet.  /d

Vi har et meget aktuelt problem hos os, da vores private fællesvej kan være en smutvej for morgentrafikanter og der derfor indimellem køres meget stærkt. Vi bor heldigvis ikke ud til den, men det gør vores jord. Kommunen har bestemt, at der skal nyt asfalt på vejen, hvilket beboerne ikke er interesseret i, da vores dejlige huller er den bedste trafikregulator der findes ;D

Til gengæld for asfalt prøvede vi at forlange at kommunen skulle betale for hastighedsdeæmpende foranstaltninger, hvilket de ikke vil (Furesø Kommune ::)). Vi fik at vide, at vi har lov til at gøre præcis som det passer os når det gælder hastighedsdæmpning, vi må endda lukke vejen i den ene ende, uden vi skal have det godkendt nogen steder /o

Nu har vi så udfordringen med at blive enige om hvilke hastighedsdæmpende foranstaltninger, der skal være tale om, for vi er ca. 15 hustande, der skal være enige :o

Hvis man skal have opsat hastighedstavler, så skal de godkendes af politiet, for at gælde (dem vi har nu siger 30 km/t, men de er ikke godkendt af politiet. Så reelt må der køres 50 km/t, hvilket er ALT for stærkt på den strækning).
« Senest Redigeret: 04 August , 2011, 13:08 Fra Tanja S. Borch »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Dræbte dyr
« Svar #36 Dato: 04 August , 2011, 17:26 »
Vi har et meget aktuelt problem hos os, da vores private fællesvej kan være en smutvej for morgentrafikanter og der derfor indimellem køres meget stærkt. Vi bor heldigvis ikke ud til den, men det gør vores jord. Kommunen har bestemt, at der skal nyt asfalt på vejen, hvilket beboerne ikke er interesseret i, da vores dejlige huller er den bedste trafikregulator der findes ;D

Til gengæld for asfalt prøvede vi at forlange at kommunen skulle betale for hastighedsdeæmpende foranstaltninger, hvilket de ikke vil (Furesø Kommune ::)). Vi fik at vide, at vi har lov til at gøre præcis som det passer os når det gælder hastighedsdæmpning, vi må endda lukke vejen i den ene ende, uden vi skal have det godkendt nogen steder /o

Nu har vi så udfordringen med at blive enige om hvilke hastighedsdæmpende foranstaltninger, der skal være tale om, for vi er ca. 15 hustande, der skal være enige :o

Hvis man skal have opsat hastighedstavler, så skal de godkendes af politiet, for at gælde (dem vi har nu siger 30 km/t, men de er ikke godkendt af politiet. Så reelt må der køres 50 km/t, hvilket er ALT for stærkt på den strækning).

Ja det er pudsigt, at det er så svært at blive enige om simple små ting ::). Her har vi fået Luthersk Mission ("lejrskolen" som jeg kalder den) til at sætte hastighedsskilte med 20 km/t op, som vist nok også er godkendt af politiet. LM fik bygget om for 5 mill. sidste år, og selv om de har sagt de vil dække for de mange huller i vejen pga. tunge lastbiler til ombygningen, har vi ikke set en krone endnu. Dog har vi ikke klaget til LM, da hullerne, som du skriver, er en udemærket måde at få billisterne til at sætte farten ned. Der er dog stadig mange der kører voldsomt hurtigt, da vejen er asfalteret og lang, så vi ønsker os høje vejbump. Det tror vi dog ikke LM går med til, da de ofte kører gæster ned til lejren i store luksusbusser (prøv at se sådan et skrummel køre på vores lille bitte vej. Den fylder ALT, og har svært nok i forvejen ved at manøvre ned til lejren på den meget, meget smalle vej).

Jeg ville bede om erstatning for en høne hvis den blev kørt ihjel på min vej, tror jeg. (Hvis jeg havde set det, og set at billisten ikke tog hensyn til hastighed og mine fine skilte med "PAS PÅ! DYR PÅ VEJEN").

Vedr. rådyr: Der kom en jæger med en schweisshundefører forbi os sidste efterår. Jægeren havde anskudt et dyr, som han mente var løbet ind på vores grund. Hunden fandt dyret, som lå dødt inde på vores grund, men vi synes jægeren skulle have dyret, selv om vi havde retten til det. Han kom efterfølgende med et par flasker vin og lovning på et gratis juletræ til jul. Flink mand, som også var hæderlig nok til at ringe til en hundefører, for at opspore det anskudte dyr.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Offline Benny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 337
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
Sv: Dræbte dyr
« Svar #37 Dato: 05 August , 2011, 19:20 »
Hej Kicki

Nix... Jagten hvor dyret blev påkørt, tilhører dig, da du ikke har lejet jagten ud... Så dyret er dit.  Havde du til gengæld dette, havde dyret tilhørt ham, der har lejet din jagt....

Selvfølgelig er det et smukt træk, altid at prøve at informere indehaveren af jagtretten, hvis man har kørt et af hans dyr ihjel, for sådan et revir, er en følsom skabning... Der skal være præcist det antal dyr området kan bære... Hverken mere eller mindre.... For få, er lige så slemt som for mange.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Kicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Dræbte dyr
« Svar #38 Dato: 06 August , 2011, 22:08 »
Hej igen Benny,

Jeg tror vi snakker lidt forbi hinanden...  ???

- Jeg sad og så ud af mit køkkenvindue, at billisten påkørte rådyret. Jeg gik straks derned, for at sikre mig, at dyret var dødt. Ellers ville jeg havde tilkaldt min nabo (jægeren), som sikkert ville kunne ha sørget for en hurtig død. Jeg må indrømme, jeg tror ikke, at billisten ville ha' opsøgt mig, hvis jeg ikke selv var gået derned.
Min nabo kom i det samme kørende,- og da billisten insisterede på, at dyret tilhørte ham, kunne min nabo til al held forklare ham reglerne omkring, hvem dyret tilhørte.

Jeg "valgte" at give min nabo dyret med hjem. Da hverken jeg eller min mand, ville ane, hvad vi skulle gøre med det. Ja, vi havde sikkert bare kørt det til forbrændingen dagen efter. Som tak for dyret, kom min nabo et par dage efter tilbage, med noget af kødet, som var klart til tilberedning... & det smagte skønt!  /o
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dræbte dyr
« Svar #39 Dato: 06 August , 2011, 22:29 »
Jamen jeg tror også, at det vil komme bag på de fleste, at de faktisk blev en høne skyldig.... Jamen som sagt, hvor det står, ved jeg ikke, men det er bekræftet af Politiet i trafikradioen....

I Danmark har vi den lovgivende, den udøvende og den dømmende magt. Hvad politi eller politi-kere (pudsigt sammenfald i betegnelserne ;D) måtte sige i radioen skal ikke altid tages for pålydende. Det der gælder er hvad der står i lovgivningen.

Er her nogen jurister på Forum som evt ved hvad loven faktisk siger?
Mvh
Erik Andersen

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dræbte dyr
« Svar #40 Dato: 06 August , 2011, 23:16 »
Jeg har lige brugt en halv times tid på at søge svar via Google men har ikke fundet noget entydigt.

Dog synes forsikringsreglerne og disses ansvarsfordeling at antyde at det ikke er klogt at bremse op for noget det er mindre end en hund. Bremser man op for noget mindre (feks en høne) og uheldigvis bliver påkørt bagfra i denne forbindelse bærer man ½-delen af ansvaret. Havde det været en hund man havde bremset for ville det være den 'påkørende' part der bar det fulde ansvar.
Mvh
Erik Andersen

Offline Danny Westh

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 2 733
Sv: Dræbte dyr
« Svar #41 Dato: 06 August , 2011, 23:25 »
Betegnelsen med "en hund" er vel også lidt gammeldags. Nogen hunde er jo efterhånden ikke meget større, end store rotter ::)

Danny
Himlen bør altid være blå!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dræbte dyr
« Svar #42 Dato: 06 August , 2011, 23:44 »
Helt korrekt.

De fleste katte og høns er faktisk større end de mindste hunde, men det synes der ikke at være taget højde for. Der refereres typisk til 'hunde og større dyr', hvilket jo er lidt fejlagtigt.
Mvh
Erik Andersen

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Dræbte dyr
« Svar #43 Dato: 07 August , 2011, 10:49 »
Helt korrekt.

De fleste katte og høns er faktisk større end de mindste hunde, men det synes der ikke at være taget højde for. Der refereres typisk til 'hunde og større dyr', hvilket jo er lidt fejlagtigt.

Hvis der refereres til hunde og større dyr, så tager man vel bare udgangspunkt i den mindste hund og så gælder høns og katte jo også med i den pulje ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline steffenverlin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
Sv: Dræbte dyr
« Svar #44 Dato: 07 August , 2011, 13:16 »
Hvis der refereres til hunde og større dyr, så tager man vel bare udgangspunkt i den mindste hund og så gælder høns og katte jo også med i den pulje ;)


Hahaha Mikkel :D mine orpingtoner er meget større end en lille "rotte"hund  ;D
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10