Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dræbte dyr  (Læst 20604 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Dræbte dyr
« Svar #15 Dato: 01 August , 2011, 23:18 »
Mange der har et landbrug idag har dækket deres dyr igennem der landbrugsforsikring, det ved jeg vi har ihvertfald :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Susanne

  • Gæst
Sv: Dræbte dyr
« Svar #16 Dato: 01 August , 2011, 23:29 »
hvis et husdyr er undveget fra fold der er hegnet forskrifts mæssigt og i orden, ifalder husdyr-ejer ingen erstatnings-ansvar.

Hvis hegnet er forskriftsmæssigt og i orden, burde ingen dyr vel kunne komme ud? For så er forskrifterne vel utilstrækkelige, eller...?

Spørger bare af interesse, men tænker videre, at det måske kan være når et dyr f.eks bliver utilregneligt/agressivt og bryder igennem eller....?

Og at man så har en forsikring mod det.....eller er jeg helt på vildspor?

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Dræbte dyr
« Svar #17 Dato: 01 August , 2011, 23:32 »
Eller hvis det kan bevises at det eksempelvis er i tilfælde af at en bil har smadret hegnet kort før ulykken og dyrene således er rendt ud, eller noget i den stil?
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dræbte dyr
« Svar #18 Dato: 01 August , 2011, 23:52 »
Store dyr (heste, kvæg) kan fra tid til anden komme udenfor hegnet selv om dette egentlig var forsvarligt i udgangspunkt. Dyrene kan pludseligt blive skræmt af et eller andet og derved gå gennem hegnet på trodt af stød. Noget tilsvarende kunne vel forekomme ved kådhed i flokken. Vender hegnet op mod en naboparcel/mark kan naboen evt være komme til at beskadige hegnet med sine maskiner (det har jeg prøvet).

Men vil det sige at hvis min perlekyllinger når de nu bliver store. Hvis de så finder på at flyve ud foran en bil, kan jeg så kræve erstatning- da det er mindre end en hund?   Altså vil da med alt min viden prøve at holde dem inde i gården

Det eneste du kan se frem til hvis dette skulle ske, er et måltid hvor kødet består af perlehøne. Hvis du da kan finde den og den ikke er for smadret efter mødet med et motoriseret køretøj.  :)
Mvh
Erik Andersen

Offline steffenverlin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
Sv: Dræbte dyr
« Svar #19 Dato: 01 August , 2011, 23:57 »
Til jul regner jeg stærk med vi skal have perlehøns og fasan :D
Men ikke fladmaste  /o


Guuuuuuuuuuuud. Hvad skulle jeg dog gøre uden jer kloge mennesker  *b
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Benny

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 337
  • Ikke så køn, men vistnok rar.
    • Hovsaarten
Sv: Dræbte dyr
« Svar #20 Dato: 02 August , 2011, 01:35 »
Halleluja... Så kommer den helt og totalt rystende nyhed...

Jeg ved selvfølgelig ikke, om dette kun gælder landzone....

Men skulle din høne forvilde sig ud på vejen, og en bilist påkører og dræber din høne... Er det faktisk dig, der skal have erstatning for din høne....

Men det må også gælde masser af andre dyr, for hvem husker ikke, var det sidste eller forrige år, 2 heste passerede gennem, eller var det over hegnet, det kan jeg ikke huske, og ud på Hadsund Landevej... hvor de blev påkørt, og begge de to unge mennesker i bilen omkom.

Men ejeren af hestene kunne ikke drages til ansvar....

Jeg er ikke helt klar over, hvor det står... Det kan sågar være, vi skal helt tilbage til jyske lov... Men selv om den er gammel, og ikke særligt velkendt, er den stadig gældende... Men den er altså god nok, og er faktisk også blevet bekræftet i trafikradioen.

M.V.H....Benny..
Vi er skøre i skallen, men vi er friske :-))

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Dræbte dyr
« Svar #21 Dato: 02 August , 2011, 09:23 »
@Susanne. Ud fra et hegn som er forskriftsmæssig OK, kan der sagtens smutte dyr, hvis de bliver skræmte som andre også oplyser  /o
Det er tit set, og man får Politiets OK til det. Man er dermed uden skyld.

Offline Vipse

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 659
  • Min mands kone
    • Sindbjerglund.dk
Sv: Dræbte dyr
« Svar #22 Dato: 02 August , 2011, 10:20 »
ifølge vores landbrugsforsikring, er ALLE vores dyr på gården ansvarsforsikret, så hvis de f.eks. bryder ud af indhegningen, dækker forsikringen de skader, de evt. påfører andre mennesker, dyr eller ting (f.eks en bil), men da det er vores ansvar at holde dyrene forsvarligt indhegnede, så kan vi selvfølgelig ikke få erstatning for dyret eller eventuelle skader med mindre, at vi har en livsforsikring på netop dette dyr !

Mht hestene, så har det ingen betydning, om hestene bryder igennem en sikker indhegning, stikker af fra stalden eller striglepladsen i gården !
Hvis jeg rider en tur, er det færdselsloven der gælder mht skyld og der er hesten også ansvarsforsikret !

Jeg er egentlig også lidt ligeglad med de finurlige kringelkroge, der findes i loven og som gør, at man muligvis kan få erstatning for en eventyrlig høne, da min sunde fornuft højlydt fortæller mig, at dyrene er mit ansvar helt og holdent og at en sagesløs bilist bestemt ikke med vilje kører min puttehøne over !

Mand, hvor ville jeg blive sur, hvis jeg selv var så uheldig at køre en vildfaren høne over og så efterfølgende skulle erstatte den  *s

Dengang i det forrige århundrede, hvor jeg fik mit kørekort, stod der i færdselsloven at man ikke skulle bremse op for et mindre dyr f.eks. en ræv, en hare eller en kat hvis det var til fare for trafikken og der kommer en høne hvis også med i puljen, tror jeg  ;)

Men der sker så meget underligt i disse tider, så måske er der kommet en ændring...hvem ved  ::)
3 heste og en pony
Rottweileren Lillepige og staldkatten Gucci
2 blandingshøner og en hane.....indtil ræven henter dem også 😡

Offline Kicki

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 75
Sv: Dræbte dyr
« Svar #23 Dato: 02 August , 2011, 10:41 »
Jeg bor i landzone og har to gange fået kørt vores katte ihjel..., (heldigvis har jeg fundet dem, så de kunne blive begravet i haven)  Der har da ikke været tale om, at jeg kunne kræve erstatning/eller der blev krævet erstatning af mig... - Jeg synes det lyder lidt mærkeligt, hvis jeg kan få erstatning for en høne der er blevet påkørt  ???

Tilgengæld har jeg oplevet, at en billist har påkørt en dådyr, med sådan en fart, at det landende på min mark - det døde på stedet - i det samme kom min nabo (en jæger) kørende. Det udviklede sig til noget af en diskussion, idet "loven siger", at fordi dådyret landede på min ejendom, er det faktisk mit. Billisten ville rigtig gerne have haft det med sig hjem... - Men det endte med, at jeg fik det. Jeg anede dog ikke, hvad jeg skulle gøre med det, så gav det til min nabo, der slagtede det og kom tilbage med noget af kødet.  ;D
Hilsen Kicki

0.2 New Hampshire 0.2 Bantamm 0.2 Skalborg 1.1 Faverolles
0.1 Bullmastiff 1.1 kaniner
1.3 skønne børn 1.0 dejlig mand

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dræbte dyr
« Svar #24 Dato: 03 August , 2011, 00:26 »

Men skulle din høne forvilde sig ud på vejen, og en bilist påkører og dræber din høne... Er det faktisk dig, der skal have erstatning for din høne....


Det kunne jeg godt tænke mig at se lidt dokumentation for.

Skulle jeg komme til at køre nogens høne ned ville jeg nægte at betale erstatning (medmindre jeg var kørt ind i vedkommendes hønsegård (eller have)).
Mvh
Erik Andersen

Offline Tanja Pedersen

  • Global Moderator
  • Indlæg: 5 956
  • Æg fra racehøns blev lovlige at sælge
    • Æg fra racehøns skal være lovlige at sælge
Sv: Dræbte dyr
« Svar #25 Dato: 03 August , 2011, 07:25 »
Det kunne jeg godt tænke mig at se lidt dokumentation for.

Skulle jeg komme til at køre nogens høne ned ville jeg nægte at betale erstatning (medmindre jeg var kørt ind i vedkommendes hønsegård (eller have)).
Men gad vide hvordan det er på en privat vej med hastighedsbegrænsning? Som skrevet i en anden tråd, køres der stærkt på vores private vej. Vejen går ned til en lejrskole, hvor der er mange mennesker hver weekend, og hønsene render jo ude på vejen ret tit. Hvad hvis de bliver kørt ihjel pga. for høj fart? Kan jeg mon så kræve erstatning? Det er jo sket på "min" grund, men gæsterne kan jo ikke komme ned til lejrskolen ad anden vej.
Venlig hilsen Tanja
"My desire to be myself is greater than my need to fit in"

Susanne

  • Gæst
Sv: Dræbte dyr
« Svar #26 Dato: 03 August , 2011, 08:28 »
Det kunne jeg godt tænke mig at se lidt dokumentation for.

Skulle jeg komme til at køre nogens høne ned ville jeg nægte at betale erstatning (medmindre jeg var kørt ind i vedkommendes hønsegård (eller have)).

Jeg kan huske, at da jeg tog kørekort (ja - det ER længe siden, og lovgivningen kan sagtens have ændret sig ) lærte vi, at det altid er billistens ansvar at "køre efter forholdene".

Det blev gentaget utallige gange, og ekseplet, der blev brugt var faktisk, at man kunne stilles til ansvar, hvis man kørte en løbsk høne ned. Til vores alles undren!

Offline pilegaarden

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 7 786
  • Erik
Sv: Dræbte dyr
« Svar #27 Dato: 03 August , 2011, 23:36 »
Men gad vide hvordan det er på en privat vej med hastighedsbegrænsning? Som skrevet i en anden tråd, køres der stærkt på vores private vej. Vejen går ned til en lejrskole, hvor der er mange mennesker hver weekend, og hønsene render jo ude på vejen ret tit. Hvad hvis de bliver kørt ihjel pga. for høj fart? Kan jeg mon så kræve erstatning? Det er jo sket på "min" grund, men gæsterne kan jo ikke komme ned til lejrskolen ad anden vej.

Helt 'privat' kan vejen jo ikke være hvis alle gæster til lejrskolen er nødt til at bruge den??

Det blev gentaget utallige gange, og ekseplet, der blev brugt var faktisk, at man kunne stilles til ansvar, hvis man kørte en løbsk høne ned. Til vores alles undren!

Der er mange skrøner i det danske samfund, og indtil jeg ser noget der beviser andet, vil jeg kategorisere dette som en skrøne. Overdrivelse fremmer forståelsen men er ikke nødvendigvis lig sandheden.
Mvh
Erik Andersen

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dræbte dyr
« Svar #28 Dato: 03 August , 2011, 23:41 »
Vi har også sådan en privat vej. Det er en vej, som naboen er nødt til at benytte for at komme til deres grund/hus, men vejen hører til vores matrikel.
Kommunen kalder det for en privat fællesvej, og i følge planloven kan vi opkræve et beløb hos naboen til vedligehold af vejen.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Dræbte dyr
« Svar #29 Dato: 04 August , 2011, 10:25 »
Netop det samme har vi Marianne. Vores naboer er ved at være oppe i årene, så de kan ikke længere holde til at hjælpe med at lave vejen når den skal lappes, så derfor gør vi bare det at de betaler halvdelen af materialerne og så laver vi vejen i stedet, god ordning :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.