Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Dræbte dyr  (Læst 20606 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

Offline steffenverlin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
Dræbte dyr
« Dato: 01 August , 2011, 09:28 »
Hvad er loven med hensyn til dyr der er slupper ud fra egendommen og løbet/fløjet ud på vejen og blevet kørt ned.
Her tænker jeg på hvis mine høns flyver ud og der er en bilist der kører en ned og måske prøver at undvige og kører ind i et træ. Skal jeg stå for erstatning af bilen mm.     Eller kan jeg forlange erstatning af de døde dyr?

Nogle der har prøvet lignede?
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Dræbte dyr
« Svar #1 Dato: 01 August , 2011, 09:38 »
Jeg vil mene at du kommer til at betale, hvis dine dyr forårsager en ulykke med person- eller materiel skade. En ansvarsforsikring vil være en god ting. At du skulle kunne få erstatning for en undvegen gås, der bliver kørt over på offentlig vej er nok helt urealistisk.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Rudy

  • Bruger
  • Indlæg: 2 812
Sv: Dræbte dyr
« Svar #2 Dato: 01 August , 2011, 09:43 »
Må formode, at fjerkræ selvfølgelig inkluderer de samme regler som husdyr iøvrigt.
Her gælder som følger: hvis et husdyr er undveget fra fold der er hegnet forskrifts mæssigt og i orden, ifalder husdyr-ejer ingen erstatnings-ansvar.
Men modtager ej heller nogen erstatning for tabet af sit husdyr.
Er hegnet derimod mangelfuld, og det af Politiet angives at være årsagen til at husdyret er kommet ud på vejen og forårsagen uheld, så ifalder husdyr-ejer erstatnings-ansvar.

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Dræbte dyr
« Svar #3 Dato: 01 August , 2011, 10:02 »
Jeg kommer lige i tanker om en tidligere nabos oplevelser da hans hund under et indbrud bider indbrudstyven i hånden. Tyven stikker af men anklager senere min nabo for at hans hund har forvoldt skade på hans hånd i en grad så en finger måtte amputeres. Tyven brugte en stjålen halskæde med navne-indgravering som bevis for at det var under indbruddet at han kom til skade :-\. Heldigvis havde naboen den lovpligtige ansvarsforsikring på sin hund. Moralen ???.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dræbte dyr
« Svar #4 Dato: 01 August , 2011, 11:31 »
Det burde da være løgn ::)
Kom din nabos ansvarsforsikring virkelig til at betale?
Det er da fuldstændigt vanvittigt. Og så det bevis...de fik forhåbentlig kæden tilbage, og man kan da håbe tyven fik sin straf.
Ja, jeg sidder her og ryster på hovedet.
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Dræbte dyr
« Svar #5 Dato: 01 August , 2011, 11:36 »
Ifølge naboen fik tyven en betinget dom trods tidligere indbrud. Halskæden kom hjem igen men et par andre ting var jo omsat..... Ja, ansvarsforsikringen betalte men indgik en aftale om nedsat ménerstatning, vistnok fordi tyven havde undladt at søge lægehjælp med det samme og derved havde medvirket til at amputationen  blev nødvendigt. Men jeg har det jo kun fra naboen. Passer dog meget godt med "Urmagersagen", ikke?
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dræbte dyr
« Svar #6 Dato: 01 August , 2011, 11:40 »
Rystende - det rokker unægteligt ved tilliden til systemet!
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Dræbte dyr
« Svar #7 Dato: 01 August , 2011, 11:41 »
Hold da op for en historie...  :o

Men ang. det andet, er der så ikke noget med at der er regler for hvilke dyr man skal undvige for ikke undvige for  ??? Ved godt jeg selv ville undvige, men de der regler er jo noget andet. Som fx at man ikke skal undvige for hare og fasaner fordi man er til skade for andre trafikanter. Men hvis man så gør det alligevel pr. refleks og laver skade... så ved jeg da ikke hvordan man står juridisk  ???

Det er da meget interessant at få svar på! og igen er der måske andre regler for fasaner end for tamhøns  /f

Offline bjyrka

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 219
Sv: Dræbte dyr
« Svar #8 Dato: 01 August , 2011, 14:53 »
Tja jeg tror historien er sand,jeg husker en gammel landmand i mit nabolag,der avlede mange ænder til jul,kort før slagtetid kom der nogle og prøvede at sjæle,den brave gamle mand kunne ikke gøre så meget,men han skyd den ene i benet med sin jagtriffel,han fik 30 dg i skyggen,jeg har sgu aldrig forstået hvorfor.

                              Vh Niels
50 moskow ænder 8 gæs 10 lokal høns 6 hunde

Offline Jean Hansen (Lavbo)

  • Bruger
  • Indlæg: 3 017
Sv: Dræbte dyr
« Svar #9 Dato: 01 August , 2011, 15:01 »
Det eneste du som bilist skal undvige for er en hund eller noget der er større. Resten skal køres ned desværre, ellers kan man få en bøde og forsikringen kan nægte at betale.
3 hunde, 10 katte, 3 kaniner, en masse duer, skildpadder, fisk og det løse :)
Mand og 3 børn

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Dræbte dyr
« Svar #10 Dato: 01 August , 2011, 15:35 »
Jeg kommer lige i tanker om en tidligere nabos oplevelser da hans hund under et indbrud bider indbrudstyven i hånden. Tyven stikker af men anklager senere min nabo for at hans hund har forvoldt skade på hans hånd i en grad så en finger måtte amputeres. Tyven brugte en stjålen halskæde med navne-indgravering som bevis for at det var under indbruddet at han kom til skade :-\. Heldigvis havde naboen den lovpligtige ansvarsforsikring på sin hund. Moralen ???.

Vi havde engang en bilmekaniker, der altid havde to schæferhunde gående. Om dagen når værkstedet havde åbent, så var de gode som dagen var lang, men såsnart porten blev lukket, så var det deres kald i livet at INGEN skulle have lyst til at forcere hegnet.

Det havde man så heller ikke 8) Men jeg talte med ejeren om det der med, at man faktisk kan blive dømt for de skader hunden volder og han fortalte, at han på et tidspunkt kun havde én hund og havde ikke været farlig nok til at forhindre indbrud, men havde dog bidt et par indbrudstyve. Det var politiet der havde rådet ham til at få to glubske hunde, for så er der ingen ved deres fulde fem, der forsøger og han ville have mindre risiko for at blive sagsøgt bagefter, så det er åbenbart ikke en helt ualmindelig problemstilling. Siden havde der aldrig været indbrud.

Hvad var det den gamle kampagne sagde: "Frist ikke svage sjæle"... ::)
« Senest Redigeret: 01 August , 2011, 15:37 Fra Tanja S. Borch »
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Marianne Vedel

  • Hønemor
  • Administrator
  • Indlæg: 15 304
  • metacamkills.com
    • maran.dk
Sv: Dræbte dyr
« Svar #11 Dato: 01 August , 2011, 15:42 »
Jeg synes, det er langt ude, at man ikke må beskytte sine ejendele med lovlige midler. ::)
Venlig hilsen
Marianne
❁◕ ‿ ◕❁
Dværgmaran i gråstribet, store maran i sort/kobber og blå/kobber samt splash, nogle "maraucana", 2.2 påfugle. 5 dejlige siameserkatte (sommetider også nogle killinger), et ukendt antal bier samt Sigurd og Vitus - to frække whippets.
Medlem af Marans Club France, Marans Club Deutchland, DFfR, Faxe Fjerkræklub.
Formand for Maranklub DK
www.maranklub.dk

Offline ina.....

  • Bruger
  • Indlæg: 5 862
  • Konen med de ternede sutsko
Sv: Dræbte dyr
« Svar #12 Dato: 01 August , 2011, 15:56 »
Man skal have sine hunde forsikret, men så vidt jeg ved er andre dyr dækket af din ansvarsforsikring,,, med mindre eks.vis belisten har forsøgt at undvige, alt under en hund,,, så betaler belisten selv.

En ældre dame møder en indbrudtyv i sit hjem, han er på vej ned ad trappen fra 1 sal, med en videomaskine og en radio under armen.
Damen griber resolut en paraply i sit paraplystativ der står ved trappen, og banker ham med paraplyen.

Han bliver jo nødt til at tilstå at han ville stjæle dames ting, men hun blev senere anklaget for vold... ???
« Senest Redigeret: 01 August , 2011, 15:57 Fra ina.... »
Venlig Hilsen INA


En flok gul orpington, og en flok blandinger og  2 gårdhunde og en ruhåret hønsehund og 2 heste 1 katte 1 mand og 2 børn

Offline steffenverlin

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 158
  • En plakat en af mine venner selv har designet.
Sv: Dræbte dyr
« Svar #13 Dato: 01 August , 2011, 23:00 »
Jeg takker rigtig mange gange for jeres viden.

Men sidder stadig og ryster på hovedet af de overstående historien  /d

Men vil de sige at hvis min perlekyllinger når de nu bliver store. Hvis de så finder på at flyve ud foran en bil, kan jeg så kræve erstatning- da det er mindre end en hund?   Altså vil da med alt min viden prøve at holde dem inde i gården
Kinesisk vagtel 0.1
Japansk vagtel 1.3
Agerhøns 0,0,10

Offline Ankerine

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 3 138
  • Verdens smukkeste fugl
Sv: Dræbte dyr
« Svar #14 Dato: 01 August , 2011, 23:03 »
Nej, du kan ikke kræve er statning for din perlekylling. Den har intet at gøre ude på vejen, det er din opgave at undgå dette og bilisten må jo ikke forsøge at undvige og skal derfor ikke betale hvis den bliver flad.
2.17 Araucana, blå og blå/guldhalsede
1.2 Moskusænder
2.5 kaniner
2.1 katte af garage-oprindelse
1.0 labrador, gul, sød og tyvagtig
1.0 ulvegrå schæfer, træner til sherifstjerne
1.0 perfekt (næsten) ægtemand