Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns america.png

Nyeste

Forfatter Emne: Økologisk foder!  (Læst 7241 gange)

0 Medlemmer og 1 Gæst læser dette emne.

karina dj

  • Gæst
Økologisk foder!
« Dato: 26 Juni , 2011, 18:43 »
Jeg køber mit foder gennem Land&Fritid, det er lissom den mulighed vi har her på Bornholm... jeg køber økologisk, og mærket hedder Naturfjer (start og voks).

Jeg er bare TRÆT af det mærke, da halvdelen af sækken er fuldt med pulver og resten er meget små stumper af noget som sikkert har været piller  /d Selv voksefoderet ser sådan ud. Det betyder altså at der går rimelig meget til spilde, for de gider lissom ikke æde pulver! og det er jo helt unødvendigt, de kan jo æde op til kornstørrelse allerede som 5 uger eller tidligere.

Så har jeg prøvet at søge på nettet...der må da være andre steder man producerer økologisk foder til fjerkræ. Og til mine kaniner lykkes det heller ikke at finde økologiske grøntpiller.

Er der nogen der har fundet økofoder af andet mærke? eller har et forslag til hvor jeg kan lede? Jeg bestiller jo bare en palle og får den leveret med fragtfirma, er sikker på der vil være penge at spare i forhold til alternativet  :-\

Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Økologisk foder!
« Svar #1 Dato: 26 Juni , 2011, 19:11 »
Jeg køber Naturæg fra Land & Fritid, og der er også lidt pulver i bunden af sækken. Men jeg blander bare pulveret i forskellige varianter af hønseguf, så intet går til spilde her  ;)

Men hvis halvdelen af sækken er pulver.....det lyder af meget  ???
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

karina dj

  • Gæst
Sv: Økologisk foder!
« Svar #2 Dato: 26 Juni , 2011, 20:28 »
Det er megatræls  /d Troede sidste år det var fordi det måske var nogle gamle sække, for det er med garanti ikke det de sælger mest af, men nu har jeg brugt vel omkring 50 sække efterhånden, og det er lige skidt.

Især med sådan en skrukmor, der absolut skal og må skrabe det bedste hun har lært. Pillerne blir nippet og pulveret fungerer som strøelse  :-[

Offline Fisker

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 320
Sv: Økologisk foder!
« Svar #3 Dato: 28 Juni , 2011, 20:29 »
Jeg har samme problem og har flere gang påtalt det i DLG, og de siger hver gang, bare kom med sækken så vi kan se. Men når jeg åbner sækkene derhjemme er det for at hælde det i foderbaljerne og så gider jeg ikke øse det baglæns igen. Jeg overvejer bare at åbne en sæk i butikken og hælde det på gulvet.
Jeg håber naivt på det meste foder ryger det rigtige sted hen, men leder også efter alternative producenter, som heller ikke er lette at finde på sjælland

Rasmus

karina dj

  • Gæst
Sv: Økologisk foder!
« Svar #4 Dato: 28 Juni , 2011, 20:59 »
Hmm...ja det er jo ikke DLG men producenten der skal ha' det smidt på gulvet.

Jeg fandt denne side her, men har ikke tjekket op på det endnu:

http://www.ecoweb.dk/marked/gros/foder.htm

Offline Marie_Bonde

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 57
Sv: Økologisk foder!
« Svar #5 Dato: 01 Juli , 2011, 19:53 »
Jeg har samme problem så læser lige med  /o
Men venlig hilsen

Marie Bonde-Pedersen

0,2 gul orpington ; 1.2 agerhønefarvet orpington; 0.1 gul/sortsømmet orpington; 0,1 blå orpington, 0,1 tværstribet orpington; 0,2 legbar orpington; 0,2 trefarvet orpington; 0,1 grå land gås; 0,1 grå gås (toulouser/landgås) 1.1 nymfeparakit; 1.0 norsk skovkat, 0.1 huskat, 0.1 Samojedespids; 1.0 Flemming

karina dj

  • Gæst
Sv: Økologisk foder!
« Svar #6 Dato: 09 August , 2011, 14:01 »
Sidst jeg var i Land og Fritid købte jeg konventionelt for at sammenligne kvaliteten. Jeg spurgte ekspedienten hvorfor Naturfjer er så pulveriseret...hans svar var at de jo ikke må bruge bindemidler  ???

Kan det nu osse passe der ikke findes noget harmløst bindemiddel?

Jeg er da i tvivl om hvad jeg skal gøre, 15 kg øko koster ca 90,- og den konventionelle ca. 60,- Jeg er helt klart økolog med stort Ø, men ikke fanatiker! Synes ikke det er iorden at der går så meget foder til spilde, selvom jeg bruger de der foderautomater med takker i renden der minimerer spildet.


Offline mzi

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 660
Sv: Økologisk foder!
« Svar #7 Dato: 09 August , 2011, 14:50 »
@Karina

Jeg blander bare pulveret - som jo ender i bunden af sækken - i hønseguffen, og så går der jo intet til spilde  ;)

Hov - det har jeg jo skrevet tidligere i tråden ::)
Mange hilsner
Marit

- opvokset blandt fjerkræ og ejer af:

0,2 maran, sort-kobber
0,1 australorps, sort
0,2 australorps, blå
0,2 sussex, hvid sort Columbia
0,3 bielefelder, legbarfarvede
- alle i stor

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Økologisk foder!
« Svar #8 Dato: 09 August , 2011, 15:06 »
Mine spiser af pulveret,omend modvilligt ::) Men det er da skide irriterende, at der er så meget pulver! Jeg har fået den samme forklaring mht. bindemiddel.
Faktisk synes jeg, at der er så meget pulver i voksefoderet, at der nærmest ikke er grund til at købe startfoder. De små kyllinger kan sagtens spise udenom de pellets der er. Min tvangsoptimisme byder mig at prøve at vende det til noget positivt ;D og i år har jeg kyllinger i mange aldre gående sammen: de små spiser pulver, de store spiser pellets ;D

Jeg er til gengæld rigtig godt tilfreds med æglægningsfoderet, der er ikke helt så meget pulver og de kan godt lide det. Har du prøvet det, Karina?
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Økologisk foder!
« Svar #9 Dato: 09 August , 2011, 18:32 »
Marit: men pulveret ligger jo i en bunke på gulvet blandet med hønselort  :-[ og skulle jeg kunne samle det ind skulle jeg godt nok lave meget hønseguf  ;)

Tanja: Klart, man springer da startfoderet over! det havde jeg ikke lige tænk, men indholdet er jo noget andet  ??? det gør måske ikke så meget...

Har ikke prøvet æglægningspiller, for hønsene får korn (fra økonaboen) med vispumin og så går de jo i haven hele dagen  ;)

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Økologisk foder!
« Svar #10 Dato: 09 August , 2011, 19:04 »
Tanja: Klart, man springer da startfoderet over! det havde jeg ikke lige tænk, men indholdet er jo noget andet  ??? det gør måske ikke så meget...

Har ikke prøvet æglægningspiller, for hønsene får korn (fra økonaboen) med vispumin og så går de jo i haven hele dagen  ;)

ER indholdet noget andet? Altså har du tjekket? Det jeg brugte tidligere (uøkologisk) indeholder det samme uanset om det er start eller voksefoder, det er kun et spørgsmål om foderets størrelse. Jeg havde bare tænkt at det gælder alle mærker ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

karina dj

  • Gæst
Sv: Økologisk foder!
« Svar #11 Dato: 09 August , 2011, 19:47 »
Har overhovedet ikke tjekket, gik da fuldstændigt ud fra at naturligvis er de forskellige  :-\  ... i så fald er det jo det samme de hælder i start og voks fra Naturfjer...måske er der en anelse større pellets i voksefoderet, men det er dælme ikke den store forskel.

Jeg må ha' Adam til at opfinde en "opsamler" af alt det pulver de spilder, så det ikke ryger med halmen ud på møddingen, så jeg dermed fodrer på rotter  /d

Offline Lene Kongstad

  • Bruger
  • Indlæg: 2 994
Sv: Økologisk foder!
« Svar #12 Dato: 10 August , 2011, 09:57 »
Eller også kan du bruge en si som øse, således at pulveret bliver i sækken. Det kan måske minimere det en lille smule.

Offline Tanja S.B.

  • Bruger
  • Indlæg: 2 098
Sv: Økologisk foder!
« Svar #13 Dato: 10 August , 2011, 11:55 »
Har overhovedet ikke tjekket, gik da fuldstændigt ud fra at naturligvis er de forskellige  :-\  ... i så fald er det jo det samme de hælder i start og voks fra Naturfjer...måske er der en anelse større pellets i voksefoderet, men det er dælme ikke den store forskel.

Nej, der er nærmest ingen forskel ::)
Mvh. Tanja :)
Maran (sort-kobber og blå-kobber)
1,4 serama (børnenes)
+ diverse

0,1 kleiner münsterländer, 1,2 katte, 2,0 banditter

www.racefjerkrae.dk
www.orpington.dk
http://maranklub.dk

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Økologisk foder!
« Svar #14 Dato: 10 August , 2011, 12:25 »
Ellers skal du hælde en smule vand i foderet så det klumper sammen, det bruger jeg af og til, men mine æder også pulveret normalt, så det er kun hvis der er rigtig meget pulver eller jeg tilsætter vispumin :)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.