Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum Dansk Fjerkræ Forum
america.png Rosenbud.dk - Alt i tilbehør til høns

Nyeste

Forfatter Emne: Selvforsyning?  (Læst 34767 gange)

0 Medlemmer og 2 Gæster læser dette emne.

Offline Tommy1

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 174
Sv: Selvforsyning?
« Svar #360 Dato: 29 August , 2011, 23:08 »
Lone: pigsvampene smagte skønt  ;D også  var det den alm kanterel vi fandt, men på første svampetur er det jo det rene guld  ::) har fundet et par rørhatte men de var i brug som insekt hotel
Med venlig hilsen Tommy

www.La-bresse.dk

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #361 Dato: 29 August , 2011, 23:18 »
Tommy1: Alm. kantarel er ALTID det rene guld her i DK. Dels fordi de ikke vokser så mange steder, og den er ved at være ret kendt, så der er mange om budet. Og den smager jo pragtfuldt. Men det gør de fleste svampe nu, og det er SÅ fedt netop med en god høst første gang. Når jeg har "nye" folk med ude, sørger jeg altid for at de har de mindste kurve. Så har man hurtigere en fuld kurv.  ::)

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #362 Dato: 30 August , 2011, 22:15 »
Mangler en god, simpel og uden alle mulige "mærkelige" ting opskrift på agurkesalat, som jeg kan have til at holde sig hele vinteren, gerne en vejledning på hvordan jeg skal gøre præcist, så jeg kan gemme det af vejen og om det skal opbevares på køl eller bare i et køligt rum ;)

Agurkerne giver overflod pt. Fredag høstede jeg en store agurk, søndag høstede jeg tre skoleagurker og idag har jeg høstet skoleagurker og to almindelige agurker, så nu skal der laves noget af dem, vi kan ikke følge med til at spise dem ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline preben r

  • Bruger
  • Indlæg: 463
  • Med udsigt til den jyske højderyk.
Sv: Selvforsyning?
« Svar #363 Dato: 30 August , 2011, 22:29 »
Mïkkel
Du kan snitte dem putte dem i poser og så fryse dem ned så kan du tage dem op efter hånden som du skal bruge dem du tager dem bare direkte op fra fryseren og kommer dem i lagen som du vil gøre normal vis:)
opdræt af
stor chokoladefarvet    Wyandotter
dværg chokoladefarvet Wyandotter
stor Sort wyandotter

http://racefjerkrae.dk/dffr/
http://www.h-o-o-f.dk
http://www.danskwyandotklub.dk/

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #364 Dato: 30 August , 2011, 22:31 »
Mikkel: jeg har en opskrift fra "den grønne syltebog", som jeg er ret vild med. De hedder "Polske agurker" og smager lidt a la a de der små franske, jeg ikke lige kan huske, hvad hedder.  :o
Det tager 4 (fire) dage at lave, men det passer jo sig selv det meste af tiden.
Denne opskrift er til 1 kg. agurk, så ganger du bare selv op.
Dag 1: Børst agurken ren, evt. vask den. Skal IKKE skrælles eller udkernes!
Skær dem i skiver på ca. 2 cm. og læg dem lagvis med 100 g. salt. pres dem lidt og dæk til.
Dag2: Kog ½ l. eddike med ½ l. vand. Lad agurkerne dryppe af, og hæld dem tilbage i beholderen. Hæld den kogende lage over. pres og overdæk til næste dag.
Dag 3: Hæld lgen fra og lad afdryppe. Gem lagen til andre tin, du vil eddikesylte f.eks. rødbeder. Kog en ny lage af: 1½ dl. vand, ½ l. eddike, 400g. sukker og evt lidt laurbær, peberrod(konserverer) og dildskærme. Hældes kogende over agurkerne, som du har fordelt i de beholdere, glas, du vil have dem i. Dæk med et viskestykke eller lign.
Dag 4: luk beholderne og stil dem i et køligt rum.

Husk lige at skold beholderne først og skyl dem i lidt spiritus. ( Vi 2 bruger jo ikke gerne atamon.  /o )

Offline Soffy65

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 617
Sv: Selvforsyning?
« Svar #365 Dato: 30 August , 2011, 22:34 »
Mangler en god, simpel og uden alle mulige "mærkelige" ting opskrift på agurkesalat,  

Dengang jeg havde held med agurker  ;) snittede jeg overskuddet i skiver efterhånden og kom i fryseren i passende portioner. I løbet af vinteren kunne man så lave en lage af 2dl vand, 2 dl eddike og 2 dl. sukker + salt og peber, (selvfølgelig alt efter hvor meget du vil lave af gangen) lægge den frosne klump agurkeskiver i og når klumpen var tøet op var det lige til at spise. Det kan sagtens holde sig nogle dage i køleskab. Smager godt   /o

Hvis du vil lave det hele på en gang tror jeg der skal nogle flere "kemikalier" i for at det kan holde sig.  ???
Mvh Lene

1,2 dværg wyandotter, 1,3 New Hampshire, 0,2 Jersey kæmper, 0,6 eks-burhøns,
2,3,13 islandske landnamshøns, + 25 blandede kyllinger, 2 løbeænder , 3 Japanske Vagtler
Andet: 2 hunde, 5 katte, 2 dværggeder, 1,1 Belgisk Kæmpe

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Selvforsyning?
« Svar #366 Dato: 30 August , 2011, 22:38 »
en mere simpel en. 1 ølflaskefuld eddike og 500gr sukker koges op evt med 5-10 hele peberkorn. Hældes derefter på sprit eller atamon skyllede glas og gemmes køligt. Sukker mængden kan reduceres efter behov. Lagen er faktisk rigtig god til stegte sild hvis der kommes en håndfuld løgringe i mens det koges op :)
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline jes.l.h

  • Global Moderator
  • Indlæg: 2 026
Sv: Selvforsyning?
« Svar #367 Dato: 30 August , 2011, 22:44 »
Er der forøvrigt nogen der har et godt middel mod de ondskabsfulde og vederstyggelige møglarver der spiser af mine kålplanter. Helst noget økologisk noget.
S-K+B-K maran
Mookee i brun
Thüringer skjolddue i gul og sort
medlem af www.maranklub.dk

Offline mldj

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 49
Sv: Selvforsyning?
« Svar #368 Dato: 30 August , 2011, 22:52 »
john seymour skriver om dette problem:

kålorme som disse sommerfuglelarver kaldes, kan fuldkommen ødelægge en kålbestand, hvis der ikke gribes ind. under mindre forhold er den letteste måde at slippe af med dem at pille dem af planterne og dræbe dem. andre midler er at sprøjte med sæbevand eller drysse en blanding af sod og kalk på planterne.

jeg ville nok ikke selv hælde sod på mine kål, men det gjorde man jo engang :)

Mvh. Mogens

Offline Lone Knap

  • Bruger
  • Indlæg: 429
Sv: Selvforsyning?
« Svar #369 Dato: 30 August , 2011, 23:01 »
Jeg havde fiberdug over min kål i foråret. Da de så var vokset godt til, fjernede jeg den, og lagde den så over igen først i august. Jeg har næsten ingen larver, og de der er, æder hønsene med glæde.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #370 Dato: 30 August , 2011, 23:23 »
Er der forøvrigt nogen der har et godt middel mod de ondskabsfulde og vederstyggelige møglarver der spiser af mine kålplanter. Helst noget økologisk noget.

http://www.bioplant.dk/produkter/mikrobiologi/dipel.aspx

det har jeg brugt flere år og har næsten udryddet kålsommerfuglene, så i år får de lov til at være her.
Det er meget effektivt.
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #371 Dato: 30 August , 2011, 23:27 »
Mangler en god, simpel og uden alle mulige "mærkelige" ting opskrift på agurkesalat, som jeg kan have til at holde sig hele vinteren, gerne en vejledning på hvordan jeg skal gøre præcist, så jeg kan gemme det af vejen og om det skal opbevares på køl eller bare i et køligt rum ;)

Mikkel
tidligere i denne lange tråd  gav jeg en opskrift på aurkesalat der skal være i køleskab.
Jeg har brugt den i mange år og har aldrig oplevet at den ikke holder langt hen på foråret uden konservering.  /o
Den største fare for den er at den bliver spist .  ;)
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #372 Dato: 30 August , 2011, 23:34 »
agurkesalat
 der kan holde sig i køleskabet hele vinteren:

1 kg agurker i skiver drysses med
150 g salt, trækker 10-15 min, presses så fri for saft som mulig evt tørres iyderligere i et klæde
lage af
1,5 dl eddike
150 g sukker og friskkværnet peber.
lader det trække et døgns tid, fylder et sterilt glas med agurker og fylder op med lage.

Jeg gemmer agurker så jeg kan lav en stor portion ad gangen,
i min ungdom var det obligatorisk tilbehør til søndagskyllingen, enten det eller rysteribs. 
 ;)

her er den igen.  ;D
mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket

Offline Mikkel Schmidt

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 4 868
Sv: Selvforsyning?
« Svar #373 Dato: 31 August , 2011, 14:12 »
Tak for svar, det er lige sådan en opskrift som din, Vibeke, jeg stod og manglede  /o

Hvor meget peber bruger du, skal det være friskkværnet, eller kan det også være almindelig? ;)
Hilsen Mikkel
2.4 sølvhalset landhøns.
0.7 blandede høns af mange forskellige racer.

Offline Vibeke

  • Passiv bruger
  • Indlæg: 330
Sv: Selvforsyning?
« Svar #374 Dato: 31 August , 2011, 16:04 »
Hvor meget peber bruger du, skal det være friskkværnet, eller kan det også være almindelig? ;)

Peber efter smag, gerne lidt stærk lage fordi agurkerne mildner smagen.
Peber har nogle aromastoffer, der er sunde for os, og de kan ikke tåle at iltes, så friskkværnet peber er
sagen.


mvh
Vibeke

desværre ingen høns i øjeblikket